Minkä ikäisinä olitte / suunnittelette olevanne lainattomia?
Minulla on ikää 45 vuotta ja asuntolainani viimeisen erän maksu on 10 vuoden päästä. Muut lainat maksettu pois.
Välillä kun lukee näitä AV-juttuja, niin saa sellaisen käsityksen, että joillain asuntolainat on maksettu 40 ikävuoteen mennessä. Onko tämä kuinka yleistä? Minkä ikäisinä te olette saaneet lainanne kuitattua?
Kommentit (477)
en oo ottanu koskaan lainaa. Oon yli 40. Enpä oo mistään jäänä paitsi. Kun ei ole pysyvää työtä, ,niin miten uskaltais lainan ottaa? Eikä saisikaan. Mut tää on vapautta. EN mä kuole ilman velkataakaa/omaa kotia. Naurettavaa . Elän kuin vapaa lintu. Ostan sit kun on käteistä sen verran, ja ylikin. Tuskin haluan velkaorjuuteen.
100 k€/v verotettavaa tuloa kirjoitti:
Juupa juu. Näitä juttuja kun lukee niin tänne ei kirjoittele kuin todella varakkaat. Oma asuntolaina maksettu kun olen 58 v. Tosin olisi maksettu jo 40-vuotiaana mutta kun elämä ei mene aina niinkuin on suunnitellut
perineet. Ja pitäähän se tulla kehasemaan muille, että on. Mamma betalar.
100 k€/v verotettavaa tuloa kirjoitti:
Juupa juu. Näitä juttuja kun lukee niin tänne ei kirjoittele kuin todella varakkaat. Oma asuntolaina maksettu kun olen 58 v. Tosin olisi maksettu jo 40-vuotiaana mutta kun elämä ei mene aina niinkuin on suunnitellut
Tosi varakkaita vai laina mitoitettu eri tavalla omiin tuloihin?
Minä otin asuntolainan vasta 40 vuotiaana :) Nyt se on maksettu, ikää 52v. Yksin makselin ja onneksi korkotaso tippui kaiken aikaa niin että laina lyheni puolella suunnilleen. Luulin että eläkeikään menisi ennen kuin saisin maksettua vaikka ei ollut tarkoitus alun alkaenkaan näin kauan tässä asua edes.
Suunnittelin 60 v mutta toteutui 51v. Oma tupa oma lupa. Eikä vekselivetoista autoa ole eikä tule.
Vapaus!!
Vuoden päästä on tarkoitus maksaa loppu asuntolaina pois, voisin maksaa sen nytkin. Silloin 44v.
Ikää 39 ja asuntolainaa 8v. jäljellä, sitten ehkä. Tosin haaveilen uudesta asunnosta sitten kun lapset lähtee kotoa ja ne on nykysin ihan sikahinnoissa...
Olin 39-vuotias, kun aloin maksaa asuntolainaa. Laina tuli maksettua pois etuajassa, alkuperäinen laina-aika oli kymmenen vuotta. Autolainan saimme sukulaiselta. Lyhennämme sitä parilla tonnilla vuodessa. Ei taida olla montaa erää enää jäljellä. Opintolainaa maksoin aikanaan liki kolmikymppiseksi. Vasta kolmikymppisenä pääsin työelämään kunnolla kiinni. Olen siitä lähtien ollut keskituloinen, keskitulojen ylärajoilla. Samoin mieheni. Hänellä on kyllä ollut pätkä työttömyyttä ja epätyypillisempää työhistoriaa jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
en oo ottanu koskaan lainaa. Oon yli 40. Enpä oo mistään jäänä paitsi. Kun ei ole pysyvää työtä, ,niin miten uskaltais lainan ottaa? Eikä saisikaan. Mut tää on vapautta. EN mä kuole ilman velkataakaa/omaa kotia. Naurettavaa . Elän kuin vapaa lintu. Ostan sit kun on käteistä sen verran, ja ylikin. Tuskin haluan velkaorjuuteen.
En minä edes ajattele lainaani. Sieltä se menee tililtä huomaamatta enkä koe sitä velkataakaksi.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kun eläkeikä alkaa, sitä ennen ei ole kiirettä. Asuntohinnat Hgin kantakaupungissa on pitäneet huolta lainamäärän kasvusta, kun asuntoa vaihdettu, vaikka joka kerta on tehty voittoa edellisestä.
Asunnon myynnistä ei saa todellisuudessa voittoa myydessä kuin vaihtaessa halvempaan eli yleensä pienempään asuntoon. Kun oman asunnon arvo on noussut, niin samalla on myös sen uuden asunnon ja väliraha sen kun kasvaa.
65v
Asuntolaina.
Muita lainoja pyrin olemaan ottamatta ja yritän säästää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko ihmiset, että kun asuntolaina on maksettu, että sen jälkeen ei enää ikinä tule uusia lainoja maksuun?
Toivottavasti se maksettu asunto on sen verran uusi, ettei tule esim eläkeiän kynnyksellä useiden kymppitonnien putkiremonttimaksuja yllätyksenä.
Vanhempana saa kyllä lainan pitkällä maksuajalla, pankki saa sitten pitää asunnon kun aika jättää. Muutakin lainaa, vaikka elämiseen, saa asuntoa vastaan. Oletuksena toki, että asunto on hyvällä alueella.
Jos elämä olisi mennyt niinkuin piti, asuntolaina olisi ollut maksettuna pois jo alta nelikymppisenä.
Ei mennyt, tämä asunto on velaton tuossa 15v päästä ja olen silloin kuuskymppinen. Mitä todennäköisimmin myyn tämän ennen sitä ja katsotaan mihin tie vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko ihmiset, että kun asuntolaina on maksettu, että sen jälkeen ei enää ikinä tule uusia lainoja maksuun?
Toivottavasti se maksettu asunto on sen verran uusi, ettei tule esim eläkeiän kynnyksellä useiden kymppitonnien putkiremonttimaksuja yllätyksenä.
Vanhempana saa kyllä lainan pitkällä maksuajalla, pankki saa sitten pitää asunnon kun aika jättää. Muutakin lainaa, vaikka elämiseen, saa asuntoa vastaan. Oletuksena toki, että asunto on hyvällä alueella.
Eläkeläinen jolla on hyvä eläke saa helposti pankista lainaa, ei joudu työttömäksi, ei lomauteta, saattaa tosin sairastua tai kuolla.
Ihmiset usein ajattelevat että pankki olisi heistä kiinnostunut, pankkia kiinnostaa asunto tai muu vakuutena oleva, pankki ei välitä millaisessa kunnossa velallinen on kunhan maksaa lainan korot ja lyhennykset sekä että vakuuden arvo säilyy.
Olimme lainattomia 25 vuotiaina, no minä olin ja mies vähän myöhemmin, kun on vanhempi. Nyt on säästöjä ja sijoituksia. Helppo elää, kun ennen ei annettu pitkiä lainoja. Talot, mökit ym. on, kaikke mahtavaa. Tämä ei ole vale. Kaikki on mahdollista.
Nelikymppisenä. Ei ole pakko tellätä Niemelle™, jos ei taho.
Alunperin noin 48 vuotiaana mutta muutin pois pk-seudulta ja nyt olen jo 42 vuotiaana velaton omistusasuja. Yksi suuri etu myydä pois pk-seudun asunnon nyt kun siitä vielä saa hyvän rahan. Etätöiden takia ei enää tarvetta asua pk-seudun työpaikan vieressä ja työnantaja kertoi että sama jatkuu kon korona ohi.
Monet työnantajat ei vielä virallisesti tiedottaneet mitä koronan jälkeen tapahtuu mutta silloin olisin huolissani pk-seutujen asuntojen arvosta.
Minulla ei ole mikään kiire varsinaisesti olla lainaton, mutta tämän hetkisen maksuaikataulun mukaan asunto on maksettu 54-vuotiaana.