Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaipaan sitä aikaa, kun käytettiin titteleitä puhuttelussa

Vierailija
08.04.2021 |

Ylioppilas Virtanen, lehtori Korhonen, maisteri Makkonen ja niin edelleen. Ihanaa kun vanhemmissa elokuvissa saa vielä nauttia tästä. Onko muita, jotka kaipaavat kyseistä tapaa?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ValoPallo kirjoitti:

Kaipaan tuon lisäksi aikaa, jolloin miehet käyttivät hattuja ja nostivat hatun naista tervehtiessään. Aikaa jolloin naisille avattiin ovi, tarjottiin istuin, nuoret käyttäytyivät kauniisti ja antoivat vanhemmille tilaanousta ensin bussiin. Kaipaan teitittelyä ja ihmisten huoliteltua ulkoasua. Kaipaan aikaa, jolloin oli "vierailu-asu", "matka-asu", "kaupunki-asu" jne. Ja ihania vanhoja kampauksia. Ja hyvää käytöstä ja kiittämistä. Ikävöin aikaa, jolloin naapuria tervehdittiin kohteliaasti ja autettiin tarvittaessa.

Niin, joskus aiemmin naiset ansaitsivat kohteliasta käytöstä ja oli ilo näin toimia.

Nyt naiset ovat tämän itse sössineet, kuka haluaa olla missään tekemisissä näiden nykyisten

sekopäiden kanssa?

Oikea nainen saa minulta aina kohteliasta käytöstä, poikkeuksetta.

Vierailija
22/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse kaivata. Olen saksanopettaja ja oppilaani puhuttelevat minua Frau Magister. Ja teitittelevät myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltei kamreeri kompannee.

Vierailija
24/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapteensksa, majurska, maisterska...

Ai että, se venäläisten tapa laittaa naisten sukunimiin a-pääte on aivan mielettömän naisellinen ja jotenkin tosi tyylikäs <3

Vierailija
25/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolisin nauruun, jos joku puhuttelisi minua kirjanpitäjä Virtasena (nimi muutettu)

Vierailija
26/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä hienompaa oli se, kun puhuteltiin pelkällä tittelillä - sillä nimellä niin väliä, mutta se koulutus tai työ tai asema: Maisteri on hyvä ja ottaa lisää kakkua. Ruustinna istuu vain kaikessa rauhassa, niin kyllä minä haen sen shaalin. Kauppias ei nyt turhia hätäile, kyllä Virtanen on aina velkansa maksanut ennemmin tai myöhemmin. Lehtori ottaa nyt rauhallisesti, kyllä ne Jokisen viikarit vielä käyttäytymään oppivat, kunhan kasvavat. 

Juu, olisihan se aika hienoa. Jos itse alkaisi toteuttaa ja toivoisi, että tarttuu...

Saksalaisethan tuon edelleen osaavat Herr Doktor Professor Oberbürgermeister (Fürstenberg), kommen Sie rein, bitte.

Oi, ehdottomasti näin!  Tittelillä tai sitten kolmannella persoonalla puhutellut:  oi kun maisteri on niin vitsikäs > oi kun Hän on niin vitsikäs <3

Vierailija
27/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei tarvitse kaivata. Olen saksanopettaja ja oppilaani puhuttelevat minua Frau Magister. Ja teitittelevät myös.

Haluaisin kyllä nähdä sen jonne 15 veen, joka oikeasti puhuttele opettajaa noin :D:D

Vierailija
28/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psssstttt! Tämä juttu oli kirjallisuuden, teatterin ja elokuvien tehokeino. Kansan parissa ei pahemmin käytetty.

Vierailija
29/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ValoPallo kirjoitti:

Kaipaan tuon lisäksi aikaa, jolloin miehet käyttivät hattuja ja nostivat hatun naista tervehtiessään. Aikaa jolloin naisille avattiin ovi, tarjottiin istuin, nuoret käyttäytyivät kauniisti ja antoivat vanhemmille tilaanousta ensin bussiin. Kaipaan teitittelyä ja ihmisten huoliteltua ulkoasua. Kaipaan aikaa, jolloin oli "vierailu-asu", "matka-asu", "kaupunki-asu" jne. Ja ihania vanhoja kampauksia. Ja hyvää käytöstä ja kiittämistä. Ikävöin aikaa, jolloin naapuria tervehdittiin kohteliaasti ja autettiin tarvittaessa.

Ylioppilashattu pyhäpäähineenä <3  Kyllä kelpasi pyöräillä pitkin kauppalan raittia.

Vierailija
30/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa käytetään arvonimiä puhuteltaessa.

Vierailija
31/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kyllä nähdä sen jonne 15 veen, joka oikeasti puhuttele opettajaa noin :D:D

Ainakin Venäjällä toimii aivan hyvin. Siellähän yleisesti teititellään kaikkia tuntemattomia vieläkin.  Italiassa ja Espanjassa lapset ja nuoret käyttää yleisesti herraa tai rouvaa puhutellessaan vieraita aikuisia.

Vierailija
32/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonneilla on hyvä huumorintaju. Koskaan ei kukaan ole kieltäytynyt myöskään opettelemasta nahkahousujen läpsyttelytansseja.

Vierailija
33/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että olet elänyt sitä aikaa :D

Alkaa olla 100 vuotta. 

Vierailija
34/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Venäjällä toimii aivan hyvin. Siellähän yleisesti teititellään kaikkia tuntemattomia vieläkin.  Italiassa ja Espanjassa lapset ja nuoret käyttää yleisesti herraa tai rouvaa puhutellessaan vieraita aikuisia.

Juu, mutta nyt puhuttiin Suomesta. 

Vierailija
35/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonneilla on hyvä huumorintaju. Koskaan ei kukaan ole kieltäytynyt myöskään opettelemasta nahkahousujen läpsyttelytansseja.

Aivan! Eipä tullut mieleen, että tuota "frau magisteria" voi käyttää v'ttuilumielessä

Vierailija
36/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ja Saksassakin varsin yleistä. 

Näyttää siltä, että kyse on sivistysmaiden / kulttuurikansojen ominaisuudesta. Suomalaiset taas matkivat eniten amerikkalaisia tapakulttuurissaan. 

Vierailija
37/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiihottaisikohan miestäni, jos puhuttelisin häntä "diplomi-insinööri Mäkeläksi" Mäkelän tilalle tietysti hänen oikea sukunimensä. 

Vierailija
38/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ja Saksassakin varsin yleistä. 

Näyttää siltä, että kyse on sivistysmaiden / kulttuurikansojen ominaisuudesta. Suomalaiset taas matkivat eniten amerikkalaisia tapakulttuurissaan. 

Eikös Amerikassa nimenomaan käytetä titteleitä. Etenkin tohtoria. Mennään Doctor Smithin vastaan otolle siinä missä Suomessa mennään Virtasen tai jopa Pekka Virtasen vastaanotolle. 

Vierailija
39/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en nimestäni tykkääkään niin ennemmin silti tulen kutsutuksi vaikkapa etunimelläni kuin "Maisteri (tähän sukunimi). Joo, olen yliopistosta valmistunut mutta ei se mikään ihmeellinen saavutus nykypäivänä ole eikä tohtorintutkintokaan ole mikään harvinaisuus. Ei kiitos enää tätä typerää pokkurointia! 

Vierailija
40/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fouga Magister puolestaan oli/on varsin tyylikäs suihkari.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi