Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hirveintä mitä sinulle on sanottu läheisen kuoleman jälkeen?

Vierailija
02.03.2021 |

Tai hirvein teko läheisesi kuoleman jälkeen?

Kommentit (465)

Vierailija
441/465 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6kk oli kulunut lapsemme kuolemasta kun saimme kuulla, että nyt on surtu tarpeeksi. Unohtakaa kuollut lapsi ja jatkakaa eteenpäin. 

2 viikkoa isäni kuoleman jälkeen eräs aikuinen mies kysyi että joko alkaa tuntua hyvältä? Menin täysin sanattomaksi. 

Tarkoitti varmaan, että helpottaako.

Vierailija
442/465 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni tuttu sanoi: veljellesi kävi hassusti. Veljeni menehtyi syöpään 🥲.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/465 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onneks oot vielä nuori ja nätti, löydät kyllä uuden miehen."

"Lapsille olis hyvä olla miehen malli perheessä."

Jäin leskeksi nuorena (alle 30v), kaksi pientä lasta.  Olin aivan järkyttynyt muutamien ihmisten asenteesta ja kommenteista. Jotenkin kai ajatus oli, että menetyksen voi korvata sillä, että mulle uusi mies ja lapsille isä. Niinhän kaikki on hyvin taas.

Tämä ekan kommentin heittänyt myös päivitteli pitkin kyliä minun selän takana sitä, kuinka rankkaa tulee olemaan lapsilla, kun isäpuoli ja uusia lapsia tulee taloon... Ei olla missään tekemisissä. Eikä muuten tullut sitä uutta miestäkään. Lasten kanssa on pärjäilty hyvin ihan kolmistaan yli 10v jo...

Vierailija
444/465 |
08.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkäs ja sairas, mutta siis ihan omillaan asuva ja omatoiminen isäni sai sairauskohtauksen ja kuoli myöhemmin samana päivänä sairaalassa. 

Laitoin ystävilleni viestin, jossa kerroin tapahtumasta: sairauskohtauksesta, ambulanssin tilaamisesta ja kuolemasta. 

Eräs ystäväni vastasi suurin piirtein näin: "Voi ei, otan osaa!" ja muutaman minuutin päästä seuraava viesti: "Huomasitko, että Prismassa on nyt alessa ne talvitakit, joista oli puhe. Kivanvärisiä. Eikös tää oo just se merkki, josta sä puhuit?". 

Vieläkin ihmettelen, mitä hänen päässään oikein liikkui. En todellakaan tuollaisella hetkellä pystynyt jotain viime viikolla puheena olleita talvitakkeja ajattelemaan. 

Vierailija
445/465 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö sinä suret? 

Vierailija
446/465 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten vanhan äitini kuoltua soitin työnjohtajalleni asiasta. Hän otti osaa ja oli muutenkin asiallinen. Työkavereille en halunnut kertoa mitään, koska koin näin säästäväni itseni ja työkaverini mahdollisilta vaivaannuttavilta tilanteilta ja sanomisilta. Surussa oli tarpeeksi kannettavaa.

Vierailija
447/465 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on nyt jumalan luona. En usko jumalaan eikä vainajakaan, joten törkeästi sanottu. Sama kuin sanoisi: Hän on Helinä Keijun tai joulupukin luona. 

Vierailija
448/465 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolema on nykyisin vaikea asia. Ei monikaan tarkoita pahaa, mutta surevat tietysti herkästi ymmärtää ihan hyvääkin tarkoittavat kommentit loukkaaviksi. Ihan hyvä on muistaa, että pelkällä halauksella voi ottaa osaa.

Asiasta oli jossain kirjoitus, että moni ei enää edes rohkene sanoa oikein mitään, jopa välttelee surijan kohtaamista, ja  siitäkin  voi loukkaantua, koska on surussaan varsin herkässä tilassa. Eikä toinen tietenkään voi edes tietää, miltä surijasta tuntuu.

Vierailija
449/465 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani kuolivat muutaman kuukauden välein, äiti pitkään sairastettuaan ja isä täysin yllättäen sairauskohtaukseen. Hoidin äitiäni hänen viimeiset elinviikkonsa. Töihin oli pakko palata, kun sairauslomat ja lomapäivät oli käytetty, mutta olin aivan surun murtama ja ihan loppu - paitsi suremisesta, myös kaikista käytännön järjestelyistä, joita tällainen tilanne tuo mukanaan. 

Työkaveri tuli ensimmäisenä aamuna naureskelemaan työhuoneeni ovelle, että "sä täällä nyt sitten ihan orpona istuskelet, onko orpo olo, heh heh". 

Vierailija
450/465 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sellaista se on. Elämä jatkuu. Käytätkö mua kaupassa?"

-sanoi äitini kun kerroin että paras ystäväni oli saanut sairaskohtauksen ja kuollut. En käyttänyt. Enää ikinä.

Sama tilanne, ystävä kuoli yllättäen (nuorena) sairaskohtaukseen. Kun kerroin, äitini tiuskaisi: No?! Mitäs sinä siinä tarvitset?!

Kuin olisin tullut vaatimaan sillä verukkeella jotain, mitä en muutenkaan koskaan tee. 

Miehelleni (ystävä oli yhteinen) sen sijaan leperteli ja otti oikein syvästi ja sydämellisesti osaa. 

Vierailija
451/465 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ainoa lapsi. Kommentti tuttavalta: kiva, että perit kaiken yksin.

Vierailija
452/465 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolema on nykyisin vaikea asia. Ei monikaan tarkoita pahaa, mutta surevat tietysti herkästi ymmärtää ihan hyvääkin tarkoittavat kommentit loukkaaviksi. Ihan hyvä on muistaa, että pelkällä halauksella voi ottaa osaa.

Asiasta oli jossain kirjoitus, että moni ei enää edes rohkene sanoa oikein mitään, jopa välttelee surijan kohtaamista, ja  siitäkin  voi loukkaantua, koska on surussaan varsin herkässä tilassa. Eikä toinen tietenkään voi edes tietää, miltä surijasta tuntuu.

Otan osaa on kyllä hyvä fraasi. Sitä ei käytetä missään muussa tilanteessa, mutta kyllä sen kuuleminen tuntuu hyvältä tai ainakin oikealta. Siltä, että ihminen ymmärtää että kyse on vakavasta asiasta ja isosta menetyksestä vaikka ei osaisikaan muuta sanoa. 

Vierailija
453/465 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että kuoleman jälkeen ei ole mitään!

Vierailija
454/465 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen sanoi: Nyt ei   ole sinullakaan isää

( niinkuin minun tyttärelläni)

Vierailija
455/465 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan jo vastannut tähän vanhaan aloitukseen...

No enivei. Olin yläasteella kun kotona aamuyöllä sattui kuolemantapaus. Järkytyksestä huolimatta menin kouluun, sieltä kotiin palatessa joku kodin lähellä asuva aikuinen tulee selittään miten tää kuolema on tapahtunut.... Ja selitys oli päin mettää, mut siis kaikkea muuta kuin sivistynyttä käytöstä. Tietysti jännää sekin, että aamuöinen kodin seinien sisällä tapahtuneesta kuolemasta oli juorut liikkuneet. Semmosta! No, onneks toi tantta oli kuitenkin sen verran etäinen naapuri, ettei sitä kutsuttu hautajaisiin.

Vierailija
456/465 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenkohan jo vastannut tähän vanhaan aloitukseen...

No enivei. Olin yläasteella kun kotona aamuyöllä sattui kuolemantapaus. Järkytyksestä huolimatta menin kouluun, sieltä kotiin palatessa joku kodin lähellä asuva aikuinen tulee selittään miten tää kuolema on tapahtunut.... Ja selitys oli päin mettää, mut siis kaikkea muuta kuin sivistynyttä käytöstä. Tietysti jännää sekin, että aamuöinen kodin seinien sisällä tapahtuneesta kuolemasta oli juorut liikkuneet. Semmosta! No, onneks toi tantta oli kuitenkin sen verran etäinen naapuri, ettei sitä kutsuttu hautajaisiin.

Siis sivistymätöntä käytöstä se, että tulee kuolleen omaiselle kertomaan paskapuheitaan!

Vierailija
457/465 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni kuoli hiihtoretkellään. Tuttavani kysyi että oliko hän uskossa. Nieleskelin, mutta pystyin sanomaan, että hän oli hyvä ihminen. Tuttava totesi, että eihän se riitä. 

Vierailija
458/465 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kaveri tuli käymään pian hautajaisten jälkeen. En avaa enempää, mutta minulla oli takana hyvin läheisen ihmisen melko äkillinen menehtyminen ja paljon muutakin raskasta, oli sairauslomalla, itkuinen ja aivan murtunut ja hyvin väsynyt.

Tämä kaveri puhui itsestään koko ajan. Mitä tahansa sanoinkin, hän käänsi keskustelun itseensä: omiin työhuoliinsa, omaan terveyteensä, omiin (vielä elossa oleviin) vanhempiinsa ja puolisoonsa, kaikki keskustelu kosketti häntä itseään ja puhui _paljon ja vuolaasti_. Jos kerroin vaikka itkuisena, että todella väsynyt, hän rupesi vuolaasti selittämään, että joo, mä olen ollut tosi väsynyt tällä viikolla, kun töissä on xxx ja yyy, mutta viime yönä nukuin sitten kymmenen tuntia, vai oliko se yhdeksän, ja heräsin siis jo kasilta, vai oliko vasta ysiltä ja väsytti kyllä, varmaan tämä allergia-aika nyt... ja niin edelleen.

Oli tosi uuvuttava käynti. Toivoin vain koko ajan, että hän lähtisi.

Vierailija
459/465 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mulkku vähemmän, kun mieheni kuoli koronaan. Sanoja miehen äiti.

Vierailija
460/465 |
22.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäitini kuoltua eräs "ystäväni" vältteli tästä puhumista ihan viimeiseen saakka. Siis oikeasti, puheenaihe vaihtui heti jos koitin mainita mitään asiaan liittyvää.

Silmät suurina katsoi, kun kerroin surevani vielä hautajaisten aikaankin vainajaa. Ja kyllä, on totta ettei "ystäväni" koskaan tavannut isoäitiäni, mutta "ystäväni" isän kuoltua kuuntelin hänen itkujaan ja puheitaan kärsivällisesti viikko kausia.

Otin osaa tuntemattoman vainajan vuoksi ja koitin lohdutella. Olisin toivonut siis samaa, että hän olisi voinut vain kuunnella minua. Jostain syystä isoäidin kuoltua tästä ihmisestä tuli nopeasti ex-ystävä.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi