150 cm:iin asti lapsi turvaistuimeen?
Suostuisiko teidän isot koululaiset käyttämään?
"Liikenneturva haluaa kaikki alle 150-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta autossa"
Kommentit (133)
Meillä ekaluokan aikana tuli molemmilla koululaisilla täyteen 135cm ja turvavyöistuimet otettiin pois. En kaipaa istuin rumbaa takaisin.
Olen itse 149 cm pitkä nelikymppinen nainen. Tuntuisi nöyryyttävältä jos pitäisi istua turvaistuimessa, varsinkin autolla ajaessa! Lisäksi tekstiteeveessä luki, että koskisi korkeintaan 12- vuotiaita lapsia! Ei todellakaan!
Vierailija kirjoitti:
Lyhyenä naisena mua hävettää tähän ketjuun kirjoittaneiden lyhyiden naisten tyhmyys...
"Hei määä oon 152 ja mun mummo 147 ja naapuri 150, täytyykö meidänkin nyt käyttää istuinta?!?" 😅 Ehhehe, ehhehe. Hulvatonta.
Nii, mitä sillä iällä on merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 149 cm pitkä nelikymppinen nainen. Tuntuisi nöyryyttävältä jos pitäisi istua turvaistuimessa, varsinkin autolla ajaessa! Lisäksi tekstiteeveessä luki, että koskisi korkeintaan 12- vuotiaita lapsia! Ei todellakaan!
Siis se laki koskee vain alle 12-vuotiaita. Sitten kun täyttää 12v, niin ilmeisesti ikä suojelee onnetomuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ajatuskin. Meillä on lapset odottanut innoissaan koska ovat yli 135cm jotta pääsee istuimesta eroon. Koululaisia usein kuskaillaan usein vuorotellen harrastuksiin kimppakyydeillä, joten tähän rumpaan en turvaistuimien siirtelyä kaipaa.
Jännä miten autot on kehittyny 20v. paljon ja jopa ajavat itse, mutta ei sitten oo keksitty kaikkiin autoihin säädettäviä turvavöitä ja autoa joka olisi turvallinen lapsille.
Aika surullista, että jonkun mielestä omien lasten turvallisuus on jotenkin huvittava ajatus. Ei minusta kyllä ole ja kevyen turvavyöistuimen tai korokkeen siirtäminen on niin helppoa, ettei sen pitäisi olla syy tinkiä turvallisuudesta. Ne eivät edes maksa juuri mitään, verrattuna muihin autoilun kuluihin varsinkaan. Mutta niinhän sitä on pidetty turvavöitä ja mopokypäriäkin huvittavina ajatuksina aikoinaan :)
Olen kyllä samaa mieltä siinä, että kyllä nykyautoihin voisi suunnitella jotkut integroidut korokkeet lyhyemmille matkustajille. Mutta ilmeisesti suunnittelijat on jotain keskikokoisia miehiä kaikki, niin ei tule tämmöiset mieleen...
Onko mietitty loppuun asti asiaa? Kyllä aletaan koulussa kiusaamaan lasta kun se tulee turvaistuimessa yläluokille...
Niin ja tietenkin tähän joku tokaisee "onhan se nyt ihan tyhmää kiusata jotakuta sen takia. Asia on loppuun käsitelty.".
Minkä ikäiseksi katsotaan olevan lapsi? En ole varma haluaako mun 17v istua turvaistuimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pää on 25% painosta, aikuisen 8%
Siis 150 cm lapsen pää on 25% painosta ja 150 cm aikuisen pää on 8% painosta?
Aika isopäisiä nuo 150-senttiset lapset. Itse tuon pituisena saatoin painaa ehkä jotain 40 kiloa. Ajatella, että pääni painoi silloin 10 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se laki koskee vain alle 12-vuotiaita. Sitten kun täyttää 12v, niin ilmeisesti ikä suojelee onnetomuuksissa.
Mikä laki?
Vierailija kirjoitti:
Lyhyenä naisena mua hävettää tähän ketjuun kirjoittaneiden lyhyiden naisten tyhmyys...
"Hei määä oon 152 ja mun mummo 147 ja naapuri 150, täytyykö meidänkin nyt käyttää istuinta?!?" 😅 Ehhehe, ehhehe. Hulvatonta.
Moneen kertaan on sanottu, että kyse on ensisijaisesti pituudesta eikä iästä. Eiköhän koroke/turvaistuin olisi alle 150 cm aikuisellekin turvallisempi, mutta viranomainen ei sitä toki suosittele, koska arvaa reaktion.
Että kukahan tässä on tyhmä...
Meillä jäi istuin pois ekalla, ja silloin oli 140 cm pitkä, kyllähän se nyt riippuu vähän iästä tosiianko laittaisit 5 lk lapsen vielä istuimeen jos olisi 147 cm pitkä, tuskin lapsikakaan siihen suostuis
EU:n salaisissa kammiokeskusteluissa kuulemma suunnitellaan uutta direktiiviä, jonka mukaan alle kolmemetristen ihmisten on käytettävä lastenistuinta ajoneuvoissa.
Näinköhän anoppini suostuisi turvaistuinta käyttämään? Hän on alle 150 cm pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs mun 147cm pitkä 93-vuotias mummo? LÄhdetäänkö me nyt turvaistuin-ostoksille?
😂😂
Ja minun tarvinnee hankkia turvaistuin kuskin paikalle.
😂😂😂
Meillä poika laittaa mielellään 150 kurahousut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moneen kertaan on sanottu, että kyse on ensisijaisesti pituudesta eikä iästä. Eiköhän koroke/turvaistuin olisi alle 150 cm aikuisellekin turvallisempi, mutta viranomainen ei sitä toki suosittele, koska arvaa reaktion.
Että kukahan tässä on tyhmä...
Jos lyhyiden aikuisten pitäisi käyttää turvaistuinta tai edes koroketta, pitäisi olla saatavilla turvaistuimia, joihin aikuisen naisen pehva mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
No entä sitten kun se 150 senttinen menee talvihaalarit ja kurahousut päällä siihen turvaistuimeen, niin eikö se ole jo aika ahdasta ja tukalaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko mietitty loppuun asti asiaa? Kyllä aletaan koulussa kiusaamaan lasta kun se tulee turvaistuimessa yläluokille...
Niin ja tietenkin tähän joku tokaisee "onhan se nyt ihan tyhmää kiusata jotakuta sen takia. Asia on loppuun käsitelty.".
JOO TIETYSTI EI PIDÄ PUUTTUA KIUSAAMISEEN VAAN YRITTÄÄ TEHDÄ KAKKEA MASSAN MUKANA ETTEI KIUSATA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entä sitten kun se 150 senttinen menee talvihaalarit ja kurahousut päällä siihen turvaistuimeen, niin eikö se ole jo aika ahdasta ja tukalaa?
Kurarukkaset jos on niin taksikuski tai kaverit voi auttaa turvavyön kiinni.
Istuinhan ohjaa myös sen lantiovyön kulkua. Kovin lyhyellä/pienellä se lantiovyö ohjautuu liian korkealle mahan päälle joka aiheuttaa noita keskivartalovammoja sitten.