Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puoliso omistaa talon, kuinka jaatte asumiskulut?

Tiidu186
03.06.2021 |

Kuinka muut ovat jakaneet asumiskulut missä vain toinen omistaa kiinteistön?

Kuinka sitten kun avopuolisolla ei ole edes asumisoikeutta kiinteistöön jos puoliso esim kuolee vaan puolison ja tämän exän lapset ja huoltaja olisivat oikeutettuja muuttamaan/myymään kiinteistön?

Mahdollisen eron tullessa mitään taloon tai tonttiin sijoitettuja rahoja ei saa takaisin joten väkisinkin mietin Kuinka paljon viitsii toisen omistamaan kiinteistöön sijoittaa rahojaan?

Omakotitalossa on toisaalta hankala elää niinkään että maksaa tyyliin toiselle nimellistä vuokraa, mutta ei koskaan osallistu mihinkään isompiin kuluihin.

Takana yksi likainen avioero josta jäi käteen vain velkaa ja siksi haluan turvata tulevaisuuteni. Tuntuu pahalta miettiä tälläisiä kun suhde ihan hyvällä mallilla, mutta kun koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu.

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan asumisesta, en kiinteistöstä. Tässä on tilaa noin 145 neliötä, vuokra vapailla markkinoilla tällä paikkakunnalla olisi noin 1200 e/kk ja maksan tuosta puolet. Se kattaa lämmön, veden, kiinteistöveron, jätemaksut, taloon kohdistuvat vakuutukset jne. Minusta näin on reilua, koska jos asuisin kaksiossa, maksaisin enemmän vuokraa, mutta tilaa olisi vähemmän ja pihaa tuskin lainkaan.

En koe maksavani miehen talosta euroakaan, koska en hanki tänne kodinkoneita, osallistu remonttikuluihin tms. Meillä on lisäksi vuokrasopimus, jonka mukaan olen vuokralainen ja mies myös ilmoittaa maksamani vuokrat verottajalle. Reilu peli kaikkiin suuntiin.

Ja höpö höpö.

Vierailija
22/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan asumisesta, en kiinteistöstä. Tässä on tilaa noin 145 neliötä, vuokra vapailla markkinoilla tällä paikkakunnalla olisi noin 1200 e/kk ja maksan tuosta puolet. Se kattaa lämmön, veden, kiinteistöveron, jätemaksut, taloon kohdistuvat vakuutukset jne. Minusta näin on reilua, koska jos asuisin kaksiossa, maksaisin enemmän vuokraa, mutta tilaa olisi vähemmän ja pihaa tuskin lainkaan.

En koe maksavani miehen talosta euroakaan, koska en hanki tänne kodinkoneita, osallistu remonttikuluihin tms. Meillä on lisäksi vuokrasopimus, jonka mukaan olen vuokralainen ja mies myös ilmoittaa maksamani vuokrat verottajalle. Reilu peli kaikkiin suuntiin.

Aivan hanurista, maksat miehesi elatuksen.

Me asumme nyt minun talossani ja mieheni ei maksa latin senttiä. Mietin, että siinä vaiheessa, kun muutamme hänen taloonsa, maksan vuodessa max tonnin, sillä maksaa jo hyvin lämmöt maalämpötaloon. Taidankin tiputtaa tuon 700€ vuodessa. Se riittää, varsinkin kun on asunut minun siivelläni jo useamman vuoden täysin ilmaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä maksa toisen asuntolainaa. Maksat vain vedestä, sähköstä ja sitten ruokakulut puoliksi tms. Ei mitään vuokraa tai muuta, ei ole sun talo.

Jaa ilmaiseksiko pitäisi saada asua?

Vierailija
24/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoliksi kulut, koska vuokrallakin maksaisit omat kulusi. Eron tullessa et omista talosta mitään, mutta olet saanut asua siinä kuten vuokralla olleassikin. Et omista sitä osaketta. Mikä vaikeaa?

Vuokra-asunnossa säilyisi asumisoikeus toisen kuolessa, eli tuo on huonompi järjestely.

Vierailija
25/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä maksa toisen asuntolainaa. Maksat vain vedestä, sähköstä ja sitten ruokakulut puoliksi tms. Ei mitään vuokraa tai muuta, ei ole sun talo.

Parempi että kumpikin asuu omissaan tai ottavat yhteisen asunnon.

Vierailija
26/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista selvintä on, että jokainen asuu omassa asunnossaan ja maksaa omat kulunsa.

En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi kartuttaa avokin omaisuutta.

Vierailija
27/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lyhennän lainaa omistamastani asunnosta, mies maksaa yhtiövastikkeen 220e plus muut kiinteät kulut puoliksi.

Vierailija
28/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asumme nyt minun talossani ja mieheni ei maksa latin senttiä. Mietin, että siinä vaiheessa, kun muutamme hänen taloonsa, maksan vuodessa max tonnin, sillä maksaa jo hyvin lämmöt maalämpötaloon. Taidankin tiputtaa tuon 700€ vuodessa. Se riittää, varsinkin kun on asunut minun siivelläni jo useamman vuoden täysin ilmaiseksi.

Toinen vaihtoehto olisi maksaa puolet talon kuluista eli jo tänä vuonna vähän yli 23 000 euroa eli keittiörempan verran. Siihen lisäksi muut maksut ja kas, 600 e/kk on hyvin pieni summa asumisesta. Minulle nykysysteemi on huomattavasti edullisempi kuin osallistua talosta johtuvien kulujen maksamiseen. Lisäksi saan joka kuukausi tuloja omasta asunnostani, jossa en asu, joten minä tässä diilissä voitan.

Vierailija
29/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisessa tilanteessa olisi reilua, että talon omistaja maksaisi asunnon pääomakulut, ja juoksevat kustannukset jaettaisiin puoliksi. Eli sähkö, vesi, verot, vakuutukset, nuohous, polttopuut jne.

Jos vastaan tulee pieniä kunnostuksia tai hankintoja (esimerkiksi pesukoneen vaihto, tapetointi mieleiseksi, maalaus, puutarhan laitto) olisi reilua, että molemmat maksaisivat näistä. Sen sijaan isompien remonttien pitäisi jäädä talon omistajan maksettavaksi.

Vierailija
30/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista selvintä on, että jokainen asuu omassa asunnossaan ja maksaa omat kulunsa.

Miten avokin omaisuus kasvaa, jos avopuoliso maksaa omat asumiskulunsa?

Vierailija
31/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä ajattelisin ennemmin niin päin, että jos ei ole mahdollista syystä tai toisesta ostaa osuutta siitä yhteisestä kodista, niin pitää taata toinen keino kartuttaa omaa omaisuutta.

Mä en ymmärrä oikein tuota logiikkaa, että maksaa vuokraa. Silloinhan nimenomaan kartuttaa sen toisen omaisuutta. Vaihtoehtohan on asua omassa asunnossa ja säästää siten.

Vuokra tuntuu siinä tilanteessa hiukan siltä, että maksan siitä, että saan olla toisen kanssa.

Johonkin kulutukseen perustuvan laskelman vedestä ja sähköstä ymmärrän kyllä.

Vierailija
32/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten avokin omaisuus kasvaa, jos avopuoliso maksaa omat asumiskulunsa?

Eihän maksa vaan sen avokin. Kulut ovat avokille ihan samat asunnosta, aduioa siellä itse yksin tai kaksin tai vaikka kymmenen hengen kanssa. Jokainen maksakoon oman asuntonsa kulut. Jos muut käyttää vettä ja sähköä, niistä voi maksaa hieman.

Vierailija
33/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistamattomalle kumppanille jyvitetään asumisarvon mukainen käypä laskennallinen vuokra, 5%. Sen jälkeen jaetaan asumiskulut puoliksi.

Eli meillä talon hinta 600000€, käypä vuokra talonpuolikkaasta 15t€ vuodessa eli 1250€/kk, jonka maksan miehelle.

Asumiskulut lämmitys, sähkö, netti, jätehuolto, vero ovat noin 500€ kk/ joka pannaan puoliksi.

Vierailija
34/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä ajattelisin ennemmin niin päin, että jos ei ole mahdollista syystä tai toisesta ostaa osuutta siitä yhteisestä kodista, niin pitää taata toinen keino kartuttaa omaa omaisuutta.

Mä en ymmärrä oikein tuota logiikkaa, että maksaa vuokraa. Silloinhan nimenomaan kartuttaa sen toisen omaisuutta. Vaihtoehtohan on asua omassa asunnossa ja säästää siten.

Vuokra tuntuu siinä tilanteessa hiukan siltä, että maksan siitä, että saan olla toisen kanssa.

Sun logiikalla voit asua ilmaiseksi? Siinä ”omaisuudessa” on merkittävät kiinteät kulut vaikka asunto olisi kokonaan maksettu. Sähkön, veden, lämmityksen, verojen ja muiden kulujen lisäksi asuntoa pitää huoltaa, remontoida ja uudistaa. Sinun logiikallasi voit vain elellä toisen siivellä ja räkiä kattoon? En käsitä.

Vierailija
35/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen naisen mielestä pillun omistaminen oikeuttaa ilmaiseen asumiseen.

Oikein naisellinen logiikka tuo ”ei oo sun talo, joten ei sun tarvi vuokraa maksaa”.

Perheen kesken ei makseta vuokria. Mutta kuten sanottu, selvintä on kun jokainen maksaa omaa asuntoaan eikä mies loisi naisen lompakolla.

Vierailija
36/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein naisellinen logiikka tuo ”ei oo sun talo, joten ei sun tarvi vuokraa maksaa”.

Perheen kesken ei makseta vuokria. Mutta kuten sanottu, selvintä on kun jokainen maksaa omaa asuntoaan eikä mies loisi naisen lompakolla.

Tuolla logiikalla ei makseta ”perheen kesken” sitten mitään muutakaan.. Kauppalaskukin pitää jakaa sen mukaan miten paljon kukin syö ja jakaa ruoat jääkaapissa omille hyllyille.

Logiikkasi on perseestä revitty.

Vierailija
37/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun logiikalla voit asua ilmaiseksi? Siinä ”omaisuudessa” on merkittävät kiinteät kulut vaikka asunto olisi kokonaan maksettu. Sähkön, veden, lämmityksen, verojen ja muiden kulujen lisäksi asuntoa pitää huoltaa, remontoida ja uudistaa. Sinun logiikallasi voit vain elellä toisen siivellä ja räkiä kattoon? En käsitä.

Miksi kenenkään tarvitsisi osallistua toisen ihmisen omaisuuden kartuttamiseen ja hoitoon? Useimmiten tuo asunto on vieläpä sen toisen oma valinta, joten pitäköön hyvänään ja hoitakoon niinkuin haluaa. Jos et kulujasi yksin saa hoidettua niin oma on häpeäksi. Kylläpä siellä kärkkäästi ollaan toisten lompsalla kuluista, joita tämä toinen ei edes ole valinnut.

Vierailija
38/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kyllä tapauksia, joissa kullin omistaminen tuntuu oikeuttava lisäksi ruokaa pöytään ja siitä kullistakaan ei kuulemma ole paljon iloa talon omistajalle.

Vierailija
39/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vaihtoehto olisi maksaa puolet talon kuluista eli jo tänä vuonna vähän yli 23 000 euroa eli keittiörempan verran. Siihen lisäksi muut maksut ja kas, 600 e/kk on hyvin pieni summa asumisesta. Minulle nykysysteemi on huomattavasti edullisempi kuin osallistua talosta johtuvien kulujen maksamiseen. Lisäksi saan joka kuukausi tuloja omasta asunnostani, jossa en asu, joten minä tässä diilissä voitan.

Miksi mielestäsi sinun pitäisi maksaa yhtään mitään toisen omistaman keittiön rempasta? Sehän on omistajan ongelma.

Vierailija
40/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäpä tämä pragmaattinen syy sille miksi avioliitto on fiksua.

Riippuu siitä mitä asunnon omistaja toivoo. Haluaako asunnon menevän lapsilleen vai leskelle.