Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te muut kestätte ajatusta, että pitäisi tehdä töitä lähes mummoksi/papaksi saakka?

Vierailija
12.04.2021 |

Nyt vasta neljä vuotta työelämää takana ja alan olla ihan puhki ja vttuuntunut. Tätäkö tää elämä nyt on? Tätä samaa, tylsää puurtamista? Älykkyyteni ei riitä mihinkään kovapalkkaiseen työhön. Tällä 2000€/kk netolla on eleltävä.

N27

Kommentit (154)

Vierailija
141/154 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko olla töissä papaksi asti jos ei halua. Aiemmin voi eläköityä kun pitää menot kurissa ja säästöt tapissa. Ja aloittaa sen jo nuorena.

Lopeta ap turha kuluttaminen. Hanki tuottavaa omaisuutta niin pääset palkkaorjuudesta.

Vierailija
142/154 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun jää eläkkeelle on jo vanha, max 10 hyvää vuotta edessä, useimmilla ei niin paljoa. Mitä hyvä eläke lohduttaa kun menee hoitokodin maksuihin. Koko elämä kului töissä.

Juu ei pidä paikkaansa. Jos eläkeikä on 67 vuotta, nyt sen ikäisellä naisella on ennusteen mukaan edessään 17v ja 8 kk elämää.

https://yle.fi/uutiset/3-11032819

Näin siksi, että se odotettavissa oleva elinikä kasvaa, kun ihminen vanhenee. Keskiarvossa kun on mukana ihan lapsenakin kuolleita, mutta jos jo olet liki seitsenkymppinen, sinä olet jo ikäänkuin välttänyt sen nuorena kuolemisen.

Hoitokotiin ei pääse edes nykyään kuin erittäin huonokuntoiset vanhukset. Joten siinä vaiheessa, kun sinne pääsee, hyvästä eläkkeestä ei kyllä kamalasti enää muutenkaan nautiskella hurvittelemalla missään.

Mutta onneksi aika harva on siinä kondiksessa vielä 67-vuotiaana.

Tietysti mitä pessimistisempi möllöttelijä olet, sitä todennäköisemmin sairastut heikkoon kuntoon jo nuorempana.  Oma valinta.

Suurin osa on jo kuolleet 67-vuotiaana ja vaikka eläisi 80-vuotiaaksi niin aniharva on terve ja hyväkuntoinen. Sen kun katsot tilastoja jos et usko minua. Se, että on joitain muutamia teräsmummoja ja vaareja ei tee siitä totuutta että suurin osa elää ja voi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/154 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään työstäni, joten ei mitään ongelmia työskennellä vielä vaikka mummona. 

Tulevista ongelmistasi sinulla ei ole vielä aavistustakaan.

Vierailija
144/154 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään työstäni, joten ei mitään ongelmia työskennellä vielä vaikka mummona. 

Tulevista ongelmistasi sinulla ei ole vielä aavistustakaan.

Vierailija
145/154 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä täydy. Koneet tulee. Koneet perii maan. Koneet aloittavat sodan ihmiskuntaa vastaan. Se on kaikki kirjoitettu ja sitä vastaan on turha taistella. Ei ole mitään iso-arskaa, joka tulee pelastamaan meidät. Koneet ottaa vallan. Se on kohtalo.

Vierailija
146/154 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin pitäisi. Sijoittaisit niin ei tarvitse. Minä olen 2 vuoden päässä siitä että pääomatulojen puolesta voisin jäädä "eläkkeelle".

Vierailija
147/154 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainti!!

Vierailija
148/154 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän niitä töitä pitäisi tehdä vanhuuteen asti, mutta käytännössä ei tule tapahtumaan. Yritykset tehostavat toimintaansa jatkuvasti, ja ihmisiä pistetään pihalle lukuisten yt-neuvotteluiden kautta. Yli viisikymppisenä ei ole enää toivoakaan työllistymisestä.

Vierailija
149/154 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun jää eläkkeelle on jo vanha, max 10 hyvää vuotta edessä, useimmilla ei niin paljoa. Mitä hyvä eläke lohduttaa kun menee hoitokodin maksuihin. Koko elämä kului töissä.

Juu ei pidä paikkaansa. Jos eläkeikä on 67 vuotta, nyt sen ikäisellä naisella on ennusteen mukaan edessään 17v ja 8 kk elämää.

https://yle.fi/uutiset/3-11032819

Näin siksi, että se odotettavissa oleva elinikä kasvaa, kun ihminen vanhenee. Keskiarvossa kun on mukana ihan lapsenakin kuolleita, mutta jos jo olet liki seitsenkymppinen, sinä olet jo ikäänkuin välttänyt sen nuorena kuolemisen.

Hoitokotiin ei pääse edes nykyään kuin erittäin huonokuntoiset vanhukset. Joten siinä vaiheessa, kun sinne pääsee, hyvästä eläkkeestä ei kyllä kamalasti enää muutenkaan nautiskella hurvittelemalla missään.

Mutta onneksi aika harva on siinä kondiksessa vielä 67-vuotiaana.

Tietysti mitä pessimistisempi möllöttelijä olet, sitä todennäköisemmin sairastut heikkoon kuntoon jo nuorempana.  Oma valinta.

Suurin osa on jo kuolleet 67-vuotiaana ja vaikka eläisi 80-vuotiaaksi niin aniharva on terve ja hyväkuntoinen. Sen kun katsot tilastoja jos et usko minua. Se, että on joitain muutamia teräsmummoja ja vaareja ei tee siitä totuutta että suurin osa elää ja voi hyvin.

Älä nyt puhu tuubaa.

Suurin osa ei todellakaan ole kuollut 67-vuotiaana, suomalaisten keskimääräinen elinikä on naisilla 84 vuotta. 

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01025

67-vuotiaana valtaosa suomalaisista on vielä aivan hyväkuntoisia. Juu, tiedän, tilastoissa lasketaan, että suomalaisnaisilla on keskimäärin 56 tervettä elinvuotta.

Tuo on kumminkin tilastoharha.

"

Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen THL:n tutkimusohjelmajohtaja Seppo Koskinen pitää Eurostatin vertailua suorastaan epäluotettavana.

– Kyselyn mukaan suomalaisilla naisilla olisi elämässään 29 sairasta elinvuotta, kun taas esimerkiksi ruotsalaisilla, bulgarialaisilla ja maltalaisilla naisilla niitä olisi 11–12 vuotta. Mikään muu sairastavuutta kuvaava tieto ei tue tätä havaintoa, Koskinen sanoo.

Tutkimuksessa kysytään kuinka paljon terveysongelmat ovat rajoittaneet vastaajan aktiivisutta tavallisissa asioissa kuluneiden kuuden kuukauden aikana.

Koskisen mukaan vertailua vaikeuttaa se, että kysymyksen sanamuodoissa on eroja eri kielissä ja maissa. Myös vastauksiin vaikuttavat kieli- ja kulttuurierot.

– Vastaajilla on kulttuurisia eroja siinä, miten positiivisesti halutaan vastata ja nähdä oma tilanne ja maailma."

https://yle.fi/uutiset/3-11296111

Eli nuo "terveet elinvuodet" riippuvat siitä, mitä kukin mieltää sairaudeksi ja terveydeksi. Jos mikä tahansa sairaus katsotaan "terveyden" poissulkevaksi, jopa siitepölyallergia voidaan katsoa sulkevan pois "terveet elinvuodet". Toisaalla taas voidaan katsoa, että vasta sairaala- tai laitoshoitoa vaativa sairaus sulkee ne pois.

Vierailija
150/154 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan työtäni, en aio eläköityä ikinä.

Vierailija
151/154 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin työni, kärsin karenssin, muutin Kouvolan pieneen taajamaan ja opettelin elämään vähällä. Elämä on kiireetöntä, helppoa. Otin koiran, kalastan päivittäin, syksyllä marjastan jne. Vaimo jäi pääkaupunkiseudulle, lapset jo aikuisia. Tätä jo viidettä vuotta. Sopii minulle tai ehkä oli pakkokin. En vaan jaksanut enää.

Vierailija
152/154 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin pitäisi. Sijoittaisit niin ei tarvitse. Minä olen 2 vuoden päässä siitä että pääomatulojen puolesta voisin jäädä "eläkkeelle".

Aika lailla sama tilanne on itsellänikin, mutta en mitenkään malta jäädä ennenaikaisesti eläkkeelle. Työ tarjoaa minulle mukavaa elämänsisältöä. Tämä on vain korostunut viime aikoina, kun työssäkäynti ei ole enää minkäänlainen taloudellinen pakko.

Vierailija
153/154 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen miettinyt. Alan vaihto taitaa olla edessä, jos haluan välttää uupumussairausloman ja työkyvyttömyyseläkkeen ennen varsinaista vanhuuseläkeikää. Ei tämä oravan pyörä ihmisen elämää ole.

154/154 |
19.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin työni, kärsin karenssin, muutin Kouvolan pieneen taajamaan ja opettelin elämään vähällä. Elämä on kiireetöntä, helppoa. Otin koiran, kalastan päivittäin, syksyllä marjastan jne. Vaimo jäi pääkaupunkiseudulle, lapset jo aikuisia. Tätä jo viidettä vuotta. Sopii minulle tai ehkä oli pakkokin. En vaan jaksanut enää.

Mä niin teen tän joku päivä!!