mies suuttui kun en lainannut rahaa
Tilanne seuraava:
Vuosien parisuhde, asutaan yhdessä. Aiemmin yhteiset rahat --> väärinkäytösten ja ylivelkaantumisen takia nykyään omat. Mies käyttää kaiken rahansa, minä koitan säästää. Miehellä myös takana työttömyysjaksoja omasta halusta (tyytymättömyyttä työpaikkoihin joita vaihteli vuodenvaihteessa aika useasti), minä olen ollut säännöllisesti vakitöissä jo vuosia.
Miehellä on auto. Minun työni on kävelymatkan päässä ja en tarvitse autoa. Mies myöskin maksaa kaiken autoon liittyvän, minä maksan autopaikan ja enemmän muita laskuja = pääsen sitten kerran viikossa kauppaan kyydillä ja näin se menee aika tasan.
Auto on nyt ilmeisesti hajoamassa ja mies koittaa vihjailla ja manipuloida että maksaisin n. 900 euron korjauksen. Hän on aiemmin lainannut minulta tuhansia euroja eikä ole koskaan maksanut takaisin. Hänellä on ilmeisesti peliongelman kanssa edelleen vaikeuksia ja lainailee myös perheeltään rahaa (luulee etten tiedä). Nyt hän selkeästi heittäytyy marttyyriksi kun en tarjoudu maksamaan säästämistäni rahoista auton korjausta.
Tilanne ahdistaa minua. Olen selviytynyt itse vuosikausien velkakierteestä vastikään ja vaivalla säästänyt rahaa. Mies kysyi eilen paljon minulla on säästössä ja sanoin noin-summan eli hän tietää että minulla olisi varaa maksaa se auton korjaus (Tosin ei paljoa jäisi sitten säästöön).
Olenko hirveä ihminen jos en lainaa rahaa korjaukseen vaan mies joutuu itse ottamaan vastuun tilanteesta? Ei auto hänen takiaan hajonnut mutta jotenkin ajattelen että auton omistajana pitäisi myös tajuta varautua tälläisiin tilanteisiin säästämällä jne. Ihan super huono omatunto ja pelkään, että kohta olen tyhjentämässä rahastojani ja lainaamassa hänelle rahat - joita en 99% varmuudella tulisi koskaan näkemään.
Kommentit (422)
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ei lainaa pankista? Miksi hänellä ei ole luottokorttia?
Mies on ulosoton asiakkaita eli luotto muualta ei tule kyseeseen. Isänsä nimiin ottanut myös tuon kyseisen auton jolle sitä on sitten maksellut. Miehellä on kyllä työpaikka mutta sai palkan vasta viikko sitten ja ilmeisesti tilillä ei ylimääräistä ole.
Olen jo viime kesänä miehestä ottanut eron ja pistin oman elämäni kuntoon. Minulla ei tosiaan enää velkoja suuntaan tai toiseen ole ja kaikki hyvin. Saimme erimielisyydet sovittua ja teimme tarvittavia muutoksia juurikin myös raha-asioihin. Taloutemme on hyvin eriytetty ja mies kyllä hoitaa tililleni aina summan X mikä on sovittukkin että siinä suhteessa menee hyvin. Meillä on hauskaa ja mukavaa ja muuten asiat kivasti mutta nämä taloudenhoitoon liittyvät asiat saa hulluuden partaalle! Hänellä ei ole oikein kiinnostustakaan opetella parempaa rahankäyttöä tai aikuistua sillä saralla joka vaivaa jonkin verran. En kuitenkaan tiedä onko se syy erota, koska olen sitten säästäväisyydessä itse melkein toisessa ääripäässä johtuen vuosien traumaattisista tapahtumista raha-asioihin liittyen.
Toivon että hän ei nyt tee sitä ja kysy lainaa, nämä vastaukset onneksi takovat järkeä päähäni ja saavat syyllisyyttä edes hieman hiljenemään. Ahdistaa eniten tuo ajatus että hän olisi tietoisesti eilen rahoista kysynyt tätä asiaa mielessä pitäen joka olisi todella inhottavaa.
- AP
Tarinasi elää liikaa.
Otsikko: Mies suuttui kun en lainannut rahaa
Kommentit: Mies kysyi paljonko on rahaa säästössä.
Eli provo.
Miehen pitää ottaa vastuu omasta rahankäytöstä. Oletko edes varma, että auto on todella hajonnut, ei olisi ensimmäinen kerta, kun peliongelmainen kehittää jonkun peitetarinan rahan tarpeelle.
Sinun pitää päästä eroon liiallisesta kiltteydestä. Et ole varmasti säästänyt sitä varten, että voit mahdollistaa miehen holtitonta rahankäyttöä.
Teillä molemmilla on siis edessä henkisen kasvun paikka, joka ei varmasti tunnu kivalta. Voimia!
Ei tarvitse sinun lainata enempää. Mies käyttää sinua hyväkseen. Vaikea tuollaisen kanssa on elää saman katon alla.
Peri myös aiemmat velat. Mies menköön töihin.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa, että mies kokoajan miettii että miten itsekäs olen kun en hädän hetkellä auta häntä kun tosiaan sattui juuri eilen kysymään noista minun säästöistä (sattumaako? vainoharhaisena pelottaa että ei ole...). Jos hän suoraan kysyisi että lainaanko sen, se olisi pahinta ikinä ja en tiedä miten pystyisin sanomaan ei ilman että kuulostan kauhealta kusipäältä. Tuntuu hirveältä pitää omia puoliaan ja tavallaan itsekkäästi istua rahasalkun päällä kun voisi auttaa toista. Mutta auttamalla häntä olen joutunut vuosien varrella niin hirveisiin ongelmiin että huhhuh.
Voisinkohan vaan sanoa jos hän siis kysyy että lainaanko että en, tämän ikäisenä pitäisi pystyä itse hoitamaan omat ongelmansa ja en halua menettää vaivalla säästämiäni rahoja kun et ole maksanut koskaan aiemminkaan lupauksista huolimatta velkoja (Tässä vaiheessa hän varmaan ehdottaisi velkakirjaa joka on yhtä tyhjän kanssa)
Itkettää ja stressaa. Olen aivan liian kiltti!
- AP
=======
Niin totta vieköön oletkin!
Parisuhteen pitää olla tasapuolinen, kumpikaan ei saa käyttää toista hyväksi.
Jos auto on tarpeen niin vie auto itse korjaamolle ja maksa korjaamon lasku, mutta ukolle älä anna penniäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä menit kertomaan paljon sinulla on säästössä, jos kerran tiedät, että hän lainaa sinulta rahaa eikä maksa takaisin?
En voinut tietää että heti seuraavana päivänä autot hajoaa ja puhuimme sijoittamisesta ylipäätään. En tiennyt että joutuisin siitä tiedosta jotenkin ongelmiin koska olen sanonut hänelle aikaisemmin että pitäisi pystyä hoitamaan omat asiansa kun raha-asiatkin ovat erillisiä....
Ihmisenä aivan ihana ja meillä on tosi kivaa mutta tämä talouden jakaminen on aivan toivotonta!
- AP
Ei tuo ole mikään syy aloittaa parisuhdetta kenenkään kanssa tai pysyä suhteessa. Joku parkkiintunut juopporenttu voi olla tosi hauskaa ja mukavaa pöytäseuraa kesäterassilla parin tunnin ajan, mutta ei tulisi mieleenkään viedä sitä kotiin ja yrittää yhteistä perhe-elämää sen kanssa.
Mieti hyvä ihminen, millainen on tilanteenne kolmen tai viiden vuoden kuluttua. Haluatko tosiaan olla sellaisessa suhteessa? Älä tuhlaa enää yhtään kuukautta ainutkertaisesta elämästäsi moisen epelin kanssa.
Jos annat rahaa 900e auton korjaamiseen niin helposti 200-300 euron korjausten jälkeen ukko gamblaa loput 600-700e ja vaikka olisi voitolla niin ei osaa ottaa pois ja maksaa velkojaan.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa, että mies kokoajan miettii että miten itsekäs olen kun en hädän hetkellä auta häntä kun tosiaan sattui juuri eilen kysymään noista minun säästöistä (sattumaako? vainoharhaisena pelottaa että ei ole...). Jos hän suoraan kysyisi että lainaanko sen, se olisi pahinta ikinä ja en tiedä miten pystyisin sanomaan ei ilman että kuulostan kauhealta kusipäältä. Tuntuu hirveältä pitää omia puoliaan ja tavallaan itsekkäästi istua rahasalkun päällä kun voisi auttaa toista. Mutta auttamalla häntä olen joutunut vuosien varrella niin hirveisiin ongelmiin että huhhuh.
Voisinkohan vaan sanoa jos hän siis kysyy että lainaanko että en, tämän ikäisenä pitäisi pystyä itse hoitamaan omat ongelmansa ja en halua menettää vaivalla säästämiäni rahoja kun et ole maksanut koskaan aiemminkaan lupauksista huolimatta velkoja (Tässä vaiheessa hän varmaan ehdottaisi velkakirjaa joka on yhtä tyhjän kanssa)
Itkettää ja stressaa. Olen aivan liian kiltti!
- AP
Jos mies suoraan pyytää sinua lainaamaan rahat, niin kysy sinä häneltä, että tietääkö hän, mitä lainaaminen tarkoittaa. Tai lupaa lainaavasi heti kun hän on maksanut edelliset velkansa pois.
Älytöntä mun mielestä edes miettiä jotain "lainaamista" kun molemmat tiedätte, että kyse olisi todellisuudessa lahjasta eikä mistään lainasta. Enkä todellakaan "lainaisi" yhtään mitään ihmiselle, joka ei sen vertaa rehellisyyttä omaa, että lakkaisi edes puhumasta lainaamisesta, kun ei kerran maksa lainaamiaan summia takaisin. Tuollaista sanoilla kikkailua kutsultaan valehteluksi. Miehesi ei ole luottamuksesi arvoinen, eikä ilmeisesti välitä sellaiseksi tullakaan. Ehkä ero olisi paras ratkaisu?
Vierailija kirjoitti:
Tarinasi elää liikaa.
Eli provo.
Selvennykseksi jos joku muu hämmentyi tilanteesta, eli tosiaan eilen nukkumaan mennessä puhuttiin sijoittamisesta ja mies kysyi sitten ihan ohimennen että paljon olen nyt saanut sijoitettua - tonnin? ja sanoin että joo aikalailla ja se keskustelu oli aikalailla sitten siinä kun olin tosiaan käymässä nukkumaan.
Vähän aikaa sitten hän laittoi viestiä (ollaan siis molemmat töissä) jossa kertoi sitten että autokin on ilmeisesti hajoamassa ja kertoi viat + kustannusarvion. En kommentoinut siihen kauheasti mitään ja alkoi sitten selkeästi hermostua ja heittäytyi marttyyriksi kommenteilla "joo en nyt sit tiiä millä sinne töihin kuljen" ja "ei oo rahaa korjata sitä" ja vielä uudelleen "pitää laittaa toi seisontaan ja miettiä millä jatkossa kulen töissä" eli koitti saada minulle huonoa omatuntoa siitä että hän on ongelmissa. Sen takia kysyin apua nyt kun huomasin että huono omatunto alkaa hiipiä mieleen ja samalla ahdistuksen siemen itämään koska luultavasti illalla viimeistään hän kysyy lainaa suoraan jos vaan kehtaa.
- AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on ulosoton asiakkaita eli luotto muualta ei tule kyseeseen. Isänsä nimiin ottanut myös tuon kyseisen auton jolle sitä on sitten maksellut. Miehellä on kyllä työpaikka mutta sai palkan vasta viikko sitten ja ilmeisesti tilillä ei ylimääräistä ole.
Olen jo viime kesänä miehestä ottanut eron ja pistin oman elämäni kuntoon. Minulla ei tosiaan enää velkoja suuntaan tai toiseen ole ja kaikki hyvin. Saimme erimielisyydet sovittua ja teimme tarvittavia muutoksia juurikin myös raha-asioihin. Taloutemme on hyvin eriytetty ja mies kyllä hoitaa tililleni aina summan X mikä on sovittukkin että siinä suhteessa menee hyvin. Meillä on hauskaa ja mukavaa ja muuten asiat kivasti mutta nämä taloudenhoitoon liittyvät asiat saa hulluuden partaalle! Hänellä ei ole oikein kiinnostustakaan opetella parempaa rahankäyttöä tai aikuistua sillä saralla joka vaivaa jonkin verran. En kuitenkaan tiedä onko se syy erota, koska olen sitten säästäväisyydessä itse melkein toisessa ääripäässä johtuen vuosien traumaattisista tapahtumista raha-asioihin liittyen.
Toivon että hän ei nyt tee sitä ja kysy lainaa, nämä vastaukset onneksi takovat järkeä päähäni ja saavat syyllisyyttä edes hieman hiljenemään. Ahdistaa eniten tuo ajatus että hän olisi tietoisesti eilen rahoista kysynyt tätä asiaa mielessä pitäen joka olisi todella inhottavaa.
- AP
Mikäli ette muutoi ole paljoa puhuneet säästämisestä ja/tai sijoittamisesta ja hän hieman yllättäen alkaa siitä puhua päivää ennen ilmitulevaa tarvetta sanoisin todenäköisyyden olevan sen puolella että teki pohjatyötä saadakseen velan tarkoitukseen.
Monen maksamatta jätetyn velan jälkeen ei tarvitse tunte syyllisyyttä siitä ettei voi antaa uutta velkaa milllään mielekkäällä peryusteella.
Ap kommenttisi "superhuono omatunto" sanoo kaiken. Oikean ihmisen kanssa ei ole superhuono omatunto asioista koska asiat toimii ja saa vastavuoroisuutta.
Jos mies pyytää rahaa lainaan niin sanot vain että joo lainaan heti, kun ensin maksat nämä ja näytät laskelmat miehen veloista.
Todennäköisesti, kun mies suuttuu, jos sanot suoraan ettet lainaa. Muista myös, että mitään velvollisuutta sinulla ei ole lainata eikä miehellä oikeutta suuttua. Haluatko elää noin vaikeassa suhteessa, että rahaa ja miehen reaktioita pitää miettiä koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarinasi elää liikaa.
Eli provo.
Selvennykseksi jos joku muu hämmentyi tilanteesta, eli tosiaan eilen nukkumaan mennessä puhuttiin sijoittamisesta ja mies kysyi sitten ihan ohimennen että paljon olen nyt saanut sijoitettua - tonnin? ja sanoin että joo aikalailla ja se keskustelu oli aikalailla sitten siinä kun olin tosiaan käymässä nukkumaan.
Vähän aikaa sitten hän laittoi viestiä (ollaan siis molemmat töissä) jossa kertoi sitten että autokin on ilmeisesti hajoamassa ja kertoi viat + kustannusarvion. En kommentoinut siihen kauheasti mitään ja alkoi sitten selkeästi hermostua ja heittäytyi marttyyriksi kommenteilla "joo en nyt sit tiiä millä sinne töihin kuljen" ja "ei oo rahaa korjata sitä" ja vielä uudelleen "pitää laittaa toi seisontaan ja miettiä millä jatkossa kulen töissä" eli koitti saada minulle huonoa omatuntoa siitä että hän on ongelmissa. Sen takia kysyin apua nyt kun huomasin että huono omatunto alkaa hiipiä mieleen ja samalla ahdistuksen siemen itämään koska luultavasti illalla viimeistään hän kysyy lainaa suoraan jos vaan kehtaa.
- AP
Eli mies ei suostunut ja sinä olet läheisriippuvainen, koska alat kantaa itse toisen ihmisen tunteita ja annat hänen manipuloida omia tunteitasi ja ajatuksiasi.
Millaiset ajatukset sinulla on tulevaisuudesta? Haluaisitko oman kodin, lapsia?
Itseäni ei häiritsisi toisen vanhat virheet raha-asioissa, mutta haluttomuus kehittyä, aikuistua ja ottaa vastuuta kolmekymppisenä sen sijaan häiritsisi ihan liikaa. En voisi kuvitella, että perustaisin tuollaisen kumppanin kanssa perheen.
Olipa talous yhteinen tai erillinen, niin ei voi käyttää rahaa holtittomasti ja nojautua toisen säästöihin. Vastuu täytyy ottaa.
Onko sun kumppanisi hakenut tai saanut apua asioidensa hoitoon? Onko hänellä ihan riippuvuustyylinen ongelma, vai miten näet asian?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP
On todella raskasta elää tuolla tyylillä. Teidän niin erilaiset rahankäyttötavat ja taloudenhallinta yleensäkin rasittaa suhdetta todella paljon. Huomaamatta se nakertaa ja nakertaa pois pikkuhiljaa myös kaikkea sitä hyvää mitä teillä vielä on ja lopulta jäljellä on pelkkää katkeruutta. On vaan todella vaikea saada suhde toimimaan silloin kun on kaksi ihan erilaista tyyliä elää ja ajatella tärkeistä asioista, kuten raha ja sen käyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarinasi elää liikaa.
Eli provo.
- AP
Eli mies ei suostunut ja sinä olet läheisriippuvainen, koska alat kantaa itse toisen ihmisen tunteita ja annat hänen manipuloida omia tunteitasi ja ajatuksiasi.
Piti olla: Eli mies ei suuttunut jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarinasi elää liikaa.
Eli provo.
- AP
Älä lähde miehen riitelyyn mukaan. Jos sanoo laittavansa auton seisontaan, niin sanot vain että pakkohan se on niin tehdä jos ei kerran korjattua saa, ja että varmaan jatkossa vastaavia tilanteita varten kannattaa yrittää edes jotenkin varautua.
Mielestäni voit myös aivan asiallisesti sanoa, että nyt on niin, että sinä et lainaa, koska entisetkin lainat on aloittamista vaille maksetut. Jos mies alkaa raivota, pysyt tyynenä ja sanot ymmärtävästi että harmittaa, mutta haluaisit nyt ihan aidosti miehen ottavan taloudellista vastuuta, koska se painaa vaakakupissa jo yhteistä tulevaisuuttakin ajatellen.
Mä olin parisuhteessa sellaisen miehen kanssa, joka käytti yhteiset rahamme pelaamiseen. Tämä tuli esille, kun olisi pitänyt saada kaupasta ruokaa ja tili olikin tyhjä.
Mies kävi pankissa hakemassa lainaa, ja siellä kehotettiin lopettamaan pelailu, eikä lainaa myönnetty.
Sanomattakin on selvää, että parisuhde myöhemmin kaatui - tosin tämä on vain yksi niistä syistä. Tarina ei kerro, saiko myöhemmin peliongelmansa hoitoon apua vai edelleenkö sama kaava jatkuu.