Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa kotona yhtä hyviä ja rapeita ranskanperunoita kuin ravintoloista saa? Aina on ihan pehmeitä ja lösähtäneitä.

Vierailija
19.09.2023 |

Mitään friteerauskeittimiä en omista. Saako perusuunilla edes tehtyä rapeita ranskalaisia vai täytyykö vaan tyytyä noihin pehmeisiin lössöihin?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon ranskalaisista tulee aina melko rapsakoita, kunhan et ota liian aikaisin uunista. Pussin ohjeissa on liian lyhyt aika.

Vierailija
2/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko odottanut uunin lämpenemistä oikeaan lämpötilaan ja laittanut vasta sitten uuniin? Itse teen noin ja paistan tikkuperunat ylemmällä tasolla. Rapeita tulee myös aivan tavallisella uunilla (ei kiertoilma).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet paloitellut perunat sopiviksi anna niiden nyt ainakin 20 min. liota kylmässä vedessä ja huuhtelu vielä päälle ja annat kuivua jonkun aikaa puhtaan astiapyyhkeen tai keittiöpaperin päällä. Näin teen itse uuniperunoille aina. En tiedä tuleeko ranskalaisista tarpeeksi rapeita, mutta uuniperunani ovat mahtavan hyviä olleet. 

Vierailija
4/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummon ranskalaisista tulee aina melko rapsakoita, kunhan et ota liian aikaisin uunista. Pussin ohjeissa on liian lyhyt aika.

Se on muuten totta. Itse en katso aikaa, vaan kokeilen ovatko riittävän rapeita. 

Luultavasti silläkin on merkitystä, että perunat pannaan sinne jäisinä? Vai onko, joku kemisti voisi tuonkin tietää?

Vierailija
5/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olet paloitellut perunat sopiviksi anna niiden nyt ainakin 20 min. liota kylmässä vedessä ja huuhtelu vielä päälle ja annat kuivua jonkun aikaa puhtaan astiapyyhkeen tai keittiöpaperin päällä. Näin teen itse uuniperunoille aina. En tiedä tuleeko ranskalaisista tarpeeksi rapeita, mutta uuniperunani ovat mahtavan hyviä olleet. 

Hyvä vinkki, kiitos, täytyy joskus kokeilla.

Vierailija
6/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi sain vahingossa rapeita ranskalaisia. En muista mitä tein eri tavalla, vai oliko syy siinä minkä merkin ranskiksia ostin. Sen verran muistan, että ranskalaiset oli täysin suolattomia. Lisäsin suolaa vasta annokseen.

Vierailija
7/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä pitää liottaa? Kaikki maku lähtee pois.

Vierailija
8/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, siis oikeista perurunoista teet. Mä luulin että kyse on valmispakasteranskanperunoista. 😄

Vierailija
9/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikkuranskikset ja enemmän paistoaikaa kuin mitä pakkauksessa ohjeistetaan.

Vierailija
10/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkkelys vähenee ja rapeus lisääntyy. En tiedä, käytetäänkö ravintoloiden ranskalaisissa myös jotain jauhoseosta päällä, ainakin bataattiranskisten teossa sitä tarvitaan.

eri

Vierailija
11/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Näitä täytyykin kokeilla. Thanks. Ap

Vierailija
12/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kattilaan öljyä ja pottusuikaleet kuumaan öljyyn.

Vierailija
13/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit rasvapaistaa halutessasi ihan paistinpannulla.

Vierailija
14/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airfryer on hyvä näissä ranuhommista, tekipä sitten alusta lähtien tai pakasteista.

Vierailija
15/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rapeaa tulee, kun ensin paistetaan kunnolla pannulla öljyssä ja sitten vasta uuniin. Mausteetkin tarttuu kivasti pannulla sekoittelun loppuvaiheessa

Vierailija
16/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin suolata ranskalaiset ennen uuniin laittoa ja niistä tulee rapeampia tällä tavalla. Eivät myöskään saa olla uunipellillä päällekkäin.

Vierailija
17/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Det enda som helt på riktigt fungerar är att köpa en frityr och ladda den med solrosolja.

Vierailija
18/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Oolanin sileitä kilon pussissa (eri tuote kuin puolen kilon pussissa), ja 20 minuuttia uunissa 200 asteessa. Tulee just samanlaisia kuin ravintolassa.

Vierailija
19/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunasuikaleet esikeitetään lähes kypsiksi ja annetaan jäähtyä jääkaapissa.  Sitten keität öljyssä kaksi kertaa, välissä valutus talouspaperin päällä ja jäähdytys.

Vierailija
20/24 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, omistatko kattilan? Silloin sinulla on myös ftiteerausväline.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme