Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä asumiskuluja omakotitaloasumisesta tulee verrattuna kerrostaloasumiseen?

Vierailija
21.03.2021 |

- Vuokratontti / Kiinteistövero
- Isommat sähkölaskut
- isommat vakuutusmaksut
- jätevesimaksut
- jätemaksut
- ?

Kommentit (498)

Vierailija
161/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on sanonut, ettei ok-talossa ole sen enempää kustannuksia kuin kerrostalossakaan. 

Itsellä ainakin on. Sen lisäksi, että on sähkölämmitys, jota tietenkin kaikin keinoin koitetaan säästää, on myös puulämmitys. 

Ne puut pitää ostaa, kun ei ole omaa metsää. Niissä on lisäksi aikamoinen työ; ensin puiden siirto liiteriin, sieltä vähin erin sisälle ja sitten itse puiden poltto (jos omalle työlleen laskee arvoa). 

Samoin on lumityöt ja ruohonleikkuu. Vaikka itse teen, pitää ruohonleikkureihin ostaa bensaa ja pieni lumilinkokin on (tosin aivan susi).  Kerrostalossa ei tällaisista tarvitse huolehtia. 

Vierailija
162/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat kulut molemmissa on pääpiirteittäin, mutta kerrostalossa ne vaan maksetaan vastikkeessa (ja rempat yhtiölainana). Näitä eri maksuja joita ei kerrostalossa ole on esim

- lämmitys, jossain muodossa

- jätemaksu (joitain kymppejä vuodessa)

- tienhoitomaksut riippuen missä asuu, voi olla paljon tai vähän, riippuu myös tuleeko paljon lunta jne

- hulevesimaksu kaupungissa joitain kymppejä vuodessa

- nuohous jos on tulisijoja

- huolto- ja korjauskuluja, riippuu taas talosta ja siitä paljonko haluaa käyttää, mutta käytännössä yleensä vähintään jokunen kymppi vuodessa jotain, toki voi mennä tonnejakin. Jos jättää huollot ja korjaukset tekemättä niin talo hiljalleen ränsistyy.

- se mahdollinen tonttivuokra ja kiinteistövero, satasia tai tonneja vuodessa.

- sähkö ja vesi, sähköön menee talossa ehkä hieman enemmän kuin kerrostalossa, mutta riippuen lämmitysmuodosta ja omasta käytöstä. Vesi voi maksaa enemmän tai vähemmän kuin kerrostalossa.

Omakotitalossa kulut ei jakaudu yhtä tasaisesti, vaan pitää osata ennakoida vähän paremmin ettei tule ylläreitä. Esim kiinteistövero ja tonttivuokra (jos on vuokratontti) on isoja laskuja kerran-kaksi vuodessa, lämmitys on kalliimpaa talvella jne. Lisäksi pitää ymmärtää mitä ja milloin pitää rempata ja huoltaa että talo pysyy kunnossa. Se ei ole vaikeaa ja netistä löytyy hyviä ohjeita. Kokonaisuudessaan kulut neliötä kohti on omakotitalossa yleensä pienemmät kuin kerrostalossa, kun ei tarvitse maksaa ulkopuoliselle tekijälle, mutta vaivaa pitää nähdä itse enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on sanonut, ettei ok-talossa ole sen enempää kustannuksia kuin kerrostalossakaan. 

Itsellä ainakin on. Sen lisäksi, että on sähkölämmitys, jota tietenkin kaikin keinoin koitetaan säästää, on myös puulämmitys. 

Ne puut pitää ostaa, kun ei ole omaa metsää. Niissä on lisäksi aikamoinen työ; ensin puiden siirto liiteriin, sieltä vähin erin sisälle ja sitten itse puiden poltto (jos omalle työlleen laskee arvoa). 

Samoin on lumityöt ja ruohonleikkuu. Vaikka itse teen, pitää ruohonleikkureihin ostaa bensaa ja pieni lumilinkokin on (tosin aivan susi).  Kerrostalossa ei tällaisista tarvitse huolehtia. 

Kerrostalossa maksetaan näistä kaikista, ihan kaikesta. Kuvitteleeko joku, että kerrotalossa kaikki hoituu ilmaiseksi, remontointi ja yms. Kyllä jokainen asukas sen itse maksaa. Aikanaan vanhemmillani oli kaupunkiasunto, maalaistalon lisäksi ja kyllä siinä sähköllä lämpiävässä talossa riitti maksamista. Osakkeen myyminenkin oli tervaa, kuka nykyään moista riesaa itselleen haluaa.

Vierailija
164/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kerrostalossakin jonkun on tehtävä lumityöt ja tankattava ruohonleikkuria, siitä vaan maksetaan huoltoyhtiölle. Myös kerrostaloa lämmitetään, tosin yleensä kaukolämmöllä. Tutustu huvikseen jonkun taloyhtiön tilinpäätökseen niin näet että kyllä ne ihan samat asumisen kulut on sielläkin. Osakas ei vaan voi päättää vähentää kuluja vaikkapa halkoja polttamalla tai muuttamalla osan pihasta niityksi josta ei tarvitse leikata ruohoa.

Vierailija
165/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin vuosi sitten rivarista omakotitaloon. Kulut suunnilleen samat mutta

- asuintilaa 50 m2 enemmän

- 70 m2 harrastetilaa enemmän, johon tehtiin kuntosali

- naapurin metelöinti ei enää kuulu

- muutenkin asumisolosuhteet nousivat reilusti

Vierailija
166/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma tontti eli pelkkä kiinteistövero (meillä suht pieni). Pienempi vesimaksu kuin rivitalossa. Sähkölasku aika lailla sama. Polttopuita ostetaan joka vuosi (ei pakollista). Jätemaksu on lähinnä nimellinen (tyhjennys kerran kolmessa viikossa riittää meille koska sekajätettä tulee niin vähän. Muovit ym. kierrätämme ja biojätteen kompostoimme).

Minusta okt on ainakin meillä halvin asumismuoto. Inhosin kalliiden vastikkeiden maksua rivitalossa. Paljon mieluummin lapioin itse lumet omalta ajoluiskaltani ja lakaisen taloni edustan kuin maksan satoja euroja kuussa vastiketta.

Edeleenkin on rivitaloyhtiöitä, joissa nuo hommat hoidetaan kiertävänä talkootyönä osakkaiden kesken. Tämä tuo säästöä asumiskuluihin, mutta ei ole usein kovin haluttu tapa. Jostain kumman syystä se OmaKotiTalon ajoluiskan puhdistus on kivaa, mutta yhteisen ajotien kolaaminen edes kerran kuukaudessa on tympeää ilmaista palvelustyötä.

Tuossa painaa ehkä enemmän se epätasainen työnjako. Aikanaan asuimme rivitalossa, missä asukkaat hoitivat itse yhteisiä alueita, mutta työt jakautuivat hyvin epätasaisesti. Itse pidin kyllä esimerkiksi nurmikon ajamisesta, mutta tokihan se jossain vaiheessa alkoi hieman tympimään, kun asian hoiti käytännössä kolme eri asukasta, vaikka asuntoja oli sen 20. 

Vierailija
167/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en laske puiden sisälle kantamiselle ja poltolle varsinaista työn määrään perustuvaa arvoa, koska vaikka talvisin poltankin vähintään joka toinen päivä takkaa, niin minulle se on enemmän 'harrastus' ja nautinto, kuin työ.

Vierailija
168/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kerrostaloasunnossakin maksetaan vastiikkeen kautta lämmityksestä ja lämpimästä käyttövedestä yms. Puulämmitys on aivan oma valinta, jos sellainen olisi kerrostalossa, niin samat hommat siellä olisi. 

Nurmikonleikkuusta maksetaan huoltoyhtiölle. Toki asukasta kohden osuus on pienempi, mutta maksetaan kuitenkin. Voithan sinä palkata jonkun tekemään nuo hommat omakotitalossakin, niin ei tarvitse niistä huolehtia.

Vierailija
169/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki luetellut kulut koskevat yhtä lailla kerrostaloa.

Ei asiaa muuta mitenkään se että niitä maksetaan kerrostalossa yhtiovastikkeessa jolloin ne pysyvät "piilossa" kaikilta joka eivät viitsi käydä yhtiökokouksessa.

Omakotitalossa on päinvastoin mahdollista välttää monien ostopalveluiden kulut tekemällä työn itse sen sijaan että palkkaisi jonkun tekemään vaikka lumityöt.

Minusta taas tuntuu, että moni ok-talon omistaja vaan toteaa, että taloyhtiössä ärsytti vastikkeiden maksu. Unohdetaan kätevästi, että ne vastikkeet sisältävät aika paljon samoja asioita kuin omakotitalossakin. Omakotitalossa on toki helpompi säästää esim. lumitöissä. Omakotitalon huoltoa kyllä kannattaa tehdä ennakoiden. Monesti näkee todella kurjassa kunnossa olevia taloja, joissa ei ole tehty edes välttämättömiä huoltotoimenpiteitä säästämisen vuoksi.

Asun siis ok-talossa ja meillä siirretään joka kuukausi remonttirahastoon rahaa tulevia korjauksia varten. Ennakoidaan hieman tulevaa, eikä jäädä odottamaan pahinta rysähdystä.

Näinhän se on. Mutta vastikkeen mukana maksetaan aina myös niitä isännöinnin ja kiinteistöhuollon kuluja ja naapureiden remppoja. Se on se mikä niissä tympäisee. Käytännössä keskikokoisen okt:n asumiskulut on samaa luokkaa kuin tilavan kolmion taloyhtiössä, tai näin ainakin meillä. Mutta ennakoida pitää tietenkin omakotitalossa enemmän, joinain kuukausina asumiskulut on pienet ja joskus taas isot.

Vierailija
170/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotivakuutus kattavampi. Taloyhtiöllä on kiinteistövakuutus.

Nuohous. Hoonataan niitä kerrostalon putkiakin silloin tällöin.

Vettä ja sähköä ei mene asumismuodon mukaan vaan asukkaiden tottumusten mukaan ja monella on oma kaivo.

Kiinteistövero on molemmissa.

Tonttivuokra voi olla molemmissa.

Tiemaksua harvemmin on kerrostalossa.

Jöte- ja jätevesi on maksullista molemmissa.

Korjaukset, siivoukset (saunaosasto, rappukäytävät) ja lumityöt voi okt-asuja tehdä itse. Kerrostalossa niistä maksetaan aina huoltoyhtiölle.

Kerrostalossa maksetaan myös isännöintipalveluista.

Tiemaksuja ei taida missään kaupunkipaikoissa olla omakotiasukkaalla.

Kolmessa kunnassa olen asunut okt:ssa, enkä olemoiseen törmaännyt.

Vierailija
171/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienhoitomaksu

Lumityöt jos iso tontti

Hulevesimaksu

Aidanrakennuskulut

Nuohousmaksu

Kiinteistövälitys

Kaikki käytännössä kalliimpaa kuin kerrostalossa asuminen

Nuohousmaksua lukuunottamatta (kerrostalossa kyllä joutuu nuohoamaan ilmastointiputket) nuo kaikki maksut ovat myös kerrostalossa, ainahan ei ole missään talossa pakollinen.

T. Isännöinti

Vierailija
172/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vertailla neliöitä ja vastiketta. Esimerkiksi pikaisesti katsottuna meidän omakotitalon kokoisessa kerrostaloasunnossa hoitovastike olisi 882 € kuukaudessa. Meillä ei ole yhtenäkään kuukautena tuollaista maksua, joten vuosikustannukset ovat pienemmät. Toki pihahuolto yms. tehdään itse, joten siinä säästää jonkun verran. 

Vierailija
173/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma tontti eli pelkkä kiinteistövero (meillä suht pieni). Pienempi vesimaksu kuin rivitalossa. Sähkölasku aika lailla sama. Polttopuita ostetaan joka vuosi (ei pakollista). Jätemaksu on lähinnä nimellinen (tyhjennys kerran kolmessa viikossa riittää meille koska sekajätettä tulee niin vähän. Muovit ym. kierrätämme ja biojätteen kompostoimme).

Minusta okt on ainakin meillä halvin asumismuoto. Inhosin kalliiden vastikkeiden maksua rivitalossa. Paljon mieluummin lapioin itse lumet omalta ajoluiskaltani ja lakaisen taloni edustan kuin maksan satoja euroja kuussa vastiketta.

Edeleenkin on rivitaloyhtiöitä, joissa nuo hommat hoidetaan kiertävänä talkootyönä osakkaiden kesken. Tämä tuo säästöä asumiskuluihin, mutta ei ole usein kovin haluttu tapa. Jostain kumman syystä se OmaKotiTalon ajoluiskan puhdistus on kivaa, mutta yhteisen ajotien kolaaminen edes kerran kuukaudessa on tympeää ilmaista palvelustyötä.

Tuossa painaa ehkä enemmän se epätasainen työnjako. Aikanaan asuimme rivitalossa, missä asukkaat hoitivat itse yhteisiä alueita, mutta työt jakautuivat hyvin epätasaisesti. Itse pidin kyllä esimerkiksi nurmikon ajamisesta, mutta tokihan se jossain vaiheessa alkoi hieman tympimään, kun asian hoiti käytännössä kolme eri asukasta, vaikka asuntoja oli sen 20. 

Asuin aikanaan tuollaisessa tee-se-itse taloyhtiössä ja esim. lumitöiden tekeminen aamuisin mun osalta kaatui siihen, että mun piti yleensä lähteä ajamaan töihin, pitkää työmatkaa, hyvin aikaisin aamulla.

Vierailija
174/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruohonleikkuriin menevä bensan määrä on aika mitätön kaupunkitontilla. Meillä menee reilu 1000 neliön tontilla 12 litraa kesässä.

Puulämmityskin on vapaaehtoista. Meidän kaukolämpötalossa puun käyttö takassa ei juurikaan säästä, kun vesikiertoinen lattialämmitys on pakko olla päällä joka tapauksessa. Toki vähän pienemmällä voisi olla. Puut saamme ilmaiseksi vanhempien metsästä, useimmiten valmiiksi pilkottuina.

Vierailija
175/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki luetellut kulut koskevat yhtä lailla kerrostaloa.

Ei asiaa muuta mitenkään se että niitä maksetaan kerrostalossa yhtiovastikkeessa jolloin ne pysyvät "piilossa" kaikilta joka eivät viitsi käydä yhtiökokouksessa.

Omakotitalossa on päinvastoin mahdollista välttää monien ostopalveluiden kulut tekemällä työn itse sen sijaan että palkkaisi jonkun tekemään vaikka lumityöt.

Minusta taas tuntuu, että moni ok-talon omistaja vaan toteaa, että taloyhtiössä ärsytti vastikkeiden maksu. Unohdetaan kätevästi, että ne vastikkeet sisältävät aika paljon samoja asioita kuin omakotitalossakin. Omakotitalossa on toki helpompi säästää esim. lumitöissä. Omakotitalon huoltoa kyllä kannattaa tehdä ennakoiden. Monesti näkee todella kurjassa kunnossa olevia taloja, joissa ei ole tehty edes välttämättömiä huoltotoimenpiteitä säästämisen vuoksi.

Asun siis ok-talossa ja meillä siirretään joka kuukausi remonttirahastoon rahaa tulevia korjauksia varten. Ennakoidaan hieman tulevaa, eikä jäädä odottamaan pahinta rysähdystä.

Näinhän se on. Mutta vastikkeen mukana maksetaan aina myös niitä isännöinnin ja kiinteistöhuollon kuluja ja naapureiden remppoja. Se on se mikä niissä tympäisee. Käytännössä keskikokoisen okt:n asumiskulut on samaa luokkaa kuin tilavan kolmion taloyhtiössä, tai näin ainakin meillä. Mutta ennakoida pitää tietenkin omakotitalossa enemmän, joinain kuukausina asumiskulut on pienet ja joskus taas isot.

Hyvää tekisi ennakointi kerrostalossakin, moni talo on järkyttävässä kunnossa ja korjaaminen (esim. putket) maksaa maltaita. Samoin vesivahinko, tapahtuu useimmiten niin, että monta asuntoa kastuu, ja syy on naapurissa mutta niin vain maksat naapurin mokasta.

Yksi asia omakotitalossa peittoaa kaiken muun, joudut sietämään vain oman väkesi äänet. Tulisin hulluksi viidessä minuutissa kerrostalossa, juurikin naapurimetelin ja hajujen takia. Kiusaannun joka kerta kun kavereilla käyn. Eilen vein pääsiäistervehdyksen kaverille, joimme kahvit, kolmesti kävi joku kusella kahvien aikana niin, että pääsimme äänimaailmasta nauttimaan istuessamme kahvilla. Olisimme juoneet kahvit parvekkeella mutta alakerrassa joku istui omallaan ja poltti tupakkaa ja huusi puhelimeen.

Ei kiitos koskaan kerrostaloon.

Vierailija
176/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin aikanaan tuollaisessa tee-se-itse taloyhtiössä ja esim. lumitöiden tekeminen aamuisin mun osalta kaatui siihen, että mun piti yleensä lähteä ajamaan töihin, pitkää työmatkaa, hyvin aikaisin aamulla.

Kun myin taloni ja ostin eläkeaikojen kodiksi uuden rivarin päätykolmion, ilmoitin ekassa kokouksessa, etten tee talkoita, niin loppui talkoot tässä yhtiössä ja nyt kaikki ovat tyytyväisiä, kun piha on aina auki ja nure siisti. Ennen ollut kuulema tappelu koko ajan kun osa porukasta ei tehnyt. Joka ei pysty maksamaan muuttakoon pois.

Vierailija
177/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein myös se kolattava/leikattava alue on isompi kuin omakotitalossa (no toki on poikkeuksia), ja sitten jos omalle viikolle sattuu joku kauhea lumimyräkkä niin siinähän kolaat tuntikausia. Omakotitalossa voi kolata kerralla vain sen minimin että saa oman auton pihasta ja myöhemmin lisää, ei ole niin iso urakka kerralla tehtäväksi.

Vierailija
178/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruohonleikkuriin menevä bensan määrä on aika mitätön kaupunkitontilla. Meillä menee reilu 1000 neliön tontilla 12 litraa kesässä.

Puulämmityskin on vapaaehtoista. Meidän kaukolämpötalossa puun käyttö takassa ei juurikaan säästä, kun vesikiertoinen lattialämmitys on pakko olla päällä joka tapauksessa. Toki vähän pienemmällä voisi olla. Puut saamme ilmaiseksi vanhempien metsästä, useimmiten valmiiksi pilkottuina.

Minulla oli aikoinaan iso omakotitalo isolla tontilla. Nurmikonleikkuuseen meni viikossa alkukesästä noin 2 h ja loppukesästä sama parin viikon välein. Talvella lumitöihin keskimäärin suunnilleen sama, oli aikoja, ettei kolaan tarvinnut tarttua viikkokausiin, pari kertaa pyysin tuttavaa käymään traktorilla, olisin maksanut mutta kahvit riitti kiitokseksi.

Oma rauha ha öitten hiljaisuus ja oman pihan ihanuus korvasivat kyllä moninkertaisesti työmäärän. Nyt asun pienessä rivariyhtiössä,ä on sukulaisen rakentama, joten hiljaisuus ja laatu on taattu, ja minulla on päätyasunto ja yhteistä seinää naapurin kanssa noin metri, asunnot on porrastettu.

Vierailija
179/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kerrostaloasunnossakin maksetaan vastiikkeen kautta lämmityksestä ja lämpimästä käyttövedestä yms. Puulämmitys on aivan oma valinta, jos sellainen olisi kerrostalossa, niin samat hommat siellä olisi. 

Nurmikonleikkuusta maksetaan huoltoyhtiölle. Toki asukasta kohden osuus on pienempi, mutta maksetaan kuitenkin. Voithan sinä palkata jonkun tekemään nuo hommat omakotitalossakin, niin ei tarvitse niistä huolehtia.

Taloyhtiön pihat ovat isommat, kyllä kulut per asukas ovat paljon suuremmat kuin omakotitalossa, jossa autopaikkojakin yleensä vain kaksi pihalla.

T. Isännöijä joka asuu omakotitalossa

Vierailija
180/498 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta, mutta omakotitalossa asuvana kuulut pieneen eliittiin, Sipoonrannassa suurempaan ja sitä rataa, johonkin hikiseen lähiöön verratuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän