Polttareihin osallistumisen kulut karanneet ihan käsistä
Nykyään tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että itsessään jo polttareihin uppoaa vähintään 100€ pelkkään osallistumismaksuun.
Lisäksi tähän päälle kustannat itse matkustamisen polttaripaikkakunnalle. Asun Itä-Suomessa, kun taas morsio asuu Espoossa ja yöpymisen edellisenä iltana jossain, koska samana aamuna ei enää ehdi paikalle, sillä polttarit alkavat klo 9 hänen luonaan, ja muuten saisi lähteä ajamaan aamukolmelta, jotta olisi paikalla. Lisäksi tietysti myöhemmin sama matka itse häihin ja majoitus siihen jälleen päälle.
Vaikka itse olen ihan keskituloinen, tuntuu kyllä vähän pahalta maksaa näin paljon vain yhdestä päivästä, jotta kaasot saavat järkättyä morsiamelle laskuvarjohypyn (onpa kiva muiden sitten töllistellä sitä vaan maasta käsin) ja ties mitä muuta erikoisempaa aktiviteettia aamusta iltaan asti. Kyseessä on kuitenkin sen verran läheinen henkilö, että harmittaisi jättää kokonaan välistä, mutta joutuu kyllä harkitsemaan vakavasti, haluaako hassata toisen ilmalentoon lopulta kaikkine kuluineen sen 200€ ja myöhemmin saman verran vielä häihin osallistumisesta päälle.
En kuulu kaasoihin, mutta jotenkin hullua olettaa, että kaikki voivat pulittaa näin paljon rahaa vain polttareista ihan tuosta noin vain. Eikö enää riitä vain hyvä ruoka ja sauna ja yhdessäolo, vaan pitää olla 3-5 maksullista (kallista) aktiviteettia päivän aikana.
Kommentit (179)
Vierailija kirjoitti:
Kesällä yhdet polttarit edessä. 150€ per osallistuja plus omat juomat ja ruoat ravintolassa. Lisäksi vielä mökille omat juomat mukaan.
Kaasot ilmoittivat ohjelman, menun ja hinnan. Lähtökohtaisesti kaiken pitää olla morsiamelle tajunnanräjäyttävää aktiviteettia.
Helvetin kallis huvila on vuokrattava yhdeksi yöksi, tuolla mökillä kuitenkin ollaan vain se ilta ja yö. Luovutus klo 12 seuraavana aamuna...Kun hinta polttareille keväällä ilmoitettiin, ilmoitettiin myös että tässä on vielä aikaa säästää tuo summa.
Päivä on toki morsianta varten mutta noin puolet porukasta ei osallistu 2/3 aktiviteeteista ja koko paletti nojaa siihen että kesäkuun alussa on +25 ja aurinko paistaa koko päivän...
Ilmeisesti kaikki eivät tajua, että on olemassa pienituloisia ihmisiä, jotka eivät voi säästää 300 euroa ja samalla maksaa vuokran ja laskut.
Ehkä 50 euroa pystyisin hikisesti säästämään, jos on useampi kuukausi aikaa. Onneksi mun kavereilla ei ole juuri polttareita ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli jo reilut 20 vuotta sitten kun oma ystäväpiiri vietti häitään. Ensimmäisiä häitään.
Ei niihin viitsinyt oikein edes osallistua kun aina joutui maksamaan paitsi oman osuutensa myös niitten, jtka perui härskisti viime hetkillä. Aloinkin vaatia, että jokainen mukaan ilmottautuva maksaa osuutensa ennen minkän aktiviteetin tai ravintolan varauksen vahvistusta. Osa kavereista/ tuttavista kiitti, osa pitää mua edelleen huumorintajuttomana nipona. So what.
"Perui härskisti viime hetkellä". Mikä siinä on härskiä? Jos niille tuli vaikka ylitöitä, sairastui tms? Ei kai se ole kenestäkään kivaa, jos yksi oksentaa koko ajan tai on kuumeessa.
Eli jos sinä sairastut, niin taloudellinen riski menee kaasolle?? Jos on ilmoittauduttu, niin toki silloin maksetaan ne itse, mitä ei voi perua.
Some-kilpailua polttareilla? Sitten häillä ja muutaman vuoden päästä lasten synttärijuhlilla?
Olen kuullut myös tapauksista joissa rikkaammilta on pyydetty isompaa osallistumismaksua, koska "oot niin hyväpalkkaisessa duunissa". Onhan tää mennyt vähän hassuksi, pitäisi rahaa polttaa kauheita summia yhteen iltaan.
En ole ikinä tajunnut koko polttareiden ideaa. Kun itse menin naimisiin, minulla ei ollut kaasoa eikä polttareita, koska a) osaan järjestää häät ihan kahden mieheni kanssa ja b) polttarit on kamalinta mitä tiedän. Morsiamen kaverit eri yhteyksistä yrittävät vaivaantuneena "pitää hauskaa" morsiamen leikkiessä ties mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli jo reilut 20 vuotta sitten kun oma ystäväpiiri vietti häitään. Ensimmäisiä häitään.
Ei niihin viitsinyt oikein edes osallistua kun aina joutui maksamaan paitsi oman osuutensa myös niitten, jtka perui härskisti viime hetkillä. Aloinkin vaatia, että jokainen mukaan ilmottautuva maksaa osuutensa ennen minkän aktiviteetin tai ravintolan varauksen vahvistusta. Osa kavereista/ tuttavista kiitti, osa pitää mua edelleen huumorintajuttomana nipona. So what.
"Perui härskisti viime hetkellä". Mikä siinä on härskiä? Jos niille tuli vaikka ylitöitä, sairastui tms? Ei kai se ole kenestäkään kivaa, jos yksi oksentaa koko ajan tai on kuumeessa.
Eli jos sinä sairastut, niin taloudellinen riski menee kaasolle?? Jos on ilmoittauduttu, niin toki silloin maksetaan ne itse, mitä ei voi perua.
Eikö ne kulutkin vähene, jos yksi jää pois?
Mikä pakko on suunnitella niin helvetin kalliit polttarit?
Vierailija kirjoitti:
Kun minä menen naimisiin haluan tällaiset polttarit:
- Aamulla helikopterilento Tallinnaan. Kopterissa skumppa-aamiainen
- Tallinnassa kolmen lajin lounas tarpeeksi hyvässä paikassa
- Paluu Hgiin autolautalla mistä varattu saunaosasto minulle/meille
- Yllätyksenä minulle uusi kolttu
- Hgissä päivällinen, sitten teatteriin ja lopuksi yökerhoilua.
En osallistuisi näihin trollipolttareihin, meni överiksi kermaperseilyssään. Minulle saunaosasto ja uusi kolttu aiheutti väristyksiä. Mitenköhän helikopterissa tarjoillaan aamiainen?
Toteutukseen realistisempia ideoita
- Aamulla helikopterilennon tarjoaa tutun tuttu opiskelija, joka pyörittää helikopterin ihan omilla sukukalleuksillaan, joten voidaan skipata koko aamiainen (eipä maistu show’n jälkeen) ja keskittyä kahviin ja alkoholitarjoiluun.
- Tillintallin hönössä lounasaikaan keskitytään nestemäisen menun antimiin ja syödään joku kiva take away annos puistonpenkillä, jos on polttariporukassa 10 hlöä ja jokainen antaa euron niin morsian voi tilata itselleen max 10 € unelma-annoksen. Joku ottaa kotoa rosmariinin oksan tai herneen versoja niin saadaan Instaan nättejä kuvia
- Jokainen maksaa itsensä uimahalliin ja taas kerätään euro morsiamelle per polttaritar niin päästään uimahalliin morsiussaunaan. Jokainen voi tuoda vähän omia beauty-tuotteitaan niin tulee kaikille kivaa vaihtelua. Iltameikki ja kampaus syntyy siinä kuivatellessa ja ihan itsestään, laskuhumalan aikana.
- Morsmaikulle kotoa joku kolttu ja vähän glitteriä nassuun, lisää lämmintä kuoharia niin täydestä menee, kolttua voi tuunata tarroilla - tarroja voi sitten myydä kaikelle kansalle niin ei tarvitse saksia koltusta paloja. Ei kuitenkaan kannata uumoilla kaupustelusta ihan hirveetä sukseeta
- Ravintolaan ja kannattaa muistaa se pöytävaraus, kaikki laittaa 3 euroa kolehtiin niin morsian voi tilata haluamansa alkuruoan, pääruoan TAI jälkiruoan ja käydä vessassa tai tupakkapaikalla taskumattihömpsyillä
- Iprovisaatioteatteria ravintolan edessä jalkakäytävällä kuinka paskat polttarit nämä morsiamen mielestä olivatkaan, itkua ja jalan poljentaa mutta se olisi kuitenkin ollut illan ohjelmanumerona teki polttariporukka mitä tahansa...
- Yökerhoon mutta jos porukka on jo hajaantunut humalatilan, väsymyksen tai ketutuksen vuoksi niin ne jatkaa polttareita jotka vielä pääsee sisään ja joutuu sitten varmaan maksamaan morsiamen pääsylipun elleivät ole älynneet kinuta morsiamen vanhemmilta paria kymppiä jo etukäteen
Polttarit, voi luoja. Luulin vuosia sitten, ettei niitä minulle järjestetä. Sitten pari päivää ennen häitä, kun oli muutenkin kiire saada työasiat ja hääjutut kuntoon, kaveri tulee hakemaan polttareihin. Muuta ystäväni löytyi "salaisesta tapaamispaikasta". Kovasti matkalla sinne kerrottiin, että "älä missään nimessä syö ennakkoon", joten odotin, että jossakin vaiheessa ainakin syömme.
No niin, kaverit veivät minut pelaamaan biljardia ja sain lasin Fantaa, joka on ihan ok, ei lempparini. Yksi kaveri jakoi makeisia, joille olen allerginen. Sen jälkeen porukka oli hajoamassa ja kyselin sen syömisen perään. No joo, voisimme kai jonnekin mennä, he tuumivat ja pääsin syömään jäisen ruispalan kahvilaan, joka sattui olemaan auki. Jippii.
Muistot eivät siis ole mukavat. Ottikin päähän, kun parille muulle kaverille suunniteltiin koko päivän menoa, jossa oli ravintolaa, teatteria, elokuvaa, eläintarhaa, museoita, vaikka mitä. Siinä missä minun polttarini maksoivat ehkä 15-20 euroa, muissa olisi pitänyt pulittaa satasia. Ei kiitos, ei kiinnosta.
Suurin osa ystävistäni pitää yhteisestä ajasta, hyvästä ruoasta, pienestä tekemisestä. Kun työkaveri/opiskelukaverikaaso säätää monen tonnin budjettia "aivan ihanasta päivästä", mennään yleensä metsään, että heilahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Polttarit, voi luoja. Luulin vuosia sitten, ettei niitä minulle järjestetä. Sitten pari päivää ennen häitä, kun oli muutenkin kiire saada työasiat ja hääjutut kuntoon, kaveri tulee hakemaan polttareihin. Muuta ystäväni löytyi "salaisesta tapaamispaikasta". Kovasti matkalla sinne kerrottiin, että "älä missään nimessä syö ennakkoon", joten odotin, että jossakin vaiheessa ainakin syömme.
No niin, kaverit veivät minut pelaamaan biljardia ja sain lasin Fantaa, joka on ihan ok, ei lempparini. Yksi kaveri jakoi makeisia, joille olen allerginen. Sen jälkeen porukka oli hajoamassa ja kyselin sen syömisen perään. No joo, voisimme kai jonnekin mennä, he tuumivat ja pääsin syömään jäisen ruispalan kahvilaan, joka sattui olemaan auki. Jippii.
Muistot eivät siis ole mukavat. Ottikin päähän, kun parille muulle kaverille suunniteltiin koko päivän menoa, jossa oli ravintolaa, teatteria, elokuvaa, eläintarhaa, museoita, vaikka mitä. Siinä missä minun polttarini maksoivat ehkä 15-20 euroa, muissa olisi pitänyt pulittaa satasia. Ei kiitos, ei kiinnosta.
Suurin osa ystävistäni pitää yhteisestä ajasta, hyvästä ruoasta, pienestä tekemisestä. Kun työkaveri/opiskelukaverikaaso säätää monen tonnin budjettia "aivan ihanasta päivästä", mennään yleensä metsään, että heilahtaa.
Eli sulla on aika urpoja ystäviä, harmi. Osaavatko yleensä järjestää juhlia tai tapahtumia?
Tästä tuli mieleen, että paras ystäväni oli ihan varma, että emme onnistu järjestämään hänelle polttareita. Hän oli yleensä se, joka pani polttarijärjestelyt pystyy, teki varauksia jne.
Olikin sitten kaikkein eniten yllätetty morsian polttareissaan, kun (totta kai) halusimme järjestää hänelle vuorostaan mukavat ja morsiamen näköiset polttarit.
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkaa olla sen verran huonoja kokemuksia polttareista, että tekisi mieli ilmoittaa kaasolleni, ettei minulle tarvitse mitään polttareita edes pitää. Olen siis menossa ensi vuonna naimisiin. Itse haluaisin vain viettää laatuaikaa kavereiden kanssa, mutta pelkään jo nyt, että kaikille jää päivästä huono fiilis.
Niin, niitä omia kokemuksia:
1. Kaasot olivat toki jaloja ja järjestivät äänestyksen siitä, kuinka paljon polttarit saivat maksaa. Pienin summa äänestyksessä oli 100 euroa. Olin tuolloin ilman kesätöitä jäänyt opiskelija, joten elin jo muutenkin säästöillä, ja itse häihinkin oli menossa jonkin verran rahaa. Saimme lopulta kompromissiksi 50 euroa, mutta jouduin jättämään tämän vuoksi osan polttareista väliin.
2. Olen kerran ollut kaasona järjestämässä polttarit. Osallistujia oli kuusi, ja maksimibudjetiksi per henkilö sovittiin 50 euroa. Yritäpä sitten 300 eurolla järjestää koko päivän kestävät polttarit ruokineen Helsingissä. Oli vielä talvi, joten ulkona ei voinut tehdä juuri mitään, eikä kenelläkään ollut mökkiä, riittävän isoa kämppää yhteiseen oleskeluun tai edes omaa autoa. Samaan aikaan morsian pyysi ilmoittamaan, jos olemme lähdössä ulkomaille, jotta hän ehtii uusia passinsa ajoissa. Ei ihan odotukset vastanneet toteutusta, mutta saatiinpa päivä lopulta kunnialla päätökseen.
3. Osallistuin polttareihin, joissa leijonanosa budjetista käytettiin morsiamen hemmotteluhoitoihin ja meikkaukseen. Kaasot eivät myöskään olleet suunnitelleet mitään ohjelmaa meille muille noiden hoitojen ajaksi, vaan porukan piti keksiä omaa ohjelmaa useammaksi tunniksi. Lähdettiin sitten parin kaverin kanssa puistokaljalle. Olipa ratkiriemukkaat polttarit, kun pääsin vaihtamaan morsiamen kanssa ehkä yhteensä muutaman sanan.
Minulle ei ihan selvinnyt, mikä mielestäsi olisi hyvä budjetti. Osallistujana et halunnut maksaa 50 euroa enempää, mutta järjestäjänä huomasit, että sillä ei saa mitään? Näinhän se menee.
Vai oliko ongelma lähinnä yhden morsiamen epärealistiset odotukset?
Minäkin olen törmännyt näihin "kaason näytös"- polttareihin, joissa kaasokaan ei tajunnut, että mitä mikin maksaa. Olisi vuokrannut limusiinin päiväksi, ohjelmana kauneushoitoa morsiamelle, kylpylää, syöntiä, museota, tanssikurssia, ateriaa, karaokea, yökerhoa ja yksi vuokramökille, jossa ei muuta kuin nukkumista. Ei mitään järkeä. Morsian kun vihaa lauluääntään, ei voi sietää kauneushoitoloita ja oli nimenomaan toivonut, ettei mitään kylpylää tai mökkeilyä. Ja suurin osa osallistujista vielä opiskelijoita, joten ei olisi todellakaan satasia sijoittaa polttareihin. Onneksi morsiamen äiti ja sisko olivat mukana ja saivat puhuttua järkeä kaasolle, joten päivän ohjelmasta tehtiin morsiamen kannalta kiva ja muiden budjetin kannalta järkevä.
Ketjussa oli puhetta miesten rennommasta osallistumisesta kustannuksiin. Mieheni on ollut muutamissa polttareissa ja niissä ollut jokin vauhdikkaampi aktiviteetti kuten Megazonea, mönkijöillä ajoa tai kiipeilyä. Sitten on menty syömään tai jonkun mökille grillaamaan ja saunomaan. Ei siis mitään järjettömiä kustannuksia sielläkään.
Veljeni on kyllä kutsuttu tutun polttareihin, mutta häihin ei kutsua tullut. Veli kiitti kunniasta eikä mennyt. Voihan se olla, että niihin pippaloihin tarvittiin enemmän populaa jakamaan kustannuksia.
Polttarit... pitäisi olla kuplivaa, kauneushoitoja, matka, vähintään luxusyöpyminen, ravintolaa, yökerhoa, lahjoja jne. organisoida kaikki tekeminen ja kustantaa vähintään morsiamen kulut, sitten vielä auttaa hääjärjestelyissä - miten joku kuvittelee, että nämä kaikki asiat kuuluvat hänelle automatic? Kallista, en käytä noin paljon rahaa kavereihin.
Vältän kaikkia polttareita nykyään, onneksi parhaiden kavereiden polttarit olivat pienellä budjeteilla ja hauskalla porukalla, onnistuneet. Mutta he eivät sitten saaneet minulle järjestettyä vastavuoroisesti minkäänlaisia polttareita. Eivät vaan saaneet aikaiseksi. Edes yhteistä illanviettoa tai ravintolailtaa. Onneksi sentään torppasivat muiden ideoimat hääleikit ja ryöstöt varsinaisissa häissä, EN olisi yllättynyt iloisesti näistä yllätysohjelmanumeroista.
No järjestin itse kavereille extrahääbileet ja sain heidät tekemään valmisteluita. Bileet olivat mahtavat ja emme pyytäneet mitään rahallista panostusta keneltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ne kulutkin vähene, jos yksi jää pois?
Mikä pakko on suunnitella niin helvetin kalliit polttarit?
Kaikki kulut eivät vähene.
Meillä on tehty niin, että siinä vaiheessa kun päivämäärä ja budjetti on yhdessä päätetty, osallistujat ovat myös maksaneet. Jos sen jälkeen tulee este, sille ei tietysti mitään voi. Yhden sairastuminen ei ole peruste sille, että muilta voitaisiin periä isompi summa kuin mitä on yhdessä budjetista sovittu.
Sama periaate pätee, oli polttarit halvat tai kalliit. Jos budjetista on jotain jäänyt yli, on hankittu jotain pientä yhteistä ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Hgissä päivällinen, sitten teatteriin ja lopuksi yökerhoilua.En osallistuisi näihin trollipolttareihin, meni överiksi kermaperseilyssään. Minulle saunaosasto ja uusi kolttu aiheutti väristyksiä. Mitenköhän helikopterissa tarjoillaan aamiainen?
- Aamulla helikopterilennon tarjoaa tutun tuttu opiskelija, joka pyörittää helikopterin ihan omilla sukukalleuksillaan, joten voidaan skipata koko aamiainen (eipä maistu show’n jälkeen) ja keskittyä kahviin ja alkoholitarjoiluun.
- Tillintallin hönössä lounasaikaan keskitytään nestemäisen menun antimiin ja syödään joku kiva take away annos puistonpenkillä, jos on polttariporukassa 10 hlöä ja jokainen antaa euron niin morsian voi tilata itselleen max 10 € unelma-annoksen. Joku ottaa kotoa rosmariinin oksan tai herneen versoja niin saadaan Instaan nättejä kuvia
- Jokainen maksaa itsensä uimahalliin ja taas kerätään euro morsiamelle per polttaritar niin päästään uimahalliin morsiussaunaan. Jokainen voi tuoda vähän omia beauty-tuotteitaan niin tulee kaikille kivaa vaihtelua. Iltameikki ja kampaus syntyy siinä kuivatellessa ja ihan itsestään, laskuhumalan aikana.
- Morsmaikulle kotoa joku kolttu ja vähän glitteriä nassuun, lisää lämmintä kuoharia niin täydestä menee, kolttua voi tuunata tarroilla - tarroja voi sitten myydä kaikelle kansalle niin ei tarvitse saksia koltusta paloja. Ei kuitenkaan kannata uumoilla kaupustelusta ihan hirveetä sukseeta
- Ravintolaan ja kannattaa muistaa se pöytävaraus, kaikki laittaa 3 euroa kolehtiin niin morsian voi tilata haluamansa alkuruoan, pääruoan TAI jälkiruoan ja käydä vessassa tai tupakkapaikalla taskumattihömpsyillä
- Iprovisaatioteatteria ravintolan edessä jalkakäytävällä kuinka paskat polttarit nämä morsiamen mielestä olivatkaan, itkua ja jalan poljentaa mutta se olisi kuitenkin ollut illan ohjelmanumerona teki polttariporukka mitä tahansa...
- Yökerhoon mutta jos porukka on jo hajaantunut humalatilan, väsymyksen tai ketutuksen vuoksi niin ne jatkaa polttareita jotka vielä pääsee sisään ja joutuu sitten varmaan maksamaan morsiamen pääsylipun elleivät ole älynneet kinuta morsiamen vanhemmilta paria kymppiä jo etukäteen
Hah hah! :D Tuo helikopterin pyörittäjä kun olis joku tarpeeksi näyttävä kundi niin ohjelma katkeaisi siihen kun viettäisinkin koko päivän sen kanssa! Te peniskauhuiset vanhatpiiat voitte lampsia koteihinne märisemään. Säästyypä rahanne.
Misu Angelique kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Hgissä päivällinen, sitten teatteriin ja lopuksi yökerhoilua.En osallistuisi näihin trollipolttareihin, meni överiksi kermaperseilyssään. Minulle saunaosasto ja uusi kolttu aiheutti väristyksiä. Mitenköhän helikopterissa tarjoillaan aamiainen?
- Yökerhoon mutta jos porukka on jo hajaantunut humalatilan, väsymyksen tai ketutuksen vuoksi niin ne jatkaa polttareita jotka vielä pääsee sisään ja joutuu sitten varmaan maksamaan morsiamen pääsylipun elleivät ole älynneet kinuta morsiamen vanhemmilta paria kymppiä jo etukäteenHah hah! :D Tuo helikopterin pyörittäjä kun olis joku tarpeeksi näyttävä kundi niin ohjelma katkeaisi siihen kun viettäisinkin koko päivän sen kanssa! Te peniskauhuiset vanhatpiiat voitte lampsia koteihinne märisemään. Säästyypä rahanne.
No vähintään sun logiikka tökkii ellei polttarinumeron esittäjä sitä tee ;) minkähän vuoksi niitä polttareita nyt sitten vietettiinkään, penis- tai vaginakauhun vuoksiko..? Maksapa vosu itse pottarikopterisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiität kohteliaasti kutsusta ja sanot, että et pitkän matkan takia pääse, mutta häihin tulet ja odotat niitä jo kovasti.
Tulee vastaus: harmi kun et pääse, ohessa polttareista lasku omasta osuudestasi.
Siihen vastataan, että ei kiitos. Ei laskutusoikeus noin vain muodostu.
Vierailija kirjoitti:
Misu Angelique kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Yökerhoon mutta jos porukka on jo hajaantunut humalatilan, väsymyksen tai ketutuksen vuoksi niin ne jatkaa polttareita jotka vielä pääsee sisään ja joutuu sitten varmaan maksamaan morsiamen pääsylipun elleivät ole älynneet kinuta morsiamen vanhemmilta paria kymppiä jo etukäteenHah hah! :D Tuo helikopterin pyörittäjä kun olis joku tarpeeksi näyttävä kundi niin ohjelma katkeaisi siihen kun viettäisinkin koko päivän sen kanssa! Te peniskauhuiset vanhatpiiat voitte lampsia koteihinne märisemään. Säästyypä rahanne.
No vähintään sun logiikka tökkii ellei polttarinumeron esittäjä sitä tee ;) minkähän vuoksi niitä polttareita nyt sitten vietettiinkään, penis- tai vaginakauhun vuoksiko..? Maksapa vosu itse pottarikopterisi.
Vai vosu? :D Kyllä huomaa mikä itseäsi polttareissa niin risoo. Ilmeinen seksikielteisyys ja mies viha pitävät huolen ettet itse niitä ikinä vietä. Happamia, happamia! 🦊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla alkaa olla sen verran huonoja kokemuksia polttareista, että tekisi mieli ilmoittaa kaasolleni, ettei minulle tarvitse mitään polttareita edes pitää. Olen siis menossa ensi vuonna naimisiin. Itse haluaisin vain viettää laatuaikaa kavereiden kanssa, mutta pelkään jo nyt, että kaikille jää päivästä huono fiilis.
Niin, niitä omia kokemuksia:
1. Kaasot olivat toki jaloja ja järjestivät äänestyksen siitä, kuinka paljon polttarit saivat maksaa. Pienin summa äänestyksessä oli 100 euroa. Olin tuolloin ilman kesätöitä jäänyt opiskelija, joten elin jo muutenkin säästöillä, ja itse häihinkin oli menossa jonkin verran rahaa. Saimme lopulta kompromissiksi 50 euroa, mutta jouduin jättämään tämän vuoksi osan polttareista väliin.
2. Olen kerran ollut kaasona järjestämässä polttarit. Osallistujia oli kuusi, ja maksimibudjetiksi per henkilö sovittiin 50 euroa. Yritäpä sitten 300 eurolla järjestää koko päivän kestävät polttarit ruokineen Helsingissä. Oli vielä talvi, joten ulkona ei voinut tehdä juuri mitään, eikä kenelläkään ollut mökkiä, riittävän isoa kämppää yhteiseen oleskeluun tai edes omaa autoa. Samaan aikaan morsian pyysi ilmoittamaan, jos olemme lähdössä ulkomaille, jotta hän ehtii uusia passinsa ajoissa. Ei ihan odotukset vastanneet toteutusta, mutta saatiinpa päivä lopulta kunnialla päätökseen.
3. Osallistuin polttareihin, joissa leijonanosa budjetista käytettiin morsiamen hemmotteluhoitoihin ja meikkaukseen. Kaasot eivät myöskään olleet suunnitelleet mitään ohjelmaa meille muille noiden hoitojen ajaksi, vaan porukan piti keksiä omaa ohjelmaa useammaksi tunniksi. Lähdettiin sitten parin kaverin kanssa puistokaljalle. Olipa ratkiriemukkaat polttarit, kun pääsin vaihtamaan morsiamen kanssa ehkä yhteensä muutaman sanan.
Minulle ei ihan selvinnyt, mikä mielestäsi olisi hyvä budjetti. Osallistujana et halunnut maksaa 50 euroa enempää, mutta järjestäjänä huomasit, että sillä ei saa mitään? Näinhän se menee.
Vai oliko ongelma lähinnä yhden morsiamen epärealistiset odotukset?
Minun olisi pitänyt mainita, että ensimmäisen kohdan polttareissa osallistujia oli yli 20 ja suurin osa päivästä vietettiin kaason perheen mökillä, joten pienemmälläkin yksilöbudjetilla oltaisiin saatu ihan kivat bileet kasaan. 300 euroa taas on aika vähän, kun siitä piti kattaa myös morsiamen kulut.
En siis kritisoi todellakaan osallistujia siitä, etteivät he halunneet maksaa enemmän, koska mukana oli opiskelijoita ja pienituloisia. Suurin ongelma oli tosiaan se, että morsian ihan selvästi odotti ulkomaanmatkaa tai muuta vastaavaa luksusta, jolloin lautapelit opiskelija-asuntolan kerhotilassa olivat hänelle melkoinen pettymys. Kyllähän se tietenkin harmitti, kun oli parhaansa yrittänyt, ja morsian näytti nyrpeää naamaa.
Pari polttaria olen järjestänyt.
Mun ystävä on ahkera laivailija ja kuuluu aktiiviseen laivaryhmään.
Kysyi sieltä onko kenelläkään mitään risteilylippuja.
Lähdettiin pe illalla Tallinnaan Vikarilla, oltiin yötä laivalla ja aamulla tultiin aikaisin aamulla Tallinnaan.
Illalla lähdettiin pois Tallinkin nopealla laivalla.
Meno maksoi ehkä 5 euroa ja paluu n saman verran. Paluun kuittasi hyvin monta ihmistä antamalla pisteitään.
Tallinnassa meillä oli Tallinna 24 h kortit, käytiin tosi monessa paikassa, olin kaikki selvittänyt miten mennään jne. TV tornissa, sukellusveneellä, näyttelyssä jne.
Käytiin syömässä halvassa paikassa.
Paluussa morsian myi rintakoruja. Tein ruusuja ja ompelin niihin hakaneulan, tein niitä monta kk pari illassa. Ne oli niin kivoja, yhdet mummot ostivat niitä monta kpl.
Morsian itse halusi myydä jotain.
Tultiin Helsinkiin la illalla, mentiin kaikki mun luo. Olin tehnyt siskonpetiä jne.
Aamulla tilattiin pizzaa, morsian kuittasi, sai niin hyvin rahaa kukilla.
Nää polttarit maksoi 35 e hlö plus omat kulut .
Yhdet polttarit järkkäsin mun vanhempien mökillä. Sain auton lainaan, menin morsiamen ja toisen kaason kanssa ajoissa. Muut tulivat omia polkuja junalla ja kävin hakemassa asemalta.
Jokainen oli tehnyt ohjelmanumeron, esim jalkakylpyä, kynsien laittoa, tanssikoulu, pullan leipomista. Jokainen toi myös mukanaan syötävää. Kenenkään ei tarvinnut maksaa muuta, kuin omat tuomiset ja kulkemiset. Morsian oli raskaana ja hän ilmoitti haluaa mökille ystävien kanssa.
Me saunottiin ja uitiin monta krt päivässä.
Häissä sain arvokkaan lahjan osallistujilta.
Itse olen kerran antanut yöpaikan tuntemattomille. Ystävä osallistui polttareihin ja kysyi voiko joku majoittaa. Laitoin pari patjaa olohuoneeseen ja annoin avaimen. Päivällä tulivat, lähtivät polttareihin, yöllä tulivat ja aamulla lähtivät. Ei hirveesti vaivaa.
Mulla sama kokemus. Suurin osa polttareista, joissa olen ollut, ovat olleet hyvin suunniteltuja ja tosi kivoja. Hyvällä hengellä on suunniteltu ja kustannukset ruokineen, juomineen ja matkoineen ovat menneet satasen pintaan. Polttarit ovat olleet morsiamen näköisiä ja tekemiset valittu hänen kiinnostuksiensa mukaan, mutta kaikkea on puuhattu nimenomaan yhdessä.
Yhdet polttarit järjestettiin kaukana ulkomailla, ne jätin väliin koska ei ollut varaa matkustaa. Toiset kestivät pe-su niin osallistuin vain yhteen päivään ja sen kuluihin. Yksistä taas jäin pois koska mikään ei saanut maksaa _mitään_. Vein sen sijaan morsiamen syömään kahdestaan.