Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puoliso omistaa talon, kuinka jaatte asumiskulut?

Tiidu186
03.06.2021 |

Kuinka muut ovat jakaneet asumiskulut missä vain toinen omistaa kiinteistön?

Kuinka sitten kun avopuolisolla ei ole edes asumisoikeutta kiinteistöön jos puoliso esim kuolee vaan puolison ja tämän exän lapset ja huoltaja olisivat oikeutettuja muuttamaan/myymään kiinteistön?

Mahdollisen eron tullessa mitään taloon tai tonttiin sijoitettuja rahoja ei saa takaisin joten väkisinkin mietin Kuinka paljon viitsii toisen omistamaan kiinteistöön sijoittaa rahojaan?

Omakotitalossa on toisaalta hankala elää niinkään että maksaa tyyliin toiselle nimellistä vuokraa, mutta ei koskaan osallistu mihinkään isompiin kuluihin.

Takana yksi likainen avioero josta jäi käteen vain velkaa ja siksi haluan turvata tulevaisuuteni. Tuntuu pahalta miettiä tälläisiä kun suhde ihan hyvällä mallilla, mutta kun koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en todellakaan asuisi toisen omistamassa maksamatta vuokraa. En ole mikään loinen vaan seison omilla jaloillani. Käsitän myös että omistajalla on talossa kiinni älytön määrä (tuottamatonta) pääomaa, ja esimerkin tapauksessa minulla ei olisi kiinni mitään.

Tosin vielä mielummin ostaisin yhdessä jonkin täysin toisen talon 50/50 osuuksin, niin ei ole mitään menneisyyden painolastia, enkä muuttaisi "toisen luo".

Kyseessä on maatila ja siksi sen myyminen ja toisen ostaminen ei tule kyseeseen. Kyselen miten muut ovat vastaavissa tilanteissa asian hoitaneet koska itsellä ei ole kokemusta vastaavasta asumismuodosta lainkaan. Ehdotin miehelle että maksaisin vuokraa, mutta hän itse halusi että osallistun sähkö, vesi ym laskuihin. Olen nyt sitten hoitanut pääasiassa ruokaostoksemme ja sillä omaa osuuttani taloudesta maksanut.

-Ap

Maatilalla sähkökulut voi olla tuhansia euroja kuukaudessa, että kannattaa varoa mihin sitoutuu. Harvemmassa n asuntoon on mitään erillistä sähkösopimusta.

Vierailija
62/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos mies omistaa talon niin mies maksaa ne kulut .Jos nainen omistaa talon,niin sitten mies maksaa tietenki kaikki asumisen kulut koska saa asua isossa asunnossa.

Jos perheenä eläminen on näin vaikeaa niin kannattaa pysyä erillissuhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä mitä asunnon omistaja toivoo. Haluaako asunnon menevän lapsilleen vai leskelle.[/quote]v

Lapset perivät aina vanhempansa.  Puoliso ei peri koskaan mitään, ellei ole testamenttia.

Kuoleman jälkeen suoritetaan ositus, jos omaisuudet lasketaan.

Avoliitostakin on olemessa jo lait, jossa näistä asioista säädetään.

Vierailija
64/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en todellakaan asuisi toisen omistamassa maksamatta vuokraa. En ole mikään loinen vaan seison omilla jaloillani. Käsitän myös että omistajalla on talossa kiinni älytön määrä (tuottamatonta) pääomaa, ja esimerkin tapauksessa minulla ei olisi kiinni mitään.

Tosin vielä mielummin ostaisin yhdessä jonkin täysin toisen talon 50/50 osuuksin, niin ei ole mitään menneisyyden painolastia, enkä muuttaisi "toisen luo".

Kyseessä on maatila ja siksi sen myyminen ja toisen ostaminen ei tule kyseeseen. Kyselen miten muut ovat vastaavissa tilanteissa asian hoitaneet koska itsellä ei ole kokemusta vastaavasta asumismuodosta lainkaan. Ehdotin miehelle että maksaisin vuokraa, mutta hän itse halusi että osallistun sähkö, vesi ym laskuihin. Olen nyt sitten hoitanut pääasiassa ruokaostoksemme ja sillä omaa osuuttani taloudesta maksanut.

-Ap

Miten niin ei tule kysymykseen?

Kyllä niitä maatilojakin myydään kaiken aikaa.

Ja mistä muka ap tietää, kuten aloituksessaan sanoo, että avopuolison leski muka tulisi asumaan taloon, jos  mies kuolee.

Harva haluaa niskoilleen mitään maatilaa kaikkine veroineen ja kuluineen ja metsänhoitoineen.

Vierailija
65/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksat tietenkin käyvän vuokran. Ei parisuhde ole mikään etuoikeus loisimiseen.

Onko jossain käynyt ilmi etten olisi osallistumassa kuluihin? Kyselenkin mielenkiinnosta kuinka muut vastaavassa tilanteessa ovat jakaneet kulut. Ja jos käytän vuosien saatossa 20 000e esim pihaan ja remontteihin niin harvemmin vuokra-asunnossa sellaisia summia laitetaan kiinteistön ylläpitoon. Mahdollisessa erossa nämä nostavat kiinteistön arvoa, mutta itse saat siirtyä tyhjin käsin vuokralle toisaalle..

-Ap

Vierailija
66/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on avoliitto. Olin juuri ostanut omakotitalon, kun tapasin mieheni. Mies halusi vuoden seurustelun jälkeen muuttaa yhteen, mutta minä en halunnut luopua talostani. Ratkaisimme asian niin, että mies osti osuuden talosta (alle 1/2) niin hänelläkin kertyy nyt omaisuutta. Remontit ja kiinteistön kunnossapitohommat maksamme omistussuhteessa eli minä maksan enemmän niistä. Juoksevat kulut lämmitys, vesi, sähkö, jätehuolto ym. maksamme puoliksi, koska puoliksi ne kulutammekin.

Jos mies ei olisi halunnut ostaa osaa talosta, olisi hän maksanut vain puolet juoksevista kuluista. Halpaa asumista olisi ollut hänellä, mutta toisaalta ei olisi kertynyt hänelle mitään omaisuuttakaan.

Jos ero tulee, ja haluan edelleen pitää talon, minun täytyy lunastaa miehen osuus talosta markkinahintaisena itselleni.

Vierailija
67/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies asuisi talossa yksin sinne olisi silti oltava vesi- ja sähköliittymät. Maksa siis vain puolet käytetystä sähköstä ja vedestä. Miesten ruokia ei kannata alkaa kellään maksamaan koska usein syövät puolet enemmän kuin naiset. Samoin olisi kotivakuutukset, kiinteistöverot yms. Maksettavana.

Halvempi vuokrata naisella joku 200e solu mihin kirjat. Sieltä käsin voi sitten kyläillä miehen luona täysin ilmaiseksi. Mitään kunnon vuokria ei omalle puolisolle aleta maksamaan.

Vierailija
68/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies asuisi talossa yksin sinne olisi silti oltava vesi- ja sähköliittymät. Maksa siis vain puolet käytetystä sähköstä ja vedestä.

Juu, ja samalla logiikalla vuokralla asuessa toinen pariskunnan puolisko maksaa vuokranantajalle 50% sähköstä ja vedestä, ja toinen 50%. Mitään korvausta kämpässä kiinni olevasta pääomasta ei makseta.

Vierailija
69/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suoraan sanottuna kaikenlaiset lokit ja haaskalinnut vituttavat aika lailla. Ei mitään rajaa ihmisten vässykkämäisyydellä - onko se suomalainen hyysäysyhteiskunta vai mikä ajaa tällaiseen mielentilaan että ITSE ei vastata yhtään mistään koskaan missään.

Vierailija
70/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies asuisi talossa yksin sinne olisi silti oltava vesi- ja sähköliittymät. Maksa siis vain puolet käytetystä sähköstä ja vedestä.

Juu, ja samalla logiikalla vuokralla asuessa toinen pariskunnan puolisko maksaa vuokranantajalle 50% sähköstä ja vedestä, ja toinen 50%. Mitään korvausta kämpässä kiinni olevasta pääomasta ei makseta.

Niin ja harrastetaan seksiä vuokranantajan kanssa ja vuokranantaja myös maleksii asunnossa 24/7?

Vierailija
71/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän eri tilanne, mutta:

Me olemme naimisissa toisella kierroksella. On avioehto, jonka mukaan aikaisempi omaisuus on omaa, yhdessä hankittu yhteistä.

Minä omistan kerrostalokämpän, mutta 100 % lainalla. Maksamme tätä puoliksi, myös lainaa. Avioehdon mukaan tämä on yhteistä.

Saanko kysyä, miksi tämä on saanut pelkkiä alapeukkuja? 

Asunto maksetaan puoliksi, asunto on eron hetkelläkin puoliksi. 

Vierailija
72/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suoraan sanottuna kaikenlaiset lokit ja haaskalinnut vituttavat aika lailla. Ei mitään rajaa ihmisten vässykkämäisyydellä - onko se suomalainen hyysäysyhteiskunta vai mikä ajaa tällaiseen mielentilaan että ITSE ei vastata yhtään mistään koskaan missään.

Niinpä. Jos ostat talon/ asunnon niin se asunto ja sen kulut sinun pitää itsesi maksaa eikä heti olla toisten lompakolla.

Vierailija
73/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan puolet sähkölaskusta ja vastikkeesta, n. 150€/kk. Ollaan kuitenkin sovittu, että laitan 400€/kk omalle ASP-tilille, jotta seuraava asunto saadaan ostettua yhdessä.

Vierailija
74/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtiövastikkeen, sähkön, veden ja netin voisin maksaa puoliksi, jos asuisin jonkun omistamassa asunnossa

Vierailija
75/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me olemme naimisissa toisella kierroksella. On avioehto, jonka mukaan aikaisempi omaisuus on omaa, yhdessä hankittu yhteistä.

Minä omistan kerrostalokämpän, mutta 100 % lainalla. Maksamme tätä puoliksi, myös lainaa. Avioehdon mukaan tämä on yhteistä.

Miten voit omistaa asunnon, jos maksatte lainaa puoliksi?

Omistatte asunnon silloin puoliksi, vai maksaako joku hullu toisen nimissä olevan asunnon lainaa?

Mieti taliaivo vähän mitä kirjoittelet.

Vierailija
76/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voit omistaa asunnon, jos maksatte lainaa puoliksi?

Omistatte asunnon silloin puoliksi, vai maksaako joku hullu toisen nimissä olevan asunnon lainaa?

Mieti taliaivo vähän mitä kirjoittelet.

Kuten kerroin, niin meillä on avioehto, joka määrittää, että yhdessä hankittu omaisuus menee eron tullessa puoliksi. Vaikka asunto onkin nyt minun nimissäni, niin mies voi pankkisiirroilla osoittaa maksaneensa asuntoa. 

Vierailija
77/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän yksin asuessaan maksoi? Jatkaa samaan tapaan. Jotain pientä voi hyvityksenä saada uudelta puolisolta, mutta ei mitään isompaa.

Vierailija
78/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se on vässykkäyhteiskuntaa jos kysyy kuinka muut vastaavassa tilanteessa jakavat asumiskuluja? On kai se nyt sanomattakin selvää että toisen yksin OMISTAMASSA omakotitalossa kuluja ei laiteta 50/50 koska erossa ja mahdollisessa kiinteistön myynnissä vain omistaja saa maksun, ei vuokralainen.

Vierailija
79/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumiskulut laittaisin puoliksi. Samoin kuin kaikki omakotitalon ylläpitoon liittyvät työt.

Eli sähköt, vedet, kiinteistöverot, likakaivon tyhjennykset, korjaamiset (joissa ei nosteta asumismukavuutta vaan ylläpidetään rakennusta). Pakkohan ne on puoliksi maksaa, se on sitä ns vuokraa, mitä siinä makselet.

Eli maksat toisinsanoen puolisosi asuntolainasta puolet vaikka myynnissä et saa siitä penniäkään..

Vierailija
80/101 |
03.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää naimisiin, niin saat jäädä asumaan taloon puolison kuollessa. Sehän tässä vain on se ongelma.

Niin paitsi sitten jos ei halua jäädä asumaan siihen puolison kuollessa...