Yli satakiloisen laihdutus, löytyykö toista samanmoista mukaan?
Voisimme tähän ketjuun päivitellä kuulumisia ja tsempata alkuun. Oma tilanteeni on se, että painan tällä hetkellä 115 kg ja haluaisin syksyyn mennessä olla 15 kiloa kevyempi.
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Mukana! Vaaka näytti aamulla 105 kiloa. Tavoite on pudottaa pysyvästi syömätapoja remppaamalla 30+ kiloa. Eniten ketuttaa, paitsi tietenkin liikakilot sinänsä, se että sain jo kertaalleen painon alas 90 kiloon. Jotenkin homma vaan levis käsiin kun jäin työttömäksi ja tässä sitä ollaan taas.
Miten meinaat syödä?
Nyt tippunut 12 ja jäljellä 103.
Enää ei tipu. Mitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tippunut 12 ja jäljellä 103.
Enää ei tipu. Mitä tehdä.
Alat syömään ruokaa.
Tänään 100.0 kg, jopa alle vilahtanut (99.8), oujee.
Vuodesta 2016 noussut samoista lukemista viime
kesään asti 107.8 kiloon.
9:llä alkava paino pitää ehdottomasti vakiintua, tietty mitä alempi sen parempi...
Liikunta. Lepo. Monipuolinen ravinto 3-4 tai jopa 2 tunnin välein. Yhtenä päivä laskin saanniksi lähes 2000 kcal.
Saas nähdä miten käy.
N 173cm.
Vierailija kirjoitti:
Mukana! Vaaka näytti aamulla 105 kiloa. Tavoite on pudottaa pysyvästi syömätapoja remppaamalla 30+ kiloa. Eniten ketuttaa, paitsi tietenkin liikakilot sinänsä, se että sain jo kertaalleen painon alas 90 kiloon. Jotenkin homma vaan levis käsiin kun jäin työttömäksi ja tässä sitä ollaan taas.
Mulla päinvastoin että työttömänä ehtii, pystyy ja jaksaa itsensä eteen...
Vierailija kirjoitti:
Wtf??
Täh, mullekko heitit? Oon lihaksikas mies😤
mies53v
Vierailija kirjoitti:
9:llä alkava paino pitää ehdottomasti vakiintua, tietty mitä alempi sen parempi...
Liikunta. Lepo. Monipuolinen ravinto 3-4 tai jopa 2 tunnin välein. Yhtenä päivä laskin saanniksi lähes 2000 kcal.Saas nähdä miten käy.
N 173cm.
Napostelemalla et laihdu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 99 kg , lääkäri "määräsi" 35 kg pudottaan. Alkuvuodesta lähtenyt 3,5 kg ihan kaloreita laskemalla ja kotijumppaamalla. Kaloreita menee päivässä noin 1200 olen pieni jo iäkkäämpi nainen. Kun lumet sulaa alan ulkoileen (ei kaatumis vaaraa). Tsemppiä kaikille!
Nastakengät jalkaan ja ulos, muutenkin kelillä kuin kelillä ulkoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta. Lepo. Monipuolinen ravinto 3-4 tai jopa 2 tunnin välein. Yhtenä päivä laskin saanniksi lähes 2000 kcal.Saas nähdä miten käy.
N 173cm.Napostelemalla et laihdu.
Mitä sä rupee...
Sillähän juuri olen laihtunut, se toimii mulla!
N 173cm
Vierailija kirjoitti:
Maalaistyttö kirjoitti:
Hei, olen 31-vuotias nainen joka on muhitellut elämäntapa muutosta jo pitkään. Olen nyt muutaman vuoden painanut 105-110kg välillä. Sain 100e lahjakortin yhteen naistenvaateliikkeeseen ja koska vaatteet ei miellyttäneet silmää niin tilasin koko rahalla alushousuja 44/46 koossa. Kun ne muutamat housut mitä sain sillä 100e sain tuli, kaikki oli pieniä.
Tämä tapahtui alkuviikosta ja se pisti niin vihaksi että päätin et noihin pöksyihin mun ainakin täytyisi mahtua ettei mee rahat hukkaan.
Oon nyt sit lisännyt kasviksia ruokailuun ja juonut lisää vettä. Liikuntaa en pysty juurikaan nyt lisäämään, mutta jos ensin pistäisi ruokavaliota kuntoon. Vhh:ta ajattelin kokeilla sillä nälän tunne on eniten pepusta dieetissä.
Kasvisten lisääminen ei auta, jos ei tee muuta muutosta.
Vhh on hyvä ruokavalio, mutta se vaatii perusteellista perehtymistä asiaan. Kun on tietoa, niin ymmärtää mitä syödään ja ennen kaikkea miksi.
Joo, tiedän ettei rehujen lisääminen auta, mutta mulla on tähän asti ainoa vihannekseen viittaava lautasella ranskanperunat, niin ei siitä varmaan haittaakaan ole :)
Ja aattelin kunnolla perehtyä miten vhh toimii :)
Hullujen kerhoon temputtelemaan, kärsimään, terveyttä vaarantamaan ja epäonnistumaan taas.
Ja ennenkaikkea lykkäämään paremman elämmän aloittamista.
Ei kiitos!
Paremman elämän voi aloittaa nyt heti.
Tein sen 2015, tee sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Mä painoin myös yli 100 kiloa, vuoden 2018 alussa vielä 98. Silloin aloitin säännöllisen liikunnan. Nyt otin tiukan ruokavalion sillä periaatteella, että mitä muutenkin syön. Kaksi viikkoa mennyt aika helposti ja nyt alan lisätä energiamäärää. Kaksi viikkoa menty näin:
-aamupala: rahka, ananas, kauramaitokahvi
-lounas: 6-7 verilettua ja puolukoita
-välipala: suklaa Nutrilett-pirtelö
-päivällinen: kanakeitto Nutrilett
-iltapala: 2 näkkäriä, margariini, 250 g porkkanoita
Miks tätä on miinustettu? Noinhan sitä juuri laihtuu, että vähentää syömiensä ruuan kalorien määrää.
Säästöliekki on ymmärretty aivan väärin. Vaikka ihmisen elimistö alkaakin ravinnon vähetessä säästämään eli ottamaan kalorit tehokkaammin käyttöön, se ei poista sitä faktaa, että kun syö vähemmän kuin kuluttaa niin laihtuu. Ihmiset jotenkin kuvittelee, että kun syö liian vähän niin alkaa luonnonlakien vastaisesti jopa lihomaan, koska säästöliekki.
Säästöliekki lähtee päälle aina kun laihduttaa, sitä ei voi estää, koska näin käy kun kaloreita tulee vähemmän kuin ihminen kuluttaa. Vaikka säästöliekki on päällä, siitä huolimatta kyllä laihtuu. Missään nimessä ei kannata alkaa lisäämään kaloreita, jos tuntuu, että ei laihdu. Silloin pitää vähentää kalorin kulutustaan entisestään ja suunnitella syömisensä paremmin ja kenties lisätä liikuntaa jos saa sen arkeensa sopimaan. Liikunta on vain laihdutuksen tuki, ruokavalio ja ruuasta tuleva energian määrä ovat tärkein asia laihdutuksessa.
Toi Nutrilett-tyyppi aikoo sitä paitsi lisätä syömänsä energian määrää. Syytä ei kerro. Luulen, että ehkä siksi, että tuo määrä tuntuu aika vähältä, tuota ei jaksa kovin pitkään noudattaa. Eli parempi vähän lisätä ruokaa kuin pakolla sinnitellä ja sitten sortua ja vetää ihan läskiksi koko homma ja luovuttaa laihdutusprojekti (näin monesti tapahtuu, jos yrittää laihduttaa syömällä noin vähän, itsehillintä pettää jossain vaiheessa ja sitten ei tee mieli enää jatkaa). Eli toi Nutrilett, rahka ja verilettu ruokavalio on vain alkuspurtti terveellisimpiin elämäntapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla painoa 110kg, pääsin jo 90, mutta retkahdin. Taas.
Ei tarvitse kertoa jos et halua, mutta kiinnostaa miksi retkahdit?
ap
Stressitaso ylittyi niin pahasti töiden,opiskelun ja perheen hoitamisen kanssa etten jaksanut enää olla tarkkana syömisen kanssa.
Maalaistyttö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaistyttö kirjoitti:
Hei, olen 31-vuotias nainen joka on muhitellut elämäntapa muutosta jo pitkään. Olen nyt muutaman vuoden painanut 105-110kg välillä. Sain 100e lahjakortin yhteen naistenvaateliikkeeseen ja koska vaatteet ei miellyttäneet silmää niin tilasin koko rahalla alushousuja 44/46 koossa. Kun ne muutamat housut mitä sain sillä 100e sain tuli, kaikki oli pieniä.
Tämä tapahtui alkuviikosta ja se pisti niin vihaksi että päätin et noihin pöksyihin mun ainakin täytyisi mahtua ettei mee rahat hukkaan.
Oon nyt sit lisännyt kasviksia ruokailuun ja juonut lisää vettä. Liikuntaa en pysty juurikaan nyt lisäämään, mutta jos ensin pistäisi ruokavaliota kuntoon. Vhh:ta ajattelin kokeilla sillä nälän tunne on eniten pepusta dieetissä.
Kasvisten lisääminen ei auta, jos ei tee muuta muutosta.
Vhh on hyvä ruokavalio, mutta se vaatii perusteellista perehtymistä asiaan. Kun on tietoa, niin ymmärtää mitä syödään ja ennen kaikkea miksi.
Joo, tiedän ettei rehujen lisääminen auta, mutta mulla on tähän asti ainoa vihannekseen viittaava lautasella ranskanperunat, niin ei siitä varmaan haittaakaan ole :)
Ja aattelin kunnolla perehtyä miten vhh toimii :)
Kyllä rehujen lisääminen auttaa. Jos rehuja lisäämällä syöt yhden suklaapatukan vähemmän päivässä niin on sekin jo jotain. Ja kun lisää rehuja niin se on aina pieni askel parempaan suuntaan.
Esimerkiksi jos alat ostaan aina kaupassa käydessäsi yhden kurkun ja teet itelles säännön, että se kurkku pitää syödä kahden päivän sisällä ostamisesta ja sitten todella syöt sen kurkun sellaisenaan, leivän päällä tai ruuan kanssa niin se on yksi askel parempaan päin.
Elämäntapamuutos lähtee pienistä askeleista. Kun niitä askeleita on kertynyt tarpeeksi monta niin huomaakin, että on päässyt jo aika pitkälle.
Jos haluaa pysyviä muutoksia, muutokset on hyvä tehdä pikkuhiljaa. Monesti rysäyksellä aloitettu elämäntapamuutos tai laihdutus ei kestä, koska ihminen ei jaksa niin montaa muutosta kerralla. Jos muuttaa vain yhden asian kerrallaan ja tekee siitä rutiinin ja osan arkeaan ja sitten vasta lisää jonkin uuden muutoksen/tavan arkeensa niin näiden muutosten ja tapojen pysyminen on todennäköisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä painoin myös yli 100 kiloa, vuoden 2018 alussa vielä 98. Silloin aloitin säännöllisen liikunnan. Nyt otin tiukan ruokavalion sillä periaatteella, että mitä muutenkin syön. Kaksi viikkoa mennyt aika helposti ja nyt alan lisätä energiamäärää. Kaksi viikkoa menty näin:
-aamupala: rahka, ananas, kauramaitokahvi
-lounas: 6-7 verilettua ja puolukoita
-välipala: suklaa Nutrilett-pirtelö
-päivällinen: kanakeitto Nutrilett
-iltapala: 2 näkkäriä, margariini, 250 g porkkanoitaMiks tätä on miinustettu? Noinhan sitä juuri laihtuu, että vähentää syömiensä ruuan kalorien määrää.
Säästöliekki on ymmärretty aivan väärin. Vaikka ihmisen elimistö alkaakin ravinnon vähetessä säästämään eli ottamaan kalorit tehokkaammin käyttöön, se ei poista sitä faktaa, että kun syö vähemmän kuin kuluttaa niin laihtuu. Ihmiset jotenkin kuvittelee, että kun syö liian vähän niin alkaa luonnonlakien vastaisesti jopa lihomaan, koska säästöliekki.
Säästöliekki lähtee päälle aina kun laihduttaa, sitä ei voi estää, koska näin käy kun kaloreita tulee vähemmän kuin ihminen kuluttaa. Vaikka säästöliekki on päällä, siitä huolimatta kyllä laihtuu. Missään nimessä ei kannata alkaa lisäämään kaloreita, jos tuntuu, että ei laihdu. Silloin pitää vähentää kalorin kulutustaan entisestään ja suunnitella syömisensä paremmin ja kenties lisätä liikuntaa jos saa sen arkeensa sopimaan. Liikunta on vain laihdutuksen tuki, ruokavalio ja ruuasta tuleva energian määrä ovat tärkein asia laihdutuksessa.
Toi Nutrilett-tyyppi aikoo sitä paitsi lisätä syömänsä energian määrää. Syytä ei kerro. Luulen, että ehkä siksi, että tuo määrä tuntuu aika vähältä, tuota ei jaksa kovin pitkään noudattaa. Eli parempi vähän lisätä ruokaa kuin pakolla sinnitellä ja sitten sortua ja vetää ihan läskiksi koko homma ja luovuttaa laihdutusprojekti (näin monesti tapahtuu, jos yrittää laihduttaa syömällä noin vähän, itsehillintä pettää jossain vaiheessa ja sitten ei tee mieli enää jatkaa). Eli toi Nutrilett, rahka ja verilettu ruokavalio on vain alkuspurtti terveellisimpiin elämäntapoihin.
Varsinainen asianruntijalausunto 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla painoa 110kg, pääsin jo 90, mutta retkahdin. Taas.
Ei tarvitse kertoa jos et halua, mutta kiinnostaa miksi retkahdit?
ap
Stressitaso ylittyi niin pahasti töiden,opiskelun ja perheen hoitamisen kanssa etten jaksanut enää olla tarkkana syömisen kanssa.
Mä olen vaikka sitte Kokki nimimerkillä, koska olen hyvä laittamaan ruokaa ja mätän sitä naamaan. En syö sokeriherkkuja.
Sain jo tosi paljon pudotettua painoa ihan vaan muuttamalla annoskoon todella pieneksi. Nälkä vaivasi koko ajan. Nyt taas aloitettava uudestaan.
Olen henkisesti ihan täysin messissä niin pakko tulla neuvomaan! Pudotin hetki sitten 113kg -> 65kg. Olen 173cm pitkä nainen, 35v. Luulin että se olisi mahdoton tehtävä, mutta kävi yllättävän kivuttomasti. Onnistumista kyllä edelsi monta epäonnistunutta yritystä. Tuo ylin paino sai minut järkyttymään ja huolestumaan niin kovasti terveydestäni, että motivoituminen oli helppoa. Mulla toimi:
-Paljon rehuja! Juureksia, vihanneksia, marjoja. Ruokavalio koostumaan pääosin näistä. Uunijuureksia, sosekeittoja, salaatteja, patoja ja curryja. Lisänä pähkinöitä tai siemeniä joka päivä.
- Paljon maitotuotteita kuten raejuustoa, jogurttia ja rahkaa. Kaikki aina maustamattomana. Rasvaisuus vaihteli. Osa rasvattomana, osa hyvinkin rasvaisena.
-hiilarien radikaali vähentäminen. Ruokavalioni ei kuitenkaan ollut vhh, söin runsaan kasvismäärän lisäksi esim. kaura-tai ruispuuroa annoksen joka päivä. Jätin leivän, pastan, makaronin kokonaan pois.
-isot annokset! Tarpeeksi kaloreita. Kirjasin kaikki fatsecretiin joka päivä, niin kalorinsaannin seuraaminen oli helppoa. Söin noin 1900kcal päivässä. Laihduin sillä bmi 22 asti.
-Aluksi vieroitin itseni sokerista olemalla usean kuukauden kokonaan ilman. Laihdutuksen edetessä aloin pitää kerran kuukaudessa ”mättöpäivän”. Se ei tosin ollut kovin toimiva tyyli ahmintahäiriöiselle. Seurasi övereitä ja itsesyytöksiä. Painon pudotustahtia se ei kuitenkaan häirinnyt.
- Mieluisa liikunta auttoi itseäni syömään terveellisesti. Luulin, että sellaista lajia ei löydy. Kun aloin pienentyä, liikunnan käsitekin muuttui täysin. Se alkoikin tuntua ihan mukavalta. Itselleni sopiva laji on lenkkeily. Ensin kävellen, nykyään juosten tai hiihtäen. Helppo lähteä kun sopiva rako tulee, ei ihmeempiä välineitä (mulla ala-asteaikaset sukset hyvin luistaa), aikatauluja ja onnistui korona-aikaan.
-Kävin vaa’assa kerran viikossa. En ajatellut painonpudotuksen jumiutumista yhtään vaan jatkoin samaa rataa. Jos paino pysyi joskus 2 viikkoa samassa, kolmannella se humpsahti alas 3 kiloa kerrallaan. Kerran painoni nousi 4 kiloa viikossa! Siitä viikon päästä vaaka näytti 5 kiloa vähemmän. Eli jatka rauhassa samaa rataa, älä lähde heti muuttamaan mitään.
Nämä toimi mulle mutta jokainen löytää omat toimivat jutut! En suostunut syömään mitään, mistä en pidä. Koostin kaiken lempituotteistani. Jos et esim. pidä maitotuotteista, syö jotain muuta.
-painoni on pysynyt bmi 22 nyt 9kk, tämä tuntuu kyllä laihduttamiselta edelleen. Nälkä vaivaa ja kaloreita olenkin nostanut. Ahmimishäiriö myös kovin nostelee päätään. Katsotaan miten tästä eteenpäin! Toivon kovasti, että tämä nyt on se elämänmuutos ja elämäntapa. Mutta vaikeampaa kuin varsinainen laihdutus, olivat monet oikeassa. Opin edelleen koko ajan lisää. Aiemmin pidin suoranaisena vittuiluna ohjetta: ”syö kaksi palaa tummaa suklaata päivässä”. Nyt vihdoin suostuin kokeilemaan, korvaan osan pähkinöistä palalla 85% suklaata ja ihme kyllä se auttaa minua pysymään erossa muusta makeasta! Kun tiedän saavani sen joka päivä päiväkahvilla luvan kanssa. Kokeile ja löydät sun jutut mitkä toimii!
Heinäkuussa painoin 144,1kg. Nyt painan 123,8kg. Matkaa on vielä. Olen ollut tyytyväinen ulkonäkööni silloin kun painoin vähän yli 80 kg, Bmi oli jotain 31. Jossain siellä olisi tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Heinäkuussa painoin 144,1kg. Nyt painan 123,8kg. Matkaa on vielä. Olen ollut tyytyväinen ulkonäkööni silloin kun painoin vähän yli 80 kg, Bmi oli jotain 31. Jossain siellä olisi tavoite.
SInulla on tullut hienosti paino alas, tsemppiä vielä jatkoon! Oletko itse tyytyväinen kilojen tippumisvauhtiin ja muuttuneeseen oloon?
ap
http://www.scd-fi.info/2recipes/bread01.html#Muf
Älä lisää suolaa ollenkaan, vaikka ohjeessa lukee.