En saa yhteyttä ulkomailla opiskelevaan lapseeni :(
On 19-vuotias ja olemme soitelleet noin kerran viikossa. Nyt puhelut ohajautuvat vastaajaan. Whatsapp-viesteissä näkyy vain yksi väkänen viime tiistaista lukien eli ei ole lukenut eikä edes vastaanottanut viestejä. Laitoin aamulla sähköpostia mutta ei mitään :( Alkaa olla vähän paniikinpoikasta..
Kommentit (257)
Mulla oli joskus kännykkä vahingossa lentotilassa useamman päivän. Mutta en roiku koko ajan puhelimella joten jäi huomaamatta.
Mutta oikeasti paikallisiin viranomaisiin yhteys, kyllä se kertoo ainakin ohjeet mitä voi tehdä.
Olen tällä hetkellä 25 ja ollut myöskin vaihdossa pariinkin kertaan. Opiskellut toisella puolella suomea kuin mistä kotoisin.
Kerran puhelin hajosi (ihan kotisuomessa). Laitoin äidille kaverin puhelimella facebook viestin samana iltana, vaikkei edes oltu yhteyksissä päivittäin.
Kyllä normaali nykynuori ilmoittaa puhelimensa hajonneen viimeistään seuraavana päivänä hajoamisesta. Keinoja on monia: tietokoneella saa kaikki somet (myös whatsappin auki) tai jos ei kone toimisi niin kaverin puhelin. Aika sattuma jos puhelin JA kone hajoaa yhtaikaa.
Olisin ollut yhteydessä poliisiin viimeistään torstaina. Opiskelukaverinini tilannetta tultiin tarkistamaan poliisin ja sossun toimesta (suomessa) kun äiti ei ollut saanut yhteyttä kahteen päivään. Oli kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut yhteyden pojan seinänaapuriin (on maininnut etunimeltä joskus) ja osoitteen ja puhelinnumeronkin löysin netistä. Kertoi ettei ole nähnyt poikaani ainakaan viikkoon, tosin opiskelee jotain muuta eivätkä ole samoilla kursseilla. Kävi pyynnöstäni soittamassa ovikelloa mutta ei mitään :( Yritän tavoittaa vuokranantajaa päivystysnumerosta. Ap
Soita naapurille uudestaan ja pyydä laittamaan poikasi oveen teipillä lappu, jossa lukee että "Soita kotiin heti. Hätätilanne.". Laita teksti naapurille tekstarina, niin osaa kirjoittaa sen oikein suomeksi.
Hyvä idea, mutta laittaisin mieluummin että "Soita kotiin heti, hätätilanne: ovat huolissaan sinusta.", ja pudottaisin saman lapun myös postiluukusta, koska poika voi olla sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut yhteyden pojan seinänaapuriin (on maininnut etunimeltä joskus) ja osoitteen ja puhelinnumeronkin löysin netistä. Kertoi ettei ole nähnyt poikaani ainakaan viikkoon, tosin opiskelee jotain muuta eivätkä ole samoilla kursseilla. Kävi pyynnöstäni soittamassa ovikelloa mutta ei mitään :( Yritän tavoittaa vuokranantajaa päivystysnumerosta. Ap
Voi ei, voimia Ap ❤️ järkyttävää, annat pojalle sitten kunnon ripityksen kun löytyy!
Tuon ripityksen jättäisin ehdottomasti väliin, varsinkin jos poika on ollut masentuneena tms. Suurenkin huolen voi ilmaista ystävällisesti.
Voimia ap! Toivon, että kaikki kääntyy hyvin.
Ei aikuista voi ripittää siitä, ettei pidä yhteyttä.
tyttären isä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä odottelin viikkoja yhteydenottoja, kun tyttö liftasi yksin Afrikan poikki. Kahteen kertaan. Reissut veivät vuosia. Olin niin huolissani, että jouduin menemään terapiaan käsittelemään huolta. Tytär sen sijaan sai mainetta matkabloggarina, kuvasi gorilloja ja eli unelmaansa.
Huh aika rohkee pimu kyllä sulla. Itse en kyllä uskoltais päästäs ikinä moiseen reissuun tytärtäni:D Milloin tämä tapahtui siis tyttäresi viimesin reissu?
Miten ajattelit estää?
Voimia sulle ap, ilmoittele kun saan yhteyttä poikaasi.
Kokeile sitä paikkakunnan faceryhmää, ehkä kuvan kanssa. Laita oma puhelinnumerosi mukaan. Nykyään harva osaa edes perheenjäsenten numeroita ulkoa. Jos puhelin on kadonnut, hänellä ei ehkä ole numeroita kotiin, vaikka voisi jostain soittaa. Ja etsi joku ruotsinsuomalaisten ryhmä, mistä voisi löytyä ko. paikkakunnalla asuva suomalainen, joka voisi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi soittaa paikalliselle poliisille että käyvät katsomassa?
Tämä on kohta ainoa jäljellä oleva vaihtoehto. Soitin UM:n päivystykseen ja koska lapseni on myös Ruotsin kansalainen ja Ruotsissa kirjoilla pitää ottaa yhteys Ruotsin poliisiin. Ja näin kuulemma suurlähetystökin tekee jos olisi pelkästään Suomen kansalainen kyseessä, ottavat yhteyden paikallisiin viranomaisiin. Ap
Ruotsissa varmasti paikalliset viranomaiset toimivat. Minun Afrikassa seikkaillutta lastani kävivät hakemassa ihmisten ilmoille myös maassa olevat UN rauhanturvaajat. Neito oli raivoissaan matkan häiritsemisestä.
Toivottavasti poika löytyy. Jospa on vaan tyttöystävän luona? Jos kuitenkin huolesi on suuri, niin oven avaus asuntoon on tärkein asia ja nopeimmin hoidettu. Tavaroista ja asunnon kunnosta voi yleensä päätellä paljon.
Sain viimein päivystävän huoltomiehen kiinni. Kehotti kääntymään poliisin puoleen. Mieheni nyt soittaa sinne koska en itkemättä siitä puhelusta selviäsi. Kiitos kaikille vinkeistä ja voimantoivotuksista! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tyttären isä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä odottelin viikkoja yhteydenottoja, kun tyttö liftasi yksin Afrikan poikki. Kahteen kertaan. Reissut veivät vuosia. Olin niin huolissani, että jouduin menemään terapiaan käsittelemään huolta. Tytär sen sijaan sai mainetta matkabloggarina, kuvasi gorilloja ja eli unelmaansa.
Huh aika rohkee pimu kyllä sulla. Itse en kyllä uskoltais päästäs ikinä moiseen reissuun tytärtäni:D Milloin tämä tapahtui siis tyttäresi viimesin reissu?
Kohta 10 v sitten. Ei täysi-ikäistä nuorta voi estää millään laillisilla keinoilla. Lähtee, jos haluaa. Toivon, että ap:n huoli on turha. Mutta tosiasiahan on, että mitä tahansa voi tapahtua, kotimaassakin. Onnettomuus, rikoksen uhriksi joutuminen, huumeet, itsemurha. Aina on huoli lapsesta, jos mitään ei kuulu.
Olen tuo joka törmäsi tähän saksalaiseen nuoreen naiseen Etelä-Afrikassa ja otettiin hänet kyytiin, mutta hänkin oli matkustanut monet maat jo läpi Afrikassa. Kertoi kyllä pari läheltä piti tilannetta, mutta mitään ei onneksi ollut sattunut. En vaan voinut ymmärtää tuota hommaa. Meitä jo välillä pelotti ajaa tietyillä alueilla autolla saatikkka olisi ollut vain liftaamassa. Ymmärrän täysin mikä huoli teillä on voinut olla. Itseäkin alkoi huolestuttaa hänen puolestaan, kun erottiin ja olen miettinyt, että toivottavasti kaikki meni hyvin lopulta.
Minun tytölläni oli varmasti suojelusenkeli matkassa. Niin monta kertaa läheltä piti. Ja ilmeisesti hänetkin pelasti tienposkesta moni kaltaisesi huolestunut. Kiitos heille/ Teille! Hän kertoi itse mm. jonkun vanhan eläkeläismiehen, myös turisti, saattaneen hänet kolmen maan poikki ja mies oli ollut kauhean huolissaan, miten tyttö pärjää jatkossa...
Totta kai huoli on suuri. Toivottavasti poika löytyy pian!
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Ruotsin poliisi ottaa vanhempien huolen vakavasti, vaikka poika onkin täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti Ruotsin poliisi ottaa vanhempien huolen vakavasti, vaikka poika onkin täysi-ikäinen.
Kyllä huoli on ihan aiheellinen, jos täysi-ikäiseenkään ei kukaan saa yhteyttä muutamaan päivään.
Ihana seinänaapuri soitti takaisin ja kertoi että oli onnistunut tavoittamaan jonkun poikani kurssikaverin. Tämä oli kertonut että vikat tentit oli ollut jo viime perjantaina ja joku porukka oli ainakin suunnitellut jotain pyöräilymatkaa tälle viikolle. Tämä ei osannut sanoa varmaksi oliko poikani siinä porukassa mutta voin kuvitella että olisi mukana koska on innokas pyöräilijä! Mieheni ehti kuitenkin soittaa poliisille ja ottivat ilmoituksen vastaan. Ap (taas toivoa täynnä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni kertoi että olivat todella kohteliaita ja asiallisia vaikkakin varsin vähäpuheisia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihana seinänaapuri soitti takaisin ja kertoi että oli onnistunut tavoittamaan jonkun poikani kurssikaverin. Tämä oli kertonut että vikat tentit oli ollut jo viime perjantaina ja joku porukka oli ainakin suunnitellut jotain pyöräilymatkaa tälle viikolle. Tämä ei osannut sanoa varmaksi oliko poikani siinä porukassa mutta voin kuvitella että olisi mukana koska on innokas pyöräilijä! Mieheni ehti kuitenkin soittaa poliisille ja ottivat ilmoituksen vastaan. Ap (taas toivoa täynnä)
Ihana uutinen! 💖
Jos onkin siis pyöräretkellä, mutta akku puhelimesta loppunut matkan aikana? Voi kun saisit jonkun pyöräretkellä olevan kiinni.
Olen tuo joka törmäsi tähän saksalaiseen nuoreen naiseen Etelä-Afrikassa ja otettiin hänet kyytiin, mutta hänkin oli matkustanut monet maat jo läpi Afrikassa. Kertoi kyllä pari läheltä piti tilannetta, mutta mitään ei onneksi ollut sattunut. En vaan voinut ymmärtää tuota hommaa. Meitä jo välillä pelotti ajaa tietyillä alueilla autolla saatikkka olisi ollut vain liftaamassa. Ymmärrän täysin mikä huoli teillä on voinut olla. Itseäkin alkoi huolestuttaa hänen puolestaan, kun erottiin ja olen miettinyt, että toivottavasti kaikki meni hyvin lopulta.