Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mies suuttui kun en lainannut rahaa

Vierailija
15.04.2021 |

Tilanne seuraava:
Vuosien parisuhde, asutaan yhdessä. Aiemmin yhteiset rahat --> väärinkäytösten ja ylivelkaantumisen takia nykyään omat. Mies käyttää kaiken rahansa, minä koitan säästää. Miehellä myös takana työttömyysjaksoja omasta halusta (tyytymättömyyttä työpaikkoihin joita vaihteli vuodenvaihteessa aika useasti), minä olen ollut säännöllisesti vakitöissä jo vuosia.

Miehellä on auto. Minun työni on kävelymatkan päässä ja en tarvitse autoa. Mies myöskin maksaa kaiken autoon liittyvän, minä maksan autopaikan ja enemmän muita laskuja = pääsen sitten kerran viikossa kauppaan kyydillä ja näin se menee aika tasan.

Auto on nyt ilmeisesti hajoamassa ja mies koittaa vihjailla ja manipuloida että maksaisin n. 900 euron korjauksen. Hän on aiemmin lainannut minulta tuhansia euroja eikä ole koskaan maksanut takaisin. Hänellä on ilmeisesti peliongelman kanssa edelleen vaikeuksia ja lainailee myös perheeltään rahaa (luulee etten tiedä). Nyt hän selkeästi heittäytyy marttyyriksi kun en tarjoudu maksamaan säästämistäni rahoista auton korjausta.

Tilanne ahdistaa minua. Olen selviytynyt itse vuosikausien velkakierteestä vastikään ja vaivalla säästänyt rahaa. Mies kysyi eilen paljon minulla on säästössä ja sanoin noin-summan eli hän tietää että minulla olisi varaa maksaa se auton korjaus (Tosin ei paljoa jäisi sitten säästöön).

Olenko hirveä ihminen jos en lainaa rahaa korjaukseen vaan mies joutuu itse ottamaan vastuun tilanteesta? Ei auto hänen takiaan hajonnut mutta jotenkin ajattelen että auton omistajana pitäisi myös tajuta varautua tälläisiin tilanteisiin säästämällä jne. Ihan super huono omatunto ja pelkään, että kohta olen tyhjentämässä rahastojani ja lainaamassa hänelle rahat - joita en 99% varmuudella tulisi koskaan näkemään.

Kommentit (422)

Vierailija
61/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, soitappa johonkin korjaamoon, ja tiedustele itse, paljonko auton korjaaminen tulisi maksamaan. Helpoin tapa selvittää puhuuko mies hinnasta totta tai puhuuko ylipäänsä auton viasta totta.

Täältä voi tarkistaa hinta-arvion:

https://autojerry.fi/hinnat/oljypumpun-vaihto-hinta/

Joo, mutta korjaamon työntekijä osaisi myös heti kyseenalaistaa, jos mies olisi sepittänyt ap:lle jotain ihan pajunköyttä auton viasta.

Vierailija
62/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa itäsuomalaiselta amismieheltä. Tyypillinen kieroilija ja seläntakanatouhuaja. Jättäisin sen sian ja ottaisin kunnon pohjalaisen suoraselkäisen isännän.

Se itäsuomalainen amismies korjaisi tai "korjaisi" autonsa itse, eikä minnekään korjaamoon veisi.

Totta! Itäsuomalainen amismies hakisi biltemasta tai motonestä halvimmat varaosat ja rupeaisi hommiin lukematta korjausopasta. Parin päivän jälkeen kaikki vaatteet öljyssä ja rasvassa, osat väärin kiinnitetty, auto ajokelvoton ja seisonnassa ensilumiin saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos auto on isän nimissä niin silloinhan auto on virallisesti isän. Eikö isä voi auttaa tässäkin tilanteessa? Ja mistä edes on saanut rahat 2010-luvun paremmalla puolella olevaan autoon jos on ulosotossa?

Vierailija
64/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala taivastelemaan miehellesi, että jouduit käymään hammaslääkärissä ja siellä selvisi, että joudut hankkimaan purentakiskon ja se maksaa 450-550€. Tirautat pari kyyneltäkin kun kaikki säästöt menee.

Ihan hyvä pointti. Tapalainaajalle kannattaa sanoa, että on näitä omiakin kuluja ja ai että, ihan itse pitää nämäkin maksaa ja mistähän ja kenenhän muun taskusta voisin nämä maksattaa. Voi voi.

Ja siis ongelmana näissä veloissa on, että ne on lainattu osissa joskus 4 vuotta sitten. Ne unohtui itselläkin siinä omien rahakriisien alkaessa ja vuosien saatossa varmaan hänkin unohtanut koko asian. Itsellä tuli ne taas tuossa jokin aika sitten mieleen niin olen jo hyväksynyt että en niitä enää edes voi alkaa periä, mutta lisälainaa en niiden valossa kyllä halua antaa. 

Hän pistää nyt kokoajan viestiä että "pakko keksiä jotain" "ei tolla kehtaa ajaa enää ettei leviä kokonaan" "pitää saada joltain kyytiä kotiin" jne jne. Ihan super ahdistavaa. Pyörällä pitää varmaan lähteä häntä kohta 7km matkan takaa hakemaan. 

- AP 

Jos Opel Corsa ei kelpaa niin kävelköön 7km matkan, eihä se ole nopealle kävelijälle kuin tunti per suunta. Saa miehesikin terveellistä työmatkaliikuntaa. Varmaan on kotona vetelä sohvaperuna, joka on äkäinen testosteronin ja libidon laskiessa vyötärölihavuuden ilmaannuttua.

Vierailija
65/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap sitten ottaa itseään niskasta kiinni ja miettii kannattaako parisuhdetta edes jatkaa, jos siinä on noin paha olla. Mies selvästi käyttää kiltteyttäsi hyväkseen.

Vierailija
66/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sano vaan miehelle että sinulla on periaate, ettet lainaa kenellekään rahaa ennen kuin edelliset velat on maksettu. Mies tuskin maksaa velkojaan koskaan takaisin, joten voit aina vedota siihen. Ymmärrät varmaan järjen tasolla että oli miehen rahan tarve todellinen tai ei, jos hän joskus aikoo tulla itsenäiseksi rahankäytön suhteen, hänen pitää oppia hoitamaan myös ongelmalliset tilanteet. Jos auto todellakin on rikki, niin palkkapäivään on aikaa maksimissaan kolme viikkoa, niin aikuinen ihminen kyllä voi sen ajan kulkea töihin kävellen / pyörällä / julkisilla / lainatulla autolla tjms. Ehkä hän sen jälkeen muistaa miksi kannattaisi säästää hieman rahaa yllättäviä kuluja varten? Jos taas pelastat hänet tästä tilanteesta, voit olla varma että jatkossakin sinun rahat ovat hänen rahansa, vaikka ne tulisikin sinun tilillesi. Rahaongelmia ei ratkaista rahalla ja sinulla ei koskaan voi olla niin paljon rahaa mitä hän ei voisi tuhlata. Oletko ihan varma että haluat elää rahan suhteen painostavassa ilmapiirissä aina jatkossakin?

Vierailija
67/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jos mietit tosissaan lainaamista, niin odota että mies pyytää ensin. Ja jos hän niin tekee, kysy millaista takaisinmaksusuunnitelmaa hän on ajatellut. Jos hän ei ole ajatellut sellaista, älä lainaa. Jos hän suuttuu/loukkaantuu kysymyksestä, älä lainaa. Ja jos hänellä on joku järjellinen, hänen tuloihinsa suhteutettu ehdotus, sano, että voit harkita lainaa velkakirjaa vastaan. Jos hän suuttuu tai loukkaantuu, älä lainaa. 900€ on kuitenkin niin suuri summa, että on täysin normaalia odottaa selkeää takaisinmaksusuunnitelmaa ja velkakirjaa, ennen kuin sellaista lainaa kenellekään. Ja ihminen, joka aidosti aikoo ja haluaa maksaa velkansa pois, suostuu ilmanmuuta molempiin. Itseasiassa hän ehdottaa itse niitä samalla kun pyytää lainaa.

Minä ja mieheni lainaillaan välillä isojakin summia puolin ja toisin. Aina se, joka lainaa kaipaa, ehdottaa samalla kuukausieriä, joilla lainan haluaa hoitaa. Velkakirjoja emme tosin ole tehneet, koska aina olemme velkamme maksaneet sovitusti pois muutenkin. Tuollaisella taustalla kuin miehelläsi ja sinulla on, en lainaisi hänelle 20 euroa enempää ilman velkakirjaa, jos nyt ylipäätään jaksaisin tuollaisessa suhteessa elää ylipäätään.

Mä ymmärrän kyllä, jos haluat antaa miehellesi mahdollisuuden alkaa ottamaan vastuu omista veloistaan ja ymmärrän senkin, että auto on tärkeä olla olemassa. Mutta vaadi nyt ainakin selkeää näyttöä siitä, että mies haluaa itsekin parantaa tapansa. Hänen reaktionsa kertoo paljon. Jos hän suuttuu tai loukkaantuu, kun et heti olekaan rahaa antamassa, se kertoo selvää kieltä siitä, että sinä olet hänelle enemmän itsestäänselvyys ja pankkiautomaatti, kuin ihminen, jota rakastaa, arvostaa ja kunnioittaa.

Vierailija
68/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työmatka on ainoastaan 7km niin osta miehellesi käytetty polkupyörä 50-100 eurolla ja sano, että polkee sillä töihin. Vanhalla perus yksivaihteisella miestenpyörällä tai mummopyörälläkin polkee noin 20km / h vauhtia ja se on vain 20 minuuttia per suunta. Eiköhän kevään ja kesän aikana motivaatiota rupea löytymään autoremontin rahoittamiseen.

Vierailija
69/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun jätettävä tuo mies taakse. Niinkuin itsekin tiedät.

Se ei tule koskaan olemaan sun tukena.

Vierailija
70/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 67 luki ketjua eteenpäin ja nyt vedän sanojani sen verran takaisin, että jos mies oikeasti on vielä illallakin sitä mieltä, että corsan p*skalla ei kelpaa ajella, niin kävelköön sitten! Ja miettiköön siinä kävellessä samalla uusia asumisjärjestelyjä itselleen.

Ihan täysi k-päähän tuollainen tyyppi on! P*skempi kuin yksikään corsan p*ska. Ei se auto hänelle mikään kovin tärkeä kapine voi olla, jollei corsa kelpaa edes siksi aikaa, että saa oman autonsa omilla rahoillaan kunnostettua. Ja mitään töiden lopettamista tuollaisessa tilanteessa en tosiaan jäisi katselemaan hetkeksikään! Ei tuo mies kyllä valitettavasti sellaiselta vaikuta, että hänellä aito aikomus olisi saada raha-asioitaan kuntoon, saati maksaa mitään velkojaankaan.

- 67 -

71/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peluri. Siteeraan "Jätä se sika". 

72/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakoot itse pyöränsä tai ruyömikööt töihin jos ei ole vara .

Naiset joutuvat usein tähän maksajan rooliin . 

Vierailija
73/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mies ei lainaa pankista? Miksi hänellä ei ole luottokorttia?

Montako peliongelmaista tunnet, jolla on luottotiedot kunnossa?

Vierailija
74/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet yhdessä tällaisen tyypin kanssa? Vaikuttaa, että olet äiti, joka hoitaa ja antaa rahaa. 

Vierailija
75/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Sivumennen pakko todeta, että kyllä maksajista loppupeleissä suurin osa on miehiä. Kaikki miehet eivät edes vaadi mitään maksua siitä, että nainen asuu heidän omistamassaan asunnossa siinä missä nainen ei edes harkitsisi antaa miehen asua ilmaiseksi. Kun nyt tuli puheeksi.

Vierailija
76/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Sivumennen pakko todeta, että kyllä maksajista loppupeleissä suurin osa on miehiä. Kaikki miehet eivät edes vaadi mitään maksua siitä, että nainen asuu heidän omistamassaan asunnossa siinä missä nainen ei edes harkitsisi antaa miehen asua ilmaiseksi. Kun nyt tuli puheeksi.

Ei ole. Se, että joku Tuikkis näin väittää vuosikausia ei tee siitä totta.

Vierailija
77/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, sanot miehelle, että hänen omankin etunsa takia on parempi, että edes toinen teistä hoitaa raha-asiansa ja on jotain säästössä. Sen vuoksi et tyhjennä tiliä nyt etkä tulevaisuudessa hänen rahaongelmiensa vuoksi.

Voi tulla jotain muita, yhteiseen talouteen kuuluvia menoja, joten varaudut niitä varten tietäen, että hänestä ei siinä kohtaa apua ole.

Tuolla on nimi, taloudellinen väkivalta. Yleensä tällä tarkoitetaan sitä, että paremmin tienaava kyykyttää rahoillaan toista, mutta ihan sama asia se on, kun toinen tuhlaa molempien rahat.

Vierailija
78/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa, että mies kokoajan miettii että miten itsekäs olen kun en hädän hetkellä auta häntä kun tosiaan sattui juuri eilen kysymään noista minun säästöistä (sattumaako? vainoharhaisena pelottaa että ei ole...). Jos hän suoraan kysyisi että lainaanko sen, se olisi pahinta ikinä ja en tiedä miten pystyisin sanomaan ei ilman että kuulostan kauhealta kusipäältä. Tuntuu hirveältä pitää omia puoliaan ja tavallaan itsekkäästi istua rahasalkun päällä kun voisi auttaa toista. Mutta auttamalla häntä olen joutunut vuosien varrella niin hirveisiin ongelmiin että huhhuh. 

Voisinkohan vaan sanoa jos hän siis kysyy että lainaanko että en,  tämän ikäisenä pitäisi pystyä itse hoitamaan omat ongelmansa ja en halua menettää vaivalla säästämiäni rahoja kun et ole maksanut koskaan aiemminkaan lupauksista huolimatta velkoja (Tässä vaiheessa hän varmaan ehdottaisi velkakirjaa joka on yhtä tyhjän kanssa)

Itkettää ja stressaa. Olen aivan liian kiltti! 

- AP 

Voi hyvä ihme nainen, häivy nyt hyvän sään aikana tuollaisesta hyväksikäyttösuhteesta! Umpikiero manipulaattori tekee kaikkensa saadakseen vähätkin säästösi ja sinä vielä pelkäät moista. Kuvitteletko siis että tuo mies jotenkin rakastaa sinua? No ei todellakaan, vaan haluaa imeä sinut rahasta tyhjäksi omiin tarkoituksiinsa. Ilmeisesti sinulla ei ole mitään kokemusta kunnian miehistä tai et suostuisi katselemaan tuollaista ameebaa päivääkään.

Ja älä missään nimessä hommaa omistusasuntoa tai lapsia tuon kanssa!!! Ei vaikka kuinka kauniisti lirkuttelisi.

Vierailija
79/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa, että ei suostu hyväksikäytettäväksi. Miehen pitää hakea apua peliongelmaansa eikä syyllistää sinua. Tuohan on aivan loputon suo, et ikinä saa mitään säästöön - hänellä on rahoillesi kyllä aina käyttöä. Sama kuin humputtelisit itsekin vain kaiken menemään. 

Vierailija
80/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Ei ole. Se, että joku Tuikkis näin väittää vuosikausia ei tee siitä totta.

Useimmissa suhteissa edelleen mies on paremmin ansaitseva ja silti elintaso on yhtenevä molemmille ja monilla on yhteiset rahatkin yhä, jolloin mies suurella todenäköisyydellä osin elättää naista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan