En saa yhteyttä ulkomailla opiskelevaan lapseeni :(
On 19-vuotias ja olemme soitelleet noin kerran viikossa. Nyt puhelut ohajautuvat vastaajaan. Whatsapp-viesteissä näkyy vain yksi väkänen viime tiistaista lukien eli ei ole lukenut eikä edes vastaanottanut viestejä. Laitoin aamulla sähköpostia mutta ei mitään :( Alkaa olla vähän paniikinpoikasta..
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Ihana seinänaapuri soitti takaisin ja kertoi että oli onnistunut tavoittamaan jonkun poikani kurssikaverin. Tämä oli kertonut että vikat tentit oli ollut jo viime perjantaina ja joku porukka oli ainakin suunnitellut jotain pyöräilymatkaa tälle viikolle. Tämä ei osannut sanoa varmaksi oliko poikani siinä porukassa mutta voin kuvitella että olisi mukana koska on innokas pyöräilijä! Mieheni ehti kuitenkin soittaa poliisille ja ottivat ilmoituksen vastaan. Ap (taas toivoa täynnä)
Eikö poika olisi kertonut tämmöisestä matkasta teille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana seinänaapuri soitti takaisin ja kertoi että oli onnistunut tavoittamaan jonkun poikani kurssikaverin. Tämä oli kertonut että vikat tentit oli ollut jo viime perjantaina ja joku porukka oli ainakin suunnitellut jotain pyöräilymatkaa tälle viikolle. Tämä ei osannut sanoa varmaksi oliko poikani siinä porukassa mutta voin kuvitella että olisi mukana koska on innokas pyöräilijä! Mieheni ehti kuitenkin soittaa poliisille ja ottivat ilmoituksen vastaan. Ap (taas toivoa täynnä)
Eikö poika olisi kertonut tämmöisestä matkasta teille?
Tätä ihmettelen itsekin. Yleensä kertoo matkoistaan ja suunnitelmistaan, vaikka olisi joku ihan lyhytkin matka esim, Tukholmaan tai Osloon. Ap
Toivottavasti kaikki on hyvin. On kuitenkin äärimmäisen harvinaista, että nuori ei pidä puhelinta päällä nykypäivänä. Uskon että viranomaiset ottavat huolesi vakavasti. Enkeleitä mukaan.
Eiköhän tuo seinänaapuri saa nopeasti yhteyden johonkin pyöräretkellä olevaan.
Siispä varmaan pyöräretkellä puhelin hukkunut / rikkoutunut tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tyttären isä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä odottelin viikkoja yhteydenottoja, kun tyttö liftasi yksin Afrikan poikki. Kahteen kertaan. Reissut veivät vuosia. Olin niin huolissani, että jouduin menemään terapiaan käsittelemään huolta. Tytär sen sijaan sai mainetta matkabloggarina, kuvasi gorilloja ja eli unelmaansa.
Huh aika rohkee pimu kyllä sulla. Itse en kyllä uskoltais päästäs ikinä moiseen reissuun tytärtäni:D Milloin tämä tapahtui siis tyttäresi viimesin reissu?
Kohta 10 v sitten. Ei täysi-ikäistä nuorta voi estää millään laillisilla keinoilla. Lähtee, jos haluaa. Toivon, että ap:n huoli on turha. Mutta tosiasiahan on, että mitä tahansa voi tapahtua, kotimaassakin. Onnettomuus, rikoksen uhriksi joutuminen, huumeet, itsemurha. Aina on huoli lapsesta, jos mitään ei kuulu.
Olen tuo joka törmäsi tähän saksalaiseen nuoreen naiseen Etelä-Afrikassa ja otettiin hänet kyytiin, mutta hänkin oli matkustanut monet maat jo läpi Afrikassa. Kertoi kyllä pari läheltä piti tilannetta, mutta mitään ei onneksi ollut sattunut. En vaan voinut ymmärtää tuota hommaa. Meitä jo välillä pelotti ajaa tietyillä alueilla autolla saatikkka olisi ollut vain liftaamassa. Ymmärrän täysin mikä huoli teillä on voinut olla. Itseäkin alkoi huolestuttaa hänen puolestaan, kun erottiin ja olen miettinyt, että toivottavasti kaikki meni hyvin lopulta.
Minun tytölläni oli varmasti suojelusenkeli matkassa. Niin monta kertaa läheltä piti. Ja ilmeisesti hänetkin pelasti tienposkesta moni kaltaisesi huolestunut. Kiitos heille/ Teille! Hän kertoi itse mm. jonkun vanhan eläkeläismiehen, myös turisti, saattaneen hänet kolmen maan poikki ja mies oli ollut kauhean huolissaan, miten tyttö pärjää jatkossa...
Onneksi oli suojelusenkeli hänellä matkassa.
Eikö nykynuorilla ole mitään itsesuojeluvaistoa tai tajua siitä, miten erilaisesta vaarallisuudesta on kyse kun tarpeeksi eksoottisiin maihin menee seikkailemaan, kun "mulla on haave" ja eritysesti "kyllä munkin oikeus on kun kerran poika x myös niin on tehnyt, naisten pitää saada tehdä kaikki sama mitä miehetkin voi".
Mun tyttärellä ystävä, jonka 'haave lapsuudesta asti' ollut kulkea Lähi-Idän aavikkojen halki kamelin kyydissä. Kyllä siinä nuorelle aikuiselle oli aika paljon rautalangasta väännettävä, että se ei todellakaan ollut hyvä ajatus, vaikka miten haluaa maailmaa syleillä 🙄
Olennaistahan ei ole se, ettei nuori vastaa äipälle vaan se, että puhelin on ollut monta päivää kiinni. Ei tuon ikäiset ole vapaaehtoisesti päivääkään ilman puhelinta, ne on ihan hukassa ilman. Joku mökkireissu tms voisi olla selitys, jos siellä ei pääse lataamaan puhelinta.
Huumeseula ja sp-tautitestit välittömästi kun palaa kotiin.
Olisin jo ajamassa Ruotsia kohti.
Ruotsissa on joku järjestelmä, josta saa osoitteella talon asukkaiden nimet selville.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa on joku järjestelmä, josta saa osoitteella talon asukkaiden nimet selville.
Joo, ratsit piste se ja on varmaan muitakin. Tätä kautta löysin seinänaapurin. Muuten ihan tuntemattomia nimiä asui samassa osoitteessa. Ei löytynyt matchejä Facebook-kavereiden nimistä joista osa oletettavasti kurssikavereita ja naapureista. Ap
Ota yhteys paikalliseen poliisiin teet katomislmoituksen , tai Suomen suurlähetystöön , jotta saisit jotakin tietoa mitä ois tapahtunut?
Onko Maassa jokin konflikti tilanne ?onko tapahtunut tässä pojan asuinpaikassa ilmennyt mitään , väkivaltaisuuksia niin ettei ole joutunut väkivallan uhriksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut yhteyden pojan seinänaapuriin (on maininnut etunimeltä joskus) ja osoitteen ja puhelinnumeronkin löysin netistä. Kertoi ettei ole nähnyt poikaani ainakaan viikkoon, tosin opiskelee jotain muuta eivätkä ole samoilla kursseilla. Kävi pyynnöstäni soittamassa ovikelloa mutta ei mitään :( Yritän tavoittaa vuokranantajaa päivystysnumerosta. Ap
Soita naapurille uudestaan ja pyydä laittamaan poikasi oveen teipillä lappu, jossa lukee että "Soita kotiin heti. Hätätilanne.". Laita teksti naapurille tekstarina, niin osaa kirjoittaa sen oikein suomeksi.
Hyvä idea, mutta laittaisin mieluummin että "Soita kotiin heti, hätätilanne: ovat huolissaan sinusta.", ja pudottaisin saman lapun myös postiluukusta, koska poika voi olla sisällä.
No kai tuon nyt voi ruotsiksikin kirjoittaa. Jos poika kerran opiskelee Ruotsissa ja on myös Ruotsin kansalainen niin olettaisin että myös osaa tarpeeksi ruotsia ymmärtääkseen tuon verran.
Onhan se outoa ettei ole ilmoitanut mitään. Varsinkin kun siellä koulussa varmaan on ainakin jossain kirjastossa kone jolle pääsisi ja voisi laittaa viestin jos omat koneet ja puhelin on levinneet. Tai voisi pyytää jotain kaveria lähettämään tekstarin kotiin puolestaan.
Tää taitaa olla vaan taitava provo. Ihan niinku muka saisi selville jonkun seinänaapurin yhteystiedot. Ja just pyöräretkeä suunniteltu koululla ja poika sattuu olemaan innokas pyöräilijä.
Vähän outo toi pyöräretkijuttu? Miksi poika ei soita ja ilmoita, että on retkellä? Jos oma puhelin rikki/ kadonnut/ akku loppu; niin onhan retkellä kavereita joilta voi puhelinta sen verran lainata. Pysähtymispaikoissa voi puhelinta ladata. Voi jopa ostaa uuden halpispuhelimen ja pre paid liittymän.
Toivottavasti poliisi auttaa. Jos pyöräilijöitä on iso porukka, niin varmaan poliisilla on jotain tietoa porukan liikkeistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tyttären isä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä odottelin viikkoja yhteydenottoja, kun tyttö liftasi yksin Afrikan poikki. Kahteen kertaan. Reissut veivät vuosia. Olin niin huolissani, että jouduin menemään terapiaan käsittelemään huolta. Tytär sen sijaan sai mainetta matkabloggarina, kuvasi gorilloja ja eli unelmaansa.
Huh aika rohkee pimu kyllä sulla. Itse en kyllä uskoltais päästäs ikinä moiseen reissuun tytärtäni:D Milloin tämä tapahtui siis tyttäresi viimesin reissu?
Kohta 10 v sitten. Ei täysi-ikäistä nuorta voi estää millään laillisilla keinoilla. Lähtee, jos haluaa. Toivon, että ap:n huoli on turha. Mutta tosiasiahan on, että mitä tahansa voi tapahtua, kotimaassakin. Onnettomuus, rikoksen uhriksi joutuminen, huumeet, itsemurha. Aina on huoli lapsesta, jos mitään ei kuulu.
Olen tuo joka törmäsi tähän saksalaiseen nuoreen naiseen Etelä-Afrikassa ja otettiin hänet kyytiin, mutta hänkin oli matkustanut monet maat jo läpi Afrikassa. Kertoi kyllä pari läheltä piti tilannetta, mutta mitään ei onneksi ollut sattunut. En vaan voinut ymmärtää tuota hommaa. Meitä jo välillä pelotti ajaa tietyillä alueilla autolla saatikkka olisi ollut vain liftaamassa. Ymmärrän täysin mikä huoli teillä on voinut olla. Itseäkin alkoi huolestuttaa hänen puolestaan, kun erottiin ja olen miettinyt, että toivottavasti kaikki meni hyvin lopulta.
Minun tytölläni oli varmasti suojelusenkeli matkassa. Niin monta kertaa läheltä piti. Ja ilmeisesti hänetkin pelasti tienposkesta moni kaltaisesi huolestunut. Kiitos heille/ Teille! Hän kertoi itse mm. jonkun vanhan eläkeläismiehen, myös turisti, saattaneen hänet kolmen maan poikki ja mies oli ollut kauhean huolissaan, miten tyttö pärjää jatkossa...
Onneksi oli suojelusenkeli hänellä matkassa.
Eikö nykynuorilla ole mitään itsesuojeluvaistoa tai tajua siitä, miten erilaisesta vaarallisuudesta on kyse kun tarpeeksi eksoottisiin maihin menee seikkailemaan, kun "mulla on haave" ja eritysesti "kyllä munkin oikeus on kun kerran poika x myös niin on tehnyt, naisten pitää saada tehdä kaikki sama mitä miehetkin voi".
Mun tyttärellä ystävä, jonka 'haave lapsuudesta asti' ollut kulkea Lähi-Idän aavikkojen halki kamelin kyydissä. Kyllä siinä nuorelle aikuiselle oli aika paljon rautalangasta väännettävä, että se ei todellakaan ollut hyvä ajatus, vaikka miten haluaa maailmaa syleillä 🙄
Mun tyttö, se Afrikan-matkaaja, joka on sittemmin kolunnut myös Etelä- ja Väli-Amerikan, sekä Aasian läpi, voisi paljonkin kertoa vaaroista ja seikkailuista. Hänellä oli Haave. Ja hän toteutti sen. Viimeinen osa haaveesta on Tyynenmeren saaret laivalla. Ja sinne lähdetään äidin kanssa yhdessä, jos tästä koronasta joskus päästään.
Vierailija kirjoitti:
Tää taitaa olla vaan taitava provo. Ihan niinku muka saisi selville jonkun seinänaapurin yhteystiedot. Ja just pyöräretkeä suunniteltu koululla ja poika sattuu olemaan innokas pyöräilijä.
Ruotsissa saa koko talon asukkaiden yhteystiedot pelkällä googlauksella. Kokeile vaikka itse.
Ruotsissa yhteystiedot on julkisia ja kaikki tallennetaan automaattisesti hitta.se, ratsit.se, mrkoll.se ym nettisivuille. Tiedän tämän, koska asun ruotsissa.
Noilla sivuistoilla näkee suoraan listan "kuka asuu samassa talossa", tulee heidän nimet, iät ja asuinkerros esiin. Googlaa vaikka tyyliin Johan Larsson Stockholm ja avaa jokin noista hakusivuista.
Ihmeellistä, mutta totta :)
Mun veljen kanssa kävi samoin, kun hän oli vaihdossa. Emme yhtäkkiä saaneet häneen mitään yhteyttä, jopa perinteisen kirjeen taisin kirjoittaa hänelle, jossa huhuilin perään. Ilmeisesti hän oli masentunut ja vaihtoaika olikin antoisan sijaan liian rankka kokemus. Lopulta saimme häneen yhteyden, mutta varmaan siinä meni pari kolme viikkoa ennen sitä ja olimme tosi huolissamme. Kävimme siellä sitten tervehtimässä häntä ja auttamassa muuttokuorman kanssa kotiin päin. Koskaan emme saaneet selkeää selitystä mutta selvästi oli elämänhallinnan kanssa vaikeaa silloin.
Ihana kuulla. ❤️