Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?

Vierailija
28.03.2021 |

Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.

Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?

Kommentit (2713)

Vierailija
2701/2713 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, kun sai jonkun uuden vaatteen jostain muualta kuin kotona tehtynä. Tai ylipäänsä, jos sai jotakin uutta päällepantavaa.

Tämä on muuten mielenkiintoista, nykyäänhän käsityönä tehdyt vaatteet ja asusteet on sitä parempaa laatua ja kaupasta ostetut bulkkikamaa.

Niinpä 

Vierailija
2702/2713 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riidaton hetki vanhempien välillä, isä selvinpäin ja se, että minua ei sätitty ja sorvattu äidin taholta. Olisin syönyt vaikka softaa jos olisin saanut aitoa rakkautta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2703/2713 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun pääsi lomalla jonnekkin muualle kuin mökille passaamaan isoäitiä. 

Vierailija
2704/2713 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jacky-makupala. Limppari. Näitä ei koskaan saanut, aivan höpöhöpöä kuulemma, ei oikeaa ruokaa. 

Moni sanoo ostovaatteet. Minä taas sanon serkun vanhat vaatteet. Mulle kyllä ostettiin vaatteita, mutta se oli tarkkaa millaiset, ei saanut olla sitä höpöhöpöä, eli yleensä ihan perus collegeasut, kaksiraitaiset verkkarit tms. Serkku taas sai kotonaan Jackya ja moderneja hienoja vaatteita, jotka perittyäni tunsin itseni paljon hienommaksi.

-81

Vierailija
2705/2713 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä kaiken moista, pelkkä karkkipussi saattoi olla luksusta tai limu, sipsejä ei juuri koskaan saanut... Hampurilaisia en muista syönneeni ikinä.... Elokuvissa käynti yms yms.... Mutta todellinen luksus oli kun sai olla yksin kotona omassa rauhassa.

Vierailija
2706/2713 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma puhelin

Vierailija
2707/2713 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista mökkiä, kämppääni tai maatilaa.

Vierailija
2708/2713 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapset mieti mitään luxuksia, eivät edes tunne koko sanaa. Mutta ehkä laivalta tuodut suuret karkkituliaiset olivat sitten jotain sellaista mielestäni. My little ponyt, pehmolelut, lelut... Hienot kynttilät ja saippuat, joita ei raaskinut käyttää, kiilto- ja pehmotarrat, krääsäkauppojen "ihana" krääsä...

Vierailija
2709/2713 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paahtoleipä, jota meillä oli todella harvoin. Tavallaan ymmärrän sen, koska onhan ruisleipä terveellisempää kuin paahtoleipä ja meillä syötiin käytännössä vain ruisleipää leipänä. Se oli oikeasti todella suurta luksusta, kun paahtoleipää sitten oli, sitä sai paahtaa ja laittaa rasvaa päälle kun leipä oli vielä lämmintä. 

Vierailija
2710/2713 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun ajeltiin koko perheen kanssa katsomaan Tampereen Hämeenkadun upeat jouluvalot ja kauppojen kauniit joulusomistukset 60-luvulla. Missään ei ole vastaavia näkynyt sen jälkeen. Se oli luksusta ja kaunista silloin jota ei enää ole. Nyt on surkeat himmeät valot tilalla ja autioita  myymäläikkunoita paljon eikä kadulle ole edes autolla enää asiaa.

Vierailija
2711/2713 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä oli aina hieno auto kun toisten lasten isät ajeli polkupyörällä, mopolla, traktorilla tai linja-autolla asioille maalla noin 60 vuotta sitten. Sain silloin paljon kateutta niskaani jopa opettaja kohteli julmasti mutta nyt näen asian ja sen mikä kateuden aiheutti ja miten onnellinen ja etuoikeutettu olin jo lapsena.

Vierailija
2712/2713 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sai nukkua yön häiriöttä ilman että dokaus tai paneskelu häiritsi. Pelkäsin. Ja yöunet edelleenkin huonot 55 vuotiaana.

Kiitos "äiti".

Vierailija
2713/2713 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylpyhuone, amme ja lämmin pesuvesi. Mitään näistä ei ollut lapsuuden kodissani. Sauna oli, mutta ei polttopuita. Rakennusjätteestä jääneitä valtavia sementin peittämiä vsnereita sain sahata. Nyt on paha nivelrikko. 

Nyt minulla on kylpyhuone, lämmintä vettä ja 160 x 85 iso amme. Ikimaailmassa en kävisi suihkussa lattialla.  Siihen loppuu minun huumorini. Kaakeleiden saumat on iljettävät. Ammeen kun pesee, niin se on puhdas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän