Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä asumiskuluja omakotitaloasumisesta tulee verrattuna kerrostaloasumiseen?

Vierailija
21.03.2021 |

- Vuokratontti / Kiinteistövero
- Isommat sähkölaskut
- isommat vakuutusmaksut
- jätevesimaksut
- jätemaksut
- ?

Kommentit (498)

Vierailija
401/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri maksaa kerrostalossa reilun 100 neliön asunnosta vastiketta yli 400€ kuussa. En saa mitenkään menemään sellaista summaa oman taloni kiinteisiin kuluihin kuukaudessa. Laitan tietysti koko ajan rahaa säästöön tulevia korjauksia varten, mutta siitä huolimatta koen, että osakeyhtiössä asuminen ei tosiaan ole niin edullista kuin moni tuntuu kuvittelevan.

Sukulaiseni maksoi kerrostaloasuntonsa putkiremontista lähes 80 tuhatta. Ja uusitaan niitä julkisivuja, kattoja ja muita taloyhtiöissäkin. Lasku tulee osakkeenomistajille.

Omakotitalon putkiremontin saa muutamalla tonnilla.

Meidän kerrostaloyhtiössä ei ole vastiketta koska tulot tulee kivijalkaliikkeiden vuokrista

Okt asuminen on yleisesti ottaen halvin asumismuoto. Mutta ylläokeva on joidenkin kerrostalojen kohdalla totta, jolloin niissä asuminen on halvempaa. On itseasiassa joitakin taloyhtiöitä Helsingissä, joiden liiketilavuokrat tuottaa asukkaille kuukausittain tuloja (tai en ole varma maksetaanko se kerran vuodessa).

Mutta nämä ovat harvinaisia poikkeuksia.

Vierailija
402/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talollinen kirjoitti:

Kukaan viksu ei mene kerrostaloon budjaamaan. Jos pinkka ei kesta ostaa omaa taloa niin köysikaupasta löytyy apu häpeään!

Enemmän se kerrostalo-osake maksaa kuin vastaavan kokoinen omk-talo. Ainakin pk-seudulla hinnat pilvissä.

Eli saat Helsingin keskustasta meren läheltä halvemmalla omk-talon kuin sama neliömääräisen kerrostalo-osakkeen? Tuskinpa saat. Toisen omistat itse ja toisesta omistat vain ne huoneiston käyttöön oikeuttavat osakekirjat ja huoltovastuun? Siihen vielä osakkeenomistajan vastuu koko kiinteistön korjaustarpeista.

Kerros ja omakoitaloja pitää verrata keskenään  samalla paikkkakunnalla ja samanveoisilla alueilla. HElsingin eikä muidenkaan isojen kaupunkien keskustoissa ei ole ok-taloja ellei jotain edustus tai virka-asuntoja lasketa , mutta lähiöissä ja Espoossa ja Vantaalla on. Eli OK taloa lähiössä ptiää verata kerrosaloon lähiössä.

Sitten on ihan turha verata ok-taloa jossain Sysmässä kerrostaloon Helsinissä. Vaikka ok-talo Sysmässä olisi ilmainen niin ei se aja samaa asia kuin asunto tai OK-talo Helsingissä.

Miten niin ei aja samaa asiaa?

Tietenkin ajaa.  Molemmisssa asutaan.  Eikös asunto ole asumista varten?

Omakotitalossa Sysmässä asuvalla on työ, toimeentulo ja sosiaalinen elämä siellä.  Samalla tavalla kuin jossain Helsingissä sille, jolla vastaavat asiat on siellä pääkaupungissa.  

Tuossa kommentissa paistaa nyt taas pääkaupunkiseudun ihmisen omahyväisyys, kuvitelma siitä, että pelkästään Helsingin seuduilla voi elää hyvää elämää ja jossain Sysmässä asuva kituu ja kärsii siitä, että asuu niin kaukana Helsingistä.

Ajatteleeko ihmiset aina ja kaiken aikaa sitä, mitä niitten asunnoista saa rahana joskus myöhemmin, jos haluavat muuttaa pois tai peräti kuolevat ja mitä jää perillisille?  Mitä perillisille jää, kun Helsingissä vuokralla asuva kuolee?  Tai mitä ylipäänsä jää käteen vuokra-asunnosta, kun siitä muuttaa pois?  Ihan sama, asutko siellä tai täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eesus kirjoitti:

Paljonhan se riippuu millaisesta omakotitalosta kyse ja toki kerrostaloasumisessakin on muuttuvia tekijöitä. Itse olen molemmissa asunut tosin sinkkuna kerrostalossa ja nyt perheellisenä (kaksi aikuista ja kolme lasta) omakotitalosta. Talo ei mikään valtava ole n. 120 neliötä (oma 2400 neliön tontti) mutta suorasähkölämmitys toki nostaa melkoisesti sähkönkulutusta. Käytössä sähköpattereita, lattialämmitystä ja ilmalämpöpumppu + varaava takka. Vaikka käytännössä ilmalämpöpumpulla ja varaavalla takalla talvellakin hoidetaan lämmitys ja pakolliset lattialämmitykset päällä on sähkönkulutus n. 14 000kwh vuodessa. Eli n. 160e/kk tasaisesti jaettuna, kun lasketaan kulutus, siirto, verot. Toki se ei noin tasaisesti todellisuudessa jakaannu. Nuohous kerran vuodessa joka ei paljoa tuo lisää vuodessa. "likakaivon" tyhjennys kaksi kertaa vuodessa. Kiinteistöverot yhteensä n. 400e vuodessa (tosin myös kesämökki on joten en muista paljonko pelkän talon osalta), vedenkulutus melko pientä suhteessa asukaslukuun 90-110 kuutiota vuodessa. Polttopuut omasta metsästä. Oikeastaan suurimmat erot kerrostaloasumiseen ovat tässä tapauksessa huomattavasti korkeammat sähkölaskut, kaivon tyhjennykset, kiinteistövero ja väitänpä, että myös remppaaminen kalliimmaksi tulee. Jos kaikki kulut lähtisi yhteen ynnäämään niin väitän, että karkeasti 120-160e/kk menisi vähemmän rahaa kuluihin jos kerrostalossa asuisi ja yläkanttiin tuo ei ainakaan ole.

Sähkölaskua ei voi verrata noin suoraan. Totta, että se on suorasähkölämmitteisessä talossa suurempi, mutta toisessa talossa se lämmitys maksetaan yhtiövastikkeessa. Yleensä kerrostalot kaukolämmössä, jonka hinta noussut tasaisesti. Olen asunut kaikissa muodoissa ja laskenut kulut, meillä nyt suorasähkölämmitteisessä talossa selvästi halvemmat peruskulut.

Remppoja ei voi ajatella ja laskea noin. Vähän pimeä ajatus että omakotitaloasujalle tulee sitten "remppoja jotka on kalliimpia".

Jos ottaisit selvää asioista, niin tietäisit että oktn peruskorjaaminen on yleensä halvempaa kun kerrostalon. Remontti, jos puhutaan keittiörempasta, tai sisätilojen rempasta, tai kylppärirempasta, on taas saman hintaisia, jos samankokoiset tilat ja samat matskut.

as oy asukas vaan makselee kaiken erilaisissa vastikkeissa, hoitovastikkeessa ja rahoitusvastikkeessa, eikä huomaa eikä ajattele paljonko mihinkin sitänrahaa menee.

Vierailija
404/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On 130 neliön omakotitalo, ja 1300 asuinneliötä kerrostalossa. niin omakotitalossa  omistaja maksaa kaikki asumiskustannukset ja kerrostalossa niitä osakkeenomistajia voi olla 30 tai enemmänkin, niin kulutkin jakaantuvat tämän omistajajoukon yhdessä maksettaviksi.

Kerrostaloasunnon omistaja voi vuokrata asuntonsa, joka usein on sijoitusasunto, jollekin ihmiselle asunnoksi, jolloin vuokralainen maksaa ne asumiskulut siitä asunnosta vuokran muodossa.

Aivan, mutta se asunnon omistaja ei sitten voi itse asua siinä asunnossaan.  Ja jossain hänenkin täytyy asua ja maksaa taas siitä.

Vierailija
405/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa talossa asuminen on helvetin halpaa verrattuna kennotaloon asumiseen, saatika vuokralla asumiseen. Saa kulkee alasti pihalla ja levittää koneet miten päin haluaa eikä kelleen ole tilivelvollinen, teki sitten niin tai näin, tai oli tekemättä.

Hulevesi maksua ei haja alueella tunneta, ei vedestä maksuja, ei kaukolämpö maksuja, ei lumityö maksuja, ei nurmikonleikkuu maksuja, ei remonteista maksuja työn osalta kun itse ranettaa, ei parvekelasitusmaksuja, ei isännöitsijöille tyhjänpanttina olemisesta maksuja, ei huoltoyhtiön laiskoille ja mitään tekemättömille huoltomiehille mitään maksuja, jne jne...

Pakolliset verot ja maksut n. 1800e vuodessa, eli satkuviiskymppiä kuukauvessa. Maalla asuessa ei tarvii käydä edes töissä, työttömyysrahalla pärjää hienosti, kun vaan viittii tehä pikkasen omalta tontilta polttopuita lämmitykseen ja aurinkoviiniä omaan- ja vieraitten tarpeeseen, vain hölmö maksaa ylihinnotellusta viinasta veroa.

..Niin, ja tuossa rannassa olevasta järvestä saa kallaa minkä jaksaa käyvä onkimassa, ja jäneksiä ja lintuloita voi ampua mehtästä.

Viksu pääsee vähemmällä, hölmö kaiken maksaa...

Vierailija
406/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti asumismuotona omakotitalossa asumisen alkaen kustannukset tulee halvemmaks.. Tosin OK-talon lämmityskustannukset saattavat olla yllättävänkin isot (luokkaa +3500e/v.) MUTTA muista ottaa laskiessasi huomioon myös se tosiasia että oot OK-talossa joka touhuissa se talon ilmainen talkkari, ja niitä touhuamisia on paljon enemmän kun ehkä kuvittelitkaan olevan.

Vierailija
407/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitoni mukaan olemme säästäneet 30 vuodessa n. 375000.- € asumalla omakotitalossa. Verrokkina on, että olisimme asuneet vuokralla kerros/rivitalossa.

Vierailija
408/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtiövastike jää pois.

Tilalle tulee:

(kalleimmasta halvimpan)

- lämmitys

- vesimaksu 

- sähkölasku yleensä nousee vaikka taloa ei lämmitettäisi sähköllä

- kiinteistövero

- kiinteistövakuutus

- jätehuolto

- nuohous 

Paikkakuntakohtaisesti voi olla tiemaksu

Tiemaksu ei ole paikkakuntakohtainen. Tiemaksu maksavat yksityistien osakkaat. Meillä se on ollut esim. 75e jo viimeiset 19 vuotta. Vieressä menee yksityistie jossa vain yksi osakas, tien päässä olevan talon asukas. maksaa tällöin kaikki tien kulut itse.

Joissain kaupungeissa peritään tiemaksua, tontin osuudelta. Helsingissä esim.

Vierailija
409/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri maksaa kerrostalossa reilun 100 neliön asunnosta vastiketta yli 400€ kuussa. En saa mitenkään menemään sellaista summaa oman taloni kiinteisiin kuluihin kuukaudessa. Laitan tietysti koko ajan rahaa säästöön tulevia korjauksia varten, mutta siitä huolimatta koen, että osakeyhtiössä asuminen ei tosiaan ole niin edullista kuin moni tuntuu kuvittelevan.

Sukulaiseni maksoi kerrostaloasuntonsa putkiremontista lähes 80 tuhatta. Ja uusitaan niitä julkisivuja, kattoja ja muita taloyhtiöissäkin. Lasku tulee osakkeenomistajille.

Omakotitalon putkiremontin saa muutamalla tonnilla.

Meidän kerrostaloyhtiössä ei ole vastiketta koska tulot tulee kivijalkaliikkeiden vuokrista

Tuo on kyllä totta. Mutta asumiskustannusten huokeus tuosta syystä näkyy voimakkaasti korkeana hintana. Pientaloissa tällaista kytköstä ei juurikaan ole. Päinvastoin edulliset pientalot ja mitättömät asuinkustannukset kulkevat käsi kädessä.

Vierailija
410/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MUTTA muista ottaa laskiessasi huomioon myös se tosiasia että oot OK-talossa joka touhuissa se talon ilmainen talkkari, ja niitä touhuamisia on paljon enemmän kun ehkä kuvittelitkaan olevan.

Tee se itse miehiä (ja naisia) jotka tuos paukutteli henkseleitään OK-asumisen halpuudella... Entäs sitten kun jos sairastut niin jotta joudutkin teettämään kaikki työt muilla, +25e/tunti - niin se Ok-talossa asumisen näennäinen edullisuus (itse talkkarina ilmaiseksi) loppu ku seinään.

Vierailija
411/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MUTTA muista ottaa laskiessasi huomioon myös se tosiasia että oot OK-talossa joka touhuissa se talon ilmainen talkkari, ja niitä touhuamisia on paljon enemmän kun ehkä kuvittelitkaan olevan.

Tee se itse miehiä (ja naisia) jotka tuos paukutteli henkseleitään OK-asumisen halpuudella... Entäs sitten kun jos sairastut niin jotta joudutkin teettämään kaikki työt muilla, +25e/tunti - niin se Ok-talossa asumisen näennäinen edullisuus (itse talkkarina ilmaiseksi) loppu ku seinään.

Moni asia voi muuttua jos sairastuu. Murheista on silloin ehkä pienin tai tuo jopa iloa elämään että palkkaa lähiseudun reippaita nuoria tekemään lumityöt. Mitä hirvittävää siinä?

Vierailija
412/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni asia voi muuttua jos sairastuu. Murheista on silloin ehkä pienin tai tuo jopa iloa elämään että palkkaa lähiseudun reippaita nuoria tekemään lumityöt. Mitä hirvittävää siinä?

No tuo voi olla samantevääkin.. Hmm.. pelkästä sairaalassa makaamisesta veloitus on jo tonnin/kk.

Vierailija
413/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienhoitomaksu

Lumityöt jos iso tontti

Hulevesimaksu

Aidanrakennuskulut

Nuohousmaksu

Kiinteistövälitys

Kaikki käytännössä kalliimpaa kuin kerrostalossa asuminen

- meille ei ainakaan tule laskua tienhoidosta, asumme okt:ssa 2 km kaupungin keskustasta

- lumityöt teemme itse, hyvin suunniteltu tontti niin ettei tarvitse puhdistaa kuin ajoluiska omaan autokatokseen

- hulevesimaksu on ihan mitätön! omassa talossa käytetään vettä säästeliäästi joten vesimaksut voivat olla huomattavasti kerros-/rivitaloa alhaisemmat

- nuohous on meillä 80€ kerran vuodessa

- kuinka usein rakennatte aitoja? meillä ei sellaista tarvita

- aiotteko heti muuttaa kun mietit kiinteistönvälityksen hintaa? Minulle okt on loppuelämän koti.

kai omakotitalon katto joskus tulee tiensä päähän, taitaa olla aika kallis

Vierailija
414/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjanpitoni mukaan olemme säästäneet 30 vuodessa n. 375000.- € asumalla omakotitalossa. Verrokkina on, että olisimme asuneet vuokralla kerros/rivitalossa.

vertaat väärin,

eikö pitäs verrata, että jos asuis omistamassaan kerrostalossa,

vai asutko siinä omakotitalossa vuokralla

Vierailija
415/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsääntöisesti asumismuotona omakotitalossa asumisen alkaen kustannukset tulee halvemmaks.. Tosin OK-talon lämmityskustannukset saattavat olla yllättävänkin isot (luokkaa +3500e/v.) MUTTA muista ottaa laskiessasi huomioon myös se tosiasia että oot OK-talossa joka touhuissa se talon ilmainen talkkari, ja niitä touhuamisia on paljon enemmän kun ehkä kuvittelitkaan olevan.

Melkoinen "ökykartano" saa olla, että pelkkä lämmitys maksaa 3500 € vuodessa. Tavallisen omakotitalon lämmitys maksaa usein puolet tuosta. Omakotitalossa asuessa yleensä ihmisillä on paljon enemmän asuintilaa ja lämmitettäviä neliöitä. Joten siinä mielessä lämmitykseen menee paljon rahaa. Tosi harva asuu yli 100 neliön kerrostaloasunnossa. Omakotitalossa asuminen olisi ihan sika halpaa jos asuisi yhtä ahtaasti kuin kerrostalossa. Joku 60 neliön mummonmökki lämpenee hyvin pienellä rahalla.

Vierailija
416/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienhoitomaksu

Lumityöt jos iso tontti

Hulevesimaksu

Aidanrakennuskulut

Nuohousmaksu

Kiinteistövälitys

- meille ei ainakaan tule laskua tienhoidosta, asumme okt:ssa 2 km kaupungin keskustasta

- lumityöt teemme itse, hyvin suunniteltu tontti niin ettei tarvitse puhdistaa kuin ajoluiska omaan autokatokseen

- hulevesimaksu on ihan mitätön! omassa talossa käytetään vettä säästeliäästi joten vesimaksut voivat olla huomattavasti kerros-/rivitaloa alhaisemmat

- aiotteko heti muuttaa kun mietit kiinteistönvälityksen hintaa? Minulle okt on loppuelämän koti.

Kattoa voi korjata ihan peltipaikoilla ja pop niitellä sekä lasikuidulla, lopuksi vaan maalia päälle, siis samalla systeemillä kun autoakin paikataan katsastukseen133.

Vierailija
417/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienhoitomaksu

Lumityöt jos iso tontti

Hulevesimaksu

Aidanrakennuskulut

Nuohousmaksu

Kiinteistövälitys

Omakotitalon katto tulee tiensä päähän, kerrostalon katto tulee joskus tiensä päähän ja rivitalon katto tulee joskus tiensä päähän... Ylipäätään asui missä tahansa niin lähtökohtaisesti on katto pään päällä ja se vaatii joskus huoltoa ja korjausta.

Vierailija
418/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienhoitomaksu

Lumityöt jos iso tontti

Hulevesimaksu

Aidanrakennuskulut

Nuohousmaksu

Kiinteistövälitys

Kattoa voi korjata ihan peltipaikoilla ja pop niitellä sekä lasikuidulla, lopuksi vaan maalia päälle, siis samalla systeemillä kun autoakin paikataan katsastukseen133.

Teetin kolme vuotta sitten uuden peltikaton ja hinta oli n 11 000. Ei kovin kallista mielestäni kun edellinen katto kesti yli 60 vuotta.

Vierailija
419/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki asunnot kuluvat samalla käytöllä samaa tahtia.  Teetettynä remppahinta/m2 on juurikin saman hintaista. Jossain asumismuodoissa voi/saa remppailla itsekin. Jotkut saavat suurta iloa kättensä töistä, toiset haluaa maksaa rahalla kaiken työn. Jos raha tulee seinästä, suosittelen jälkimmäistä.

Vierailija
420/498 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienhoitomaksu

Lumityöt jos iso tontti

Hulevesimaksu

Aidanrakennuskulut

Nuohousmaksu

Kiinteistövälitys

Teetin kolme vuotta sitten uuden peltikaton ja hinta oli n 11 000. Ei kovin kallista mielestäni kun edellinen katto kesti yli 60 vuotta.

Ei ole ihme että on halpa kun nykyään jotkut tekee  kakkoslaadun puurimoilla vanhan katon päälle, sitten vaan noetetaan rännejä ylemmäs. Siinä se onkin sitten pommi viritettynä seuraavalle omistajalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi