150 cm:iin asti lapsi turvaistuimeen?
Suostuisiko teidän isot koululaiset käyttämään?
"Liikenneturva haluaa kaikki alle 150-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta autossa"
Kommentit (133)
Niin se vaan tässäkin aiheessa kurkistelee jo se kiusaaminen. Että lasta pitää suojella kiusatuksi tulemiselta välttelemällä tekoja joista saatetaan kiusata (turvaistumessa oleminen). Jolla annetaan lapselle viesti että erilaiset ovat jotenkin huonoja ja pitää yrittää olla massaa ettei ole huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyenä naisena mua hävettää tähän ketjuun kirjoittaneiden lyhyiden naisten tyhmyys...
"Hei määä oon 152 ja mun mummo 147 ja naapuri 150, täytyykö meidänkin nyt käyttää istuinta?!?" 😅 Ehhehe, ehhehe. Hulvatonta.
Moneen kertaan on sanottu, että kyse on ensisijaisesti pituudesta eikä iästä. Eiköhän koroke/turvaistuin olisi alle 150 cm aikuisellekin turvallisempi, mutta viranomainen ei sitä toki suosittele, koska arvaa reaktion.
Että kukahan tässä on tyhmä...
Tässä nyt kuitenkin silti puhutaan lapsista, ei aikuisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole väliä suostuuko vai ei, lapsi ei tällaisista asioista päätä. Ei turvaistuinta, ei kyytiä.
No eihän monet isommat lapset suostu käyttämään pyöräilykypärääkään eikä vanhemmat viitsi pakottaakaan, että jannicajessicalle tulisi paha mieli.
Mee ite sinne turvaistuimeen?
Mun "jannicajessica" on ylä-asteella ja 149cm pitkä. Mitä luulet, suostuuko istuimeen?
Pitääkö lyhyet aikuisetkin laittaa niihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huviloitattava ajatuskin. Meillä on lapset odottanut innoissaan koska ovat yli 135cm jotta pääsee istuimesta eroon. Koululaisia usein kuskaillaan usein vuorotellen harrastuksiin kimppakyydeillä, joten tähän rumpaan en turvaistuimien siirtelyä kaipaa.
Jännä miten autot on kehittyny 20v. paljon ja jopa ajavat itse, mutta ei sitten oo keksitty kaikkiin autoihin säädettäviä turvavöitä ja autoa joka olisi turvallinen lapsille.
Aika surullista, että jonkun mielestä omien lasten turvallisuus on jotenkin huvittava ajatus. Ei minusta kyllä ole ja kevyen turvavyöistuimen tai korokkeen siirtäminen on niin helppoa, ettei sen pitäisi olla syy tinkiä turvallisuudesta. Ne eivät edes maksa juuri mitään, verrattuna muihin autoilun kuluihin varsinkaan. Mutta niinhän sitä on pidetty turvavöitä ja mopokypäriäkin huvittavina ajatuksina aikoinaan :)
Olen kyllä samaa mieltä siinä, että kyllä nykyautoihin voisi suunnitella jotkut integroidut korokkeet lyhyemmille matkustajille. Mutta ilmeisesti suunnittelijat on jotain keskikokoisia miehiä kaikki, niin ei tule tämmöiset mieleen...
Autojen koeajoissa ärsyttää varsinkin se valitus, kun "ei saa reidet tarpeeksi tukea." Koeajajana joku 190-senttinen heppu! Voisiko edes joskus koeajajana olla alta 160-senttinen nainen? Iällä ei väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyenä naisena mua hävettää tähän ketjuun kirjoittaneiden lyhyiden naisten tyhmyys...
"Hei määä oon 152 ja mun mummo 147 ja naapuri 150, täytyykö meidänkin nyt käyttää istuinta?!?" 😅 Ehhehe, ehhehe. Hulvatonta.
Moneen kertaan on sanottu, että kyse on ensisijaisesti pituudesta eikä iästä. Eiköhän koroke/turvaistuin olisi alle 150 cm aikuisellekin turvallisempi, mutta viranomainen ei sitä toki suosittele, koska arvaa reaktion.
Että kukahan tässä on tyhmä...
Tässä nyt kuitenkin silti puhutaan lapsista, ei aikuisista.
No missä kohtaa se virstanpylväs on saavutettu että pääsee pois istuimesta jos aikuisiällä pituus jää alle 150cm?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ettei ite tarvii, 157cm nainen kun olen :D mutta ei se kaukana oo
Kyllä sä tarviit.
Kaukalolka on monta tarkoitusta: suojaa päätä, kuljettaa vyön oikeasta kohtaa...
Ilman kaukaloa lyhyellä ihmisellä turvavyö kulkee kaulan vierestä ja leikkaa kaulan auki kolarissa. Viiltää.
Vyön olisi tarkoitus mennä olkapään yli - ei kaulan ohi.
Koroke, penkkiä ylemmäksi tai jos saa säädettyä vyötä oven pielessä alemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö kurahousupakkoakin jatkaa 150 senttiin asti?
Voi hyvää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Niin se vaan tässäkin aiheessa kurkistelee jo se kiusaaminen. Että lasta pitää suojella kiusatuksi tulemiselta välttelemällä tekoja joista saatetaan kiusata (turvaistumessa oleminen). Jolla annetaan lapselle viesti että erilaiset ovat jotenkin huonoja ja pitää yrittää olla massaa ettei ole huono.
Kyllä, ja sitten nämä muka itseään fiksuina pitävät naiset tulevat hekottelemaan kuinka hassua on jos joutuisi itse istumaan turvaistuimessa, vaikka on ihan itsestään selvää, että tämän asian yhteydessä tarkoitetaan lapsia. Eiköhän ne ole nämä samat, jotka sanoo niille 5-vuotiailleen, että turvaistuimet ovat vauvoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko 150cm aikuinenkin turvaistuimeen?
Turvallisuuden vuoksi kannattaisi. Turvavyöt on mitoitettu keskimääräisen ihmisen mittojen mukaan, joten lyhyempin tapauksessa se vyö menee vaarallisesta kohtaa ja vai pahimmillaan painaa kaulaa kolaritilanteessa.
Ja vieläpä keskimääräisen miehen mittojen mukaan.
Juuri näin. Autot on suunniteltu miehiä varten ja ne "fiksut" suunnittelijat (miehet) eivät osaa lainkaan ajatella lapsia, nuoria ja naisia.
Olen päättänyt, että en osta autoa. Vasta sitten, kun autojen suunnittelussa otetaan huomioon 150 cm pituiset AIKUISET NAISET, niin ryhdyn harkitsemaan auton ostamista.
Työsuhdeauto on kätevä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika laittaa mielellään 150 kurahousut.
No entä sitten kun se 150 senttinen menee talvihaalarit ja kurahousut päällä siihen turvaistuimeen, niin eikö se ole jo aika ahdasta ja tukalaa?
Jos tuollainen turvaistuinpakko oikeasti tulee, kyllä varmaan tulee sitten tarjoille väljempiä istuimiakin, joihin isompikin lapsi mahtuu toppapuvussa tai kuriksissa.
Siis onko tällainen laki oikeasti tulossa? Ja tarkoitetaanko nimenomaan turvaistuista eli sellainen mihin oikeasti mennään syvälle istuimen sisään ja laitetaan vyöt kuin valjaat kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos se on pituusraja, niin kaikkihin alle sen pituuden joutuisivat sitä käyttämään? Vai tarkoitatko, että pitkät kiusaa niitä lyhyempiä, jotka vielä joutuu olemaan turvaistuimessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuuko 150cm aikuinenkin turvaistuimeen?
Turvallisuuden vuoksi kannattaisi. Turvavyöt on mitoitettu keskimääräisen ihmisen mittojen mukaan, joten lyhyempin tapauksessa se vyö menee vaarallisesta kohtaa ja vai pahimmillaan painaa kaulaa kolaritilanteessa.
Ja vieläpä keskimääräisen miehen mittojen mukaan.
Juuri näin. Autot on suunniteltu miehiä varten ja ne "fiksut" suunnittelijat (miehet) eivät osaa lainkaan ajatella lapsia, nuoria ja naisia.
Olen päättänyt, että en osta autoa. Vasta sitten, kun autojen suunnittelussa otetaan huomioon 150 cm pituiset AIKUISET NAISET, niin ryhdyn harkitsemaan auton ostamista.
Työsuhdeauto on kätevä ratkaisu.
Eikä ole! Kyllä autojen suunnitteluryhmissä on naisiakin mukana. Ja säätömahdollisuuksilla saa pienempikin kuski sopivan ajoasennon itselleen.
Ennenvanhaan autot oli pienempiä, esim. pienet Fiatit, pienet japanilaiset, jotka oli ehkä suunniteltu valmistusmaansa lyhyehköille ihmisille ja niissä pidempi pohjoismaalainen saattoi tuntea tilan ahtauttakin.
Nykyiset turvavaatimukset autoihin pakottaa niistä tekemään melko isoja malmikasoja mikä kostautuu painossa ja polttoaineenkulutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä siis ala-asteikäiset joutuisivat käyttämään.
Vaikea uskoa, että lyhyt yläasteikäinen haluaisi käyttää turvaistuinta.
1-7 luokkalaiset käyttää, oman 4-luokkalaisen ja normaalia lyhyemmän 7-luokkalaisen suusta tullut että ei ikinä käyttäisi turvaistuinta (liittyi toiseen juttuun)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1-7 luokkalaiset käyttää, oman 4-luokkalaisen ja normaalia lyhyemmän 7-luokkalaisen suusta tullut että ei ikinä käyttäisi turvaistuinta (liittyi toiseen juttuun)
Piti kirjoittaa "1-7 luokkalaiset joutuisivat käyttää,"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän ne käyttäisi, jos auto ei muuten liikkuisi metriäkään.
Tutkimuksen mukaan kuolemat autossa vähenisivät 70% jos kaikki matkustaisivat selkä menosuuntaan.
Junaonnettomuuksista on vahvaa näyttöä.
Pitkälti tottumuskysymys, ei vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuinka isoja koululaisia kysyjä tarkoittaa mutta ainakin meillä tokaluokkalainen n.137cm istuu vielä ihan mielellään selkänojallisessa turvavyöistuimessa. En tiedä sitten onko kuinka harvinaista.
No yläasteikäiset voi olla alle 150 cm.
Aika monet aasialaiset naiset joutuisivat kantamaan turvaustuinta mukanaan taksimatkaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma olisi varmaan vain lain siirtymävaiheessa niillä, jotka ovat jo yli nykyisen rajan ja joutisivat palaamaan turvaistuimen käyttöön. Mutta miksi jatkossa olisi ongelmaa, kun ne samat lapset on käyttäneet istuinta pienestä asti, niin sitä vaan jatketaan samalla tavalla kunnes 150 tulee täyteen.
Mä olen 152 cm ja penkki ihan ääriasennossa edessä. Jos en kolarissa muuten kuole, "turva"tyyny tappaa minut, koska kuskin puolelta sitä ei saa poiskytkettyä. Ei tasan käy onnenlahjat... :(
Lastenistuin voisi olla muuten hyvä, mutta ei ylettyisi jalat polkimille.