Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?
Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.
Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?
Kommentit (2700)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laadukkaat piirretyt kuten esim Disney. Suurin osa lastenohjelmista oli itäeurooppalaisia sontaa tai pelkkiä stillkuvia puheella tai huonosti animoituja kuten Käytöskukka.
Disneyn piirretythän on olleet jo mummon lapsuudessa.
Jaa, mummoni syntyi 1800-luvun lopulla joten vahvasti epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki. Meillä oli aina niin saatanan köyhää.
Meillä myös. Lauantaina saunan jälkeen saatiin kukin puoli pulloa limua. Se oli juhlaa ja luksusta.
Kun esim. joissain juhlissa sain vaikka karkkia, limsaa, kakkua, pullaa, perunalastuja, keksejä tai muita sellaisia herkkuja. Ei niitä meillä tavallisessa arjessa ollut saatavilla. Ruokaa oli kyllä tarpeeksi ja se oli varmasti tarpeeksi monipuolista, mutta mitään tuollaisia herkkuja meillä ei ollut juuri koskaan. Saati että niitä olisi ollut paljon kuten juhlissa oli.
Se, kun olin tarpeeksi vanha jäämään joskus yksin kotiin ja sain kuunnella vaikka itse valittua musiikkia ilman, että kukaan valitti tai sain lukea romaaneja niin paljon kuin halusin. Olen perheen vanhin lapsi ja vanhempien mielestä minun olisi pitänyt olla ilmeisesti jatkuvasti tekemässä kotitöitä ellei ollut sitten esim. läksyjä tekemättä. Tai sitten pikkusisarukset olivat kärttämässä minua mukaan leikkeihinsä, mistä siitäkin tuli valitusta vanhemmilta, että "Ei noin isot lapset enää leiki".
Kun pääsin pari-kolme kertaa lapsuuden aikana kypylään ja lähtiessä sain vielä jäätelönkin, mikä oli harvinaista herkkua.
Heh paljon ruokamuistoja 😍 mulla kanssa meille luksusta oli että saatiin välillä uuniruokaa tavallisten tylsien keitettyjen perunoiden ja jauhelihaastikkeen sijaan esim ranskikset ja nakit tai broileria, myös riisiä hapanimeläkastikkeessa oli hyvää🙂 vanukkaat oli luksusta koska meille ei niitä oikeastaan koskaan ostettu. Uusi koulureppu, kyniä, tuoksu kumeja🙂
Päästettiin myös välillä arkena(koulupäivän jälkeen) ja viikonloppuna koululle pelaamaan ja leikkimään, kävin pikkuisessa kyläkoulussa ja matkaa omasta kodista sinne koululle n 3 km, silloin uskallettiin päästää lapset itsekseen eikä ollut kännyköitä eikä edes kelloa mukana että ois nähnyt ajan.
Limppari ja/tai 10mk irtokarkkipussi
Ne muutamat harvat kerrat, kun isä laittoi ruokaa. Äiti teki aina jotain ravitsevaa ja terveellistä ruokaa, mutta isä teki esim. ranskanperunoita, nakkeja, kalapuikkoja, pizzaa tai hampurilaiset. Sellaiset olivat ainakin lapsena jotenkin parempia kuin äidin laittamat kasvisruoat ja kala.
Lapsuuteni ei ollut köyhä mutta nuuka.
Nuoruus ja lapsuus ei ollut väkivaltaa tms mutta se oli noloa. Kaikki oli outoa ja joka asiasta väännettiin ihme juttuja. Se oli hirveää. Lukiota varten muutin kotoa ja olin järkyttynyt kuinka kivoja ja älykkäitä ihmiset olivat. Niin naapurit, opettajat ja muut oppilaat.
Kun muutaman kerran sain lapsena pumpernikkelin, eli sokerivesikuorrutteella kuorrutetun piparkakun. Ne olivat olevinaan hyviä ainakin silloin lapsena. Nyt aikuisena en ole enää niitä syönyt, enkä tiedä saako niitä enää mistään.
Maissihiutaleet aamupalana
1/4 puolen litran vaniljajäätelöpaketista joskus harvoin saunan jälkeen
"... mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?"
Avauksen pointti unohtui suurimmalta osalta.
Joka viikko saatu tai koettu asia ei ole luksusta vaikka siitä tykkäsit kuinka, puhumattakaan useammin tapahtuneista tai saaduista jutuista.
Pääsin kerran 70-luvun lopulla (noin 10-vuotiaana) tätini kanssa kahvilaan, jossa pöytään tuotiin kannullinen teetä ja englantilaistyylinen monikerroksinen tarjotin erilaisia makeita ja suolaisia paloja. Koko siellä olo aikamme täti kyseli kuulumisiani, haaveitani ja unelmiani ja kuunteli, mitä kertoilin. Tätä en lapsuuteni aikana toiste kokenut, että aikuinen kohteli kuin vertaistaan ja keskusteli oikeista asioista kanssani, täti valitettavasti menehtyi onnettomuudessa pian tuon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
"... mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?"
Avauksen pointti unohtui suurimmalta osalta.
Joka viikko saatu tai koettu asia ei ole luksusta vaikka siitä tykkäsit kuinka, puhumattakaan useammin tapahtuneista tai saaduista jutuista.
Mutta jos sellaista ei ollut?
No ruokaostoksista esim. yksittäiset tuuttijäätelöt jokaiselle perheenjäsenelle. Perhepitsa koko perheelle Kotipizzasta, ehkä kerran vuodessa (silloin se kinkku oli vielä sitä hyvää murua, eikä neliöitä).
Uudet levikset (no, yhdet sain, mutta ne olikin tärkeimmistä tärkeimmät).
Kuvottava hyypiö.