Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaipaan sitä aikaa, kun käytettiin titteleitä puhuttelussa

Vierailija
08.04.2021 |

Ylioppilas Virtanen, lehtori Korhonen, maisteri Makkonen ja niin edelleen. Ihanaa kun vanhemmissa elokuvissa saa vielä nauttia tästä. Onko muita, jotka kaipaavat kyseistä tapaa?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideologisesti työtön Tötterström, Työntekoa välttelevä Viinanen .... juu, en kaipaa

Vierailija
2/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap, miten vanha sä oikein olet? 100v? Ei tuota tapaa oo käytetty varmaan viimeiseen 50v ainakaan....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ideologisesti työtön Tötterström, Työntekoa välttelevä Viinanen .... juu, en kaipaa

Nääh, ei näin. Olihan Metsoloissakin Erkki maanviljelijä Erkki eikä työtön Erkki oikeudenkäynnissä, koska tuomari sanoi ettei työtön ole mikään ammatti :)

Vierailija
4/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n pitäisi hengailla Italiassa! Siellä on lähes jokanainen dottoressa.

Vierailija
5/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla vielä maaseudulla käytettiin titteleitä. Tai siis vanhemmat ihmiset käytti.

Vierailija
6/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jopa 80-luvulla syntyneenä sen verran nuori, etten tunnista kaipuuta titteleihin - päinvastoin.

Tunnistan tämän kuitenkin esim. -suomalaisesta elokuvasta, jossa tosiaan oli mainitsemasi ylioppilas Suominen.

-hautausmailla, jossa kiviin on kaiverrettu opettajatar Sylwi Paasinen

Nykyisin tätä ilmenee enää neuvoksi esiteltäessä, esim. Itsenäisyyspäivän vastaanotolla.

Arvonimistä: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Arvonimet_Suomessa

Vierailija
7/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva tohtori ... joo, kaipaan.

Vierailija
8/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilas Larvanto.

Vierailija
9/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tohtorin rouva sejase..

Minullekin kelpaisi titteli 'Lääkärin veli'.

Vierailija
10/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun melkein 90 vuotias sukulaiseni käyttää titteleitä tai ainakin mainitsee henkilön koulutuksen kestä puhuu. Rasittavaa.

Vierailija
11/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun melkein 90 vuotias sukulaiseni käyttää titteleitä tai ainakin mainitsee henkilön koulutuksen kestä puhuu. Rasittavaa.

Mitä rasittavaa siinä on? 

Vierailija
12/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän vielä maaseudulla titteleille kumarrellaan. ”Kun se on oikein ministerikin.”

Vierailija
13/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n pitäisi hengailla Italiassa! Siellä on lähes jokanainen dottoressa.

Jos on alla yliopistotutkinto, niin tuo dottoressa on kyllä ihan oikein. Mutta eihän sitä käytetä sielläkään enää. Paitsi Montalbano-filmatisoinneissa.

Vierailija
14/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kyllä kivaa jos tämä vähäinen elämä olisi piirun verran hohdokkaampaa.

Kun ei edes rouvitella enää :(

eikä teititelläkään sais.

Nythän koronan myötä poistuu kättely, halailu eikä lähellekään saa mennä. Maskit naamalla vaan mumistaan jotakin epäselvää. Ihan taannutaan luolamuestasolle kun toisen puheesta kuuluu vain joku ööh ... ja pööh.

Vierailija
15/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä hienompaa oli se, kun puhuteltiin pelkällä tittelillä - sillä nimellä niin väliä, mutta se koulutus tai työ tai asema: Maisteri on hyvä ja ottaa lisää kakkua. Ruustinna istuu vain kaikessa rauhassa, niin kyllä minä haen sen shaalin. Kauppias ei nyt turhia hätäile, kyllä Virtanen on aina velkansa maksanut ennemmin tai myöhemmin. Lehtori ottaa nyt rauhallisesti, kyllä ne Jokisen viikarit vielä käyttäytymään oppivat, kunhan kasvavat. 

Juu, olisihan se aika hienoa. Jos itse alkaisi toteuttaa ja toivoisi, että tarttuu...

Saksalaisethan tuon edelleen osaavat Herr Doktor Professor Oberbürgermeister (Fürstenberg), kommen Sie rein, bitte.

Vierailija
16/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tohtorin rouva sejase..

Minullekin kelpaisi titteli 'Lääkärin veli'.

Ei, vaan rouva tohtori, herra juristi, neiti maisteri. Ei kenenkään puoliso. Kyllä, rouva tohtori. Ei, herra juristi. Tuodaan heti, neiti maisteri.

17/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaan tuon lisäksi aikaa, jolloin miehet käyttivät hattuja ja nostivat hatun naista tervehtiessään. Aikaa jolloin naisille avattiin ovi, tarjottiin istuin, nuoret käyttäytyivät kauniisti ja antoivat vanhemmille tilaanousta ensin bussiin. Kaipaan teitittelyä ja ihmisten huoliteltua ulkoasua. Kaipaan aikaa, jolloin oli "vierailu-asu", "matka-asu", "kaupunki-asu" jne. Ja ihania vanhoja kampauksia. Ja hyvää käytöstä ja kiittämistä. Ikävöin aikaa, jolloin naapuria tervehdittiin kohteliaasti ja autettiin tarvittaessa.

Vierailija
18/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapteensksa, majurska, maisterska...

Vierailija
19/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä hienompaa oli se, kun puhuteltiin pelkällä tittelillä - sillä nimellä niin väliä, mutta se koulutus tai työ tai asema: Maisteri on hyvä ja ottaa lisää kakkua. Ruustinna istuu vain kaikessa rauhassa, niin kyllä minä haen sen shaalin. Kauppias ei nyt turhia hätäile, kyllä Virtanen on aina velkansa maksanut ennemmin tai myöhemmin. Lehtori ottaa nyt rauhallisesti, kyllä ne Jokisen viikarit vielä käyttäytymään oppivat, kunhan kasvavat. 

Juu, olisihan se aika hienoa. Jos itse alkaisi toteuttaa ja toivoisi, että tarttuu...

Saksalaisethan tuon edelleen osaavat Herr Doktor Professor Oberbürgermeister (Fürstenberg), kommen Sie rein, bitte.

Jotenkin tuli lämmin ja kaihoisa olo, kun luin esimerkkejäsi. Pitäisi ottaa saksalaisista jälleen mallia.

Vierailija
20/71 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina vaatinut, että minua puhutellaan titteleillä.

Herra pitkäaikaistyötön tai Herra elämänkallu.

Minulle on hyvin tärkeää, että korkea sosioekonominen asemani näkyy ja kuuluu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän