Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polttareihin osallistumisen kulut karanneet ihan käsistä

Vierailija
14.05.2021 |

Nykyään tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että itsessään jo polttareihin uppoaa vähintään 100€ pelkkään osallistumismaksuun.

Lisäksi tähän päälle kustannat itse matkustamisen polttaripaikkakunnalle. Asun Itä-Suomessa, kun taas morsio asuu Espoossa ja yöpymisen edellisenä iltana jossain, koska samana aamuna ei enää ehdi paikalle, sillä polttarit alkavat klo 9 hänen luonaan, ja muuten saisi lähteä ajamaan aamukolmelta, jotta olisi paikalla. Lisäksi tietysti myöhemmin sama matka itse häihin ja majoitus siihen jälleen päälle.

Vaikka itse olen ihan keskituloinen, tuntuu kyllä vähän pahalta maksaa näin paljon vain yhdestä päivästä, jotta kaasot saavat järkättyä morsiamelle laskuvarjohypyn (onpa kiva muiden sitten töllistellä sitä vaan maasta käsin) ja ties mitä muuta erikoisempaa aktiviteettia aamusta iltaan asti. Kyseessä on kuitenkin sen verran läheinen henkilö, että harmittaisi jättää kokonaan välistä, mutta joutuu kyllä harkitsemaan vakavasti, haluaako hassata toisen ilmalentoon lopulta kaikkine kuluineen sen 200€ ja myöhemmin saman verran vielä häihin osallistumisesta päälle.

En kuulu kaasoihin, mutta jotenkin hullua olettaa, että kaikki voivat pulittaa näin paljon rahaa vain polttareista ihan tuosta noin vain. Eikö enää riitä vain hyvä ruoka ja sauna ja yhdessäolo, vaan pitää olla 3-5 maksullista (kallista) aktiviteettia päivän aikana.

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiität kohteliaasti kutsusta ja sanot, että et pitkän matkan takia pääse, mutta häihin tulet ja odotat niitä jo kovasti.

Tämä, mutta lisäksi on kohteliasta antaa polttarikassaan rahaa vaikkei osallistukaan.

Oletko ihan tosissasi?

Mulle kävi näin. Ilmoitin etten pääse, toisen kaason mies soitti minulle ja sanoi, että kaikki joutuvat pulaan jos en maksa "osuuttani". En ollut koskaan suostunut mitään maksamaan enkä nähnyt edes mitään raamia mistään budjetista, jos olisin alkujaan lupautunut polttareihin, ja nähnyt kulut, olisin siinä vaiheessa sanonut ettei ole varaa, mutta mulle soitettiin kun olin ilmoittanut etten pääse ja ohjelma valmis. Aivan törkeää ja meni kyllä fiilis näistä ihmisistä.

Hyvä, ettet suostunut. Tuollainen ei ole missään nimessä ookoo!

Vierailija
82/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole vielä edes menossa naimisiin, mutta mietityttää, uhraisivatko nämä samat ihmiset yhtä paljon aikaa ja energiaa ja rahaa minun häideni ja polttareiden vuoksi.. Yritänkin tehdä päätöksen jonkun polttareihin osallistumisesta myös sitä miettien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkohan ainoa morsian, joka toivoisi nimenomaan YHTEISTÄ tekemistä, eikä jotain minkä vain morsian tekee? 

Tarkoitatko YHTEISELLÄ tekemisellä piknikiä, ruoanlaittoa, joogatuntia ym vai mahdollisesti jotain muuta?

Vierailija
84/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko polttaritouhu on minusta naurettavaa. Onneksi olen sen verran vanha, että itse jouduin vain yksiin polttareihin. Jouduin, koska en ymmärtänyt edes, mitä polttarit on. Ei ollut ennen tullut vastaan. En osannut kieltäytyä, kun morsmaikku tokaisi, että tulet sitten polttareihin.

Sitä morsiamen naurettavaa riekkumista puolialastomana ja humalassa ja äijien kopeloitavana, kun myi pimpsiä (heh heh, kun oli hauskaa). Luikahdin porukasta pois aika alkuvaiheessa ja niin taisi tehdä moni muukin.

Muilla ei mitään polttareita ollut siihen aikaan. Naimisiin päästiin ilman päissään riehumista kavereiden kanssa ja homman maksattamista kavereille.

Koko naimisiinmenosta on tehty nykyään ihmeellinen teatteriesitys ja vaatimusjuhla, mikä muiden pitää järjestää sille elämänsä prinsessalle yhtenä päivänä

Vierailija
85/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkohan ainoa morsian, joka toivoisi nimenomaan YHTEISTÄ tekemistä, eikä jotain minkä vain morsian tekee? 

Etkö pysty menemään naimisiin ilman, että stressaat kavereitasi ja lapsuudenystäviäsi ja työkavereitasi ja kaikkia muita matkaan haalittuja lisätressillä typeristä polttareista. Oikeasti ketään ne ei kiinnosta ja kaikille ne on pakkopullaa. Kuten hääketjuista lukee, niin häätkin nykyään.

Vierailija
86/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100e on työssä käyville melko pieni summa. Työttömille tuki suuri, mutta polttarit nyt yleensä järjestetään polttarisankarin ehdoilla ja tulotasolla. Jos ei oo rahaa, niin kieltäydyt kohteliaasti polttareista.

Unohdit opiskelijat, joita hyvin iso osa nuorista on. Työssäkäyvilläkin on isoja asuntolainoja ja menoja, on osa-aikatyössäkäyviä ja pienipalkkaisia, joille todellakaan satanen ei ole pikkuraha, aika lapsellinen kommentti siis. 

Lisäksi vielä hääpäivänä morsiamen tilille satku, kaksi lahjaksi.

Ystävät on silloin tärkeitä morsiamelle, kun haluaa yleisöä juhlaansa. Mutta kun häiden jälkeen yrittää pitää yhteyttä, saa vastauksia, että en nyt ehdi, kun me Penan kans halutaan viettää aikaa kahdestaan. Ja kun siihen vielä lapsi tulee, niin tiuskitaan, että ettekö te tajua, että mää en nyt halua muuta kuin kotoilla vauvan ja Penan kanssa.

Siihen häähössötykseen ne ystävyydet yleensä päättyykin sitten.

Vierailija
87/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää polttarikulut on sellainen juttu, että miehen tuntuu silmää räpäyttämättä maksavan vaikka 500€, jos sellainen summa heille annetaan maksettavaksi ja naiset on asiasta paljon tarkempia.

Jossain miesporukoissa saattaa olla yllättävän kovakin paine esiintyä "fygeäijänä" eikä kuluista kehdata kieltäytyä, vaikkei olisi oikeasti varaa. Otetaan pikavippi tai jätetään laskuja maksamatta. Näin ei toki tietenkään kaikissa porukoissa ole, mutta tällaisia tiedän.

Naisilla on usein enemmän uskallusta elää varojensa mukaan ja sanoa suoraan, jos ei rahat riitä luksuselämään.

Juuri näin.

Vierailija
88/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö pysty menemään naimisiin ilman, että stressaat kavereitasi ja lapsuudenystäviäsi ja työkavereitasi ja kaikkia muita matkaan haalittuja lisätressillä typeristä polttareista. Oikeasti ketään ne ei kiinnosta ja kaikille ne on pakkopullaa. Kuten hääketjuista lukee, niin häätkin nykyään.

Tuollaisella asenteella kaikki on typerää ja kaikki on stressaavaa, mutta kun en ole menossa naimisiin enkä polttareihin. Tasan kerran olen ollut polttareissa, jotka olivat hyvin järjestetty eikä kenelläkään ollut mitään ongelmaa. Oli oikein mukava päivä, jokainen osallistuja aina morsiameen asti nautti, oli yhteistä hauskaa ja rentoa tekemistä ja kaikki edullisesti. Ikävää jos on huonoja kokemuksia ja vielä kurjempaa jos on huono asenne. Aurinkoista kevättä sinulle ja muille!

Vierailija
89/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä yhdet polttarit edessä. 150€ per osallistuja plus omat juomat ja ruoat ravintolassa. Lisäksi vielä mökille omat juomat mukaan.

Kaasot ilmoittivat ohjelman, menun ja hinnan. Lähtökohtaisesti kaiken pitää olla morsiamelle tajunnanräjäyttävää aktiviteettia.

Helvetin kallis huvila on vuokrattava yhdeksi yöksi, tuolla mökillä kuitenkin ollaan vain se ilta ja yö. Luovutus klo 12 seuraavana aamuna...

Kun hinta polttareille keväällä ilmoitettiin, ilmoitettiin myös että tässä on vielä aikaa säästää tuo summa.

Päivä on toki morsianta varten mutta noin puolet porukasta ei osallistu 2/3 aktiviteeteista ja koko paletti nojaa siihen että kesäkuun alussa on +25 ja aurinko paistaa koko päivän...

Vierailija
90/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä yhdet polttarit edessä. 150€ per osallistuja plus omat juomat ja ruoat ravintolassa. Lisäksi vielä mökille omat juomat mukaan.

Kaasot ilmoittivat ohjelman, menun ja hinnan. Lähtökohtaisesti kaiken pitää olla morsiamelle tajunnanräjäyttävää aktiviteettia.

Helvetin kallis huvila on vuokrattava yhdeksi yöksi, tuolla mökillä kuitenkin ollaan vain se ilta ja yö. Luovutus klo 12 seuraavana aamuna...

Kun hinta polttareille keväällä ilmoitettiin, ilmoitettiin myös että tässä on vielä aikaa säästää tuo summa.

Päivä on toki morsianta varten mutta noin puolet porukasta ei osallistu 2/3 aktiviteeteista ja koko paletti nojaa siihen että kesäkuun alussa on +25 ja aurinko paistaa koko päivän...

Olisiko -25 asteen pakkanen parempi?

Vierailija
91/179 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ameriikasta kirjoitti:

Polttarit, hulppeat häät, varpajaiset, baby showerit, halloweenit, ystävänpäivät mitäs vielä keksitte mitä amerikasta tuotu. Niin lahja synttärivieraille.

Onneksi EI ole pakko osallistua mihinkään näihin🙏

Unohdit hautajaiset.

Vierailija
92/179 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksissä polttareisa olen ollut ja täytyy sanoa että ävetti ,orsiamen puolesta. Hänellä oli jo siinä vaiheessa kaksi lasta sulhon kanssa eli turhaa teatteria pitivät. Tuli fiilis että kutsuttiin mukaan vain jakamaan kuluja. Enää ei olla tekemisissä, se morsmaikku on luonteeltaan sellainen että juoruaa kaikki kavereidensa intiimit asiat seuraavalle kuulijalle, ei mikään ystävä kellekään. Muistaakseni suhde sulhoon kesti häiden jälkeen max 5 vuotta. On nainen sen jälkeen kerennyt menää naimisiin vielä kahdesti, aika w&t meininkiä.

Vierailija
93/179 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistuisi, koska tosiaan asut hirveän kaukana ja pitäisi yöpyä hotellissa. Sanot vaan ettet pääse.

Vierailija
94/179 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulisi että kaukaa tuleva saisi yöpyä jonkun luona joka osalistuu myös polttareihin

Vierailija
95/179 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olisi todella reilua, ja ainoa oikea tapa aloittaa polttarien järjestäminen, että kysytään jokaiselta kutsutulta, että kuinka paljon pystyisit laittamaan rahaa polttareihin. Lisäyksenä vielä, että kerrottaisiin, mitkä muut kulut tulee omasta pussista, eli mm. pääseminen paikan päälle, ehkä omat ruuat ja juomat päivän aikana. Näin saataisiin käsitys siitä, mikä se taso on ja sitten mentäsiin sen alimman mukaan. Jos jonkun kertoma summa olisi paljon muita alempi, niin ehkä sitten vaikkapa kaasot voisivat sponssata tämän yhden osallistumisesta hiukan.

En myöskään ymmärrä noita, että kustannetaan morsiamelle/sulhaselle juttuja, joita vain hän tekee ja muut sitten katsoo. Kyllä harmittaisi sellaisesta maksaa parhaimmillaan satoja euroja. Ihan eri asia sitten, jos kaikki pääsevät aktiviteettiin mukaan.

Se on todella harmi, että monet on todella ajattelemattomia polttarijärjestelyjen suhteen. Se on etenkin harmi morsiamen kannalta! Koska useimmille varmasti olisi tärkeintä, että kaikki läheisimmät kaverit pääsisivät mukaan, eikä kenelläkään jäisi rahasta kiinni. Minut on esim. kutsuttu polttareihin niin, että jo useampi kuukautta etukäteen olisi pitänyt ilmoittautua _sitovasti_ ilman, että oli tiedossa hintaa (siis edes sitä, onko se luokkaa 50€ vai 500€) tai mitään päivän aktiviteeteista. Sanomattakin lienee selvää, että en mennyt. Ja ilmoitin vielä niin, että en voi sitoutua, kun en tiedä mitään mitä tulee kustantamaan tai mitä tehdään (eli ei voinut edes itse yrittää arvioida). Kaasot eivät kommentoineet vastaustani mitenkään. 

Jos polttarit ovat toisella paikkakunnalla, olisiko mahdollista kysyä yösijaa jonkun polttarivieraan luota? Vaikka ei kunnolla tuntisikaan, niin olisiko mahdoton ajatus, jos menisi vaikka sitten aika myöhään illalla, ettei tarvitse hirveästi hengailla tuntemattoman kanssa? Ja siinähän sitä sitten jo vähän tutustuisi. Tai olisiko jotain veruketta, jonka varjolla voisit mennä morsiamen luokse yöksi?

Vierailija
96/179 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaako tää ketju nyt ihan todellisuutta vai onko oikeasti näin iso osa polttareista totaalisen epäonnistuneita? Mä olen ollut kaksissa polttareissa + omissani, ja jättänyt väliin yhdet, jotka lähti jo suunnittelussa sellaiselle katastrofin tielle, että totesin, että paras olla menemättä, enkä edes ollut (enkä ole edelleenkään) läheinen tuon morsiamen kanssa, joten vähän oli fiilis, että minut oli kutsuttu täytteeksi.  Mutta tosiaan näistä yhteensä 4 polttareista 3 on olleet tosi kivat ja onnistuneet. Yksissäkään ei morsian örveltänyt kännissä, eikä puolipukeissa, eikä muiden tarvinnut katsoa vierestä kun morsian sai käydä erilaisissa aktiviteeteissa, vaan lähes kaikki ohjelma on ollut sellaista, että siihen on pystyneet osallistumaan halutessaan kaikki. Kustannukset eivät ole olleet mielestäni hurjia, enkä ole ainakaan kuullut että kukaan olisi joutunut jäämään pois sen takia, ettei olisi varaa. Mitään muutakaan negatiivista en ole näistä polttareista kuullut. Kaikki aktiviteetti ei tietysti ole ollut kaikkien mieleen, ei minunkaan. Mutta on ymmärretty se, että ne on kuitenkin olleet morsiamen mieleen. Ei kuitenkaan mitään nolausta, örvellystä tai muuta hölmöilyä, vaan siis erimerkkinä nyt vaikka se että en itse nauttinut yhtään siitä, kun yksissä polttareissa teimme saviruukkuja. Ei yhtään mun juttu, mutta morsian tykkäsi ihan hirveästi ja moni vieras myös. Eikä minusta ole tarkoituskaan miettiä, että tykkäänkö minä jostain aktiviteetista kaverini polttareissa. Sillä ei ole väliä, kunhan hyvänmaun rajoissa mennään ja kaikki voivat osallistua, jos haluavat.

Vierailija
97/179 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tuttavapiiriini kuulu pikkunilkkejä niin hinnat pysyy kohtuudessa kaikissa juhlissa.

Vierailija
98/179 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pari vuotta sitten kutsun mieheni ei kovin läheisen sukulaisen polttareihin, 250e plus majoitus- ym kulut päälle. Jätin kiitos väliin.

Vierailija
99/179 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiität kohteliaasti kutsusta ja sanot, että et pitkän matkan takia pääse, mutta häihin tulet ja odotat niitä jo kovasti.

Tulee vastaus: harmi kun et pääse,  ohessa polttareista lasku omasta osuudestasi.

Ei kai kukaan kehtaa näin tehdä? Ja et maksa, vaikka kehtaisikin.

Noin törkeitä ihmisiä on Suomikin pullollaan. Joidenkin röyhkeys on lähes sanoinkuvaamatonta.

Vierailija
100/179 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole vielä edes menossa naimisiin, mutta mietityttää, uhraisivatko nämä samat ihmiset yhtä paljon aikaa ja energiaa ja rahaa minun häideni ja polttareiden vuoksi.. Yritänkin tehdä päätöksen jonkun polttareihin osallistumisesta myös sitä miettien.

Tämä, aivan fantastinen oivallus, aika harva...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme