Mitä iän tuomia muutoksia olette havainneet itsessänne?
Aloitan. Harmaita suortuvia. En ole värjännyt koska ei haittaa.
Naururyppyjä silmäkulmissa, ja otsassa vaakasuoria ryppyjä.
Olkapäät tuntuu välillä raskailta jos joutuu nostaa käsivarret.
Polvissa välillä tuntemuksia. Ihan uus juttu. Kuluma tulossa? Mitenköhän vois välttää?
Oon siis 47.
Kommentit (772)
M48.
Monet asiat ja kaikenlainen kohkaaminen ärsyttää. En ole parisuhteessa, enkä jaksa enää yrittääkään. Seksi ei ole enää jatkuvasti mielessä. Erakoituminen tuntuu unelmalta: olla vaan jossain mökillä yksin ja istua saunassa ja ulkona ja kuunnella hiljaisuutta. Tuntuu, etten oikein saa muista ihmisistä enää mitään, enkä haluaisi kenenkään kanssa olla tekemisissä. Töiden takia toki täytyy, enkä siellä yrmistele.
Jotenkin on sellainen olo, että "en vaadi keneltäkään mitään, joten älkää vaatiko minultakaan".
Ikänäkö tuli yhdessä kesässä 3v sitten. Harmaita hiuksia alkaa ilmestyä pikkuhiljaa. Terveys on ollut vielä hyvä.
Uusien asioiden oppiminen ei hirveästi enää kiinnosta, jos ne eivät liity omiin harrastuksiin. Tietotekniikka alkaa mennä yli hilseen, vaikka joskus kokosin omat tietokoneeni. Puhelin on puhelin. Some ei kiinnosta pätkääkään. Kaikenlainen somekohuttelu tuntuu äärimmäisen vastenmieliseltä. Työelämä on tylsää pakkopullaa.
Joskus melankolia valtaa, mutta paljon harvemmin kuin nuorempana. Ahdistus on hävinnyt ja tilalle on tullut itsevarmempi puutumus ja hälläväliä=)
Naisen henkinen ja fyysinen alamäki ja rupsahtaminen alkaa, kun hän ei kykene saamaan enää lapsia. Hedelmälliset naiset ovat elinvoimaisia, kestäviä ja jaksavia.
Vierailija kirjoitti:
Ikääntymisen merkkejä: Ylipaino, fyysinen kunto on huono, fyysinen jaksaminen ja kestävyys on heikentynyt, elimistö ei tahdo kestää univelkaa samalla tavalla kuin 5-10 vuotta sitten, ulkonäkö on rupsahtanut, iho on kurttuinen, asioitten mieleenpalauttaminen on hitaampaa ja vaikeampaa kuin ennen, muistihäiriöt. Vapaaehtoinen ja omaehtoinen selibaatti on hyvä asia. Kenenkään ei tarvitse harrastaa pakkos#ksiä parisuhteessa.
Vanhuus lähestyy ja se ei ole mukavaa. Vihaan ikääntymistä! Ikää on vähän yli 50.
Vierailija kirjoitti:
Seksi ei kiinnosta
En haluaisi lähteä kotoa mihinkään.
Loukkasin viime kauppareissulla ranteeni ja sormeni, kun nostin kokonaisen kaalin puntarille yhdellä kädellä. Toisessa kädessä kun oli ostoskori.
Joopa joo. Muisti prakaa, kun on maalla, metsässä ym peilien ulottumattomissa. Luulen joskus olevani 10-30v nuorempi, ja ihmettelen, miten tämänkin osaan ja tuonkin tiedän, vaikka olen niin "nuori". No peilin edessä muisti palautuu...😉😉😉N60
Leuassa kasvaa karvoja, joita nypin pinseteillä. Viikset ajan suosiolla höylällä pois.
Ja huomaan muuttuneeni aamuvirkuksi. Ennen olin yökukkuja.
Fyysisiä ongelmia alkaa ilmestymään ja niistä on jo jonkun verran haittaakin. Erilaisia roikkuvia osia kropassa jonkun verran, iho kuivuu ja rasvoja kuluu paljon. Polvi kipeytyy jos kulkee vähän hankalammassa maastossa, ja en mielellään konttaile lattialla, koska polvi ei tykkää siitä yhtään.
Henkisellä puolella ehkä se, että kun asun yksinään (olen eronnut) niin on jotenkin toivoton olo sen suhteen, että löytyykö enää sellaista mukavaa ja rakastavaa miestä vai olenko lopun elämää yksinään. Ja olen vasta 56 v, niin jotenkin ei kiinnostaisi elää yksinään loppuelämää. Mutta tämänikäinen ei enää hillu baareissa tms. joten kontaktit miehiin on aika vähässä, joten mahdollisuus löytää joku on aika pieni.
Tuttavat vitsailevatkin sitä, että odottelen, että ovikello soi... No joo. Mieleltäni tunnen olevani se sama ihminen kuin olin 30 v sitten ja työkaverit usein sanovatkin minulle, että sinä olet niin nuorekas, että sinua ei uskoisi 56 vuotiaaksi.
Hiukset ohenee ja kanssaeläjät vituttavat.
Siihen kun lisää vielä jokapäiväisen edustamaani sukupuolta kohtaan suunnatun median ja yhteiskunnan tukeman vihakampanjan, niin olo on oikein mukava ja myönteinen.
Nainen, 55 v. Tissit ja suupielet roikkuu. Kaikenlaista turhaa paskanjauhantaa ei tahdo jaksaa kuunnella. Ja kyseinen kategoria tuntuu aina vaan laajenevan. Silmien meikkaaminen on joskus hankalaa, kun sitä ei pysty tekemään silmälasit päässä ja ilman laseja ei meinaa nähdä tarkasti.
Rintakarvat alkaneet kasvaa
Pian 25 lasissa
Vierailija kirjoitti:
Fyysisiä ongelmia alkaa ilmestymään ja niistä on jo jonkun verran haittaakin. Erilaisia roikkuvia osia kropassa jonkun verran, iho kuivuu ja rasvoja kuluu paljon. Polvi kipeytyy jos kulkee vähän hankalammassa maastossa, ja en mielellään konttaile lattialla, koska polvi ei tykkää siitä yhtään.
Henkisellä puolella ehkä se, että kun asun yksinään (olen eronnut) niin on jotenkin toivoton olo sen suhteen, että löytyykö enää sellaista mukavaa ja rakastavaa miestä vai olenko lopun elämää yksinään. Ja olen vasta 56 v, niin jotenkin ei kiinnostaisi elää yksinään loppuelämää. Mutta tämänikäinen ei enää hillu baareissa tms. joten kontaktit miehiin on aika vähässä, joten mahdollisuus löytää joku on aika pieni.
Tuttavat vitsailevatkin sitä, että odottelen, että ovikello soi... No joo. Mieleltäni tunnen olevani se sama ihminen kuin olin 30 v sitten ja työkaverit usein sanovatkin minulle, että sinä olet niin nuorekas, että sinua ei uskoisi 56 vuotiaaksi.
Nuorekas😉😉😉
Jostain syystä en tykkää sanasta, vaikka ymmärrän sen sisällön... ikäistään nuorempi, hyvin säilynyt . . . kuvaa kuin säilykkeitä... kunpa joku keksisi paremman sanan
Vierailija kirjoitti:
M48.
Monet asiat ja kaikenlainen kohkaaminen ärsyttää. En ole parisuhteessa, enkä jaksa enää yrittääkään. Seksi ei ole enää jatkuvasti mielessä. Erakoituminen tuntuu unelmalta: olla vaan jossain mökillä yksin ja istua saunassa ja ulkona ja kuunnella hiljaisuutta. Tuntuu, etten oikein saa muista ihmisistä enää mitään, enkä haluaisi kenenkään kanssa olla tekemisissä. Töiden takia toki täytyy, enkä siellä yrmistele.
Jotenkin on sellainen olo, että "en vaadi keneltäkään mitään, joten älkää vaatiko minultakaan".
Ikänäkö tuli yhdessä kesässä 3v sitten. Harmaita hiuksia alkaa ilmestyä pikkuhiljaa. Terveys on ollut vielä hyvä.
Uusien asioiden oppiminen ei hirveästi enää kiinnosta, jos ne eivät liity omiin harrastuksiin. Tietotekniikka alkaa mennä yli hilseen, vaikka joskus kokosin omat tietokoneeni. Puhelin on puhelin. Some ei kiinnosta pätkääkään. Kaikenlainen somekohuttelu tuntuu äärimmäisen vastenmieliseltä. Työelämä on tylsää pakkopullaa.
Joskus melankolia valtaa, mutta paljon harvemmin kuin nuorempana. Ahdistus on hävinnyt ja tilalle on tullut itsevarmempi puutumus ja hälläväliä=)
Ihmettelen, että miksi viihdyt täällä vauva-palstalla, jossa kohkataan urakalla
Ennen mökille lähtiessä mulla oli pieni kirjan kokoinen pussukka lääkkeille ja kauneusaineille.
Nyt se on tilavuudeltaan puoli kuutiota.
Tänään apteekissa farmaseutin kanssa ihmeteltiin, että miten vanheneminen hoitui aikaisemmin?
Ostin korvasprayta, silmätippoja, käsivoidetta, jalkavoidetta, pimppivoidetta, ryppyvoidetta ja vartalovoidetta yms.
Nuorena käytin vain vartalovoidetta joka paikkaan.😅
Olen 45. Konkreettisin havainto ikääntymisestä on se että en kestä minkäänmoista epäsäännöllistä elämää. Huonosti nukuttu yö on ihan myrkkyä. Bilettää ei jaksa ja jos jotain yrittää niin kankkunen kestää kolme päivää.
Nuorempanna saattoi syödä mitä vaan mutta nyt esim. Pizzasta ja pastasta tulee pahoja vatsaongelmia, ei voi syödä niitä lainkaan. Olen hoikka mutta paino alkaa herkästi nousta jos vähänkään ruoan kanssa irrottelee.
Lukulaseja olen tarvinnut jo useamman vuoden. Viihdyn kotona avopuolison kanssa ja olen iloinen jokaisesta viikonlopusta kun ei tarvitse mennä mihinkään. Säilyin harmaantumattomana nelikymppiseksi asti, nyt alkaa pukata yksittäisiä haivenia. Kunto heikkenee nopeammin silloin jos ei tee mitään. Uuden asian oppiminen on vaikeaa ja ulkoa opeteltavat asiat täytyy painaa tosissaan mieleen.
Ikääntymisestä huolimatta perheenlisäystä tulossa. Mielenkiinnolla odotan jaksanko yöherätyksiä enää samalla tavalla kuin nuorempana.
M45
Mulla näitä:
-suunpielet roikkuu
-viikset pitää ajaa ja pari partakarvaa nyppiä
-kielten sanojen oppiminen hankalaa
-pientä kremppaa tulee urheillessa helposti
-painon pudotus hankalaa
N45
Jes. Luulin, että on erittäin/melko vaikeaa oppia uusi kassakone. Hoksasinkin melkein heti.
N61
Miinuksia
Painoa kertyy vaikka liikun ja syön pääosin terveellisesti. Herkuttelen kyllä myös viikonloppuisin. Nuorempana näin ei käynyt.
Meikkaaminen laiskottaa, vaikka tuo pirteämmän ilmeen, kun laittautuu. Huomasin, kun oli juhlia, ripsiväri, kulmakynä, kiva huulipuna -> Voila
Laiskotteleminen ja päiväunet houkuttaa
En viihdy/suostu olemaan törppöjen tai epäkohteliaiden ihmisten seurassa vapaalla (töissä joskus joutuu🙃)
Aika vähän tänne kommentoidaan mitään henkiseen kasvuun viittaavaa. Itsellä on fokus elämässä kääntynyt pinnallisista asioista kokoajan henkisempiin. En laiminlyö uökonäköä, mutta en myöskään jatkuvasti ajattele sitä saati ripustaudu sen varaan.
Tulee myös mieleen etten enää kestä naisten lehtien luomaa maailmasta, jossa naisia kiinnostaa kynsilakat, julkkisjuorut ja harlekin-tasoiset jatkikset.
Ikääntymisessä parasta on suvaitsevuuden lisääntyminen. Annan toisten vauhkota kampaajistaan, kosmetologistaan, hajuvesistään ja kosmetiikastaan. Reissuistaan, vaatehankinnoistaan ym ym. Ei vaan jaksa kiinnostaa. Mukavat vaatteet, ei kiristä. Hiukset leikkaan itse. Meikkaan joskus, uusia vaatteita ostan tosi harvoin. Kirpparilta löytyy kivoja.
Viihdyn saman sorttisten ihmisten kaa, iästä viis. Pakon edessä olen kohtelias muillekin. Rikkautta on satunnaiset kohtaamiset, tilannekomiikka, metsässä kuljeskelu, kirjat, käsityöt... hyvä ruoka, saunominen . . .
N61
En paljon mitään. Huomasin, että varsinkin ryppyjä on paljon vähemmän verrattuna muihin samanikäisiin, joten jokseenkin tyytyväinen ikääntymiseen. Jotain kankeutta. Liittyiskö siihen, että en pahemmin liiku.