Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te muut kestätte ajatusta, että pitäisi tehdä töitä lähes mummoksi/papaksi saakka?

Vierailija
12.04.2021 |

Nyt vasta neljä vuotta työelämää takana ja alan olla ihan puhki ja vttuuntunut. Tätäkö tää elämä nyt on? Tätä samaa, tylsää puurtamista? Älykkyyteni ei riitä mihinkään kovapalkkaiseen työhön. Tällä 2000€/kk netolla on eleltävä.

N27

Kommentit (154)

Vierailija
61/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei töissä ole pakko olla. Suomessa ei ole mitään pakkotyölakia. Ala sijoittamaan, sillähän siitä pääset. 2000 euron netosta riittää hyvin perheelliselläkin säästöön.

Vierailija
62/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään työstäni, joten ei mitään ongelmia työskennellä vielä vaikka mummona. 

Näin minäkin luulin. Nyt omalla kivalla alalla paljon työttömyyttä ja yli kouluttamista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei töissä ole pakko olla. Suomessa ei ole mitään pakkotyölakia. Ala sijoittamaan, sillähän siitä pääset. 2000 euron netosta riittää hyvin perheelliselläkin säästöön.

Toki riittää, jos asuu jossain muuttotappiopaikkakunnalla missä ei edes ole töitä. Meillä pelkkä asuminen maksaa n 1000 euroa ja ruokaaan menee 500 euroa. Sitten vielä puhelimet, sähköt, vakuutukset, vaatteet... Ei ihan 2000 riitä.

Vierailija
64/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelin alkaa nelikymppisenä vähentää työmäärää. Aloitan ensin tekemään nelipäiväistä viikkoa. Ja lopulta jään eläkkeelle viimeistään 60-vuotiaana.

Tässä on kymmenen vuotta aikaa sijoittaa siten että saan pääomatuloja sen verran että työmäärän vähennys onnistuu. Minulla on hyvä palkka, joten en usko tämän tuottavan ongelmia.

Vaikka vähennät työmäärää sillä yhdellä päivällä, ei se niin kauheasti tunnu välttämättä nettopalkassa/eläkkeessä. Olen osa-aikatöissä pakosta, kun ei tämän ikäinen enää saa kokoaikaduunia. Verottaja tässä häviää eniten. 

Vierailija
65/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alle 30 ja olen jo aika immuuni tuolle pitäisi tehdä töitä jankkaukselle joten eläkeikään mennessä tuskin paljoa puristaa. Sinne töihin kun ei noin vain kävellä vaan pitäisi joskus tulla valituksi.

Vierailija
66/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestänytkään. Olen mieluummin köyhempi. Kyse on vapaa-ajan myymisestä, ja jokainen määrittelee oman hintansa. Eli minulla riippuu palkasta. Minullakaan ei ollut mahdollisuuksia hyväpalkkaiseen työhön. Toki siitäkin sai enemmän, kuin kotona oleskelusta. Mutta en ole valmis tekemään 40 tuntia viikossa töitä, jotta elintaso olisi hiukan parempi. Pärjään hyvin näinkin. Tarvisi tuolla työtuntien määrällä saada jo paljon parempi elintaso. Yhteiskunnan tuilla eletään. Siitä voi sitten ollakin montaa mieltä, mutta näin Suomessa homma toimii, ja otan tukeni niin kauan, kun sitä saa. Toinen keskustelunaihe on sitten se, miksi joistain töistä ei saa kunnon korvausta. Olen ehkä vähän kommunisti, mutta mielestäni esim. Lääkärin ja lähihoitajien palkkojen pitäisi olla lähempänä toisiaan. Molemmat myyvät yhtä paljon vapaa-aikaansa, yhtä monta vuotta. Koulutus toki kestää kauemmin lääkäriksi, mutta työelämän pituudessa ero on mitätön.

Vierailija
67/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän se on. Kuolee kavereita ympäriltä (alle 50v.) ja alkaa tosiaan miettiä onko oravanpyörässä mitään järkeä. Ei hän siinä ole. Nykyiset eläkeläiset pääsivät helpoista "vaki" töistä hyvissä ajoin nauttimaan päivistään. Meille nuoremmille tämä ollut lamaa laman perään ja jos töitä on niitä pitäisi tehdä alipalkalla vähintään kahden edestä. Eläkekkeemme tulee olemaan naurettavan pieni suhteessa elinkustannuksiin. Revi siitä sitten riemua.  

Vierailija
68/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

I love life kirjoitti:

M26 kirjoitti:

Ei tarvii, jos kristityt luovuttas ja sallis eutanasian ja lopettasivat näkemyksiensä tunkemise muitte kurkusta alas. Pääsee sitä hengestää kyl ilmanki eutanasiaa. Ite en nää mitää syytä elää viiskymppiseks.

Mitäs vi##ua. Oon 57 ja nautin joka päivästä.

Tarkoitus juosta maraton ensi kesänä kymmenennen kerran elämässäni. Joten kunto aikalailla kondiksessa.

Harrastuksia se minkä työltäni ( josta pidän) ehdin. Lapsia ja lapsenlapsia ja ties vaikka mitä kivaa elämässäni joka päivä.

Hei boy ...asennetta nyt vähän.

N57

Juuri noin maratonia en pysty juoksemaan, mutta kauhistuttaa, että 10v kuluttua olen ollut vuosia eläkkeellä.

N59

Vierailija
69/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kestää tätä työntekoa, ennemminkin on huoli siitä kuinka vanhaksi työnantajat suostuvat pitämään palkkalistoillaan.

Vierailija
70/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimus loppuu heinäkuussa (josta jään jo kuukauden aeimmin kesälomalle), niin eipä tuota tarvi kestää. Töitä voin kyllä tehdä joskus taas esim. vuoden, mutta vähintään tämän korona-ajan loppuun latailen, todennäköisesti pidempäänkin. Olen siinä iässä (36 v), että kohta ei enää kykene elämässään mistään nauttia joten kyllä pitkä loma kannattaa pitää nyt eikä sitten paskat housussa "eläkkeellä" tai jossain syöpähoitojen keskellä neli- viiskymppisenä. Toista elämää ei ole tulossa, eikä noita töitäkään kyllä kukaan ole tyrkyttämässä muutenkaan.

Vierailija
71/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiluoja, ihan sama, ajatuskin oksettaa et pitäs viel ikäloppuna painaa duunia.

Vierailija
72/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oikeastaanhan tämä nykytilanne, jossa ihmiset pääsevät eläkkeelle missään vaiheessa elämäänsä, on aika uusi ja keskittynyt voimakkaasti tänne länsimaihin. Aasiassa näkee ihan yleisesti jotain vanhuksia esimerkiksi siivoustöissä. Viime vuosisadan alussa ei Suomessakaan mitään eläkkeitä juuri tunnettu (ainakaan normiväestön keskuudessa) vaan töitä painettiin niin kauan kuin jaksettiin ja sitten asuttiin jossain lasten nurkissa.

Vierailija
73/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

I love life kirjoitti:

M26 kirjoitti:

Ei tarvii, jos kristityt luovuttas ja sallis eutanasian ja lopettasivat näkemyksiensä tunkemise muitte kurkusta alas. Pääsee sitä hengestää kyl ilmanki eutanasiaa. Ite en nää mitää syytä elää viiskymppiseks.

Mitäs vi##ua. Oon 57 ja nautin joka päivästä.

Tarkoitus juosta maraton ensi kesänä kymmenennen kerran elämässäni. Joten kunto aikalailla kondiksessa.

Harrastuksia se minkä työltäni ( josta pidän) ehdin. Lapsia ja lapsenlapsia ja ties vaikka mitä kivaa elämässäni joka päivä.

Hei boy ...asennetta nyt vähän.

N57

Sun asenteessa olisi monelle mallin ottamista.

Toki sulla hyvä tuuri kun paikat kestäneet.

Lähinnähän tässä on tarkoitettukin tuota ikää ja siihen sulla on kyllä hyvä asenne👍

Vierailija
74/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestäkään. Ainut lohtuni on se, että ehkä saan jossain vaiheessa kerrytettyä sellaisen varallisuuden, ettei tarvitse loppuelämää tehdä 5 päivää viikossa töitä. Säästän ja sijoitan ahkerasti, jotta jonain päivänä olisi helpompaa. Nyt sinnittelen vielä normaalilla työajalla, mutta minulla on valmiina suunnitelma siihen, mihin asti teen näin. Sen jälkeen on kasassa mitä on ja sen mukaan katson, minkä verran voin löysätä. Teenkö sitten 4 päivää, vai onko mahdollista tehdä vähemmän (toivottavasti). Jos joku nyt sanoisi minulle, että joudun tekemään loppuelämäni (tai siis viralliseen eläkkeeseen asti) täyttä päivää, niin romahtaisin varmaan ihan täysin ja jäisin saman tien sairaslomalle.

75/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan tehdä työtä kuolemaani saakka, palkkatyöstä jouduin eläkkeelle mutta onneksi on vapaaehtoistyötä.

Vierailija
76/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan selvää että jo ikäluokkani joutuu työskentelemään kuolemaan asti jos ei halua aivan onnettomalla eläkkeellä olla vain kotona ja syödä punalappuruokaa. Olen 45.

77/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan selvää että jo ikäluokkani joutuu työskentelemään kuolemaan asti jos ei halua aivan onnettomalla eläkkeellä olla vain kotona ja syödä punalappuruokaa. Olen 45.

Eläkkeet perustuvat sopimuksiin ja lakeihin niitä on mahdollisuus muuttaa jos väki niin haluaa. Eläkkeet eivät ole Jumalan sanaa, ihmisten tekemiä. Ennen Jumala antoi järjen ja kunta viran, nyt tämäkin asia on muuttunut.

Vierailija
78/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kestän, tulin juuri isovanhemmaksi eli mummoksi. Ikää 48v. Töissä käyn ihan normaalisti :)

Vierailija
79/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että lopetan työntekoa alle 70-v. Tietysti riippuu terveydestä ym. asioista. 

Vierailija
80/154 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

M26 kirjoitti:

Anna itsellesi hyvä lahja viiskymppisenä. Säilytä tämä viesti ja muistele.