ELÄKE
Ystävällläni on eläke 1400€ netto.
Onko se vähän ?
Itse olen vielä työelämässa,en ole niin tietoinen nykyisistä eläkkeistä.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vertaa suuriin ahneisiin ikäluokkiin, todella huono, sitä vanhempiin nähden ok, sitä nuorempiin nähden ruhtinaallinen, koska nuoremmat sukupolvet tuskin tulevat suurten ikäluokkien ja nykyhallituksen jäljiltä mitään saamaan.
Minä kuulun tuohon suureen ikäpolveen ja minun aikanani liitot pitivät huolta hyvistä ansioista. Taulukkopalkat työn vaativuuden mukaan olivat minimi ja henkilökohtainen lisä niiden päälle oli minun kohdallani yli 50%.
Minun eläkkeeni on 4500€ brutto. Ja te ette tule koskaan tienaamaan sellaista, koska työnantajien propaganda hyökkää liittoja vastaan ja te uskotte siihen. Tähän kun lisätään paikallinen sopiminen, se vielä entisestäänkin pienentää teidän eläkkeitänne.
Työnantajien maksukyky ei ole kadonnut mihinkään. Nyt se ohjataan palkkojen sijasta osinkoihin.
Sitä saa, mitä tilaa.
Siihen aikaan Suomi oli suljettu yhteiskunta joka vei Neuvostoliittoon ylihintaista roskaa. Nykyään joudutaan kilpailemaan avoimilla markkinoilla, myös palkoissa.
Aivan turha syyttää nykysukupolvia tilanteesta.
Kai myös jäit eläkkeelle 57 -vuotiaana hurjan 30-vuotisen työuran jälkeen?
Jäin eläkkeelle, kun pakotettiin, 68 vuotiaana. Ja kyllä asia on niin, että nykyiseen palkkatason alhaisuuteen syyllinen löytyy ihan sieltä kotoa, peilistä. En minä teitä syytä alhaisista palkoista, minä syytän teitä siitä, että te tyydytte siihen, ja valitatte siitä. Mikään muu taho ei ole syyllinen teidän alhaisiin palkkoihinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vertaa suuriin ahneisiin ikäluokkiin, todella huono, sitä vanhempiin nähden ok, sitä nuorempiin nähden ruhtinaallinen, koska nuoremmat sukupolvet tuskin tulevat suurten ikäluokkien ja nykyhallituksen jäljiltä mitään saamaan.
Minä kuulun tuohon suureen ikäpolveen ja minun aikanani liitot pitivät huolta hyvistä ansioista. Taulukkopalkat työn vaativuuden mukaan olivat minimi ja henkilökohtainen lisä niiden päälle oli minun kohdallani yli 50%.
Minun eläkkeeni on 4500€ brutto. Ja te ette tule koskaan tienaamaan sellaista, koska työnantajien propaganda hyökkää liittoja vastaan ja te uskotte siihen. Tähän kun lisätään paikallinen sopiminen, se vielä entisestäänkin pienentää teidän eläkkeitänne.
Työnantajien maksukyky ei ole kadonnut mihinkään. Nyt se ohjataan palkkojen sijasta osinkoihin.
Sitä saa, mitä tilaa.
Se on tainnut jäädä hämärän peittoon, mitä sana osinko pitää sisällään.
Mitä muutoin vallalla olevaan sukupolvien väliseen toistensa syyttelyyn tulee; ei kukaan ole yksilötasolla vastuussa siitä, miten asiat ovat menneet tai tulevat menemään. Turha on siis lähimmäistä lähteä syyttelemään tai ahneeksi nimittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa, mitä tilaa.
Asuntojen hintaromahdus on tulevaisuudessa valtava, perikuntien asuntoja ei saa myytyä eikä vuokrattua.
Niin tulee olemaan. Siksi minä myin taloni pois ajoissa. Nyt asun vuokra-asunnossa ja odottelen vuokrien romahtamista, koska monet ovat sijoittaneet asuntoihin, joita ei kannata pitää tyhjillään. Ihan kohta on runsaat vuokralaisen markkinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa, mitä tilaa.
Mitä muutoin vallalla olevaan sukupolvien väliseen toistensa syyttelyyn tulee; ei kukaan ole yksilötasolla vastuussa siitä, miten asiat ovat menneet tai tulevat menemään. Turha on siis lähimmäistä lähteä syyttelemään tai ahneeksi nimittelemään.
Sana osinko tarkoittaa verotonta tuloa omistavalle eliitille.
Vierailija kirjoitti:
Ahneet suuret ikäluokat saivat myös viimeisistä työvuosista eläkkeen superkertymän ja eläke tosiaan laskettiin viimeisten, yleensä parhaiten palkattujen, työvuosien perusteella. Etuja, joista nykypolvet voivat vain unelmoida.
Ymmärrät varmaan, että superkertymien tarkoitus oli saada suuret ikäpolvet pysymään pidempään työelämässä ja samalla lyhentää näiden eläkkeellä oloaikaa. Siellä on monta superkertymää kerryttänyttä maan povessa.
Apropoo, jos sinulle annettaisi mahdollisuus kerryttää eläkettäsi suuremman prosentin mukaan ja mahdollistaa itsellesi näin suurempi eläke, kuinka toimisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa, mitä tilaa.
Sana osinko tarkoittaa verotonta tuloa omistavalle eliitille.
Kuten arvelinkin, sanan tarkoitus on jäänyt hämärän peittoon.
Jäin tk eläkkeelle 51 vuotiaana, eläke reilu 2000€/kk brutto. Hyvin pärjään rahallisesti, asumiskulut n.200€/kk.
Samasta työpaikasta kaveri jäi 67 vuotiaana saa n.3500€ brutto. Molemmat metalliduunareita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huono eläke tulla loppuelämä sillä toimeen. Vanhetessa myös sairastuvuus lisääntyy ja sairasmenot lääkkeineen on korkeita monella.
Terveysmenoissa on maksukatto, samoin lääkemenoissa.
Ja kaikki on sen jälkeen ilmaista, vai?
Esim.sairaala/ tai vuodeosastopäivät maksavat tämän maksukaton täyttymisenkin jälkeen asiakkaalla n.17e/ päivä. Parin viikon hoito tekee jo parinsadan euron laskun.
Poliklinikkamaksut, hammaslääkärit, päivystyskäyntimaksut eivät kuulu maksukattoon. Ambulanssikuljetuksessa on 30e omavastuu. Lääkärintodistukset esim Kelalle) maksavat useamman kympin.
On paljon sairauksien hoitoon tarvittavia oheistarvikkeita ja -aineita, jotka eivät kuulu korvattavuuden piiriin. Meillä esim.omaishoidossa käytetyistä tulee mieleen vaikka A- vitamiinisuihke(nenäverenvuodon ennaltaehkäsisy), sideharsot, teipit , muovikäsineet, puhdistusaineet, pumpulit, lampaanvilla rikkoutuneisiin varpaanväleihin. Jalkahoitajaa tarvittiin kynsien leikkaamiseen. Proteesin kiinnitystahnaa. Talkkia, Basibact-jauhetta. Kuivan suun imeskelytabletteja. Tukisiteitä jalkoihin.
Yllättävän paljon rahaa kuluu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika huono eläke tulla loppuelämä sillä toimeen. Vanhetessa myös sairastuvuus lisääntyy ja sairasmenot lääkkeineen on korkeita monella.
Terveysmenoissa on maksukatto, samoin lääkemenoissa.
Asia on näin, mutta siitä huolimatta se ei ole niin yksiselkoinen. Mm kaihileikkausjonoissa on noin 10 000 ihmistä ja julkisella sektorilla kaihin tulee olla erittäin pitkälle edennyt ennen kuin edes pääsee tähän jonoon. Monet tarvitsevat myös kotihoidon palveluita ja nämä ovat kalliita.
On monta asiaa, joihin ei yhteiskunta osallistu, mutta yksilötasolla ne saattavat olla tai tuntua olevan välttämättömiä. Hammashoito proteeseineen on toinen kompastuskivi monen kohdalla.
Nämä asiat tulevat tutuiksi sitten, kun niiden tarve konkretisoituu omalla kohdalla tai lähipiirissä.
Samaa mieltä!
Hammashoito, silmälääkäri, fysioterapia..nämä rahanpuutteessa jäävät.
Puhumattakaan fysikaalisista hoidoista tai hieronnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa, mitä tilaa.
Siihen aikaan Suomi oli suljettu yhteiskunta joka vei Neuvostoliittoon ylihintaista roskaa. Nykyään joudutaan kilpailemaan avoimilla markkinoilla, myös palkoissa.
Aivan turha syyttää nykysukupolvia tilanteesta.
Kai myös jäit eläkkeelle 57 -vuotiaana hurjan 30-vuotisen työuran jälkeen?
Jäin eläkkeelle, kun pakotettiin, 68 vuotiaana. Ja kyllä asia on niin, että nykyiseen palkkatason alhaisuuteen syyllinen löytyy ihan sieltä kotoa, peilistä. En minä teitä syytä alhaisista palkoista, minä syytän teitä siitä, että te tyydytte siihen, ja valitatte siitä. Mikään muu taho ei ole syyllinen teidän alhaisiin palkkoihinne.
Ei voi pyytää lisää palkkaa, kun työnantaja sanoo, että 400 000 työtöntä on tulossa töihin, jos ei työ nykypalkalla kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1900€ minä 66v
1500€ mies 69vOvatko nämä nettoja?
Ovat, mun brutto jotain 2300 ja miehen 1800, en jaksa kaivaa tarkkoja.
Minulla työvuosia n. 38 ja miehellä tais mennä yli vähän 40.
Ansiosidonnaisen jälkeen eli 63v jäätiin. Minä olin yli 3 vuotta putkessa , mikä pienensi bruttoa noin 200-300/kk
Mies sanotaanko suorittavaa porrasta ja minä sekä sitä että vähän seuraavaa, tekniikan ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä saa, mitä tilaa.
Asuntojen hintaromahdus on tulevaisuudessa valtava, perikuntien asuntoja ei saa myytyä eikä vuokrattua.
Niin tulee olemaan. Siksi minä myin taloni pois ajoissa. Nyt asun vuokra-asunnossa ja odottelen vuokrien romahtamista, koska monet ovat sijoittaneet asuntoihin, joita ei kannata pitää tyhjillään. Ihan kohta on runsaat vuokralaisen markkinat.
Olet fiksu kaveri, näin tulee käymään.
Ahneet suuret ikäluokat saivat myös viimeisistä työvuosista eläkkeen superkertymän ja eläke tosiaan laskettiin viimeisten, yleensä parhaiten palkattujen, työvuosien perusteella. Etuja, joista nykypolvet voivat vain unelmoida.