Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polttareihin osallistumisen kulut karanneet ihan käsistä

Vierailija
14.05.2021 |

Nykyään tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että itsessään jo polttareihin uppoaa vähintään 100€ pelkkään osallistumismaksuun.

Lisäksi tähän päälle kustannat itse matkustamisen polttaripaikkakunnalle. Asun Itä-Suomessa, kun taas morsio asuu Espoossa ja yöpymisen edellisenä iltana jossain, koska samana aamuna ei enää ehdi paikalle, sillä polttarit alkavat klo 9 hänen luonaan, ja muuten saisi lähteä ajamaan aamukolmelta, jotta olisi paikalla. Lisäksi tietysti myöhemmin sama matka itse häihin ja majoitus siihen jälleen päälle.

Vaikka itse olen ihan keskituloinen, tuntuu kyllä vähän pahalta maksaa näin paljon vain yhdestä päivästä, jotta kaasot saavat järkättyä morsiamelle laskuvarjohypyn (onpa kiva muiden sitten töllistellä sitä vaan maasta käsin) ja ties mitä muuta erikoisempaa aktiviteettia aamusta iltaan asti. Kyseessä on kuitenkin sen verran läheinen henkilö, että harmittaisi jättää kokonaan välistä, mutta joutuu kyllä harkitsemaan vakavasti, haluaako hassata toisen ilmalentoon lopulta kaikkine kuluineen sen 200€ ja myöhemmin saman verran vielä häihin osallistumisesta päälle.

En kuulu kaasoihin, mutta jotenkin hullua olettaa, että kaikki voivat pulittaa näin paljon rahaa vain polttareista ihan tuosta noin vain. Eikö enää riitä vain hyvä ruoka ja sauna ja yhdessäolo, vaan pitää olla 3-5 maksullista (kallista) aktiviteettia päivän aikana.

Kommentit (179)

Vierailija
161/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiität kohteliaasti kutsusta ja sanot, että et pitkän matkan takia pääse, mutta häihin tulet ja odotat niitä jo kovasti.

Tämä, mutta lisäksi on kohteliasta antaa polttarikassaan rahaa vaikkei osallistukaan.

Oletko ihan tosissasi?

Luuletko että ne morsiamen benjihypyt, helikopterilennot ja hemmotteluhoidot ovat ilmaisia?

Toivon, että jokainen hyppyjä ja lentoja vaativa vammautuu pysyvästi, siinä on kiva muistella kivoja polttareita.😂🥳🥳🥳🥳😂😂😂😂

Tämä, siinä on sit porukan kiva miettiä, että kuka saakelin tollo tämän keksi.

Vierailija
162/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään mennään aika vanhoina naimisiin, mikä varmasti on vaikuttanut polttareiden hintaan. Onhan ihmisellä kolmenkympin loppupuolella yleensä enemmän varoja käytössään kuin kaksikymppisenä.

Onneksi omassa kaveripiirissäni on vallan hyvin riittänyt perinteiset ison porukan saunailta -polttarit. En jaksaisi lähteä erikseen kekkuloimaan mitään kummempaa tai kalliimpaa.

M35

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä pitäisi ottaa huomioon jo kutsuja miettiessä, tai kaveripiiriä ylipäätään.

Mikään ei ole rasittavampaa kuin että on koyhiä kavereita kun itse on hoitanut asiansa hyvin.

Vierailija
164/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluin summa jonka olen kuullut on 2 000€. Lopulta polttareita ei järjestetty, koska kukaan ei ollut tulossa! Polttarit olisi järjestetty Barcelonassa. Kuluihin kuului hotelli, lennot, flamenco kurssi ja tapasilta. Päälle sitten muut ruokailut omakustanteisesti. Morsian ei tietysti olisi maksanut mitään. 

Vierailija
165/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse haluaisi polttareita ollenkaan. Kaikenlainen "yllätysohjelma" vain jännittää, en tykkää juoda humalaan, saunominen kaveriporukalla ahdistaa enkä hirveästi nauti mistään kasvohoidoista tai jalkaraspauksesta. Joku kaveriporukalla syöminen kivassa ravintolassa voisi olla mieleen tai vaikka joku rento pakopeli, luontoretki tms., mutta tällaisia vaatimattomia polttareita harvoin järjestetään, koska muulla porukalla on "tylsää". Tästä syystä todennäköisesti ilmoitan etukäteen, etten halua lainkaan polttareita.

Vierailija
166/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin osallistumatta polttareihin, joiden kulut karkasivat alkuun puhutusta muutamasta kympistä yli sataseen per osallistuja - ja osallistujia oli noin viisitoista. Kaasot keksivät varata huvilan ja ruoaksi sushia. Suuttuivat, kun ilmoitin, etten tällä rahalla enää kyllä osallistu, koska "sitten muut joutuvat maksamaan paljon enemmän". Totesin, että yleensä ensin sovitaan sopivasta rahasummasta ja suunnitellaan ohjelma sen mukaan, ei päinvastoin. No, ero olikin vireillä ennen kuin olivat olleet vuottakaan naimisissa.

Vierailija
167/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää polttarikulut on sellainen juttu, että miehen tuntuu silmää räpäyttämättä maksavan vaikka 500€, jos sellainen summa heille annetaan maksettavaksi ja naiset on asiasta paljon tarkempia.

No ei se 500 nyt pienituloisilta miehiltä irtoaisi, mutta en ymmärrä miten joku valittaa 100 euron kuluista. Eihän sillä edes saa mitään nykyään

Vierailija
168/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Budjetti voi loppua kesken, kun 4 kaveria menee naimisiin putkeen.

Vierailija
169/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kerran kun eräs kaaso kiukutteli ja haukkui muita piheiksi kun he halusivat käyttää polttareihin alle 100 e per pää. Hän oli myös morsiamelle valittanut kuinka huonoja ystäviä hänellä on... Budjetin olisi kuulemma pitänyt olla ainakin 200 e. Polttariporukassa oli mm. opiskelijoita ja pienipalkkaisissa töissä olevia.

Vierailija
170/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä helvatun polttareita pitää järjestää. erotaan useimmiten alle vuodessa.

yritetään näyttää parempaa kuin on. rahaa ei ole hääparilla. useimmiten velaksi koko keissi. joka jää loppupeleissä maksamatta. nimittäin kokemusta on.

naimisiin pääsee vaikka tuulipuvussa. eikä tarvita mitään erityisiä järjestelyitä.

minä en ole itselleni järjestänyt mitään polttareita enkä halunnutkaan. kaksi ystävää halusivat kunnon polttarit. jotka maksoivat maltaita. molemmat eronneet. minä porskutan. vaikka nämät kaksi sanoivat. kun et polttareita halunnut niin ero sinulle tulee. väärässä olivat.

Vierailija
171/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää polttarikulut on sellainen juttu, että miehen tuntuu silmää räpäyttämättä maksavan vaikka 500€, jos sellainen summa heille annetaan maksettavaksi ja naiset on asiasta paljon tarkempia.

No ei se 500 nyt pienituloisilta miehiltä irtoaisi, mutta en ymmärrä miten joku valittaa 100 euron kuluista. Eihän sillä edes saa mitään nykyään

Jos polttareihin osallistuu esim. 10 ihmistä niin 100 e/hlö tarkoittaa jo 1000 e budjettia. Kyllä sillä saa aika paljon kaikenlaista. Aina kannattaa katsoa kokonaispottia koska se tekee suunnittelusta paljon helpompaa.

Vierailija
172/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse haluaisi polttareita ollenkaan. Kaikenlainen "yllätysohjelma" vain jännittää, en tykkää juoda humalaan, saunominen kaveriporukalla ahdistaa enkä hirveästi nauti mistään kasvohoidoista tai jalkaraspauksesta. Joku kaveriporukalla syöminen kivassa ravintolassa voisi olla mieleen tai vaikka joku rento pakopeli, luontoretki tms., mutta tällaisia vaatimattomia polttareita harvoin järjestetään, koska muulla porukalla on "tylsää". Tästä syystä todennäköisesti ilmoitan etukäteen, etten halua lainkaan polttareita.

Kyllähän jokainen morsian ja sulhanen voi kertoa toiveistaan kavereilleen ja jos on fiksuja, hyviä kavereita, niin he myös noudattavat niitä toiveita. Itse kerroin mitä en ainakaan halua ja kerroin myös mikä olisi ihan todella kivaa, ja näitä ohjeita noudatettiin ihan täysin. Enkä ollut humalassa polttareissani, vaikka vähän siinä päivän mittaan juotiinkin (mutta oikeasti maltillisesti). Ei ollut kasvohoitoja eikä jalkaraspausta. Sauna oli, mutta itse rakastan saunomista, joten minulle se oli kiva. Jos en olisi tykännyt, olisin sanonut siitä. Olen myös ollut polttareissa, joissa ei saunottu, eikä kukaan sitä ihmetellyt.

Kyllä minusta nykyään alkaa olla "omannäköisiä" polttareita yhä enemmän. Läheskään kaikki ei ole sitä, että juotetaan vähintään juhlakalu kaatokänniin ja myydään kortsuja kadulla ja jotenkin silti saadaan tähän satoja euroja per henkilö kulutettua. Nykyään, ainakin omissa piireissäni, nimenomaan mietitään mitä morsian haluaisi, mistä hän tykkäisi. Samalla kuitenkin myös mietitään siltä kulmalta, että kaikki voi osallistua. En ole ollut yksissäkään polttareissa, joissa morsian olisi hypännyt benjiä tai laskuvarjolla tai muuta. Aina on kaikki tekeminen ollut sellaista, että kaikki voivat osallistua, toki morsian on saattanut olla jollain tapaa keskiössä. Joku pakopeli tai luontorekti voisi hyvinkin olla nykyaikaisissa polttareissa ohjelmassa. Itsekin tuollaiseen osallistuisin tosi mielelläni ja olisi sopinut minunkin polttareihin. Eli, kannustan että kerro toiveistasi ihan niin tarkalla tasolla kuin tuntuu hyvältä. Jos et pidä yllätyksistä, pyydä saada tietää päivä etukäteen. Aseta rajat. Kerro, että sinua stressaa, vaikkapa se, ettet tiedä milloin polttarit on, joten siksi haluat tietää. Tai et halua tehdä sitä tai tätä. Se on ihan ok.

Vierailija
173/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut ainoastaan polttareissa, jotka on sujuneet oikein hyvin kaikin puolin, myös kulujen osalta. Yhtiin selvästi kutsuttiin vain maksajaksi ja koko homma oli niin epämääräinen, joten ne jätin ihan suosiolla välistä, ilman ongelmaa. Ei ollut edes läheinen henkilö, jonka polttarit ne olisi olleet, joten ei jäänyt harmittamaan.

Muilla, hyvillä ystävillä, on ollut järkevät kaasot ja järkevät budjetit. Mielestäni todella toimiva käytäntö on se, että kysytään, minkä verran ihmisillä on pistää tuohon juhlaan ja pienimmän mukaan mennään. Jos halutaan kalliimpaa, niin toki voi sitten kysellä jos on vapaaehtoisia maksamaan hieman enemmän kuin muut.

Vierailija
174/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan riippuu osallistujista ja on järjestäjän tehtävä suunnitella siten, että budjetti sopii kaikille, tai ainakin lähes kaikille.

Itse olen joskus köyhänä kesätyöttömänä opiskelija sopinut polttarimaksujen (n. 100€) maksusta talkoilla ja kävin pari päivää puoltutun bestmanin mökkiä maalaamassa hänen kanssaan. Mielestäni oli hienosti otettu huomioon, mutta toki vaatii sen, että porukasta köyhiä ei ole kovin paljoa.

Vierailija
175/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaikkien olisi pitänyt pulittaa noin 180€ polttarittaren illanviettoon. Kuulin, että oli huoritellut ja valittanut kaikesta. Itse jäin onneksi pois, kun ei rahaa muutenkaan ole varaa tuhlata turhiin touhuihin. Eipä lapsellisen tulevan ex-siipan polttaritkaan kuulemma häävit olleet. Oli vaan puhelin kädessä ja puhui koripallosta. Liittoa kesti kaksi vuotta. Maksavat häitään osamaksulla vielä vuosia. Vau! Kyllä kannatti. Häät oli kyllä morsiamen näköiset krumeluurihäät ja juotavaa riitti. Ehdotimme kuitenkin kolme kertaa edullisempaa paikkaa, mutta ei, koska tähän liittoon pitää satsata. Tirsk..joo alle kaksi vuotta satsausta.

Vierailija
176/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sadalla eurolla saa vaikka mitä ja vielä jos sen sijoittaa entisten lisäksi se on viiden vuoden kulutta paljon enemmän. Tollo!

Vierailija
177/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut noita typeriä ”juhlia” haluaa järjestää? Mukahauskaa sontaa.

Vierailija
178/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy näin tänä kesänä polttarit järjestäneenä kaasona sanoa, että oikeasti kaikki on tosi kallista nykyään. Me pidettiin raha-asiat tosi tarkasti mielessä kaikessa suunnittelussa, koska iso osa osallistujista oli opiskelijoita. Silti, kun realiteetti oli se, että tällä paikkakunnalla ei kenelläkään ole käytössä mitään vanhempien tyhjillään olevaa omakotitaloa tai sukumökkiä, meni pelkkään yhden yön majoitukseen monta sataa euroa. Sekään ei ollut mitään luksusta, vaan sellainen mökki, johon kaikki mahtuivat sisään nukkumaan ja oli sauna ja järvi (ja palju, joka tosin ei ollut mikään tärkeä valintakriteeri). Sitten kun käytiin illalla syömässä, eikä nyt ihan mihinkään Burger Kingiin menty, niin maksoihan sekin halvimmat mahdolliset ruuat ottaen ja alkoholittomasti 20 e per nenä. 

Olen siis sitä mieltä, että hinta-asiat kannattaa pitää mielessä, mutta sen sijaan että juhlia järjestäville kaasoille vain asiasta kiukuttelee, voi vaikka sitten tarjota sitä omaa mökkiään juhlapaikaksi maksutta tai hyvin edullisesti. 

Vierailija
179/179 |
04.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin osallistumatta polttareihin, joiden kulut karkasivat alkuun puhutusta muutamasta kympistä yli sataseen per osallistuja - ja osallistujia oli noin viisitoista. Kaasot keksivät varata huvilan ja ruoaksi sushia. Suuttuivat, kun ilmoitin, etten tällä rahalla enää kyllä osallistu, koska "sitten muut joutuvat maksamaan paljon enemmän". Totesin, että yleensä ensin sovitaan sopivasta rahasummasta ja suunnitellaan ohjelma sen mukaan, ei päinvastoin. No, ero olikin vireillä ennen kuin olivat olleet vuottakaan naimisissa.

No itsekin olisin jättänyt väliin, jos ruoan sijaan olisi tilattu jotain raakaa kalaa jäähtyneen riisin päällä. Hyh!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi