Mitä asumiskuluja omakotitaloasumisesta tulee verrattuna kerrostaloasumiseen?
- Vuokratontti / Kiinteistövero
- Isommat sähkölaskut
- isommat vakuutusmaksut
- jätevesimaksut
- jätemaksut
- ?
Kommentit (498)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerrostalokaksiosta maksaa nelisensataa kuussa (ellei ole lainanlyhennyksiä siihen päälle), niin luulen, että aika lailla samaan voi mennä kulut omakotitalossa, riippuu tietysti talosta.
Nykyään kyllä rakennetaan mielettömän isoja uusia omakotitaloja, joissa ei varmaan pääse noin vähällä, mutta onhan sitten sitä lääniä.
Toisaalta tulee mieleen kysymys, että mihin sitä tilaa niin paljon tarvitaan, kun nykyään lapsiakin syntyy niin vähän. Harvoilla vielä on sitä rahaakaan valmiiksi ihan omasta takaa, ellei ole saanut suuria perintöjä tai sitten tosiaan säästänyt koko summan, mikä tuntuu aika uskomattomalta. Eli pankkilainaa on otettava ja sitä sitten maksettava kulujen päälle.
Kyllä loppujen lopuksi Suomessa on kaikki asuminen kallista, kun ottaa huomioon, miten sähköyhtiöt on saaneet vallan kupata kansaa. Monet muutkin pakolliset maksut on nousseet kaiken aikaa, niin että oikeasti edullista asumismuotoa ei olekaan paitsi teltassa.
Nykyään ei kyllä todellakaan rakenneta isoja omakotitaloja, ennemminkin olen ihmetellyt miten perheet mahtuu asumaan niin ahtaissa taloissa. Mutta kai se rakentaminen ja lämmittäminen on niin kallista, ettei ole varaa isompiin. Onneksi vanhemmissa taloissa löytyy vähän isompia, alle 10v vanhat on järjestään aika ahtaita.
No kyllä tuolla Oikotiellä kun käy joskus kurkkimassa niin on myynnissä uusia valtavan isoja taloja. Voi vain arvailla, miksi ne on myytävänä.
Ja kyllä vain maata kierrellessään näkee valtavan isoja hienoja uusia omakotitaloja, viimeksi kävimme asioimassa oikein ökytalossa, ja ihan nuori pariskunta siinä asui. Ei ollut pihakaan vielä kokonaan laitettu valmiiksi. Ajateltiin vain, että joko nuo on syntyneet kultalusikka suussa tai sitten niillä on kauhea velka.
Yhteen aikaan kun katseltiin talotehtaitten mallistoja, niin kaikki ne talotyypit oli isoja. Ehkä nyt on vähän palattu siihen ajatukseen, että neliöitä voisi vähentääkin. Nyt näkee jo pienempiäkin malleja.
Kyllä perheet mahtuu ihan hyvin, asenteistahan se on kiinni. Minä asuin lapsena asunnossa, missä oli vain huone ja keittiö. Kesäisin nukuttiin siskon kanssa eteisen komeroon tehdyssä makuutilassa, oltiin mielestämme kuin omassa huoneessa. Kylmään aikaan äiti ja isä nukkui kamarissa levitettävässä vuodesohvassa ja sisko ja minä keittiön hetekassa, jonka sai päiväksi kasaan. Myöhemmin meille syntyi vielä vauva, sen pinnasänky oli kamarissa ja sitten se nukkui äidin ja isän vieressä ja myöhemmin minun kanssa siellä keittiössä, kun sisko oli jo muuttanut pois. Mitään omaa huonetta minulla ei lapsuudenkodissani ikinä ollut. Läksyt tein siinä sängyn päällä. Minulla oli vain oma pieni kaappi, missä oli lelut ja kirjat ja muut tavarat. Vielä tätäkin pienemmissä oloissa on lapsiperheet ennen asuneet ja vieläpä hyvinkin monilapsiset.
Nykyäänhän se on melkein lasun paikka, jos lapsilla ei ole kunnon tilaa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Kummallista, että tämmöiset aloitukset muuttuvat aina väittelyksi siitä, miten asumismuoto x on niin paljon parempi.
Kukin tyylillään. Okt-asujalla pitää aina olla vararahasto, yhtiömuotoinen asuminen ei tuota yllättävää rahanmenoa, kun taustatyöt on tehty eli selvitetty rakennuksen ja yhtiön kunto.
Ei omakotitalossakaan tulf yllätyksiä, jos ennskoi huollot ja korjaukset.
Ihan yhtälailla kerrostalossa voi tulla yllätysmenoja, jos niitä ei ole ennakoitu.
Kerrostalossa pystyt aika vähän vaikkuttamaan siihen että miten siellä toimitaan.
Täällä oulussa normi kerrostalokolmio,vastike 210 ,pari penniä päälle. Vakuutus mitälie 50e /3 kk , + vesimaksu 15e per kk. Netti kuuluu vastikkeeseen sentään.
68 neliötä, pari vuotta vanha, keskustaan pari min kävellen.
En tiedä millasta taloa tuolla rahalla ylläpidettäs, ja minkä verran maksais ajella kaupunkiin .
Vierailija kirjoitti:
Kaikki korjaukset, jotka kerros/rivitalossa kuuluvat taloyhtiön vastuulle. Jos esim. lämminvesivaraaja menee yllättäen rikki, maksat uuden.
Toki taloyhtiössäkin osakas käytännössä maksaa nämä yhtiövastikkeessa, mutta yhtiövastikkeen suuruuden pystyy helposti ennakoimaan pitkälle tulevaisuuteen, kun taas omakotitalossa voi tulla kalliita korjaustarpeita aika yllättäen.
Mut mul on lämminverivarsa.
Mielummin asun omakoti kuin kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oulussa normi kerrostalokolmio,vastike 210 ,pari penniä päälle. Vakuutus mitälie 50e /3 kk , + vesimaksu 15e per kk. Netti kuuluu vastikkeeseen sentään.
En tiedä millasta taloa tuolla rahalla ylläpidettäs, ja minkä verran maksais ajella kaupunkiin .
Meillä kävelymatka kouluun, tarhaan ja lähikauppaan. Kaikki tarvittavat palvelut (terveysasema, rautatieasema, isot marketit) 5km, Helsingin keskustaan 25 min autolla.
120m2 + 64m2 autotalli/varasto, 5v vanha talo nyt, itselle rakennettu. Asumiskulut nippanappa 300e/kk.
Sulla näköjään n 242e.
58e on aika pieni hinta 52 lisäneliölle plus autotallille:)
Itse asun virallisesti kaava-alueen ulkopuolella, tosin vain kilometrin. Kiinteistövero ( joka on varmasti myös rivarissa ) n 300 eur vuodessa. Sähkölasku, ( joka on varmasti myös rivarissa ) kulutuksen ja neliöiden mukaan. Jätemaksu n. 3eur per kerta, mulla 2 krt/kk. Biojätemaksu ( mistä???) 25 eur/ vuosi. Vesimaksu 0 eur, porakaivosta. Jätevesi 0eur, imeytyskenttä. Sakokaivojen tyhjennys imuautolla; n 50 eur/ vuosi. Mulla n. 3 vuoden välein = 150 eur. Hulevesi, 0 eur, valuu jonnekin. Katumaksu 0 eur, ei ole haja-asutusalueella. Aurailen lumet vanhalla traktorinrämällä kun en viitsi kolata. Maksoikohan muutaman tonnin. Jokaisella naapurilla on joku auralaite, en oikeasti tarvitsisi omaa. Nurmikon voi leikata jos haluaa, tai istuttaa siihen mansikoita. Lipunkin saa nostaa, ja rännit putsata, omaan tahtiin, jos ei halua, antaa olla. Enpä usko että edullisemmin voisi missään selvitä. Maksat vain omat laskusi, et löperöiden naapurien. Ehdottomasti suurin kulu on lämmitys sähköllä, mutta siihenkin saa helpotusta nakkelemalla klapeja leivinuuniin . Rakennutin tän n 15. vuotta sitten. Nyt alkaa olla hetki kun pitäis maalailla räystäslautoja yms. Teen sen itse, maksaa maalit, Valtticolor, 50eur litra. Ei taitaisi rivarissa onnistua. Palkkaat siihen firman; heijastinasusteet, hengityssuojain, turvalaitteet ja leimatut telineet. Pekkaspäivät+ 21 vrk keskimäärin Suomessa sairaslomaa/hlö/vuosi, tyky- päivät ja kenties vanhempainloma. ...Työnjohto, konttoristi, toimitilat ja kulkuvälineet, niiden käyttövoimamaksu ja vakuutus. Ammattipätevyys, työterveyshuolto. jätehuoltorekisteri ja tilintarkastaja. Vastuuvakuutus, tapaturmavakuutus, ryhmähenkivakuutus. Työttömyysvakuutusmaksu ja eläketurvamaksu. Työnantajan sosiaaliturvamaksu ja... En nyt äkkiseltään muista kaikkea. Noi kaikkihan on lakisääteisiä, elI pakollisia.... .... .... Maalaan itse.
Ja sähkö maksaa suurinpiirtein saman myös Mannerheimintiellä. Kesäisin ei tarvitse lämmittää, kivitalo varaa päivän auringon yötä varten.
Suosittelen lämpimästi, pointti on olla haja-asutusalueella.
Eikä se silti tarkoita korvessa asumista, meiltä on Helsingin rautatieasemalle 40 min matka, sama kuin Espoon keskuksesta. Ari
Kaikki on korvessa jos ei darrassa voi kävellä kauppaan tai baariin.
Vaan iha samakai se sataselle-parille per kk.
Jos haluaa ottaa rennosti niin vuokralla paras.
Itse joudun reissaan paljon,edelleen, en uskaltas jättää omakotitaloa tyhjilleen vähän väliä .
Talonvahti-blogissa on muutamakin juttu omakotitalon kustannuksista:
https://www.talonvahti.fi/omakotitalon-kustannukset/
https://www.talonvahti.fi/omakotitalon-kustannukset-2/
Sähkö 700€ vuosi vakutukset 650€ vero 500€ nuohous 50€ jäte ja tiemaksu 300€ vesi 90€ paskakaivo 140€ siinä kaikki maksut vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Täällä oulussa&nbs LPp; normi kerrostalokolmio,vastike 210 ,pari penniä päälle. Vakuutus mitälie 50e /3 kk , + vesimaksu 15e per kk. Netti kuuluu vastikkeeseen sentään.
Vai että pennejä... Taidat muutenkin olla markka-ajan hinnoissa? Keskimääräinen kerrostalon hoitovastike oli 2018 vuonna 4,83€/m2. Luultavasti yhtiössänne laiminlyödään kunnossapitoa ja se kostautuu jossain vaiheessa.
Juu ei taida mun 400e/kk vuokra vuositasolla riittää...
Vierailija kirjoitti:
Sähkö 700€ vuosi vakutukset 650€ vero 500€ nuohous 50€ jäte ja tiemaksu 300€ vesi 90€ paskakaivo 140€ siinä kaikki maksut vuodessa
plus auton kulut, jotta pääset sieltä mökistäsi johonkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävelymatka kouluun, tarhaan ja lähikauppaan. Kaikki tarvittavat palvelut (terveysasema, rautatieasema, isot marketit) 5km, Helsingin keskustaan 25 min autolla.
120m2 + 64m2 autotalli/varasto, 5v vanha talo nyt, itselle rakennettu. Asumiskulut nippanappa 300e/kk.
Sulla näköjään n 242e.
Lisääthän nippanappa autosi kulut vielä päälle?
Omakotitalossa asuminen on edullista. Isommat remontit maksaa, mutta niinhän ne taloyhtiöissäkin maksaa. Aina, kun pitää jotain pikkuisenkin isompaa tehdä, kerätään rahat erikseen.
Meillä kaikki asumiskulut 350 Euroa/kk. Ja neliöitä 137. Eli rapiat 2,5 Euroa/m2. Missään taloyhtiössä ei asu noin halvalla (paitsi nämä jossain Helsingissä kun on liikehuoneistoja alakerta täynnä), kun huomioi, että tuo hinta sisältää nekin kolme asiaa, joita normaali hoitovastike ei sisällä eli käyttösähkön, veden ja kotivakuutuksen. Hoitovastikkeet on uusissa kerrostaloissa pääsääntöisesti 4-5 Euroa/m2 ja päälle tosiaan vesi, sähkö ja vakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla näköjään n 242e.
Teen töitä kotitoimistolla mutta kun olin vielä muualla töissä bussi 100m kotoa ja 100m toimistolta maksaisi 67e, ovelta ovelle autolla n 88e. Autossa se etu että samalla hoitui kauppareissut yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla näköjään n 242e.
Teen töitä kotitoimistolla mutta kun olin vielä muualla töissä bussi 100m kotoa ja 100m toimistolta maksaisi 67e, ovelta ovelle autolla n 88e. Autossa se etu että samalla hoitui kauppareissut yms
Jatkan vielä, tuskin em kerrostalossakaan kaikki tekevät töitä kävelyetäisyydellä?
Meidän kulut omakotitalossamme maalla:
- laina 400e/kk
- jätemaksu 16e/kk
- sähkö ja siirto noin 100e/kk (kulutus noin 4500kw/v, riippuen talvesta ja joutuuko pattereita laittamaan päälle)
- polttopuut, jos joutuu ostopuihin turvautumaan, 45e/heittomotti (korkeintaan 3 mottia tarvinnut ostaa talveksi, yleensä saa tehtyä itse koko vuoden puut itse)
- kiinteistövero 128e/v
- jätteenkäsittelymaksu 28e/v
- vesimaksu noin 100e/v
- nuohous 120e/v (sis. 3 hormia)
Meillä on työnnettävä linko ja traktori lumitöihin ja tosiaan puut saadaan omasta metsästä. Ei ole tienhoitomaksuja tai aurauskuluja tms., kun tontti valtion ylläpitämän tien varrella. Eli riippuu paljon missä asuu ja mikä lämmitysmuoto, mitä kuluja tulee.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kulut omakotitalossamme maalla:
- laina 400e/kk
- jätemaksu 16e/kk
- sähkö ja siirto noin 100e/kk (kulutus noin 4500kw/v, riippuen talvesta ja joutuuko pattereita laittamaan päälle)
- polttopuut, jos joutuu ostopuihin turvautumaan, 45e/heittomotti (korkeintaan 3 mottia tarvinnut ostaa talveksi, yleensä saa tehtyä itse koko vuoden puut itse)
- kiinteistövero 128e/v
- jätteenkäsittelymaksu 28e/v
- vesimaksu noin 100e/v
- nuohous 120e/v (sis. 3 hormia)
Meillä on työnnettävä linko ja traktori lumitöihin ja tosiaan puut saadaan omasta metsästä. Ei ole tienhoitomaksuja tai aurauskuluja tms., kun tontti valtion ylläpitämän tien varrella. Eli riippuu paljon missä asuu ja mikä lämmitysmuoto, mitä kuluja tulee.
Kotivakuutus unohtui, joka on 350e/v. Autoja kaksi, jos ne lasketaan okt-menoihin, niin niihin menee sitten varmaan 1500e luokkaa per auto vuodessa kaikkine veroineen, bensoineen ja vakuutuksineen. Työmatkat 20km ja 35km suuntaansa. Veroprosentti sitten pienempi kuin normaalisti työmatkakulujen vuoksi.
Ok-talossa kaikki on halvempaa kuin kerrostalossa. Omakotitalossa asumiskulut neliölle on alle puolet kerrostalon hoitovastikkeesta.