Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa yhteyttä ulkomailla opiskelevaan lapseeni :(

Vierailija
22.05.2021 |

On 19-vuotias ja olemme soitelleet noin kerran viikossa. Nyt puhelut ohajautuvat vastaajaan. Whatsapp-viesteissä näkyy vain yksi väkänen viime tiistaista lukien eli ei ole lukenut eikä edes vastaanottanut viestejä. Laitoin aamulla sähköpostia mutta ei mitään :( Alkaa olla vähän paniikinpoikasta..

Kommentit (257)

Vierailija
161/257 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää taitaa olla vaan taitava provo. Ihan niinku muka saisi selville jonkun seinänaapurin yhteystiedot. Ja just pyöräretkeä suunniteltu koululla ja poika sattuu olemaan innokas pyöräilijä.

Sanoisin 4/5. Vuokranantaja yritys, sitten onkin päivystynumero. Huoltomies (päivystävä) ei mene asuntoon vaan käskee soittaa poliisille. Etunimellä seinänaapuri.

No mutta oikeasti provon paljastaa että kukaan ei raportoi tämmöistä vauva--palstalle hetki hetkelä vaan ystävilleen tai läheisilleen. Ja ei notku palstalla huolesta suunniltaan.

Vierailija
162/257 |
22.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ruotsalaiset on hölmöjä jos tuollaisia sivustoja on :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tyttären isä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä odottelin viikkoja yhteydenottoja, kun tyttö liftasi yksin Afrikan poikki. Kahteen kertaan. Reissut veivät vuosia. Olin niin huolissani, että jouduin menemään terapiaan käsittelemään huolta. Tytär sen sijaan sai mainetta matkabloggarina, kuvasi gorilloja ja eli unelmaansa. 

Huh aika rohkee pimu kyllä sulla. Itse en kyllä uskoltais päästäs ikinä moiseen reissuun tytärtäni:D Milloin tämä tapahtui siis tyttäresi viimesin reissu?

Kohta 10 v sitten. Ei täysi-ikäistä nuorta voi estää millään laillisilla keinoilla. Lähtee, jos haluaa. Toivon, että ap:n huoli on turha. Mutta tosiasiahan on, että mitä tahansa voi tapahtua, kotimaassakin. Onnettomuus, rikoksen uhriksi joutuminen, huumeet, itsemurha. Aina on huoli lapsesta, jos mitään ei kuulu.

Olen tuo joka törmäsi tähän saksalaiseen nuoreen naiseen Etelä-Afrikassa ja otettiin hänet kyytiin, mutta hänkin oli matkustanut monet maat jo läpi Afrikassa. Kertoi kyllä pari läheltä piti tilannetta, mutta mitään ei onneksi ollut sattunut. En vaan voinut ymmärtää tuota hommaa. Meitä jo välillä pelotti ajaa tietyillä alueilla autolla saatikkka olisi ollut vain liftaamassa. Ymmärrän täysin mikä huoli teillä on voinut olla. Itseäkin alkoi huolestuttaa hänen puolestaan, kun erottiin ja olen miettinyt, että toivottavasti kaikki meni hyvin lopulta. 

Minun tytölläni oli varmasti suojelusenkeli matkassa. Niin monta kertaa läheltä piti. Ja ilmeisesti hänetkin pelasti tienposkesta moni kaltaisesi huolestunut. Kiitos heille/ Teille! Hän kertoi itse mm. jonkun vanhan eläkeläismiehen, myös turisti, saattaneen hänet kolmen maan poikki ja mies oli ollut kauhean huolissaan, miten tyttö pärjää jatkossa...

Onneksi oli suojelusenkeli hänellä matkassa.

Eikö nykynuorilla ole mitään itsesuojeluvaistoa tai tajua siitä, miten erilaisesta vaarallisuudesta on kyse kun tarpeeksi eksoottisiin maihin menee seikkailemaan, kun "mulla on haave" ja eritysesti "kyllä munkin oikeus on kun kerran poika x myös niin on tehnyt, naisten pitää saada tehdä kaikki sama mitä miehetkin voi".

Mun tyttärellä ystävä, jonka 'haave lapsuudesta asti' ollut kulkea Lähi-Idän aavikkojen halki kamelin kyydissä. Kyllä siinä nuorelle aikuiselle oli aika paljon rautalangasta väännettävä, että se ei todellakaan ollut hyvä ajatus, vaikka miten haluaa maailmaa syleillä 🙄

Rasauttaa niin helvetisti nämä "paremmat" ihmiset. Aina nuoret ovat halunneet seikkailla eikä välttämättä kaikki pahimmat skenaariot ole ensimmäisenä mielessä. Jokaisella miehellä ja naisella on oikeus seikkailla miten haluaa ja unelmoida siitä, muilla EI OLE oikeutta alkaa mussuttamaan AIKUISELLE kuinka hänelle tärkeä asia X on typerää "maailman syleilyä". Jokainen oppii elämällä ri sillä että joku hiekkawittuinen täti vääntää ja vääntää kuinka ei kannata mikään. Pitää vain kotona kykkiä ja pitsiä nyplätä.

Vierailija
164/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa kyttäämistä ja vainoamista, suuttuisin aivan silmittömästi jos minun perääni laitettaisiin viranomaisia. Aikuinen ihminen saa jopa kadota omasta tahdostaan, ilman että poliisit ym kiinnostuu.

Vierailija
165/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ruotsalaiset on hölmöjä jos tuollaisia sivustoja on :D

Jos tarkoitat noita puhelinsivustoja, niin samalla tavalla numerotiedustelusta saa Suomessa osoitteen perusteella puhelinnumeron ja kaikki ne liittymät mitä osoitteessa on, vaikka ei tietäisi nimeä.

Vierailija
166/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä olisin todella huolissani. Meidän perheessä ei aikuisia ihmisiä kytätä eikä rajoiteta, mutta jos ei useaan päivään anneta mitään elonmerkkiä vaikka toinen kyselee niin kyllähän siinä alkaa hälytyskellot soida.

Ei kytätä eikä rajoiteta, mutta kytätään kuitenkin. Minusta tuo kuulostaa ahdistavalta. Ei kenenkään aikuisen tarvitse olla ihan joka viikko sukulaisten käytettävissä, kun on se omakin elämä, rauha ja vapaus valita. Omat nuoret asuvat kaikki ulkomailla eikä mieleenkään tulisi kytätä heitä joka viikko. Soittavat sitten, kun siltä tuntuu ja sitten jutellaan kuulumiset. Joskus ihan kuukaudenkin jutut.

Minäminä!

Niin sinun on noin, muttakun aapeellä on oma suhde lapseensa ja soittelevat kerran viikossa.

Vierailija
167/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojalla joku extempore pyöräilyreissu ja porsija on suunniltaan. :D kannattaisiko mennä terapiaan.

Ja sinun kannattaisi mennä käytöskurssille, kun kotona jäi käytöstavat ja kielenkäyttö oppimatta.

Ei ihme jos koulukiusaamista, jos ottavat mallin aikuisilta.

Vierailija
168/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää taitaa olla vaan taitava provo. Ihan niinku muka saisi selville jonkun seinänaapurin yhteystiedot. Ja just pyöräretkeä suunniteltu koululla ja poika sattuu olemaan innokas pyöräilijä.

Sanoisin 4/5. Vuokranantaja yritys, sitten onkin päivystynumero. Huoltomies (päivystävä) ei mene asuntoon vaan käskee soittaa poliisille. Etunimellä seinänaapuri.

No mutta oikeasti provon paljastaa että kukaan ei raportoi tämmöistä vauva--palstalle hetki hetkelä vaan ystävilleen tai läheisilleen. Ja ei notku palstalla huolesta suunniltaan.

Mä löysin ja laitoin ton päivystysnumeron, en ole ap!

Vierailija
169/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huh, en uskalla ikinä hankkia lapsia jos ne voi aikuisenakin aiheuttaa noin suurta huolta :(  sympatiat aapeelle

Kolmen nuoren aikuisen äitinä suosittelen olemaan hankkimatta lapsia. Huolet eivät lopu, kun lapsi muuttaa kotoa, päinvastoin kasvavat isommiksi. Voi tulla masennusta, päihteidenkäyttöä, rahahuolia, ihmissuhdesotkuja jne. Näitä sitten käydään ikääntyvien vanhempien luona kertomassa. Vanhempi murehtii aina lapsensa puolesta, vaikka tämä olisi viisikymppinen. Näitä tilanteita on niin nähty. Elämä on palon helpompaa ja huolettomampaa ilman lapsia.

Vierailija
170/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheaa kyttäämistä ja vainoamista, suuttuisin aivan silmittömästi jos minun perääni laitettaisiin viranomaisia. Aikuinen ihminen saa jopa kadota omasta tahdostaan, ilman että poliisit ym kiinnostuu.

Suurin osa 19v on kuitenkin riippuvaisia vanhemmistaan ja muista aikuisista taloudellisesti, ainakin jos on opiskelija, eikä pysty itsenäiseen elämään ja elättämään itseään.

Ja joissakin tapauksessa vanhempien vastuulla on koulutus ja kustannukset, vaikka olisi täysi-ikäinen, näin sanoo laki ja on harkinnan varainen. Eli nuoren asiat hyvinkin kuuluvat vanhemmille ja viranomaisille.

Vierailija
171/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinunkaan provo kuulosta uskottavalta.

Yksikään huoltomies ei avaa ovea tai mene huoneistoon, ilman huoneiston omistajan lupaa, joka pitää tunnistaa tai isännöitsijän/hallituksen pj lupaa ja huoltomies voi avata oven poliisin käskystä.

Kenenkään asuntoon huoltomiehet eivät mene ulkopuolisen puhelinsoiton perusteella, muussa tapauksessa syyllistyy rikokseen.

Vierailija
172/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko on nuoren opiskelijan elämässä vielä lyhyt aika.

Meillä huolestuttiin siinä vaiheessa jos ei kuulunut mitään 3 viikkoon. 

Eri asia jos oli jossain erikoisemmassa maassa reissussa, kerran minulla hajosi yksin reissussa ollessani kaksi puhelinta yhtä aikaa, laitoin perheelle ja ystäville toisen turistin puhelimesta viestiä että kaikki hyvin, puhelimet vain hajonneet.  Sit lomailin mukavasti kolme viikkoa radiohiljaisuudessa.

Vierailija
173/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika löytynyt pyörän päältä, nyt jo paluumatkalla. Sain yhteyden lopulta lapsen kaverinkaverin ansiosta ja lapsi soitti lopulta itse kaverin puhelimesta koska oma puhelin oli hajonnut. Oli ehtinyt tilata jo uuden mutta ei sitten ollut tullut ajatelleeksi meille ilmoittaa koska uusi puhelin tulee jo tiistaina tai keskiviikkona 🙄 Niin valtava helpotus etten osannut olla kiukkuinen. Kerroin että oltiin isänsä kanssa oltu sydän sykkyrällä kun ei saatu kiinni. Puhutaan uudestaan kun palaa kotiin ja saa uuden puhelimensa.

Kiitos miljoonasti kaikille avuliaille kanssahuolehtijoille 😊❤️ Outoja ja hauskoja nämä provoiluepäilyt 😄 Se että kaikki ei ole juuri samalla tavalla kuin teidän elämässä ja asiat ei aina toimi kaikkialla täysin samalla tavalla kuin Suomessa ei tee asiastani provoa. Sain huoleeni todella hyviä vinkkejä ja apua täältä. Minulla ei ole paljoa ystäviä ja en halunnut säikäyttää sukulaisiakaan. Minulla oli päällimmäisenä tunne että kaikki on kuitenkin hyvin, ihmettelin vain miksei pojasta ole kuulunut. Koska poika ei eilisen aikana vastannut sähköpostiinkaan alkoi huolettaa.

Vierailija
174/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tyttären isä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä odottelin viikkoja yhteydenottoja, kun tyttö liftasi yksin Afrikan poikki. Kahteen kertaan. Reissut veivät vuosia. Olin niin huolissani, että jouduin menemään terapiaan käsittelemään huolta. Tytär sen sijaan sai mainetta matkabloggarina, kuvasi gorilloja ja eli unelmaansa. 

Huh aika rohkee pimu kyllä sulla. Itse en kyllä uskoltais päästäs ikinä moiseen reissuun tytärtäni:D Milloin tämä tapahtui siis tyttäresi viimesin reissu?

Kohta 10 v sitten. Ei täysi-ikäistä nuorta voi estää millään laillisilla keinoilla. Lähtee, jos haluaa. Toivon, että ap:n huoli on turha. Mutta tosiasiahan on, että mitä tahansa voi tapahtua, kotimaassakin. Onnettomuus, rikoksen uhriksi joutuminen, huumeet, itsemurha. Aina on huoli lapsesta, jos mitään ei kuulu.

Olen tuo joka törmäsi tähän saksalaiseen nuoreen naiseen Etelä-Afrikassa ja otettiin hänet kyytiin, mutta hänkin oli matkustanut monet maat jo läpi Afrikassa. Kertoi kyllä pari läheltä piti tilannetta, mutta mitään ei onneksi ollut sattunut. En vaan voinut ymmärtää tuota hommaa. Meitä jo välillä pelotti ajaa tietyillä alueilla autolla saatikkka olisi ollut vain liftaamassa. Ymmärrän täysin mikä huoli teillä on voinut olla. Itseäkin alkoi huolestuttaa hänen puolestaan, kun erottiin ja olen miettinyt, että toivottavasti kaikki meni hyvin lopulta. 

Minun tytölläni oli varmasti suojelusenkeli matkassa. Niin monta kertaa läheltä piti. Ja ilmeisesti hänetkin pelasti tienposkesta moni kaltaisesi huolestunut. Kiitos heille/ Teille! Hän kertoi itse mm. jonkun vanhan eläkeläismiehen, myös turisti, saattaneen hänet kolmen maan poikki ja mies oli ollut kauhean huolissaan, miten tyttö pärjää jatkossa...

Onneksi oli suojelusenkeli hänellä matkassa.

Eikö nykynuorilla ole mitään itsesuojeluvaistoa tai tajua siitä, miten erilaisesta vaarallisuudesta on kyse kun tarpeeksi eksoottisiin maihin menee seikkailemaan, kun "mulla on haave" ja eritysesti "kyllä munkin oikeus on kun kerran poika x myös niin on tehnyt, naisten pitää saada tehdä kaikki sama mitä miehetkin voi".

Mun tyttärellä ystävä, jonka 'haave lapsuudesta asti' ollut kulkea Lähi-Idän aavikkojen halki kamelin kyydissä. Kyllä siinä nuorelle aikuiselle oli aika paljon rautalangasta väännettävä, että se ei todellakaan ollut hyvä ajatus, vaikka miten haluaa maailmaa syleillä 🙄

Elämä on seikkailuja varten. Mä mieluummin elän elämääni kuin pelkään elämää. Itse olen huomannut matkustellessani (tosin koskaan en ole yksin reppureissulle lähtenyt vaan olen ollut erilaisissa vaihdoissa ja matkustellut ja reilannut ystävien kanssa), että elämä kantaa ja antaa siivet. Olen tavannut ihania, ystävällisiä ihmisiä ympäri maailmaa ja olen saanut nähdä ja kokea asioita (mm. safareita, hienoja illallisia, viininmaistajaisia, kivoja iltoja perheen ja ystävien kesken), mitä omat vanhempani eivät koskaan olisi voineet itselleni tarjota. Toisaalta olen käynyt slummeissa, missä olen tajunnut kuinka onnekkaita me Suomessa asuvat olemme. Aina toki kyllä olin yhteydessä vanhempiini. Oma äitini oli aina huolesta sairas ja koin, että en saanut äidiltäni tukea. Tuntuu, että äitini on enemmänkin pyrkinyt kontrolloimaan ja rajoittamaan kuin kannustamaan. Tämä vaikuttaa edelleen suhteeseeni äitiini. 

Nykyään työskentelen kansainvälisessä yrityksessä, matkustelen työssäni (nykyään teen työmatkoja myös yksin ulkomaille, ajan vuokra-autolla paikasta toiseen jne), saan hyvää palkkaa ja itsellänikin on lapsia. Matkustelu laajensi näkökulmia, antoi luottamusta elämään ja antoi taitoja toimia ulkomailla eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa ja opetti käytöstapoja. Niitä taitoja nyt vanhempana hyödynnän. 

t: nainen itsekin

Vierailija
175/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

huh, en uskalla ikinä hankkia lapsia jos ne voi aikuisenakin aiheuttaa noin suurta huolta :(  sympatiat aapeelle

Kolmen nuoren aikuisen äitinä suosittelen olemaan hankkimatta lapsia. Huolet eivät lopu, kun lapsi muuttaa kotoa, päinvastoin kasvavat isommiksi. Voi tulla masennusta, päihteidenkäyttöä, rahahuolia, ihmissuhdesotkuja jne. Näitä sitten käydään ikääntyvien vanhempien luona kertomassa. Vanhempi murehtii aina lapsensa puolesta, vaikka tämä olisi viisikymppinen. Näitä tilanteita on niin nähty. Elämä on palon helpompaa ja huolettomampaa ilman lapsia.

Miksi sitten teit kolme jos on noin kamalaa olla äiti? Hirveän negatiivisesti kirjoitat. Kyllä minä olen saanut myös paljon iloa lapsista enkä pelkkää murhetta ja rankkasadetta. Minä en kyllä neuvoisi muita olemaan hankkimatta omaa perhettä koska siinä voi oikeasti menettää paljon. Ei elämä ole pelkkää huolta ja pelkoa 24/7.

Vierailija
176/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika löytynyt pyörän päältä, nyt jo paluumatkalla. Sain yhteyden lopulta lapsen kaverinkaverin ansiosta ja lapsi soitti lopulta itse kaverin puhelimesta koska oma puhelin oli hajonnut. Oli ehtinyt tilata jo uuden mutta ei sitten ollut tullut ajatelleeksi meille ilmoittaa koska uusi puhelin tulee jo tiistaina tai keskiviikkona 🙄 Niin valtava helpotus etten osannut olla kiukkuinen. Kerroin että oltiin isänsä kanssa oltu sydän sykkyrällä kun ei saatu kiinni. Puhutaan uudestaan kun palaa kotiin ja saa uuden puhelimensa.

Kiitos miljoonasti kaikille avuliaille kanssahuolehtijoille 😊❤️ Outoja ja hauskoja nämä provoiluepäilyt 😄 Se että kaikki ei ole juuri samalla tavalla kuin teidän elämässä ja asiat ei aina toimi kaikkialla täysin samalla tavalla kuin Suomessa ei tee asiastani provoa. Sain huoleeni todella hyviä vinkkejä ja apua täältä. Minulla ei ole paljoa ystäviä ja en halunnut säikäyttää sukulaisiakaan. Minulla oli päällimmäisenä tunne että kaikki on kuitenkin hyvin, ihmettelin vain miksei pojasta ole kuulunut. Koska poika ei eilisen aikana vastannut sähköpostiinkaan alkoi huolettaa.

Hieno juttu, että poika on kunnossa!

Vierailija
177/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, ihana kuulla!!!

Sinulla on muuten fiksu poika, vaikka nyt ei ehkä kovin fiksusti ole toiminutkaan. Hänellä on uskallusta lähteä vaihtoon, on onnistunut sieltä saamaan kavereita ja on vielä päässyt/kehittänyt hauskoihin ja melko tervehenkisiin reissuihin muiden vaihtareiden kanssa. 

Vierailija
178/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno homma. Kyllä itse useimmiten alkaa huolestua aiheesta. Joka perheellä a oma tapansa yhteillä, kun siitä poiketaan alkaa huoli.

No loppu hyvin, kaikki hyvin

nimim. usein huolestunut

Vierailija
179/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla että hän on lähtenyt muiden kanssa jollekin rymyämisreissulle ja kännykkä on kadonnut matkan varrelle.

Ja sitten kun on palannut kämpille ja darra hellittää niin käy ostamassa uuden kännykän ja soittaa sinulle.

Vierailija
180/257 |
23.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että huolestuttaa. Mä olisin jo aivan paniikissa. Minunkin lapseni asuu ulkomailla, ollaan päivittäin yhteydessä. Minulla on muutaman kaverin yhteystiedot, joille voin soittaa jos sattuisi jotain.

Onko sinulla hänen Suomessa asuvien ystävien yhteystietoja? Heiltäkin voisi kysellä, jos ovat olleet yhteydessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme