Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?

Vierailija
28.03.2021 |

Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.

Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?

Kommentit (2708)

Vierailija
541/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luksusta oli kun pääsi sisävessaan, kun oli vaikka kyläilemässä, kaverin luona tai kirjastossa.

Kotonamme, 70-luvulla, oli ulkohuussi. Huussin istuinreiän ympärille oli koverrettu styroksista reunat, koska styroksi tuntui lämpimältä iholle.

Vierailija
542/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appelsiinituoremehua lasillinen Tampereen Sokoksen kahviossa. Vm-73

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana pääsin ensimmäisen kerran panemaan, ei sitä unohda koskaan. Todellista arkielämän lusksusta. N27v

Vierailija
544/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesessä ja mäkkärissä käynti. Käytiin ehkä kerran/pari vuodessa jommassakummassa.

Vierailija
545/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastustunnit, jota sain harrastaa muutaman kerran kunnes tuli liian kalliiksi.

Vierailija
546/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran kuussa ostettu balkkan makkara pötkö se jaettiinkin hyvin tarkasti. se olikin silloin tosi hyvää

Vierailija
547/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli luksusta, kun matkustimme joskus tätini kyydissä jonnekin pidemmälle, ja täti halusi ostaa minulle ja siskolleni matkakarkit.

Mummola oli 4h ajomatkan päässä ja myös näillä reissuilla luksuskokemuksen sai, kun joskus pysähdyttiin pizzalle tai hamppareille. Usein posotettiin menemään pelkän vessatauon voimin...

Vierailija
548/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona tehty mikä tahansa ruoka, johon oli raaskittu laittaa juustoa mukaan, tyyliin uunimakkara; juusto oli ylellisyyden huippu ja harvinainen herkku. Niin ja jogurtti! Se taisikin olla sittenkin se kaikken harvinaisin eväs jääkaapissa. Pullat sun muut sen sijaan vakioita, kun äiti itse sai leivottua. 70-luvun ruokamuistoja =)

Muista hyödykkeistä, no ihan kaikki oli luksusta, peruskouluaikaan mulle ostettiin aina kouluvuoden aikana yhdet uudet housut ja kaksi puseroa, niillä mentiin. Köyhää siis oli.

Vierailija
549/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun isä oli poissa kotoa. Nautin joka hetkestä, kun sai olla ihan vapaasti ja oma itsensä. Vasta aikuisena tajusin, että isäni oli narsisti. Jos hän oli huonolla tuulella, ja enimmäkseen olikin, kukaan muukaan ei saanut olla hyväntuulinen. Aina piti olla aistit valppaana ja varuillaan. Isän terävä katse seurasi kaikkialle.

Vierailija
550/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin pari kertaa vuodessa kaverin luo yökylään Rovaniemelle ja käymään siellä Tiimarissa ja uimahallissa.

Vierailija
551/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kun veli luki mulle ääneen Tintti-sarjakuvia. En itse vielä osannut lukea ja ihailin isoveljeäni, hän oli maailman coolein. Hyvin harvoin hän tähän suostui.

Minun veli luki minulle kerran Aku Ankkaa vaikkei itsekään osannut lukea. Voi miten paljon olisin tykännyt, jos minulle olisi luettu. Pääsin kerran naapurintyttöjen kanssa ihmeelliseen paikkaan nimeltä kirjasto ja sain kirjastokortin. Kirjastotäti kysyi minulta, osaanko lukea ja minä valehtelin, että vähän. Omille lapsille luinkin sitten paljon.

Vierailija
552/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaisin oli karkkipäivä ja koko pihapiirin lapsikööri lähti aina yhdessä ihanaan karkkikauppaan ostamaan namia. Kaikilla oli normaalisti rahaa viisi markkaa siihen hommaan. Mutta syistä, joita en muista, mulla olikin yhden kerran KUUSI markkaa tuhlattavaksi. Muistan vieläkin sen kavereiden kateuden ja oman oloni,  ikinä en ole tuntenut itseäni niin rikkaaksi! Naurattaa yhä ja vähän liikuttaakin =) 

553/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille ostettiin televisio 60-luvulla, siihen aikaan tietysti mustavalkoinen. Lasten ruutu tuli illalla ja sunnuntaisin Onni klovni. Rin tin tin ja Musta ori olivat myös luksusta. Että  sellaista voi nähdä!

Meille myös. Luxor, 2 kanavaa . Onnellisia oltiin . 

554/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin pari kertaa vuodessa kaverin luo yökylään Rovaniemelle ja käymään siellä Tiimarissa ja uimahallissa.

Siellä elin minun lapsuusvuodet . 

555/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvissa käynti, uimahallissa käynti, missään kodin ulkopuolella käynti, ravintolaruoka, pizza, hampurilainen jne.

556/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38574 kirjoitti:

Elokuvissa käynti, uimahallissa käynti, missään kodin ulkopuolella käynti, ravintolaruoka, pizza, hampurilainen jne.

Ja upouudet vaatteet/lelut, jouluna ja synttäreillä toki niitä leluja jonkin verran sai, uusia vaatteita harvoin, kun siskoilta sai vanhoja.

Vierailija
557/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susette-vanukkaat oli meikäläisellekin luksusta. Pari kertaa äitini suostui ostamaan, mutta hän oli sitä mieltä, että ne eivät ole terveellistä syötävää. Meillä syötiin etupäässä kotitekoisia leivonnaisia ja jälkiruokia. Näin aikuisen perspektiivistä en kyllä ymmärrä mikä niissä Suseteissa viehätti. Ne näyttivät aina paljon paremmilta kuin maistuivat. Ja äitini on erinomainen ruoanlaittaja ja hänen kokkauksensa voittavat teolliset vanukkaat 10-0. :D

Lapsena oli luksusta myös se, jos kotiin oli tullut vaikkapa jokin särkyvä lähetys, ja sen mukana kuplamuovia. Sitä oli mukava poksutella. Tapeltiinkin siitä joskus veljen kanssa.

Vierailija
558/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun diskot oli ihan huippua peruskouluaikoina. Huvipuistoreissu kesäisin. Leffa elokuvateatterissa, jos hyvin kävi niin saatiin myös leffakarkit. Roskaruoka (meillä ei syöty roskaruokaa kun olin lapsi), oli ihan parasta kun pääsi esim. Heselle kaverin kanssa ja äiti vippasi rahat siihen. Ihan parasta. Kesällä päivä merenrannalla esim. Yyterissä. Asuttiin kaukana rannikosta ja meri ja hiekkaranta oli jotain ihan huippua. Nykyään asun merenrantakaupungissa, ja jotenkin en juuri edes käy rannalla, et joo on se meri tuolla mut kyl se siellä pysyy. Meh.

Vierailija
559/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa, se kun päästiin mun siskon kanssa tuhlaamaan viikkorahat Tiimariin. Ai että se oli ihanaa. Se oli ihana kauppa.

Vierailija
560/2708 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Wartburgiin saatiin kesähelteillä ilmastointi päälle, eli jumiin jäänyt ikkuna kammettua auki. Matkalla metfurstiruisleipä ja laihaa sekamehua taukopaikalla, jonka vessat oli täynnä kusta, paskaa ja kärpäsiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi