Minkä ikäisinä olitte / suunnittelette olevanne lainattomia?
Minulla on ikää 45 vuotta ja asuntolainani viimeisen erän maksu on 10 vuoden päästä. Muut lainat maksettu pois.
Välillä kun lukee näitä AV-juttuja, niin saa sellaisen käsityksen, että joillain asuntolainat on maksettu 40 ikävuoteen mennessä. Onko tämä kuinka yleistä? Minkä ikäisinä te olette saaneet lainanne kuitattua?
Kommentit (477)
otin asuntolainaa 700k vuonna 2010, maksoin 7500e/kk lyhennystä. Nyt vuonna 2021 olen velaton. Ikää on 29v. Olen hyväpalkkainen yrittäjä/TJ
Asuntolaina tulee maksettua, kun olen hieman päälle 60 v. Alkuperäisen suunnitelman mukaan piti olla maksettuna 35 v. Tuli lama, tuli ero, asunto piti myydä halvalla. Jäin lapsien kanssa itsekseni ja muutin vuokralle kivaan suurehkoon asuntoon hyvälle alueelle. Asuimme vuokralla niin kauan kun lapset olivat aikuisia. Tässä välillä olin ostanut kaksion jota vuokrasin. Maksan lainaa muutaman satasen kuussa. Kuukausilyhennys on pienentynyt vuosien varrella.
En koskaan. Aion kuolla veloissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä tuun maksaan viimeisen erän asuntolainaa heinäkuussa, noin 5 vuotta etuajassa alkuperäisestä aikataulusta. Tän jälkeen olen velaton. Olen 44-vuotias.
Voisin maksaa asuntolainani loppuun vaikka heti, 10 vuotta etuajassa. Mutta miksi ihmeessä niin tekisin tällä korkotasolla ja näillä osakekurssien nousuprosenteilla? Järkevämpää vivuttaa lähes ilmaisella velkarahalla omaa omaisuutta ylös päin. Olen 45-vuotias.
Pari vuotta jäljellä, eli olen 29-vuotiaana velaton.
Mutta.
Asunto epämuodikkaan asuinalueen betonielementtikerrostalosta. Riittää minulle ja olen tyytyväinen.
Otettiin miehen kanssa lainaa talon rakentamiseen omalle tontille aikoinaan. Velan saimme maksettua 12 vuoden kuluttua sen ottamisesta. Lyhensimme lainaa ja korkoja 1 000 € / kk. Hyvin pärjäsimme. Olemme olleet velattomia jo yli kymmenen vuotta. Olemme sijoittaneet lainanmaksun jälkeen tuon 1 000 € / kk, ja nyt on mukava potti talon ja tontin lisäksi. Meillä on velattomat 2 uutta autoa, moottoripyörä, lasten mopo ja skootteri ja kevari jne. Emme ole eläneet mitenkään niukasti, mutta tarkasti kuitenkin. Mihinkään meidän mielestä "turhaan" emme tuhlaa. Ostamme kerralla laadukasta, joka kestää pitkään. Tämä esim. vaatteissa ja varusteissa, kodinkoneissa jne. Isäni aina sanoo, että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa 😊 Tätä olemme noudattaneet suurin piirtein. Olemme mielestämme fiksuja rahankäyttäjiä, emme tuhlaa turhuuteen. Lapsetkin ovat omaksuneet tämän, haluavat esim. vaatteissaan satsata laatuun määrän sijaan. Emme ole rikkaita, eikä meillä ole perintöjä yms. Olemme molemmat keskituloisia.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole lainaa ollut ikinä.
m55
Sama juttu ja on erittäin mukavaa elää vapaana
Vierailija kirjoitti:
Yhden asunnon lainat (4h+k+s)maksettu 35-vuotiaana mutta lainattoman elämä oli merkityksetöntä joten jätimme ensimmäisen asunnon vuokralle ja ostimme isomman, josta viimeinen erä maksettu alle 50-v.
Tämä mahdollista 150 km helsingistä pikkupaikkakunnalla.
Lainattoman elämä merkityksetöntä? Häh?! Itse olisin ikionnellinen jos meillä ei olisi senttiäkään lainaa.
BOSS kirjoitti:
otin asuntolainaa 700k vuonna 2010, maksoin 7500e/kk lyhennystä. Nyt vuonna 2021 olen velaton. Ikää on 29v. Olen hyväpalkkainen yrittäjä/TJ
Otit 18-vuotiaana 700k lainan? 🤣
Olen ollut koko elämäni ilman minkään laista lainaa - jos luottokorttia ei lasketa.
t:44
velaton 1989 ikää tuolloin 38v....velatonta tuon jälkeen.Tavis duunari tuolloin, nykyinen putken läpikäynyt eläkeläinen. Putkella sain lisää vapaavuosia 6kpl.
Maksoin juuri opintolainani 800e pois etuajassa. Ei muuta lainaa. Asun vuokralla.
Minulla ei ole ikinä ollut lainaa.
En ajatellut koskaan olla lainaton. Tällä hetkellä laina on lähes ilmaista, maksan nollakorkoista asuntolainaa takaisin niin vähän kuin mahdollista. Loppu luottokelpoisuus on sijoitettuna asuntoihin, osakkeisiin ja startuppeihin. Toisten rahoillahan tällä tiliä tehdään, eikä omilla.
Maksoin asuntolainan loppuun 39-vuotiaana. Jossain 32-34 -vuoden välillä oli koossa sen verran säästöjä, että loppulainan olisi voinut niillä kuitata. Kerrostalokaksio Espoossa.
Näillä näkymin vuoden päästä eli 37-vuotiaana. Omasta mielestäni on vapautta se, että asuminen on sen jälkeen ilmaista, poislukien omakotitalon ylläpito. Voi sitten vaikka sijoittaa nekin rahat.
Maksan asuntolainan pois siksi, että on 500€ enemmän kuukaudessa käyttää muihin menoihin. Toista lainaa on jäljellä vielä 50000€. Siinä korko lähes 75€/kk (korkokattolaina, pankin painostuksesta). Lisäksi tuen poikaani asp-tilin säästämisessä.
En koskaan, velkavivutan sijoitusasuntoja ja omaisuus sen kun vaan kasvaa. Tuosta tulee voittoakin leveämmän leivän äärelle. Pari asuntoa myymällä saisin sijoitussalkusta velattoman, mutta sehän ei kannata korkoa korolle -ilmiön vuoksi.
Toivoisin, että 45, mutta saattaa mennä lähemmäs 50.
Olen elänyt tosi nuukasti viimeiset kolme vuotta. Olen maksellut asuntolainasta ylimääräistä lyhennystä nyt korona-aikana. Onneksi minä ja mieheni on saatu pitää työpaikat tänä aikana. Kun muut ovat tehneet etätyöaikana remontteja, minä olen lyhentänyt lainaa. Saan asuntolainan maksettua tänä kesänä. Olen 54 v.