Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aurinkopaneeleiden hinta laskenut voimakkaasti

Vierailija
22.04.2024 |

Olen siis ajatellut niiden hankkimista.

Ilman akkuja ilmeisesti pitää oma tuotto käyttää samaan aikaan. Kun aurinko paistaa niin sauna päälle, liesi päälle, pyykkikone päälle.

Tästä seuraa se, että pitää miettiä panelimäärää ja sähkön kulutusta tarkoin, ennen paneeleiden määrän päättämistä.

Onko mielipdettä aiheen tiimoilta?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse miettinyt kyllä sitä akustoa kanssa. Aikoinaan laskin että ei vielä ihan kannattanut ottaa paneeleita (koroton osamaksu 7 vuotta mutta ei ollut ihan samaa luokkaa se osamaksu kuin sähkönsäästö), mutta nyt varmaan aletaan olemaan siinä pisteessä että ne saisi "ilmaiseksi" eli sen osamaksun saisi maksettua sillä mitä laskussa säästää. 

Vierailija
2/16 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä sähkö on halpaa muutenkin ja paneelit tuottaa juuri silloin parhaiten. Jos joskus sattuisi maksamaan itsensä takaisin niin sitten niiden tuotto on laskenut ja invertteri hajoaa ukkosella. Taas maksat ja takaisinmaksuaika siirtyy 10v. Lisäksi paneleita pitää putsata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme vuotta sitten mulla laski todellisen takaisinmaksu ajan. Ei siis sitä miten myyjiä on käsketty laskemaan.  Tuli 32 vuotta silloin.

Vierailija
4/16 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri heitti juuri 15 vuotta vanhat panelit ja surkean invertterin romuun. Juuri sopivasti kun oli melkein maksanut itsensä takaisin. Aina se niitä putsaili ja hinkkasi. Panelit olivat kuulemma mikromurtuneet lumen painon alla.

Vierailija
5/16 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapuri heitti juuri 15 vuotta vanhat panelit ja surkean invertterin romuun. Juuri sopivasti kun oli melkein maksanut itsensä takaisin. Aina se niitä putsaili ja hinkkasi. Panelit olivat kuulemma mikromurtuneet lumen painon alla.

Ok.

Hyvää tietoa.

Vierailija
6/16 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä paneeleissa kai on se, että roskat polttaa paneeliin jotain vikaa, kun aurinko paistaa kuumasti?

Vierailija
7/16 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt mutta kun katolla on lunta n 5 kk vuodesta niin eihän siitä oikeastaan mitään hyötyä saa. Sähkönkulutukseni on melko pientä pienessä talossa. Silloin kun sähköä kuluu en saisi paneeleista mitään irti.

Vierailija
8/16 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoiset panelit kai saa asentaa itsekin. Myös johdotus katolta sähkömittarin ääreen. Sitten sähkömies tekemään kytkennät.

Onko joku tehnyt näin?

Vierailija
9/16 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkopaneelit lisää omaa huoltovarmuutta. Saa sähköä itselle kesäikaan, vaikka olisi isokin kriisi päällä.

Muutaman tonnin investointi on siinä tilanteessa pikkuraha.

Tämän takia minä hankin paneelit jossain vaiheessa. 

Vierailija
10/16 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee hoitoon ja hommaa ennemmin se lämpöpumppu.

(Sitten kun pääset suljetulta pois)

Vierailija
11/16 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkön hintavaihtelu on sen verran suurta, että akku voisi olla kannattava ilman paneeleitakin. Halvalla yösähköllä akku täyteen ja sillä päivän läpi.

Vierailija
12/16 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun naapuri tippui katolta kun oli putsaamassa paneeleja, koipi katkesi. Olipa halpaa....

Vierailija
13/16 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun naapuri tippui katolta kun oli putsaamassa paneeleja, koipi katkesi. Olipa halpaa....

Kiitti. Arvokasta tietoa:)

Vierailija
14/16 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostiko uudet panelit katolle?

Vierailija
15/16 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin takaisinmaksuajan ja olisi näillä alennetuilla hinnoilla n. 20 vuotta. Hyvissä olosuhteissa. Lape etelään ja ei varjostavia puita. Ei sähköautoa.

Vierailija
16/16 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen olosuhtehteissa noi paneelit tuottaa sähköä periaatteessa vaan puolet vuodesta eli kesällä, jolloin sähkö on muutenkin halpaa. En ostaisi.