150 cm:iin asti lapsi turvaistuimeen?
Suostuisiko teidän isot koululaiset käyttämään?
"Liikenneturva haluaa kaikki alle 150-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta autossa"
Kommentit (133)
Joutuuko 150cm aikuinenkin turvaistuimeen?
Pitäisikö kurahousupakkoakin jatkaa 150 senttiin asti?
En tiedä kuinka isoja koululaisia kysyjä tarkoittaa mutta ainakin meillä tokaluokkalainen n.137cm istuu vielä ihan mielellään selkänojallisessa turvavyöistuimessa. En tiedä sitten onko kuinka harvinaista.
Käytännössä siis ala-asteikäiset joutuisivat käyttämään.
Vaikea uskoa, että lyhyt yläasteikäinen haluaisi käyttää turvaistuinta.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuinka isoja koululaisia kysyjä tarkoittaa mutta ainakin meillä tokaluokkalainen n.137cm istuu vielä ihan mielellään selkänojallisessa turvavyöistuimessa. En tiedä sitten onko kuinka harvinaista.
No yläasteikäiset voi olla alle 150 cm.
Ei sillä ole väliä suostuuko vai ei, lapsi ei tällaisista asioista päätä. Ei turvaistuinta, ei kyytiä.
Erikoinen kysymys. Jos laki näin vaatisi niin tuskin siinä lasten suostumusta kyseltäisiin. Tai ei ainakaan meillä lapset saisi päättää. Ja jos vaaditaan kaikilta alle 150cm, niin tuskin mun lapsi ainoana istuimessa olisi.
Oma lapsi sanoi aikoinaan että turvavyöistuin on mukavampi kuin auton penkki ja istui vielä 142cm/4.lk pitkät matkat istuimessaan. En usko että häntä olisi häirinnyt jos kavereillakin olis ollut istuimet.
No entäs mun 147cm pitkä 93-vuotias mummo? LÄhdetäänkö me nyt turvaistuin-ostoksille?
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä ole väliä suostuuko vai ei, lapsi ei tällaisista asioista päätä. Ei turvaistuinta, ei kyytiä.
No eihän monet isommat lapset suostu käyttämään pyöräilykypärääkään eikä vanhemmat viitsi pakottaakaan, että jannicajessicalle tulisi paha mieli.
Menisi hyvin isommat autot kaupaksi. Ihan tavalliseen ei kahta esi-teiniä ei takapenkille mahdu turvaistuimeen kun edessä pitkät vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin alle 150 cm vielä yläasteella :-D Kasvoin vähän myöhemmin kuin muut, mutta ei mulla pituutta kuitenkaan nytkään ole kuin just ja just yli 160 cm.
Vierailija kirjoitti:
No entäs mun 147cm pitkä 93-vuotias mummo? LÄhdetäänkö me nyt turvaistuin-ostoksille?
😂😂
Mihin ikään asti pitää käyttää sellaista maat, jossa on omat järeämmär vyöt eikä auton vyötä?
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuuden vuoksi kannattaisi. Turvavyöt on mitoitettu keskimääräisen ihmisen mittojen mukaan, joten lyhyempin tapauksessa se vyö menee vaarallisesta kohtaa ja vai pahimmillaan painaa kaulaa kolaritilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ikään asti pitää käyttää sellaista maat, jossa on omat järeämmär vyöt eikä auton vyötä?
maat = mallia
Vierailija kirjoitti:
Menisi hyvin isommat autot kaupaksi. Ihan tavalliseen ei kahta esi-teiniä ei takapenkille mahdu turvaistuimeen kun edessä pitkät vanhemmat.
Nykyaikaiseen pikkuautoon ei kolmea lasta saa takapenkille mitenkään päin, kun rohjakeistuimet täyttää sen kokonaan jo kahdella. Ja selkä menosuuntaan matkustavat vie etupenkkiläistenkin tilat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuuden vuoksi kannattaisi. Turvavyöt on mitoitettu keskimääräisen ihmisen mittojen mukaan, joten lyhyempin tapauksessa se vyö menee vaarallisesta kohtaa ja vai pahimmillaan painaa kaulaa kolaritilanteessa.
Ja vieläpä keskimääräisen miehen mittojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa koroke tms. olisi hyvä vaihtoehto. Auton rakenne ja vyö on suunniteltu pidemmille ihmisille. Ikä ei ole tässä kohdassa kriittinen asia, vaan pituus.
Hyvä ettei ite tarvii, 157cm nainen kun olen :D mutta ei se kaukana oo