Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polttareihin osallistumisen kulut karanneet ihan käsistä

Vierailija
14.05.2021 |

Nykyään tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että itsessään jo polttareihin uppoaa vähintään 100€ pelkkään osallistumismaksuun.

Lisäksi tähän päälle kustannat itse matkustamisen polttaripaikkakunnalle. Asun Itä-Suomessa, kun taas morsio asuu Espoossa ja yöpymisen edellisenä iltana jossain, koska samana aamuna ei enää ehdi paikalle, sillä polttarit alkavat klo 9 hänen luonaan, ja muuten saisi lähteä ajamaan aamukolmelta, jotta olisi paikalla. Lisäksi tietysti myöhemmin sama matka itse häihin ja majoitus siihen jälleen päälle.

Vaikka itse olen ihan keskituloinen, tuntuu kyllä vähän pahalta maksaa näin paljon vain yhdestä päivästä, jotta kaasot saavat järkättyä morsiamelle laskuvarjohypyn (onpa kiva muiden sitten töllistellä sitä vaan maasta käsin) ja ties mitä muuta erikoisempaa aktiviteettia aamusta iltaan asti. Kyseessä on kuitenkin sen verran läheinen henkilö, että harmittaisi jättää kokonaan välistä, mutta joutuu kyllä harkitsemaan vakavasti, haluaako hassata toisen ilmalentoon lopulta kaikkine kuluineen sen 200€ ja myöhemmin saman verran vielä häihin osallistumisesta päälle.

En kuulu kaasoihin, mutta jotenkin hullua olettaa, että kaikki voivat pulittaa näin paljon rahaa vain polttareista ihan tuosta noin vain. Eikö enää riitä vain hyvä ruoka ja sauna ja yhdessäolo, vaan pitää olla 3-5 maksullista (kallista) aktiviteettia päivän aikana.

Kommentit (179)

Vierailija
41/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan älyttömiks menny polttarit. Itse en osallistu yli satasen maksaviin.

Lisäys: enkä todellakaan maksaisi laskua juhlista, joihin en osallistu. Törkeetä edes sellaista pyytää.

Vierailija
42/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan älyttömiks menny polttarit. Itse en osallistu yli satasen maksaviin.

Lisäys: enkä todellakaan maksaisi laskua juhlista, joihin en osallistu. Törkeetä edes sellaista pyytää.

Se oli varmaan joku trollersson joka moista edes ehdotti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiität kohteliaasti kutsusta ja sanot, että et pitkän matkan takia pääse, mutta häihin tulet ja odotat niitä jo kovasti.

Tulee vastaus: harmi kun et pääse,  ohessa polttareista lasku omasta osuudestasi.

Naurahtasin kevyesti ja laittaisin laskun roskiin. Sillä ei ole mitään maksuperusteita. Ottakaa nyt saatana järki käteen akat.

Vierailija
44/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei pakota menemään.

45/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras sopia ensin budjetti ja sen jälkeen järjestää ohjelma. Näin on toimittu niissä polttareissa joihin olen osallistunut.

Vierailija
46/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiität kohteliaasti kutsusta ja sanot, että et pitkän matkan takia pääse, mutta häihin tulet ja odotat niitä jo kovasti.

Tämä, mutta lisäksi on kohteliasta antaa polttarikassaan rahaa vaikkei osallistukaan.

Häh?

Samalla tavalla on varmaan kohteliasta antaa kaupassa kassaan rahaa, vaikkei ostaisi mitään?

Vierailija
47/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaasoilla on järkeä päässä, polttareiden suunnittelu aloitetaan kysymällä muulta porukalta aikataulu- ja budjettitoiveita sekä ideoita. Ja siltä pohjalta sitten suunnittelemaan. Minä kuulun siihen porukkaan jolle se n. 100e budjetti on aika passeli, ja voisin kuvitella hyvin maksavani vähän ekstraa, jos jollain on rahasta tiukkaa, että kaikki pääsisi mukaan. Minulle järjestettiin aikanaan kivat polttarit, joten mieluusti olen mukana mahdollistamassa sen kavereillenikin :)

Vierailija
48/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

100e on työssä käyville melko pieni summa. Työttömille tuki suuri, mutta polttarit nyt yleensä järjestetään polttarisankarin ehdoilla ja tulotasolla. Jos ei oo rahaa, niin kieltäydyt kohteliaasti polttareista.

Kulut harvoin jää vain tohon pelkkään polttarimaksuun. Esim. siis jos tulee jostain muualta tai joutuu olemaan yötä, ja mitenkä lie ruokailujen ja juomien laita. Maksaako jokainen omat juomansa ja välipalat ym.? Tulee sille helposti iso hintalappu ja kyse on kuitenkin lopulta vain polttareista, häät on vielä erikseen. Ja jos näitä on pari kertaa kesässä niin äkkiä on hujahtanut pelkkiin polttareihin joku 500. 

On harhaanjohtavaa, kun polttarikuluista puhutaan sekä omat kulut huomioiden että ilman niitä. Itse olen ollut mukana suunnittelemassa monia polttareita, ja silloin on laskettu mukaan myös osallistujien ruoat ja juomat. 80-120€ on hyvä budjetti, jolla saa hyvällä suunnittelulla kivan päivä aikaan, mutta mitään luksusta sillä ei järjestetä. Ehkä mökin vuokra, yksi yhteinen aktiviteetti kaikille, hyvä ateria viineineen (ei ravintolassa).

Kalliimmaksi tulee 30€ polttarit, jossa kuitenkin on ajatuksena, että vietetään pitkä aika ravintolassa jokaisen omaan laskuun. Silloin voi toki vain pistäytyä paikalla juomassa kahvit, ja säästää siinä. Mutta mielestäni polttareissa idea on juuri se yhteinen ajanvietto ja morsiamen huomiointi.

Vierailija
49/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan ainoa morsian, joka toivoisi nimenomaan YHTEISTÄ tekemistä, eikä jotain minkä vain morsian tekee? 

Vierailija
50/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

100e on työssä käyville melko pieni summa. Työttömille tuki suuri, mutta polttarit nyt yleensä järjestetään polttarisankarin ehdoilla ja tulotasolla. Jos ei oo rahaa, niin kieltäydyt kohteliaasti polttareista.

Työkaveri kertoi muutama vuosi sitten, miten kesällä oli tiedossa 3 häät joissa hän on kaasona ja 8 häät vain vieraana. Mikäli jokaisten häiden yhteydessä olisi polttarimaku 100 euroa, niin alkaa itsekullakin tuntumaan. Toisaalta tämänhän voisi laajentaa. Myydään häihin pääsylippuja. Hoitaa pöytäkartankin teko, kun morsiusparin pöytään saa lipun tonnilla, lähelle diamond circle 750 euroa, gold circle vähän kauempana 500 euroa, silver circle 250 euroa ja loput paikat satasella. Ellet osallistu ollenkaan niin turhasta kutsusta 50 euron sakkomaksu. 

Vierailija
51/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulut harvoin jää vain tohon pelkkään polttarimaksuun. Esim. siis jos tulee jostain muualta tai joutuu olemaan yötä, ja mitenkä lie ruokailujen ja juomien laita. Maksaako jokainen omat juomansa ja välipalat ym.? Tulee sille helposti iso hintalappu ja kyse on kuitenkin lopulta vain polttareista, häät on vielä erikseen. Ja jos näitä on pari kertaa kesässä niin äkkiä on hujahtanut pelkkiin polttareihin joku 500. 

On harhaanjohtavaa, kun polttarikuluista puhutaan sekä omat kulut huomioiden että ilman niitä. Itse olen ollut mukana suunnittelemassa monia polttareita, ja silloin on laskettu mukaan myös osallistujien ruoat ja juomat. 80-120€ on hyvä budjetti, jolla saa hyvällä suunnittelulla kivan päivä aikaan, mutta mitään luksusta sillä ei järjestetä. Ehkä mökin vuokra, yksi yhteinen aktiviteetti kaikille, hyvä ateria viineineen (ei ravintolassa).

Kalliimmaksi tulee 30€ polttarit, jossa kuitenkin on ajatuksena, että vietetään pitkä aika ravintolassa jokaisen omaan laskuun. Silloin voi toki vain pistäytyä paikalla juomassa kahvit, ja säästää siinä. Mutta mielestäni polttareissa idea on juuri se yhteinen ajanvietto ja morsiamen huomiointi.

Siihen, pääseekö joku osallistuja tulemaan paikalle, vaikuttaa kuitenkin myös ne kokonaiskulut. Ihannetilanteessa kaikki asuisivat toki samassa kaupungissa, ja etenkin jos kaasot ovat paikkakuntalaisia, he harvemmin ajattelevat niitä, jotka matkustavat kauempaa. 

Vierailija
52/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse varmaan tuossa tapauksessa osallistuisin vain loppupäivän tapahtumiin sekä kuluihin. Voisin lähettää kaasolle jonkin kirjeen annettavaksi jo aamulla morsiammelle. Näin ei tarvitsisi yöpyä edellistä yötä jossain vaan voisi lähteä ajamaan sitten aamulla, kun herää.

Vierailija
53/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkohan ainoa morsian, joka toivoisi nimenomaan YHTEISTÄ tekemistä, eikä jotain minkä vain morsian tekee? 

Mutta kun se on MORSIAMEN PÄIVÄ!!!!!! ja muista viis. Ja sitten heti hääpäivä on taas morsiamen päivä ja hyvällä tuurilla "MEIDÄN päivä" jos sulhaseen viitataan.

Vierailija
54/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltäydyn aina kaikista polttareista ja totean etten ole enää mikään leikkivä kakara.

Vierailija
55/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä niin suhteellista, koska itselleni 200e ei olisi mitään, ellei toki samalle kesälle olisi kasaantunut useita polttareita ja häitä. Eli kannattaa ehdottomasti avata suu, minä voisin ihan hyvin maksaa siivun toisen osallistujan puolesta, että päästään kaikki osallistumaan ja pitämään hauskaa.

Vierailija
56/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi risrus mitä humpuukia, kotkotusta ja turhuutta.

Mitähän vielä sieltä merten takaa keksivät tänne tuoda matkittavaksi👎

Vierailija
57/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdit opiskelijat, joita hyvin iso osa nuorista on. Työssäkäyvilläkin on isoja asuntolainoja ja menoja, on osa-aikatyössäkäyviä ja pienipalkkaisia, joille todellakaan satanen ei ole pikkuraha, aika lapsellinen kommentti siis. 

Vierailija
58/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen, pääseekö joku osallistuja tulemaan paikalle, vaikuttaa kuitenkin myös ne kokonaiskulut. Ihannetilanteessa kaikki asuisivat toki samassa kaupungissa, ja etenkin jos kaasot ovat paikkakuntalaisia, he harvemmin ajattelevat niitä, jotka matkustavat kauempaa. 

Enpä ole yksissäkään polttareissa ollut, joissa ei kauempaa tulevia olisi huomioitu. Enkä semmoisissa, joissa kaasot olisivat keksineet omasta päästään kaiken budjetista lähtien. Yleensä suunnittelu aloitetaan kyselemällä muiden osallistujien toiveita ja ideoita ja mahdollisuuksia osallistua ja sen perusteella suunnitellaan sitten mahdollisimman kiva päivä. Joku 100e budjetti ei ole iso, jos se sisältää ruuat myös osallistujille, niihin kun hujahtaa äkkiä useampi kymppi per henkilö.

Vierailija
59/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttarit, hulppeat häät, varpajaiset, baby showerit, halloweenit, ystävänpäivät mitäs vielä keksitte mitä amerikasta tuotu. Niin lahja synttärivieraille.

Onneksi EI ole pakko osallistua mihinkään näihin🙏

Vierailija
60/179 |
14.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttarihömpötys on mennyt ihan hulluksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme