Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mies suuttui kun en lainannut rahaa

Vierailija
15.04.2021 |

Tilanne seuraava:
Vuosien parisuhde, asutaan yhdessä. Aiemmin yhteiset rahat --> väärinkäytösten ja ylivelkaantumisen takia nykyään omat. Mies käyttää kaiken rahansa, minä koitan säästää. Miehellä myös takana työttömyysjaksoja omasta halusta (tyytymättömyyttä työpaikkoihin joita vaihteli vuodenvaihteessa aika useasti), minä olen ollut säännöllisesti vakitöissä jo vuosia.

Miehellä on auto. Minun työni on kävelymatkan päässä ja en tarvitse autoa. Mies myöskin maksaa kaiken autoon liittyvän, minä maksan autopaikan ja enemmän muita laskuja = pääsen sitten kerran viikossa kauppaan kyydillä ja näin se menee aika tasan.

Auto on nyt ilmeisesti hajoamassa ja mies koittaa vihjailla ja manipuloida että maksaisin n. 900 euron korjauksen. Hän on aiemmin lainannut minulta tuhansia euroja eikä ole koskaan maksanut takaisin. Hänellä on ilmeisesti peliongelman kanssa edelleen vaikeuksia ja lainailee myös perheeltään rahaa (luulee etten tiedä). Nyt hän selkeästi heittäytyy marttyyriksi kun en tarjoudu maksamaan säästämistäni rahoista auton korjausta.

Tilanne ahdistaa minua. Olen selviytynyt itse vuosikausien velkakierteestä vastikään ja vaivalla säästänyt rahaa. Mies kysyi eilen paljon minulla on säästössä ja sanoin noin-summan eli hän tietää että minulla olisi varaa maksaa se auton korjaus (Tosin ei paljoa jäisi sitten säästöön).

Olenko hirveä ihminen jos en lainaa rahaa korjaukseen vaan mies joutuu itse ottamaan vastuun tilanteesta? Ei auto hänen takiaan hajonnut mutta jotenkin ajattelen että auton omistajana pitäisi myös tajuta varautua tälläisiin tilanteisiin säästämällä jne. Ihan super huono omatunto ja pelkään, että kohta olen tyhjentämässä rahastojani ja lainaamassa hänelle rahat - joita en 99% varmuudella tulisi koskaan näkemään.

Kommentit (422)

Vierailija
41/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarinasi elää liikaa.

Otsikko: Mies suuttui kun en lainannut rahaa

Kommentit: Mies kysyi paljonko on rahaa säästössä.

Eli provo.

Selvennykseksi jos joku muu hämmentyi tilanteesta, eli tosiaan eilen nukkumaan mennessä puhuttiin sijoittamisesta ja mies kysyi sitten ihan ohimennen että paljon olen nyt saanut sijoitettua - tonnin? ja sanoin että joo aikalailla ja se keskustelu oli aikalailla sitten siinä kun olin tosiaan käymässä nukkumaan. 

Vähän aikaa sitten hän laittoi viestiä (ollaan siis molemmat töissä) jossa kertoi sitten että autokin on ilmeisesti hajoamassa ja kertoi viat + kustannusarvion. En kommentoinut siihen kauheasti mitään ja alkoi sitten selkeästi hermostua ja heittäytyi marttyyriksi kommenteilla "joo en nyt sit tiiä millä sinne töihin kuljen" ja "ei oo rahaa korjata sitä" ja vielä uudelleen "pitää laittaa toi seisontaan ja miettiä millä jatkossa kulen töissä" eli koitti saada minulle huonoa omatuntoa siitä että hän on ongelmissa. Sen takia kysyin apua nyt kun huomasin että huono omatunto alkaa hiipiä mieleen ja samalla ahdistuksen siemen itämään koska luultavasti illalla viimeistään hän kysyy lainaa suoraan jos vaan kehtaa. 

- AP 

Anteeksi nyt, mutta kyynisen korvaan toi vaikuttaa niin pedatulta jutulta. Kyllä miehesi on johdatellut noi keskustelut edellisenä iltana jo tietäen kaiken autostaan silloin.

Vierailija
42/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli auto ei siis vielä edes ole rikki ja sun pitäis jo antaa rahaa ja heti sen jälkeen kun jätkät sai tietää, että sulla on tonnin verran säästössä. Korjaamolta saa muuten kirjallisen korjausarvion. Pyydä sitä näytille. Jos miehesi yllättäen aikookin korjata auton itse, niin tarjoudu maksamaan jokin osa. Älä anna miehelle rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen pitää ottaa vastuu omasta rahankäytöstä. Oletko edes varma, että auto on todella hajonnut, ei olisi ensimmäinen kerta, kun peliongelmainen kehittää jonkun peitetarinan rahan tarpeelle.

Sinun pitää päästä eroon liiallisesta kiltteydestä. Et ole varmasti säästänyt sitä varten, että voit mahdollistaa miehen holtitonta rahankäyttöä.

Teillä molemmilla on siis edessä henkisen kasvun paikka, joka ei varmasti tunnu kivalta. Voimia!

Tässäpä hyvin kiteytetty tämä juttu.

Vierailija
44/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala taivastelemaan miehellesi, että jouduit käymään hammaslääkärissä ja siellä selvisi, että joudut hankkimaan purentakiskon ja se maksaa 450-550€. Tirautat pari kyyneltäkin kun kaikki säästöt menee.

Vierailija
45/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli auto ei siis vielä edes ole rikki ja sun pitäis jo antaa rahaa ja heti sen jälkeen kun jätkät sai tietää, että sulla on tonnin verran säästössä. Korjaamolta saa muuten kirjallisen korjausarvion. Pyydä sitä näytille. Jos miehesi yllättäen aikookin korjata auton itse, niin tarjoudu maksamaan jokin osa. Älä anna miehelle rahaa.

Hän sanoi juuri jättävänsä auton seisontaan työpaikkansa pihalle. Se toimii mutta sillä ei uskalla ajaa ettei moottori leviä. Viaksi sanoi "öljypumppu herjaa että ois rikki, samalla ku se vaihetaan nii pitäs vaihtaa öljysihti". Auto on 2010 luvun paremmalla puolella valmistettu saksalainen, toki reilusti rullattu. 

Muistin, että kummilapsemme perheellä olisi vanha opel corsa käyttämättömänä ja ehdotin että kysyisi saisiko lainata sitä. Ei kuulemma ala millään corsan p*skalla ajamaan. Ihan käsittämätöntä miten kuvittelee että on vieläkin varaa valita. Tuollainen ylimielisyys on kyllä ihan käsittämätöntä, toivottavasti on vain vihareaktio ja myöhemmin illalla sitten tajuaisi että vaihtoehtoja ei ole. Tai toki varmaan jättää sitten menemättä töihin en jaksaisi sitäkään ihmetellä! 

- AP

Vierailija
46/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala taivastelemaan miehellesi, että jouduit käymään hammaslääkärissä ja siellä selvisi, että joudut hankkimaan purentakiskon ja se maksaa 450-550€. Tirautat pari kyyneltäkin kun kaikki säästöt menee.

Ihan hyvä pointti. Tapalainaajalle kannattaa sanoa, että on näitä omiakin kuluja ja ai että, ihan itse pitää nämäkin maksaa ja mistähän ja kenenhän muun taskusta voisin nämä maksattaa. Voi voi.

Vierailija
47/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse peliongelmaisen kanssa suhteessa olleena ja sitä onneksi järjissäni pois päässeenä voin sanoa pari asiaa; Mikään kysymys rahasta ei ole viaton. Siinä on aina taka-ajatus joka yleensä on rahan saaminen itselleen. Mikään syy ei ole ihan kokonaan totta minkä takia sanoo tarvitessaan rahaa. Jos selviää että sinulla on rahaa tulee henkisesti kiristämällä sen jossakin vaiheessa sinulta itselleen saamaan. Manipuloi (siinä ovat järkyttävän taitavia) ja ajaa sinut niin loppuun henkisesti että annat kunhan jankkaaminen/syyllistäminen ja kiusaaminen vain sillä kerralla loppuu.

Peliongelmainen on äärettömän itsekäs ihminen eikä välitä aidosti kenestäkään muusta (ainakaan sillä tasolla kuin normaalit ihmiset) Saatat luulla että peliongelma on jotenkin selvitetty mutta yleensä ei ole. On vain oppinut tekemään sen salassa ja koko kakka lävähtää naamallesi enemmin tai myöhemmin.

Exäni oli myös erittäin ihana ja hurmaava ihminen (paitsi silloin kun kiristi ja painosti minua) Mutta yleisellä tasolla elämä oli kaameaa eikä ollut mitään perusturvallisuuden tunnetta eikä voinut suunnitella elämää niin kuin sitä voi normaalisti raha-asiansa hoitavan ihmisen kanssa.

Tällä hetkellä olen parisuhteessa normaalin miehen kanssa ja ai että elämä on ihanaa. On niin mahtavaa kun voi luottaa toiseen, ostaa mökkejä ja rahaa ei vuoda mihinkään pelijuttuihin. Jos olisin jäänyt edelliseen suhteeseen näen että elämä olisi aika kamalaa ja olisin tuhlannut sen totaalisesti johonkin täysin idiootti-tyyppiin. Etenkin kun nyt voi elää tasapainoista ja onnellista elämää. Neuvoni on että juokse ja lujaa!

Vierailija
48/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisiko se auto oikeasti korjatuksi vai menisivätkö ne rahat peleihin? Onko autossa oikeasti edes mitään vikaa tai vain joku oikeasti halvemmalla korjattava vika? Peliongelmaiset ovat epätoivoissaan kovin kekseliäitä.

Vierailija
49/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano, että rahastosijoituksesi on määräaikainen ja se on purettavissa vasta kolmen vuoden päästä. Joku tällainen pieni tilannetta helpottava valkoinen valhe, jos suoraan sanominen ottaa liian koville. Ei se mieskään miltään pulmuselta vaikuta.

Vierailija
50/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä pointti. Tapalainaajalle kannattaa sanoa, että on näitä omiakin kuluja ja ai että, ihan itse pitää nämäkin maksaa ja mistähän ja kenenhän muun taskusta voisin nämä maksattaa. Voi voi.

Ja siis ongelmana näissä veloissa on, että ne on lainattu osissa joskus 4 vuotta sitten. Ne unohtui itselläkin siinä omien rahakriisien alkaessa ja vuosien saatossa varmaan hänkin unohtanut koko asian. Itsellä tuli ne taas tuossa jokin aika sitten mieleen niin olen jo hyväksynyt että en niitä enää edes voi alkaa periä, mutta lisälainaa en niiden valossa kyllä halua antaa. 

Hän pistää nyt kokoajan viestiä että "pakko keksiä jotain" "ei tolla kehtaa ajaa enää ettei leviä kokonaan" "pitää saada joltain kyytiä kotiin" jne jne. Ihan super ahdistavaa. Pyörällä pitää varmaan lähteä häntä kohta 7km matkan takaa hakemaan. 

- AP 

Vierailija
51/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja siis ongelmana näissä veloissa on, että ne on lainattu osissa joskus 4 vuotta sitten. Ne unohtui itselläkin siinä omien rahakriisien alkaessa ja vuosien saatossa varmaan hänkin unohtanut koko asian. Itsellä tuli ne taas tuossa jokin aika sitten mieleen niin olen jo hyväksynyt että en niitä enää edes voi alkaa periä, mutta lisälainaa en niiden valossa kyllä halua antaa. 

Hän pistää nyt kokoajan viestiä että "pakko keksiä jotain" "ei tolla kehtaa ajaa enää ettei leviä kokonaan" "pitää saada joltain kyytiä kotiin" jne jne. Ihan super ahdistavaa. Pyörällä pitää varmaan lähteä häntä kohta 7km matkan takaa hakemaan. 

- AP 

Ap onko sulla mitkä syyt olla tämän ihmisen kanssa? Nämä raha-asiat menee selvästi sinne miinuspuolelle. Mitä saat tästä suhteesta?

Vierailija
52/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle se on moro ja näkemiin.

Vierailija
53/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää juttu on niin posketon, että tuskin aloittajan kohdalla totta.

Silti, monen elämässä varmaan ihan totta tämmöinenkin tilanne. Riippuvaisen kanssa elo ylipäätään on paskaa, ja siitä tulee hankkiutua eroon. 

Vierailija
54/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, soitappa johonkin korjaamoon, ja tiedustele itse, paljonko auton korjaaminen tulisi maksamaan. Helpoin tapa selvittää puhuuko mies hinnasta totta tai puhuuko ylipäänsä auton viasta totta.

Vierailija
55/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa itäsuomalaiselta amismieheltä. Tyypillinen kieroilija ja seläntakanatouhuaja. Jättäisin sen sian ja ottaisin kunnon pohjalaisen suoraselkäisen isännän.

Vierailija
56/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, soitappa johonkin korjaamoon, ja tiedustele itse, paljonko auton korjaaminen tulisi maksamaan. Helpoin tapa selvittää puhuuko mies hinnasta totta tai puhuuko ylipäänsä auton viasta totta.

Täältä voi tarkistaa hinta-arvion:

https://autojerry.fi/hinnat/oljypumpun-vaihto-hinta/

Vierailija
57/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin parisuhteessa sellaisen miehen kanssa, joka käytti yhteiset rahamme pelaamiseen. Tämä tuli esille, kun olisi pitänyt saada kaupasta ruokaa ja tili olikin tyhjä.

Mies kävi pankissa hakemassa lainaa, ja siellä kehotettiin lopettamaan pelailu, eikä lainaa myönnetty.

Sanomattakin on selvää, että parisuhde myöhemmin kaatui - tosin tämä on vain yksi niistä syistä. Tarina ei kerro, saiko myöhemmin peliongelmansa hoitoon apua vai edelleenkö sama kaava jatkuu.

Minä myös olin peliongelmaisen kanssa suhteessa. Tämä selvisi minulle aika myöhään, että rahat oli mennyt pelaamiseen. Annoin mahdollisuuden tehdä korjausliikkeen mutta kun se ei onnistunut niin ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kun erota. Olen todella tyytyväinen että ymmärsin sen suhteellisen nopeasti. 

Vierailija
58/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa itäsuomalaiselta amismieheltä. Tyypillinen kieroilija ja seläntakanatouhuaja. Jättäisin sen sian ja ottaisin kunnon pohjalaisen suoraselkäisen isännän.

En usko että itäsuomalainen amismies on työtön. Amiksethan tienaa ihan helvetisti. Kyllä ne elämäntapalainaajat on ihan ammatittomia tai jotain keskenjääneitä akateemisia.

Vierailija
59/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- AP 

Ohjaa hänet kunnan sosiaalitoimistoon hakemaan sosiaalista luottoa, jos auto on elintärkeä esim. töiden kannalta.

Vierailija
60/422 |
15.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se itäsuomalainen amismies korjaisi tai "korjaisi" autonsa itse, eikä minnekään korjaamoon veisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi