Suomalaiset on lopettaneet kuluttamisen
Talous ei kasva kun ihmiset ei kuluta..
Miksi Suomi lakkasi ostamasta?
Yli 850 suomalaista kertoo nyt, miksi he eivät uskalla enää käyttää rahaa. ..
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/29b3bb9d-1137-4a9c-8d9c-1f4e79619be7
Kommentit (67)
Mene mihin tahansa Prismaan perjantaina klo 17, niin huomaat, että ei ole lopetettu.
Vierailija kirjoitti:
Mene mihin tahansa Prismaan perjantaina klo 17, niin huomaat, että ei ole lopetettu.
Kuluttaminen on muutakin kuin tarjousnakkien ja vessapaperin pakollista ostamista Prismasta.
Kyllä kokoaika töissäkäyvät työntää entiseen malliin. Ruokakaupassakin aina 100-200€ kerralla hihnalla. Uudehkoa autoa jokapaikka täynnä. Sitten uskon, että on köyhäksi mennyt, kun ajetaan 70 luvun kotteroilla.
Milläs tässä kulutat kun ei ole millä kuluttaa? Kertokaa nyt se eka. Kuulemma töihinkin pitäisi kaikkien mennä, mutta missä ne työt on? Kertokaa sekin samalla.
Kyllä tässä on joutunut kuluttaa. Joulukuussa oli sen verran iso veroprosentti, että on säästöjä käytetty laskuihin ja menoihin. Nyt tulee normaali tili,mut siitä laitetaan takas säästöön. Ja pakko laittaa säästöön. Ei mulla ole siellä säästössä tällä hetkellä kun yhden kuukauden nettotulot. Pitäähän se enemmän olla sukan varressa.
Tällä viikolla jo kaksi verkkokauppatilausta tehty. Viime viikolla myös kaksi. Hyviä alennuksia löytyy vielä ja ostan vain sitä mitä oikeasti tarvitsen.
Mä en kuluta siitä yksinkertaisesta syystä, että mun palkka ei nykyään enää riitä mihinkään ylimääräiseen. Kädestä suuhun mennään tiliipäivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminen on muutakin kuin tarjousnakkien ja vessapaperin pakollista ostamista Prismasta.
Jaa niitäkö sieltä vaan ostetaan? Okei. Perun edellisen kommentin.
Radiossa oli että sijoitukset joihinkin rahastoihin ovat kasvaneet ennätyssuureksi. No sinne ne palkankorotukset mihin joutuu ottamaan nyt velkaa menevät eivät kulutukseen. Tämä on iso ongelma Suomelle. Mutta näin se marinin hallitus teki ja siitä maksetaan. Sisäinen kulutus ei Suomea tule nostamaan ainoastaan vienti. Ja kun vienti alkaa vetämään julkinen sektori vaatii taas lisää palkkaa.
Kyllä täällä yhä kulutetaan, just tilasin samppanjahiivaa neljällä eurolla taas, että saa pannun porisemaan. Alkossa ei ole enää järkeä käydä, tulee kotituote niin paljon halvemmaksi.
Hallituksen kannattajat saavat nyt kuluttaa ja pitää yllä taloutta.
Se päivä jos tämä työttömyys päättyy jossain vaiheessa, kun se työpaikka seuraavan kerran avautuu kohdalle niin se ei tarkoita järjetöntä kuluttamista ja ostelemista vaan joka ainoa penni sekä euro säästöön! kaikki säästöön kun ei tiedä tulevaisuudesta tuon taivaallista että milloin työt voi vaikka loppua ja hallituksen heikennysten takia kaikki säätöön mitä ikinä pystyy laittamaan!
Minä ainakin kulutan. Ostan ruokaa ilta-alesta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö toissapäivänä juuri uutisoitu, miten kauppakeskukseen muodostui kymmenien metrien jonot, kun myynnissä oli sika säkissä 24,90e kilohinnalla? Kyllä suomalaiset rahaa käyttää.
Temupaketti painoi itsellä 3kg(paketin tietojen mukaan) ja maksoi 26€, eli jos olisin ostanut sen tuolta, olisin maksanut lähes kolminkertaisen hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kokoaika töissäkäyvät työntää entiseen malliin. Ruokakaupassakin aina 100-200€ kerralla hihnalla. Uudehkoa autoa jokapaikka täynnä. Sitten uskon, että on köyhäksi mennyt, kun ajetaan 70 luvun kotteroilla.
Mitä tahdot sanoa?
Me ostetaan kerran viikossa viikon ruoat 100-200e kerralla.
Parhaani yritän, mulla on nyt pari viime vuotta ollut raha-asiat kuosissa. Ainoa vaan, etten viitsi mitään turhaa ostella. Eniten kuitenkin menee matkusteluun mutta jää niistäkin rahoista Suomeen aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei 79-luvun autoja mistään enää saa. ja keräily-yksilöt on kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kuluta siitä yksinkertaisesta syystä, että mun palkka ei nykyään enää riitä mihinkään ylimääräiseen. Kädestä suuhun mennään tiliipäivästä toiseen.
Outoa, minulla riittää kulutukseen 600e tuloilla.
Eikö toissapäivänä juuri uutisoitu, miten kauppakeskukseen muodostui kymmenien metrien jonot, kun myynnissä oli sika säkissä 24,90e kilohinnalla? Kyllä suomalaiset rahaa käyttää.