En saa yhteyttä ulkomailla opiskelevaan lapseeni :(
On 19-vuotias ja olemme soitelleet noin kerran viikossa. Nyt puhelut ohajautuvat vastaajaan. Whatsapp-viesteissä näkyy vain yksi väkänen viime tiistaista lukien eli ei ole lukenut eikä edes vastaanottanut viestejä. Laitoin aamulla sähköpostia mutta ei mitään :( Alkaa olla vähän paniikinpoikasta..
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
On siis huolestuttavaa jos ei saa yhteyttä usein.
On huolestuttavaa jos yhteyttä on pidetty säännöllisesti tähän asti ja nyt lapsesta ei yhtä-äkkiä kuulukkaan mitään. Jos taas yhteyttä ei ole pidetty kuukausiin/vuosiin asia ei ole niin hulestuttava.
Mä selvittäisin jonkun pizzerian tai kahvion tms.kämpän läheltä. Jos en tietäis ainuttakaan muuta ihmistä sieltä.
Siis katsoisin osoitteen perusteella googlella ja pyytäisin sieltä jotain henkilökunnasta soittaa summeria tai ovikelloa että onko kaikki ok.
Kuulostaa ehkä oudolta, mutta saattaa toimia!
Ja pystyykö konsulaatti/ suurlähetystö auttaa, sijaitseeko samassa kaupungissa?
Eikös poliisi auta tuollaisessa? Suomen poliisiin yhteyttä ja he hoitavat asian Ruotsin poliisin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olisin todella huolissani. Meidän perheessä ei aikuisia ihmisiä kytätä eikä rajoiteta, mutta jos ei useaan päivään anneta mitään elonmerkkiä vaikka toinen kyselee niin kyllähän siinä alkaa hälytyskellot soida.
Ei kytätä eikä rajoiteta, mutta kytätään kuitenkin. Minusta tuo kuulostaa ahdistavalta. Ei kenenkään aikuisen tarvitse olla ihan joka viikko sukulaisten käytettävissä, kun on se omakin elämä, rauha ja vapaus valita. Omat nuoret asuvat kaikki ulkomailla eikä mieleenkään tulisi kytätä heitä joka viikko. Soittavat sitten, kun siltä tuntuu ja sitten jutellaan kuulumiset. Joskus ihan kuukaudenkin jutut.
mun täytyy tietää että kaikki hyvin muuten joudun meneen pyytään rauhoittavia. Onneksi poika ilmoittelee itsekin olemassaolostaan.
Suosittelen katkaisemaan napanuoran ja hoitamaan oman mielenterveytesi kuntoon.
Miksei hän olisi huolissaan? Omat vanhemmat oli huolissaan, kun jouduin 40 vuotiaana vaikeaan leikkaukseen. Itse olen huolissani 85 vuotiaista vahemmistani. Se on joko rakkautta tai napanuora.
Mistä ihmeen koululta pitäisi kysyä? Aikuisesta kyse.
Ei nyt aavistustakaan missä päin tarkemmin Ruotsissa ap:n lapsi on mutta otetaan ihan randomisti Uppsala. Facesta löytyy lukuisia ryhmiä Uppsalasta. Sinne vaan kyselyä että tietääkö joku pojasta. Mamma kaipaa. Joo-o, pojan kaverit nauravat itsensä kuoliaaksi (sen jälkeen kun ovat joko ottaneet poikaasi yhteyttä että oo nyt äitiisi yhteydessä tai ottaneet sinuun yhteyttä) mutta saanet tiedon hyvin nopeasti.
Tuskin poikasi on elänyt erakkona opiskelupaikallaan joten paikallisten ryhmien kautta kyllä löytyy. Ulkit tunnetaan aika hyvin, myös en finne igen ulkit.
huh, en uskalla ikinä hankkia lapsia jos ne voi aikuisenakin aiheuttaa noin suurta huolta :( sympatiat aapeelle
Nykyaikana, digiaikana kyllä tämä huolestuttaisi. Jos olette joka viikko yhteydessä ja viestittelette ja nyt ei ole ollut aktiivisena whatsupissa moneen päivään.
Toivon että kaikki on hyvin mutta vastaisuuden varalle voisitte jutella kunnolla asiasta.
Ei tarvitse huolestua jos ei pariin päivään saa yhteyttä mutta esim miten toimitaan jos oma puhelin hajoaa? Onko vanhemmilla tarpeeksi yhteystietoja? Ketkä on lähimmät kaverit?
Itse olin saman ikäisenä pari vuotta ulkomailla 30 vuotta sitten. Soittelin puhelinkopista kotiin noin kerran kuukaudessa. Vanhemmilla oli työpaikan puhelinnumero ja joskus soittivat siihen. Eli silloin ei vanhemmat olisi mitään tienneet vaikka olisin missä pulassa ollut. Nykyään onneksi eri asia. Varmasti ovat olleet huolissaan, nyt kun asiaa ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Mä odottelin viikkoja yhteydenottoja, kun tyttö liftasi yksin Afrikan poikki. Kahteen kertaan. Reissut veivät vuosia. Olin niin huolissani, että jouduin menemään terapiaan käsittelemään huolta. Tytär sen sijaan sai mainetta matkabloggarina, kuvasi gorilloja ja eli unelmaansa.
Etelä-Afrikan lomalla poimittiin tällainen liftari kyytiin ja oltiin kyllä aika ihmeissään miten uskalsi tehdä noin. Kyseessä oli saksalainen nuori tyttö.
Olen saanut yhteyden pojan seinänaapuriin (on maininnut etunimeltä joskus) ja osoitteen ja puhelinnumeronkin löysin netistä. Kertoi ettei ole nähnyt poikaani ainakaan viikkoon, tosin opiskelee jotain muuta eivätkä ole samoilla kursseilla. Kävi pyynnöstäni soittamassa ovikelloa mutta ei mitään :( Yritän tavoittaa vuokranantajaa päivystysnumerosta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut yhteyden pojan seinänaapuriin (on maininnut etunimeltä joskus) ja osoitteen ja puhelinnumeronkin löysin netistä. Kertoi ettei ole nähnyt poikaani ainakaan viikkoon, tosin opiskelee jotain muuta eivätkä ole samoilla kursseilla. Kävi pyynnöstäni soittamassa ovikelloa mutta ei mitään :( Yritän tavoittaa vuokranantajaa päivystysnumerosta. Ap
En minäkään aina näe naapuriani pariin viikkoon. Ehkä on tosiaan mennyt jonnekin reissulle.
Ehkä se on tavannut jonkun tytön? Ja on sen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Soita naapurille uudestaan ja pyydä laittamaan poikasi oveen teipillä lappu, jossa lukee että "Soita kotiin heti. Hätätilanne.". Laita teksti naapurille tekstarina, niin osaa kirjoittaa sen oikein suomeksi.
tyttären isä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä odottelin viikkoja yhteydenottoja, kun tyttö liftasi yksin Afrikan poikki. Kahteen kertaan. Reissut veivät vuosia. Olin niin huolissani, että jouduin menemään terapiaan käsittelemään huolta. Tytär sen sijaan sai mainetta matkabloggarina, kuvasi gorilloja ja eli unelmaansa.
Huh aika rohkee pimu kyllä sulla. Itse en kyllä uskoltais päästäs ikinä moiseen reissuun tytärtäni:D Milloin tämä tapahtui siis tyttäresi viimesin reissu?
Kohta 10 v sitten. Ei täysi-ikäistä nuorta voi estää millään laillisilla keinoilla. Lähtee, jos haluaa. Toivon, että ap:n huoli on turha. Mutta tosiasiahan on, että mitä tahansa voi tapahtua, kotimaassakin. Onnettomuus, rikoksen uhriksi joutuminen, huumeet, itsemurha. Aina on huoli lapsesta, jos mitään ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opuskelukaverit? Oletko ollut yhteydessä? Kouluun soitto?
En tunne opiskelukavereita. Niitä ilmeisesti muutenkin varsin vähän kun suurin osa opinnoista etänä. Pitänee soittaa koululle tai vuokranantajalle maanantaina.
Huoli on kova mutta odotat maanantaihin?
Etkö voi soittaa paikalliselle poliisille että käyvät katsomassa?
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, voimia Ap ❤️ järkyttävää, annat pojalle sitten kunnon ripityksen kun löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä talon huoltoon ja pyydä menemään sisään. Seinänaapuri antanee puhelintiedot. Jos huolto ei uskalla ilman lupaa niin sovi että ilmoittaa poliisille ja tulevat mukana. Pirun pitkä aika mutta dont worry.
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi soittaa paikalliselle poliisille että käyvät katsomassa?
Tämä on kohta ainoa jäljellä oleva vaihtoehto. Soitin UM:n päivystykseen ja koska lapseni on myös Ruotsin kansalainen ja Ruotsissa kirjoilla pitää ottaa yhteys Ruotsin poliisiin. Ja näin kuulemma suurlähetystökin tekee jos olisi pelkästään Suomen kansalainen kyseessä, ottavat yhteyden paikallisiin viranomaisiin. Ap
1. Onko hänen puhelin tai tietokone rikki, ei saa heti uutta. Ehkä ei ole mitään hätää, muilla on tapana tietenkin säikähtää. 2. Kysy hänen tutuilta ja koululta. Onko hänellä somea tai someseinää. 3. Matkusta sinne sukulaisen kanssa, jos ei selviä. Jos on siis rahallisesti mahdollista. 4. Jos hän on matkustanut jonnekin lähiseudulla, voi olla ettei huomannut ilmoittaa, pitäisi. 5. Isännöitsijä /huoltoyhtiö voi jättää lapun hänen luukusta että ilmoittelee itsestään pian tai poliisi. Tai paikallinen ensiapu, jos olisi esim. nilkka nyrjähtänyt.