Minkä ikäisinä olitte / suunnittelette olevanne lainattomia?
Minulla on ikää 45 vuotta ja asuntolainani viimeisen erän maksu on 10 vuoden päästä. Muut lainat maksettu pois.
Välillä kun lukee näitä AV-juttuja, niin saa sellaisen käsityksen, että joillain asuntolainat on maksettu 40 ikävuoteen mennessä. Onko tämä kuinka yleistä? Minkä ikäisinä te olette saaneet lainanne kuitattua?
Kommentit (477)
Me ollaan ehkä juuri ja juuri ennen eläkeikää saatu lainat maksettua pois. Ollaan nelikymppisiä. Asuntolainaa jäljellä noin 350 000 euroa, mökkilainaa 75 000 euroa, ulkomaan kakkosasuntolainaa noin 70 000 euroa.
Ollaan ihan keskituloisia, ehkä paremmalla puolella keskituloa, ei mitään rikkaita. Helsingissä asunnot maksavat. En tunne ketään helsinkiläistä tavallista perheihmistä, joka olisi omilla palkkatuloillaan velaton alle viiskymppisenä.
Olen 43v eikä mitään aikomusta ryhtyä velattomaksi näillä koroilla. Asuntolainaa on jäljellä 45t € ja sijoituksissa 100t €. Sijoitukset tuottavat enemmän kuin maksan lainasta korkoja. Toki jos korot nousevat niin mietin lainan maksamista pois.
En koskaan ole tuollaista suunnitellut. Olen nyt 75 vuotias, asuntolainaa maksan vielä 20 vuotta, tosin luultavasti kuolen ennen sitä.
Lainan maksu on kuolemani jälkeen pankin ongelma. Asuntoni maksoi 2000 EUR neliö, nyt alueelle rakennetaan asuntoja 4200 EUR neliö. On täysin pankin omaa kyvyttömyyttä jos eivät saa omiaan pois, en voi auttaa, sitäpaitsi olen kuollut, yritä selvitä rakas pankkini.
Kymmenen ikäisenä sain vanhemmiltani pienen osakepotin pankkiosakkeita, joista kasvatettiin opintosäästöjä. Parikymppisenä kun aloitin vähän vakinaisemman työnteon opintojen ohessa avasin asuntosäästötilin ja aloin säästää jokakeväiset osinkoni sen sijaan että olisin ottanut ne käyttöön, pärjäsin jo palkkatuloillani. Ensiasuntoni, yksiö laitakaupungin betonikerrostalosta ostin 25-vuotiaana asuntosäästöilläni ja lainalla, jota vanhemmat olivat taanneet. Sain maksetuksi 34-vuotiaana. Sain asunnon kaupaksi ja toinen vaihtoehto olisi ollut laittaa se vuokralle. Sijoitin osakkeisiin lisää myyntisummasta, teimme pidemmän ulkomaanreissun, toisen lapsen ja ostin uuden asunnon puolisoni kanssa käteen jätetyllä myyntitulolla + uudella lainalla. Teimme viiden vuoden kuluttua saman liikkeen vielä uudestaan eli vaihdoimme rivitalokolmiomme omakotitaloon, teimme kaukomatkan perheen kanssa, sijoitimme vähän lisää osakkeisiin ja otimme lisää asuntolainaa. Osinkotuotot menneet n. fifty-fifty takaisin osakesijoituksiin ja otettu käyttöön mm. harrastuskuluihin ja kotimaan sekä pienempiin kaupunki- ja etelänlomiin. Miehelläni oli myöskin edullinen omistusyksiö ja ajatuksissa osaksijoittaminen tavatessamme joten löysimme kaltaisemme ja raha-asioista ei ole tarvinnut riidellä. Tämän kolmannen asuntolainan saamme maksettua kun olemme 55- ja 56-vuotiaita, osakkeissa pitäisi silloin olla n. 500000 euroa jos pystymme jatkossakin säästämään osinkotuloistamme vähintään puolet. 2000-luvulla rakennetun omakotitalomme arvo n. 230000-300000 euroa. Kotipaikkakuntamme Mikkeli, mulla työpaikka täällä ja mies tekee etätyötä Helsinkiläiselle yritykselle mutta asiakaskunta täällä Itä-Suomessa, käyden lähes viikoittain omalla autolla Helsingissä ja parina, kolmena päivänä ympäri Itä-Suomea.
Tämähän riippuu ihan siitäkin, minkälaisessa asunnossa asuu. Me maksettiin ensimmäinen asuntolaina loppuun, kun oltiin noin 35-vuotiaita. Kyseessä oli rintamamiestalo, sijainniltaan edullisella paikkakunnalla, joten lainasummakin oli tietenkin pieni. Jos oltaisiin jääty asumaan sinne, oltaisiin edelleen velattomia, mutta ostimme isomman talon muualta, ja tästä on vielä muutaman vuoden ajan lainaa. Ennen 50 ikävuotta laina kuitenkin maksetaan pois.
Koti oli asuntolainaton 46v., maksettiin pois 14 vuodessa.
Nyt on kyllä muuta lainaa (kakkosasunto, sijoitusasunto, auto).
Asuntolainan maksoin pois 35-vuotiaana. Nyt on sitten mökkilainaa.
Ikää on 46 ja asuntolainani on maksettu vajaan 2 vuoden kuluttua eli 48-vuotiaana. Olisin valmis ottamaan vielä noin 90 000 euron mökkilainan (siis oma puolikkaani 90k), sen maksuun menisi asuntolainen jälkeen 7v eli 55-vuotiaana olisin velaton ja omistaisin puolikkaat rivarinpätkästä ja mökistä.
Harmi vaan kun miehellä on lapsia, joten kun miehestä aika jättää, olen ongelmissa.
Luuleeko ihmiset, että kun asuntolaina on maksettu, että sen jälkeen ei enää ikinä tule uusia lainoja maksuun?
Toivottavasti se maksettu asunto on sen verran uusi, ettei tule esim eläkeiän kynnyksellä useiden kymppitonnien putkiremonttimaksuja yllätyksenä.
Varmaan joskus 50v. Tosin kun talo on vanha niin uusia remppalainoja joutuu aina ottamaan. Nyt olen melkein 40.
Asuntolaina kuittautuu, kun muutan tästä pois. Näillänäkymin muutto tapahtuu 8-9 vuoden kuluttua, elleivät lapset muuta aiemmin. Vaihdan pienempään ja halvemmalle seudulle.
Otettiin just 600K lainaa ja suunnitelman mukaan ollaan vähän yli 60 kun laina on maksettu. Minulla ei ole mitään fantasiaa elää velattomana, jos vain omaisuuden arvo on enemmän kuin velat.
Meillä ei ole koskaan ollut lainaa. Ollaan kohta 50 vuotiaita.
Kumpikaan ei tarvinut opintolainaa vaan elettiin kesätyösäästöillä. Talo rakennettiin säästöillä joita oltiin kumpikin tahollaan keretty säästetty kun oltiin 30v ikäisiä ja sijoitusten tuotoilla. Molemmat ollaan tehty lomilla paljon töitä jo opiskeluaikoina, eletty säästeliäästi ja saatu vanhemmilta vähin rahaa myös (kumpikin sai omilta vanhemmiltaan noin 50 000 mk nuoruudessaan). Lisäksi satuttiin töissä saamaan mahdollisuus ostaa yrityksen osakkeita halvalla ja kumpikin ostettiin niitä säästöillä maksimi määrä mitä saatiin. Osakkeet ampaisivat muutamassa vuodessa ylös ja myytiin osakkeita 10 kertaisella hinnalla juuri ennen talon rakentamista.
Lisäksi rakennettiin talo itse työn ohessa eikä rakennetettu. Kirvesmies oli ehkä kuukauden töissä raksalla ja sähkömies päivän ja putkimies myös päivän. Eli melkein kaikki tehtiin itse. Siksi talo tuli todella halvaksi.
Jatkuvasti seurataan tiettyjä sijoitusmahdollisuuksia ja aina kun hyvä tilaisuus iskee kohdalle niin ostetaan ja sitten myydään kalliilla eteenpäin. Tätä on tehty pörssissä, kiinteistöillä ja koneilla. Välillä on tullut tappiota esim nokian osakkeella mutta useimmin voittoa.
Vaikea kysymys. Tämän lainan saisi pois ennen kuin täytän 50, mutta se on käytännössä nollakorkoinen... Toisaalta taas asuntovelattomuus vapauttaisi resursseja muihin asioihin.
Putkiremonttilaina on vielä tulossa, mutta se on pientä alkuperäiseen asuntolainaan verrattuna.
Jos jään nykyiseen taloon, olen velaton kun täytän 50. Olen tosin suunnitellut downgreidausta. Voisin olla velaton vaikka heti. Tavallaan ajatus houkuttelee. Asuntolainani korko on tällä hetkellä 0,1 joten halpaahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko ihmiset, että kun asuntolaina on maksettu, että sen jälkeen ei enää ikinä tule uusia lainoja maksuun?
Toivottavasti se maksettu asunto on sen verran uusi, ettei tule esim eläkeiän kynnyksellä useiden kymppitonnien putkiremonttimaksuja yllätyksenä.
Minä ainakin säästän remonttia varten , jonka teetän just ennen eläkkeelle jäämistä.
Lainaa on runsaat 160000, voisin maksaa heti pois jos haluaisin, mutta näillä koroilla kannattaa rahat pitää mieluummin sijoituksissa. Niiden tuotto on isompi kuin lainan korot ja kulut. Maksan sitten loput jos korot joskus nousisivat selkeästi korkeammalle kuin tuotot ja oletusarvoisesti jäisivät sinne pidemmäksi aikaa.
Olen 68v. Ei koskaan ole ollut 2 lapsen ykinhuoltajana pää omaa ei asunto lainaan.Vaikka tein työtä kansakoulun jälkeen koko ajan ja työ-eläkeläni elän.Joten asuntolainat vuokralaisetkin maksaa Helsingin kaupungin vuokra taloissa.Kostuu vuokriin ja ei mitään helpotusta verotus ymm.Jos olisi pääomaa ollut,olisi oma jo maksettu.Moni luulee vuokralla ei muita kuluja,ihan samat kuin osakeiden omistajajilla kulut.Vuokrissa kerätän kaikki.Rempat,jätekulut ,kinteistön hoidon kulut jne. Mitään taloa kuin ei rakeneta jos ei ole pankkien lainoja ja ne todella maksetaan vuokrissa,ilman vappa kukaus kerran vuodessa ymm.esim.lainoille.Ilman mitään hyvitystä verot ymm.
60 v N53