mies suuttui kun en lainannut rahaa
Tilanne seuraava:
Vuosien parisuhde, asutaan yhdessä. Aiemmin yhteiset rahat --> väärinkäytösten ja ylivelkaantumisen takia nykyään omat. Mies käyttää kaiken rahansa, minä koitan säästää. Miehellä myös takana työttömyysjaksoja omasta halusta (tyytymättömyyttä työpaikkoihin joita vaihteli vuodenvaihteessa aika useasti), minä olen ollut säännöllisesti vakitöissä jo vuosia.
Miehellä on auto. Minun työni on kävelymatkan päässä ja en tarvitse autoa. Mies myöskin maksaa kaiken autoon liittyvän, minä maksan autopaikan ja enemmän muita laskuja = pääsen sitten kerran viikossa kauppaan kyydillä ja näin se menee aika tasan.
Auto on nyt ilmeisesti hajoamassa ja mies koittaa vihjailla ja manipuloida että maksaisin n. 900 euron korjauksen. Hän on aiemmin lainannut minulta tuhansia euroja eikä ole koskaan maksanut takaisin. Hänellä on ilmeisesti peliongelman kanssa edelleen vaikeuksia ja lainailee myös perheeltään rahaa (luulee etten tiedä). Nyt hän selkeästi heittäytyy marttyyriksi kun en tarjoudu maksamaan säästämistäni rahoista auton korjausta.
Tilanne ahdistaa minua. Olen selviytynyt itse vuosikausien velkakierteestä vastikään ja vaivalla säästänyt rahaa. Mies kysyi eilen paljon minulla on säästössä ja sanoin noin-summan eli hän tietää että minulla olisi varaa maksaa se auton korjaus (Tosin ei paljoa jäisi sitten säästöön).
Olenko hirveä ihminen jos en lainaa rahaa korjaukseen vaan mies joutuu itse ottamaan vastuun tilanteesta? Ei auto hänen takiaan hajonnut mutta jotenkin ajattelen että auton omistajana pitäisi myös tajuta varautua tälläisiin tilanteisiin säästämällä jne. Ihan super huono omatunto ja pelkään, että kohta olen tyhjentämässä rahastojani ja lainaamassa hänelle rahat - joita en 99% varmuudella tulisi koskaan näkemään.
Kommentit (422)
Kohta se ottaa pikavippejä sun nimiin. Muuttaisin erilleen niin miehen olisi saatava taloutensa reilaan. Suhdetta voi jatkaa erikseen asuenkin.
Vierailija kirjoitti:
Et ole hirveä ihminen jos et lainaa miehelle. Teet lainaamalla miehelle vain karhunpalveluksen. Mies ei ikinä ota vastuuta omasta rahankäytöstään jos joku hänelle aina lainaa rahojen ollessa loppu.
Justiinsa tämän takia en halua nyt lainata enää hänelle rahaa! Aiemmin pelastin häntä jatkuvasti ties mistä pulasta, hän tottui siihen että aina kun tuli joku katastrofi niin minä korjasin sen. Maksoin velkoja, rästejä, otin itse velkaa ja lainaa ties mistä että sain toiveet toteutettua ja ylläpidettyä arkea mikä oli silmänräpäyksessä vyörynyt ihan hallitsemattomaksi. Oli siis tosiaan minullakin pahoja itsetunto-ongelmia jne eli siis täydellinen "uhri" niinsanotusti.
Otin sitten itse opikseni, maksoin isolla työllä oppirahat ja toivoin että hänkin viisastuisi siinä sivussa. Kun erosimme, vaikuttikin että hänellä menee tosi hyvin ja mietin että ehkä se ero on säikäyttänyt hänet niinsanotusti pärjäämään kun ei ollut muuta vaihtoehtoa. Aiemmin olin mahdollistaja kaikenmaailman ongelmiin mutta nyt en enää halua olla. Tuntuu silti vaan niin pahalta kun tietää että toinen on pulassa, samalla suoraan sanottuna v*tuttaa että vielä tuossa iässä tuntuu että menee vaan aina pahemmaksi ja ei pysty ratkaisemaan mitään ongelmaa itse. Aina pitää jonkun muun tehdä se työ.
Tästä kertoo sekin että miehellä on aika paljon ylipainoa ja aina koittaa ajoittain sitten tehdä elämäntapamuutosta. Kun tajuaa että itse siellä salilla pitää käydä ja olla syömättä herkkuja, kuurit jää kesken. Ei siis kykene näkemään vaivaa minkään eteen.
- AP
Nuoruuden hölmöilyt voi vielä ymmärtää, mutta pitäisi 30 ikävuoteen mennessä olla oppinut.
Jos ei ole rahaa, sitten eletään vaatimattomasti, eikä lainailla ja ostella velaksi.
Sitä joustaa hyvinkin pitkään "rakkauden nimissä" ("on meillä ihan kivaa"), mutta jossain vaiheessa se raja tulee vastaan. Mulla se tuli hieman liian myöhään... Olen selvinnyt ja elämäni on nyt hyvää, mutta tosiasia on että parhaat nuoren aikuisuuteni vuodet meni epäluotettavan lokkeilijan kanssa. Hän imi minut niin tyhjiin, että lopulta murtumapisteen tultua (ero) mulla meni useampi vuosi ennenkuin pääsin taas normaalitilaan.
Toivon sulle kaikkea hyvää. Ei tässä voi sanoa, että jätä se sika jne. Tai voi, mutta ei se varsinaksesti auta. Sä teet omat ratkaisut sitten, kun olet siihen valmis.
Tuntuu, että kun pakotin hänet omalta osaltani pärjäämään itse ja hoitamaan asiat kunnolla, hän on vaan löytänyt uuden tukipuun mihin nojata niinsanotusti. Ei hän voi noin ikuisesti jatkaa ja ärsyttää melkein ettei hän tajua sitä. Mitähän ajatteli tehdä kun isästään aika jättää :(
Ollaan puhuttu asunnon ostamisesta siinä mielessä, että minähän tosiaan säästän kokoajan asunnon käsirahaa varten. Olen ilmoittanut että jos ostan oman asunnon niin ostan toki sellaisen kun haluan, mistä haluan ja minkä kokoisen haluan ja mies on tervetullut muuttamaan mukaani. En halua enää skipata omia unelmia ja siirtää niitä eteenpäin kerta hän ei noita asioitaan saa kuntoon. Aiemmin puhuttiin sitä, että nyt mieskin pistää raha-asiat reilaan ja maksaa ulosotot veks niin saadaan mietittyä suoraan yhteisen asunnon ostoa. Tossa jonkin aikaa sitten tajusin että sitähän ei tule tapahtumaan ehkä koskaan ;(
Olen miehelle joskus sanonut siitä että ehkä sinustakin olisi mukavampi jakaa arki jonkun "rennomman" tyypin kanssa, joka jakaa samanlaiset kulutustottumukset kuin hän eli voisi sitten vähän huolettomammin ostaa uutta elektroniikkaa ja elellä miten haluaa eikä tartteisi säästää. Mies on tosiaan valittanut jopa ystävilleen kun olen niin tiukkapipo rahan ja säästämisen kanssa että pitäisi höllätä välillä... Mites hölläät kun vastassa on täysi ääripää ja pitää yksin varautua kaikkeen!
- AP
En usko että sinun on tervettä elää tuollaisessa parisuhteessa.
Rahaongelmia jotka johtuvat kevytkenkäisestä kuluttamisesta tai pelaamisesta ei voi rahalla ratkaista. Miehesi täytyy ottaa vastuu itsestään ja rahankäytöstään.
1. Älä missään tilanteessa lainaa tai anna hänelle rahaa. Jos pahaa tekee niin voit tyyliin vaikka kustantaa 30€ bussilipun arvopuolelle mutta ei koskaan rahaa käteen, Tai niin että voi sen muuttaa rahaksi.
2. Jos takana peliongelma niin paihdelinkki.fi sivuilta löytyy apua. Esim. Pelitpoikki -ohjelma ja anonyymit pelaajat -ryhmä ja tukihenkilökin voi löytyä. Tärkeintä että tunnustaa ongelman ja hakee siihen apua.
3. Yleensä rahaongelmienja pelaamisen taustalla on joku alkusyy. Suosittelen siis solmujen avaamista terapian avulla. Jos vanhemmilta heltiää rahaa audeihin ja iphoneihin niin luulisi että voisivat auttaa tässä terapian kustantamisessa.
4. Näin ei voi jatkua. Tuo tämä selväksi että sinä lähdet jos muutosta ei tule. Kerro avoimesti haaveista ja unelmista joita et hänen kanssaan voi toteuttaa koska on tämä rahaongelma. Lapsia ei vielä ole niin lähteminen on niin paljon helpompaa nyt.
5. Kaikki velat ja velkojat ruutupaperille tai Exceliin. Ulosoton tiedot Exceliin myös. Selvittäkää takuusäätiö tai velkajärjestely mahdollisuus. Ulosotosta voi selvitä. Inspiroiva blogi on mm. Ulosotostaeroon.blogspot.fi
Lumipallo taktiikalla veloista voi päästä eroon (yrittää säästää edes vähän extraa ja yrittää maksaa loppuun jonkun pikkulainan tämän jälkeen tämän lyhentämistä säästyneet rahat kohdistaa seuraavaan.. jne)
6. Neuvo hänelle uusi elämäntyyli. Kulissit eivät tee onnelliseksi. Parhaat asiat elämässä ovat ilmaisia: auringonpaiste, seksi rakkaan kanssa, areenasta joku hyvä leffa, kävely metsässä, aamukahvi ulkona peipposten laulaessa, kirjastossa käynti.
7. Itse olisin myös vanhempiin yhteydessä ja sanoisin että rahahanat kiinni. Oppirahat on maksettava nyt. Vaikutat tosi kiltiltä. Nyt on hyvä hetki myös itse opetella sanomaan tiukasti EI!!
Vierailija kirjoitti:
Pitkään olet jaksanut katsoa tuota menoa. Hyvä, että olet sentään eriyttänyt aiemmin yhteiset rahat. Mutta, kerron sulle, toi tilanne ei tule koskaan muuttumaan, ainakaan parempaan päin. Tämä mies tulee aina olemaan surkea rahan käyttäjä ja sinä joudut aina stressaamaan lainatako johonkin rahaa, mitä kuitenkaan tuskin saat takaisin. Lopulta se menee siihen, että lainaat ja mies pitää itsestäänselvyytenä että lainaat eikä hänen tarvitse maksaa takaisin. Kierre on valmis. Varsinkin, jos kyseessä on peliongelmaa ja/tai alkoholin kanssa ongelmaa niin voin luvata että tässä on teidän tulevaisuus tiivistettynä.
Niin tämä. Itse en ole tosin koskaan seurustellut, mutta olen ollut todella huono hallitsemaan talouttani kun muutin omilleni. Ostelin korsetteja ja muita hepeneitä, ajelin taksilla, lainat kyllä maksoin mutta sitten kärsin nälkää kun ei rahat riittäneetkään ruokaan. Kyllä siitä sitten pikkuhiljaa oppi kun ei ollut muuta vaihtoehtoa. Se, jos joku olisi aina tullut pelastamaan mua rahatukon kanssa, olisi vain edesauttanut mun holtitonta rahankäyttöäni. AP, pysy siis tiukkana. Sinä et ole mikään miehesi holhooja. Jos ei muu auta, niin on aika lähteä kulkemaan omia polkujaan.
Aurinkoista kevättä sinulle, AP. 💝
Vierailija kirjoitti:
En usko että sinun on tervettä elää tuollaisessa parisuhteessa.
Rahaongelmia jotka johtuvat kevytkenkäisestä kuluttamisesta tai pelaamisesta ei voi rahalla ratkaista. Miehesi täytyy ottaa vastuu itsestään ja rahankäytöstään.
1. Älä missään tilanteessa lainaa tai anna hänelle rahaa. Jos pahaa tekee niin voit tyyliin vaikka kustantaa 30€ bussilipun arvopuolelle mutta ei koskaan rahaa käteen, Tai niin että voi sen muuttaa rahaksi.
2. Jos takana peliongelma niin paihdelinkki.fi sivuilta löytyy apua. Esim. Pelitpoikki -ohjelma ja anonyymit pelaajat -ryhmä ja tukihenkilökin voi löytyä. Tärkeintä että tunnustaa ongelman ja hakee siihen apua.
3. Yleensä rahaongelmienja pelaamisen taustalla on joku alkusyy. Suosittelen siis solmujen avaamista terapian avulla. Jos vanhemmilta heltiää rahaa audeihin ja iphoneihin niin luulisi että voisivat auttaa tässä terapian kustantamisessa.
4. Näin ei voi jatkua. Tuo tämä selväksi että sinä lähdet jos muutosta ei tule. Kerro avoimesti haaveista ja unelmista joita et hänen kanssaan voi toteuttaa koska on tämä rahaongelma. Lapsia ei vielä ole niin lähteminen on niin paljon helpompaa nyt.
5. Kaikki velat ja velkojat ruutupaperille tai Exceliin. Ulosoton tiedot Exceliin myös. Selvittäkää takuusäätiö tai velkajärjestely mahdollisuus. Ulosotosta voi selvitä. Inspiroiva blogi on mm. Ulosotostaeroon.blogspot.fi
Lumipallo taktiikalla veloista voi päästä eroon (yrittää säästää edes vähän extraa ja yrittää maksaa loppuun jonkun pikkulainan tämän jälkeen tämän lyhentämistä säästyneet rahat kohdistaa seuraavaan.. jne)6. Neuvo hänelle uusi elämäntyyli. Kulissit eivät tee onnelliseksi. Parhaat asiat elämässä ovat ilmaisia: auringonpaiste, seksi rakkaan kanssa, areenasta joku hyvä leffa, kävely metsässä, aamukahvi ulkona peipposten laulaessa, kirjastossa käynti.
7. Itse olisin myös vanhempiin yhteydessä ja sanoisin että rahahanat kiinni. Oppirahat on maksettava nyt. Vaikutat tosi kiltiltä. Nyt on hyvä hetki myös itse opetella sanomaan tiukasti EI!!
Tää oli kyllä hyvä kommentti ja selkeitä neuvoja! Peliongelmaisten ryhmään olen saanut pakotettua ilmoittautumaankin, sen piti alkaa muutama viikko sitten mutta hän ei sinne mennyt koska työt kestää usein jopa seitsemään illlalla ja ryhmä alkaa kuudelta jo. En jaksa alkaa vääntää edes koko aiheesta ja se vituttaa sekä ahdistaa kovasti. Usein sitten riidan hetkellä mainitsen asiasta kun en enää jaksa pitää sisälläni. Täytyisi nyt uskaltaa kysäistä tuosta että niin miten ajatteli ongelman ratkaista kerta ei sinne ryhmään mennyt.
Miehen isä on sairauseläkkeellä ja ottelee noita kalliita juttuja siis osamaksuilla ja rahoituksilla miehelleni. Hän sitten maksaa erät isälleen aina (tai mistä sitä tietää vaikka ei maksaisi...). Isällä on kyllä hyvä eläke ja saa rahaa myös ruotsista kun ollut siellä töissä mutta tuskimpa hänellä olisi oikeasti varaa auttaa niin paljon kun on kalliit lääkityksetkin jne. Pelottaa että mies tuhoaa nyt isänsä elämää samalla tavalla kun tuhosi minun.
Mies ei suostu minkään maailman terapiaan eikä näe itsessään varmaan mitään sen suurempaa vikaa tai varsinkaan diagnosoitavaa ongelmaa. Ajattelin että siellä peliriippuvaisten ryhmässä varmaan puitaisiin noita rahajuttujakin, mutta kun ei sinnekkään päässyt niin moni muukin asia jää levälleen nyt sitten. Mies aina lupailee soitella esimerkiksi takuusäätiöön ja on myös tilannut ne paperit sieltä kerran kotiin millä olisi voinut hakea apua sieltä mutta ei sitten jaksanut täyttää niitä ja sekin jäi. On aina kovasti lupailemassa siis muutosta ja saattaa "todistaa" sen tekemällä ensiaskeleen avun piiriin mutta sitten ei hoida hommaa koskaan loppuun asti eli tekee sen minun mielikseni vaan.
Olen tosiaan aivan liian kiltti ja aiemmin läheisriippuvainenkin varmaan kun siedin niin paljon kaikkea kauheutta enkä uskaltanut lähteä. Nyt kun tiedän että selviän omillani niin on kyllä haastavaa koittaa tukea toista kun silmäni ovat niin sanotusti "Auenneet" ja olen tajunnut että ei hän ehkä haluakkaan kasvaa ja muuttua / ottaa vastuuta.
- AP
Ap rehellisesti sinun itsesi kannalta voisi olla parempi irtautua koko suhteesta, vaikka se sujuisikin noin muuten. Joudut kannattamaan tuota taloudellista taakkaa muuten loppuikäsi ja ikinä et saa toiselta apua.
Olet jo nyt stressaantunut asiasta, miten luulet asian olevan vaikka 10 vuoden päästä? Miehesi ei edellisen kommenttisi mukaan ole juuri ole ollut kiinnostunut korjaamaan asioitaan, vaan lupailee vain. Älä aja itseäsi suohon toisen takia.
Olipa yllätys että taas yksi pari joka ei ole naimisissa,vaan haureutta harrastavat.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa, että mies kokoajan miettii että miten itsekäs olen kun en hädän hetkellä auta häntä kun tosiaan sattui juuri eilen kysymään noista minun säästöistä (sattumaako? vainoharhaisena pelottaa että ei ole...). Jos hän suoraan kysyisi että lainaanko sen, se olisi pahinta ikinä ja en tiedä miten pystyisin sanomaan ei ilman että kuulostan kauhealta kusipäältä. Tuntuu hirveältä pitää omia puoliaan ja tavallaan itsekkäästi istua rahasalkun päällä kun voisi auttaa toista. Mutta auttamalla häntä olen joutunut vuosien varrella niin hirveisiin ongelmiin että huhhuh.
Voisinkohan vaan sanoa jos hän siis kysyy että lainaanko että en, tämän ikäisenä pitäisi pystyä itse hoitamaan omat ongelmansa ja en halua menettää vaivalla säästämiäni rahoja kun et ole maksanut koskaan aiemminkaan lupauksista huolimatta velkoja (Tässä vaiheessa hän varmaan ehdottaisi velkakirjaa joka on yhtä tyhjän kanssa)
Itkettää ja stressaa. Olen aivan liian kiltti!
- AP
Älä lainaa. Exäni oli tuollainen. Kun ero tuli, niin olin tullut lainanneeksi hänelle vuosien varrella 25 000 euroa eli en rahoja koskaan saanut. Yritin kysellä takaisin, mutta kun ei ollut velkakirjaa. Lisäksi olin ottanut 40 000 lainan yhteisen talon remonttiin puheella, että hän ottaa seuraavan lainan. No ei ottanut kun tuli ero. Käytin myös kaikki rahasto- ja osakesäästöni perheen kuluihin, kun hänellä ei ollut rahaa. Kadutti niin hirveästi. Eniten tuo remonttilaina.
Laita ne rahat vaikka sellaiselle tilille, jolta voit nostaa vasta vuoden päästä tai jotain.
"Ei auto hänen takiaan hajonnut mutta jotenkin ajattelen että auton omistajana pitäisi myös tajuta varautua tälläisiin tilanteisiin säästämällä jne."
Kyllä tämä jokainen tajuaa, mutta peliriippuvainen ei pysty säästämään siinä missä alkoholistikaan ei pysty olemaan juomatta.
Ap, älä ole yhtään niin varma siitä, että auto oikeasti vaatii akuutin korjauksen. Kumppanisi kysyi - eikä takuulla sattumalta - paljonko sinulle on kertynyt säästöjä, ja sitten keksi rahantarpeen, johon säästetty summa sattumoisin riittäisi. Villi arvaukseni on, että ei se auto eilen jäänyt työpaikan pihaan. Kaikki on vain osa suunnitelmaa saada sut luopumaan vaivalla säästetyistä rahoistasi.
Kerrohan miehelle, että et pidä painostamisesta (siis jos koko päivän tullut viestejä, puhelu tai puheluita ja vielä illan keskustelussa palataan useita kertoja samaan aiheeseen, niin eihän se nyt enää ole normaalia. Väsytystaktiikkaa.
Olet muuten tehnyt todella kovan työn oppirahoja maksaessasi ja laitoit oman taloutesi kuntoon, onnittelut siitä! Mieti vielä, haluatko takaisin lähtöpisteeseen antamalla rahaa ihmiselle, joka ei rahaa osaa käyttää.
No pitäisin kyllä itsekkäänä miestä jolla olisi varaa auttaa auton korjaamisessa jolla ITSEKKIN mukavasti ajelee kauppaan, mutta ei vain haluaisi auttaa.
Mikähän tilanne ap:lla. Toivottavasti mies ei ole hermostunut täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI IHMEESSÄ olet suhteessa tuollaisen miehen kanssa? Oletko läheisriippuvainen? Olet vielä nuori ja voisit saada suhteen kunnollisen miehen kanssa, mutta jostain syystä olet jäänyt yhteen ongelmatapauksen kanssa. Nautitko äidin ja huolehtijan roolista? Onko sinulla rikkinäinen tausta? Siltä vähän vaikuttaa. Jätä se sika ja rupea työstämään traumojasi, niin voit vielä saada normaalin, hyvän parisuhteen vastuullisen miehen kanssa.
Vastaus siihen miksi hän on miehen kanssa on selvä;
Kuten aina sanottu, nainen kiinnostuu vain kahdenlaisista miehistä: Joko jän nämies - rentuista, tai sitten menestyvistä ja varakkaista uratykeistä.Tällä naisella on jän nämies. Joko hän haluaa juuri sellaisen, tai ei ole saanut varakasta menestyjää.
Nainen ei KOSKAAN ensisijaisesti kiinnostu esim. tavallisesta, kunnollisesta sähkömiehestä. Tässä miehessä ei ole naiselle mitään erikoista.
Suomessako ei ole yhtään sähkömiestä, jolla on peliongelma? Ja kaikki Suomen sähkömiehet ovat ikisinkkuja? Kerro vielä sekin, missä vaiheessa toisen peliriippuvuus ja rahaongelmat käyvät ilmi. Jos ei ensitreffeillä, niin ehkä toisella? Kerro sekin, mistä ne toinen näkee toisen ulkonäöstä?
AP, ihan oikeasti, nyt pelasta itsesi. Hanki oma asunto ja lähde. Ehdit vielä löytää vastuullisen miehen.
Aloittaja voisi kysyä mieheltä, mistä korjaamosta hän on kysynyt rempan hinta-arvion. Soittamalla selviää, onko mies edes kysynyt asiaa sieltä. Kyseessä on kuitenkin uusi auto, joten luultavasti vain auto vilkuttaa vähäistä pissapojan tai öljyn määrää. Nuo valot saa sammuksiin ihan itse muutaman euron panostuksella.
Asia tuli selväksi. Mies ei ota asioista mitään vastuuta. Ei sitoudu muutokseen. Ei ole kuin yksi vaihtoehto. Lähde.
Et ole hirveä ihminen jos et lainaa miehelle. Teet lainaamalla miehelle vain karhunpalveluksen. Mies ei ikinä ota vastuuta omasta rahankäytöstään jos joku hänelle aina lainaa rahojen ollessa loppu.