Onko 1600 kcal liian vähän, kun BMI 37, 7? Jää hirveä nälkä
Jatkuvasti. Lopulta vaan ahmii. Kokeilin 1800 kcal ja sama reaktio..
Kommentit (167)
Mysimba lääke auttaa. Ei tee mieli syödä, tuntuu vastenmieliseltä ajatuskin. Mutta maksaa satoja euroja kuussa.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta tuota puolisoa kuunnellessa (ravintotieteiden opiskelija) niin ymmärtänyt säännöllisen ruokarytmin olevan tärkeää sekä Finellin avulla hahmottaa ruokien energiapitoisuuksia. Tuntuu painottavan myös liikunnan säännöllisyyttä, ja edes mieleisen liikuntalajin löytämistä alkuun, että tulee liikuttua.
Jos on jotain perussairauksia, kannattaa olla yhteydessä lääkäriin niiden kanssa.
Yleensä kaikki, mikä on dieetissä liian hyvää ollakseen totta niin se myös on, ja välttää kaikkia sellaisia, missä myydään dieettien ja ruokavalioiden oheistuotteina jotain käärmeöljyä.
Laita jokin tavoite ja se pieniin välitavoitteisiin. Vältä alkoholia ja herkkujen tilalle jotain vähäkalorisempia ja raikkaita kasvisvaihtoehtoja, kuten porkkanaa, paprikaa, kurkkua sekä siihen kermaviiliä ja yrttejä tai mausteita - on se aina parempi kuin pussillinen sipsejä.
Käytännössä laihduttaminen pudottamalla kerralla nopeasti ei ole kestävää, koska et ehdi muokata pysyvästi eli tapojasi,siksi pieniä välitavoitteita ja pari, kolme muutosta kerralla. Sitten se välipunnitus ja uusi kalorien tarkennus ja taas hetki sitä,ja taas uudestaan...
Jos oudotat dieetillä kerralla 5kk 10kg, riskinä on niiden elintapojen palautuminen tavoitepainossa kuin missä painosi on noussut.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta tuota puolisoa kuunnellessa (ravintotieteiden opiskelija) niin ymmärtänyt säännöllisen ruokarytmin olevan tärkeää sekä Finellin avulla hahmottaa ruokien energiapitoisuuksia. Tuntuu painottavan myös liikunnan säännöllisyyttä, ja edes mieleisen liikuntalajin löytämistä alkuun, että tulee liikuttua.
Jos on jotain perussairauksia, kannattaa olla yhteydessä lääkäriin niiden kanssa.
Yleensä kaikki, mikä on dieetissä liian hyvää ollakseen totta niin se myös on, ja välttää kaikkia sellaisia, missä myydään dieettien ja ruokavalioiden oheistuotteina jotain käärmeöljyä.
Laita jokin tavoite ja se pieniin välitavoitteisiin. Vältä alkoholia ja herkkujen tilalle jotain vähäkalorisempia ja raikkaita kasvisvaihtoehtoja, kuten porkkanaa, paprikaa, kurkkua sekä siihen kermaviiliä ja yrttejä tai mausteita - on se aina parempi kuin pussillinen sipsejä.
Käytännössä laihduttaminen pudottamalla kerralla nopeasti ei ole kestävää, koska et ehdi muokata pysyvästi eli tapojasi,siksi pieniä välitavoitteita ja pari, kolme muutosta kerralla. Sitten se välipunnitus ja uusi kalorien tarkennus ja taas hetki sitä,ja taas uudestaan...
Jos oudotat dieetillä kerralla 5kk 10kg, riskinä on niiden elintapojen palautuminen tavoitepainossa kuin missä painosi on noussut.
Mieluummin kärsin sen 3kk ja laihdun nopeasti, kuin syömällä mautonta ruokaa vuoden ja laihtua 200g viikko.
Ei kannata nopea laihduttaminen. Kaikki on tullut takaisin ja korkojen kera. Vaikka kilo lähtisi kuussa se olisi hyvä.
Syöthän tarpeeksi kasviksia? Anteeksi, jos tämä tuli jo ilmi. En jaksanut lukea koko ketjua läpi.
On liian vähän, 400 kcal alle kulutuksen on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 1457 kcal, on miinus 400 kulutuksesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mietit kun on kurniva nälkä, että nyt ne rasvat sulaa siellä kohinalla. Muuten ei tulosta saakaan kuin sietämällä nälkää.
terv, Dr Now
Välillä on auttanut. Mutta kun muut saa syödä, kun on nälkä niin... Ei onnistu
En laihtunut ennen kuin lähdin Dr Now 1200 kalorin dieetille, protskua ja hiilihydraatit pois. Nälkä kuuluu laihdutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 1457 kcal, on miinus 400 kulutuksesta.
Ap
Sulla pakko olla kulutus enemmän koska mulla BMI 28 ja laihdutan kulutus 2000 ja syön 1500-1600 vrk
Liity sulamo.fi ja koita sitä kuukaus
Moi ap,
Löysin 1 kk sitten netistä ilmaisen ruokapäiväkirjan/kalorilaskurin. Alkuun ruokamäärien arvioiminen tuotti hiukan vaivaa, mutta muuten on ollut vaivatonta ja ruokavaaka on helppo työkalu keittiössä. On ollut silmiä avaavaa nähdä, minkäverran missäkin on energiaa. En ole kieltänyt itseltäni mitään, ainoastaan tuon tiedon varassa tehnyt järkeviä parempia valintoja. Jos on jatkuvassa nälässä, menee aineenvaihdunta herkästi säästöliekille, joten se ei ole viisasta. Liikuntaa harrastan hyvällä mielellä liikkumisen ilosta, en ota siitä painetta. Jos olen liikkunut tavanomaista enemmän, laitan tiedot laskuriin ja saan ko. päivälle isomman kalorimäärän.
Olen ollut ihan toivoton laihtumistoiveissa. Painoni on jojoillut vuosien varrella 57-83kg. Lähtötilanne 4 vkoa sitten oli n 154cm/82kg ja ikää 40+. Uskon, että nyt olen todella löytänyt tavan pitää huolta kehostani. Tänään painoni oli 79, hitaasti mutta varmasti tullaan alaspäin.
Ole lempeä itsellesi, uskon että sinäkin löydät itsellesi sopivat elintavat. Tsemppiä 🙂!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin kärsin sen 3kk ja laihdun nopeasti, kuin syömällä mautonta ruokaa vuoden ja laihtua 200g viikko.
Jos aiot 'kärsiä 3kk, kuulostaa sille, että aiot pitää kolmen kuukaudenkuurin ja palata sitten entisiin tapoihisi. Eli lihot takaisin. Ihan turhaa touhua. Tai oikeastaan jopa vaarallista, sillä joka kerta kun pidät tuon kitudietin, kehosi aineenvaihdunta menee sekaisin ja lihot aina vain helpommin.
Suosittelen myös suolankäytön tarkkaa rajaamista pieneen määrään. Se todella helposti kerää nestettä ja täten aiheuttaa pöhötystä. Kun se ylimääräinen neste lähtee liikkeelle, niin tuntuu ja näyttää paremmalta.
Kyllä mä ymmärrän ap:tä. On tosi vaikeaa alkaa pudottamaan painoa, jos ei tosiaan ole sitä motivaatiota. Itsestä sen pitää lähteä, ei niillä toisten sanomisista ole mitään hyötyä.
Mulla paino nousi tasaisesti, 80 kilon jälkeen lopetin vaa`alla käynnin (pituus 159, ikää silloin 51v). Ajatuksena oli, että pitäis pudottaa painoa, mutta ei se mennyt ajatusta pidemmälle.
Työterveyttä varten minäkin punnitsin itseni ja paino olikin noussut 90 kiloon.
Työterveyden labrojen myötä totuus iski. Mulla on aina ollu labrat hyvät ja verenpaine ennemmin matala kuin korkea. No nyt oli maksa-arvot, verensokeri ja verenpaine kaikki huitelemassa raja-arvojen ylärajaa.
Siinä oli se riittävä motivaattori. Päätin, etten todellakaan ala millekkään lääkitykselle, jos voin siihen itse vaikuttaa.
Latasin Fatsecretin ja aloin kirjaamaan kaikki syömiseni ylös.
Hetki oli hakemista, että millä kalorimäärällä paino putoaa. Mulle se sopiva oli 1200kcal. Tuolla menin vuoden ja painoa lähti 31 kiloa. Nyt olen kolmatta vuotta
saanut painon pysymään samassa, edelleen syön 5 päivänä viikossa tuon 1200 kcal ja kahtena reilummin.
Ai niin, kaikki arvot taas ihan normaaleja.
PS. Edelleen syön pääasiassa samaa ruokaa kuin muukin perhe, keitän annoksen "pohjalle" itselleni lisää kasviksia, joten sitä raskaampaa ruokaa ei tarvitse niin paljon.
Vähintään 2000 kalorie täytyy syödä päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvä peruskalorimäärä, mutta sinuna lisäisin liikuntaa että voi syödä enemmän. Sykemittari käyttöön että saat tarkat kalorit. Itse kulutan joka päivä 500 kcal liikunnalla, ei jää nälkä.
Jätin liikunnan nyt pois kokonaan, kun minulla se vaan lisää ruoan himoa. Ap
Syö enemmän ja liiku enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen myös suolankäytön tarkkaa rajaamista pieneen määrään. Se todella helposti kerää nestettä ja täten aiheuttaa pöhötystä. Kun se ylimääräinen neste lähtee liikkeelle, niin tuntuu ja näyttää paremmalta.
Herrajumala sentään mitä neuvoja täällä jaellaan. Ilman riittävää määrää suolaa ihminen kuolee. Tulee sydänpysähdys. Ja kun alkaa juomaan runsaasti vettä, on erittäin tärkeää huolehtia siitä, että saa myös riittävästi suolaa! Liian vähäinen suolan syöminen myös turvottaa, ei pelkästään se sipsipussin mättäminen.
Tai sitten jatkan kaiken hyvän syömistä ja pysyn lihavana.
En ole vielä kunnolla päättänyt.
Siihen en ainakaan ala, että muu perhe saa syödä herkkupäivänä vatsan täyteen kaikkea hyvää ja minä en.
On kyllä vaikeaa, kun mikään ei kunnolla motivoi.