Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?

Vierailija
28.03.2021 |

Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.

Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?

Kommentit (2700)

Vierailija
2621/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan kaikki, mikä ostettiin nimenomaan minulle ihan uutena. Minulla oli kyllä tarpeeksi kaikkea, mitä tarvitsen (esim. vaatteet, lelut, koululaukut, urheiluvälineet jne), mutta melkein aina kaikki oli sisarusten ja serkkujen vanhoja. Harmitti, kun esim. lelut ja vaatteet eivät juuri koskaan olleet sellaisia, mitä juuri minä olisin kaupasta halunnut, kun kaikki mitä sain oli toisten vanhoja. Eikä ollut mukavaa nähdä, että sisarukset saivat uusia tavaroita ja minä jouduin tyytymään heidän vanhoihin vaatteisiin yms.

Vierailija
2622/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko sai riemunkirjavan farkkuasun penskana. Siis takin ja farkut. Inhosi asua ja veteli polvista rikki housut. Itse pidin takkia, ihan ok. Sain uudet farkut, eivät päästäneet väriä, voi kurjuus. Lisäsin lahkeisiin pituutta 5cm väriäpäästävästä farkkukankaasta, voi vaude, oli upeat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2623/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pääsin käyttämään tietokonetta. Meille ei sellaista hankittu koska isästä täysin turha kapistus. Ja siis olen syntynyt -94 joten arvata saattaa kuinka yleisiä tietokoneet jokapaikassa oli kun olin lapsi ja nuori, varmaan lähes jokaisella sellainen oli, vaan meille sellaista ei hankittu.

Vierailija
2624/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukyyti kotiin autolla, kun omaa ei ollut ja joskus harvoin pääsi jonkun kyydillä. (toki yhdessä vaiheessa kuljin koulutaksilla kun ei ollut muuta vaihtoehtoa ja koti kaukana).

Vierailija
2625/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vielä edelliseen lisäten, myös tietokone kotona. Ensimmäinen saatiin vasta vuonna 2008, ja sekin vanha käytetty paksuruutuinen. Sitten siellä oltiinkin koko ajan 

Vierailija
2626/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt äkkiseltään tuli mieleen, kun kaverin äiti teki pizzaa 1980-luvun malliin. Pohja oli paksu, päälle jauhelihaa, jonka seassa sipulia. Päälle tomaatteja kauniissa riveissä, sekä tietysti reilusti juustoraastetta. En ikinä ollut syönyt mitään niin hyvää. 

Tämä äiti leipoi usein pullaa ja korvapuusteja joita söin kyllä sitten jälkikäteen ajateltuna epäkohteliaan paljon. Mutta mikään ei ollut niin hyvää, kuin tulla koulun jälkeen kaverille ja oli pullaa ja kylmää maitoa tarjolla

Leipojaäitinä ja sellaisen tyttärenä voin sanoa, että tuo äiti varmaan katsoi sinun syömistäsi sydän lämpöisenä.

Vierailija
2627/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin että terveydenhoito, koska ei sitä ollut käytännössä muuta kuin hampaan poisto ja kuumelääke. Nykyään ei mielletä luksukseksi että lapsi saa lääkärinhoitoa.

Vierailija
2628/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten ihmisten seura juuri kanssa oli se minkä itse mielsin ylellisyydeksi, ei ollut ikäiskavereita eikä muitakaan, ne kerrat jääneet mieleen.

Vierailija
2629/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sain paukutella peiton alla ja kiusata sisaruksia sillä:D ostin karkkia varastamillani rahoilla, houkuttelin 2 sisarusta niillä karkeilla ja sanoin että leikitään että tää ois maja, annoin niille karkkia, veden ison päiväpeitteen ja "ansoitin" Sen peiton niin että ei päässyt pois:D sit paukuttelin kunnolla sisarusten kiljuessa kun eivät päässeet siitä paskanhajusta pois:D joskus jos vanhemmat kuuli, isä tai äiti repäs sen peiton ja löi mua päähän mutta hei, se oli sen arvoista:3 

Vastenmielinen paviaani.

Vierailija
2630/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne harvat hetket, jolloin äiti lohdutti ja jopa otti syliin, kun olin pikkulapsi.

Vierailija
2631/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Broileri tai naudanliha ruokana: meillä oli pakastimet täynnä poroa, hirveä, itse pyydettyä kalaa. Lukioikäisenä muistan ostaneeni joskus omilla rahoilla broileria, että sai jotain muuta välillä syödäkseen. Nykyään kun sukulaisilla, eikä kotona ole enää poroja, on poronliha lähes luksusta. 

Luksusta oli myös kesälomat mummoloissa: paljon serkkuja ja aamusta iltaa kirmailtiin pitkin maita ja mantuja. Mummin leivinuunissa leipoma tuore rieska ja siihen voita. Sellainen koko suku koolla-meininki

Tähän vähän samantyyppinen muisto. Oli aivan ihanaa, kun kavereilla sai ranskanleipää ja mariekeksejä!

Äiti oli loistava leipuri, leipoi itse ruis- ja ohraleivät, munkit, pikkuleivät, pullat, kaikenlaiset kakut, tuulihatut ym. Mutta tästä johtuen en saanut kotona koskaan noita edellämainittuja "luksusherkkuja".

Kaverit vastaavasti meillä vetivät äidin leipomuksia kaksin käsin.

Vierailija
2632/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampurilainen mistä tahansa pikaruokalasta. 

Vierailija
2633/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulunaika. Silloin kotona oli leppoisampaa. Ei vanhemmat niin riidelleet. Lisäksi sai  uuden puhtaan yöpuvun  päälleen ja  puhtaat lakanat eka kertaa kuukausiin. Ehkä jopa pienen suklaalevyn. Pari piparia ja torttua.

Kuusenkynttilät loisti. Silloin  1950-l oli elävät.  Varaa  tosin vain yksiin. Kolmannes poltettiin aattona ja  kolmannes joulupäivänä ja loput tapanina.

Vierailija
2634/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunasta palattua viiden lapsen kesken jaettu Omenapore, kovin vajaa lasillinen!

Toinen oli isän tekemä makaroonivelli, taivaallisen hyvää.

Ei nuita luksuksia juurikaan ollut, kun perhe eli yhden miehen palkalla, sellasta oli 50- luvun lapsuus. Köyhää oli ja niukkaa!

Ai jestas että kaipaan omenaporetta! Aivan ihana limsa. Olvin tuote.

Vierailija
2635/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itin kalvanopat. 

Mene jo vihdoin terapiaan. Tiedäthän, että suuntautumisesi on rikollinen?

Vierailija
2636/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonainen kori limpparia juhannnuksena

Vierailija
2637/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saunasta palattua viiden lapsen kesken jaettu Omenapore, kovin vajaa lasillinen!

Toinen oli isän tekemä makaroonivelli, taivaallisen hyvää.

Ei nuita luksuksia juurikaan ollut, kun perhe eli yhden miehen palkalla, sellasta oli 50- luvun lapsuus. Köyhää oli ja niukkaa!

Ai jestas että kaipaan omenaporetta! Aivan ihana limsa. Olvin tuote.

Oli kyllä hyvää. Alunperin nimi oli omenaolut, mutta se piti vaihtaa.

Vierailija
2638/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

väritelkka

Vierailija
2639/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkee että kirjoittajien elintaso alkaa lisääntyä, ulkomaan matkoja ym.

Niin, tämän keskustelun tarkoituksena on kertoa, että mitkä asiat omassa lapsuudessa tuntui luksukselta, ei olla mikään kärsimyskilpailu siitä kenellä oli kurjinta tai ankeinta.

Juuri näin. Esimerkiksi oman lapsuuteni luksus ja lasteni luksus ovat ihan eri maailmasta.  Todella iso harppaus on tapahtunut siinä välissä.

Siksikin näitä on todella kiinnostavaa lukea.

Vierailija
2640/2700 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoihoinen Suomi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi