Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisinä olitte / suunnittelette olevanne lainattomia?

Vierailija
01.03.2021 |

Minulla on ikää 45 vuotta ja asuntolainani viimeisen erän maksu on 10 vuoden päästä. Muut lainat maksettu pois.

Välillä kun lukee näitä AV-juttuja, niin saa sellaisen käsityksen, että joillain asuntolainat on maksettu 40 ikävuoteen mennessä. Onko tämä kuinka yleistä? Minkä ikäisinä te olette saaneet lainanne kuitattua?

Kommentit (477)

Vierailija
61/477 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

40v, noin 15 vuotta maksettiin lainaa pois.

Vierailija
62/477 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 30v. Suunnittelen ja aion myös toteuttaa sen, ettei minulla ole velkaa jäljellä enää kun täytän 40v. Enkä sen jälkeen halua ottaa enää velkaa. Asuntolainan jäljellä oleva laina-aika 12v mutta haluan maksaa hieman nopeammin pois.666

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/477 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pyri velattomuuteen, vaan järkevään velanottoon.

Vierailija
64/477 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 40v olin, kun asuntolaina oli kokonaan maksettu.

Vierailija
65/477 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen 33 ja tuossa kahden vuoden päästä olen velaton. Olen tyytyväinen tilanteeseen. Jään samalla myös pois täysipäiväisestä työstä.

Vierailija
66/477 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 32 eikä minulla ole ikinä ollut velkaa. Autot on ostettu rahalla, mutta omistusasuntoon tulen mitä luultavimmin tarvitsemaan lainaa, vaikka aivan pakko ei ole, jos tyydyn vähemmän halutulla paikalla oleviin. Laskeskelin kuitenkin että seudun hintatasolla ja nykyisillä tuloilla asuntolainan pystyisi kuittaamaan vaikka kymmenessä vuodessa, eli 42-vuotiaana voisin halutessani olla taas velaton. 

Mutta myönnän että olennainen seikka tässä on, että täällä päin on todella halpoja asuntoja. Hyväkuntoisen kolmion voi saada reilusti alle sadalla tuhannella.

Vierailija
67/477 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40-vuotias ja toukokuussa saadaan maksettua asuntolaina lopultakin pois eli sitten ollaan velattomia. Heti valmistumisen jälkeen, parikymppisenä ostettiin eka kaksio, se oli sitä aikaa kun asuntojen hinnat nousi ihan älyttömästi, joten kun kaksio myytiin muutaman vuoden jälkeen, siitä sai useamman kymppitonnin pääomaa tähän ok-talon ostoon. Talo maksoi silloin 200 000 euroa, lainaa piti kuitenkin ottaa huomattavasti vähemmän.

En tykkää yhtään velasta, joten jos ei ole pakko, niin en hetkeen haluaisi kyllä uutta lainaa kun asuntolaina maksettu. En välttämättä koskaan. En haaveile mökistä, sijoituasunnosta tms, koska niistä on ylimääräistä vaivaa ja kulua, mieluummin vuokrataan tarvittaessa mökki ja matkustellaan. Osakkeita ja rahastoja on. Autot on uudehkoja ja niihinkin säästetty aina etukäteen, oon aina vähän arka lainanottaja. Ja nyt on aidosti huojentunut fiilis, kun liki parinkymmenen vuoden ”velkavankeus” pian päättyy.

Vierailija
68/477 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 53v ja 10v päästä on asuntolaina maksettu. Lainaa oli alkujaan 450t, asunnon arvo noin 800t. Näin täällä pääkaupunkiseudulla, kalliilla alueella.

Vierailija
69/477 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan kerran 32-vuotiaana, sitten vaihdoin isompaan ja nyt, 33-vuotiaana, taas velaton. En oikein luota omaan työssäjaksamiseeni, joten yksi huoli vähemmän kun velkaa ei ole.

Vierailija
70/477 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli noin kolmevitosina asuntolaina helsinkiläisestä asunnosta maksettu. Nyt olemme pian nelikymppisiä. Tällä hetkellä meillä on taas velkaa, mutta sijoitusasunnoista.

Me olemme saaneet molemmat apua ja pääomaa vanhemmiltamme, miehelläni on kohtuullisen korkea palkka ja elämme aika säästeliäästi (emme esim. matkustele tai lomaile juuri ikinä). Nämä asiat selittävät meidän hyvän tilanteemme.

Vierailija
71/477 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40-vuotias. Talo on perinnöksi saatu eli velaton. Asuntolainaa en pätkätöissä ollessa saanut. Ihan kivastihan tämä elämä menee työttömänäkin, kun saan vaan maksettua loput 4000 euroa opintolainaa pois.

Vierailija
72/477 |
01.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykykorkotasolla en toivottavasti koskaan. Velattomia asuntoja toki löytyy, mutta nollakorkojen aikaan raha pitää laittaa poikimaan ja hyödyntää velkavipua. Tottakai riskit kohtuullisina pitäen.

Vierailija
73/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39 ja minulla on kaksi asuntoa. Ensimmäisen lainan olen maksanut etuajassa koska ajattelin että niin on hyvä tehdä. Nyt olen tästä viisastunut ja tätä tämänhetkistä asuntoani maksan mahdollisimman hitaasti (kuten muutkin ovat sanoneet, koska korot ovat matalalla - joten olen sijoittanut muualle) minulla on 30v laina-aika eli vasta joskus eläkkeelle siirtyessä olen velaton.

Vierailija
74/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa ja ei ole muuta lainaa kuin yhtiön remonttilaina. Tässä voisi kohta katsella jo toista kämppää jos niin haluaisin ja laittaa tämä vuokralle.

M34

Vierailija
75/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin omakotitalon rakentamiseen otettu asuntolaina maksettua kun oltiin 38-vuotiaita. Ydinperhe, molemmat akateemisilla aloilla, kolme lasta, ei opintolainaa, emme asu pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
76/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut lainaton. Olin naimisissa miehen kanssa, joka peri kerrostaloasunnon. Asuimme siinä, ja säästimme rahaa ja matkustelimme. Kun erosimme, ostin säästöillä auton ja asumisoikeusasunnon. Olen nyt uusissa naimisissa ja asumme mieheni aikanaan ostamassa asunnossa. Hänellä on siitä velkaa, mutta emme nähneet järkeväksi neuvotella sitä uudestaan. Sen sijaan min un säästämillä rahoilla ajattelimme ostaa kesämökin. En tiedä, en vain ole ollut koskaan sellaisessa tilanteessa että "olisi pakko" ottaa velkaa... Niin en ole ottanut.

Vierailija
77/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut lainaton. Olin naimisissa miehen kanssa, joka peri kerrostaloasunnon. Asuimme siinä, ja säästimme rahaa ja matkustelimme. Kun erosimme, ostin säästöillä auton ja asumisoikeusasunnon. Olen nyt uusissa naimisissa ja asumme mieheni aikanaan ostamassa asunnossa. Hänellä on siitä velkaa, mutta emme nähneet järkeväksi neuvotella sitä uudestaan. Sen sijaan min un säästämillä rahoilla ajattelimme ostaa kesämökin. En tiedä, en vain ole ollut koskaan sellaisessa tilanteessa että "olisi pakko" ottaa velkaa... Niin en ole ottanut.

Niin ja nyt olen siis 37-vuotias.

Vierailija
78/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida olla koskaan. Asuntolaina otettiin vasta vähän alle 40-vuotiaina. Virallisesti oltais päälle 60 kun se on maksettu mutta varmaan yritetään ottaa lisää jos vaan saadaan koska isompaan pitää joskus muuttaa. Eläkkeellä oloa en edes suunnittele, meidän sukupolvihan on eläkkeellä vasta 70-vuotiaina en edes tiedä elänkö silloin ja olenko terve. Eli velallisena hautaan asti, ellen saa lottovoittoa.

Luulen, että nää velattomat alle 40-v eivät asu Helsingissä tai sitten ovat perineet sata tonnia jostain avittamaan asuntoasioissa.

Vierailija
79/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole lainaa ollut ikinä.

m55

Täällä toinen, jolla ei ole ikinä ollut velkaa, eikä tule.

Miten asutte? Vuokrallako?

Vierailija
80/477 |
02.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lainaton 25-vuotiaana, meillä oli tosi pieni asuntolaina, asuttiin syrjäseudulla. Avioero tuli, maksan taloni toiseen kertaan, maksettavaa jäljellä reipas 10 vuotta. Lainaton olin yli 10 vuotta.