150 cm:iin asti lapsi turvaistuimeen?
Suostuisiko teidän isot koululaiset käyttämään?
"Liikenneturva haluaa kaikki alle 150-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta autossa"
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaisivatpa ihmiset ensin noudattaa tuota "vanhaa" 135cm asti olevaa suositusta... Tiedän ja tunnen useita perheitä, joissa jo noin 5v on otettu pois turvaistuimesta ja otettu koroke käyttöön. Sinänsä siis lakihan tämän korokkeen sallii, mutta sivutörmäyksessä ei olekaan sitten mitään suojaa...
Että eikö se oman lapsen turvallisuus sen vertaa kiinnosta vai mistä johtuu välinpitämättömyys...
Sitten liian aikaisin pelkälle korokkeelle siirretty lapsi kysyy naapurin lapselta "miks sul on vielä tollanen vauvaistuin"...
Minä kuljetin omaa ja naapurin lasta samassa harrastuksessa, ja tätä tyttöä nauratti joka kerta kauheasti, kun meidän autossa joutui istumaan "vauvaistuimessa". Äiti oli sellaiseksi sanonut. Tämä oli vuosi ennen eskariin menoa...
Minä kuljetan naapurin juuri 5v täyttänyttä lasta harrastukseen ja hän on ihan innoissaan kun saa istua meidän kuopuksen selkä menosuuntaan istuimessa. Kuulemma kiva kun näkee taaksepäin ja takapenkin niskatukeen kiinnitetystä peilistä myös eteenpäin :)
Vierailija kirjoitti:
Onko sellaisia istuimia, mihin noin iso mahtuu?
Kyllä on. Toki jos on kovin lihava niin voi käydä leveydestä ahtaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs mun 147cm pitkä 93-vuotias mummo? LÄhdetäänkö me nyt turvaistuin-ostoksille?
Mikä tahansa koroke tms. olisi hyvä vaihtoehto. Auton rakenne ja vyö on suunniteltu pidemmille ihmisille. Ikä ei ole tässä kohdassa kriittinen asia, vaan pituus.
Varmaan kannattaisi ne autot mitoittaa vastaamaan niillä matkustavia ihmisiä. Tai no sittenhän ei saataisi myytyä lisävarusteina turvaistuimia vauvasta vaariin. T: N 148cm.
Takapenkeillä vyöt on usein ollut pakko asentaa niin että niiden korkeutta ei voi helposti säätää eikä tämä ole vain halusta kiinni vaan esim. takapenkkien ja koron rakenteesta. Etupenkkien vöiden korkeuttahan voi useimmissa autoissa säätää.
Useimmissa autoissa myös ainakin kuskin penkin korkeutta voi säätää, joten siinä voi lyhytkin saada hyvän asennon ja vyöt istumaan oikein. Takapenkillä ei onnistu ja tosi lyhyen kannattaisi käyttää koroketta, harmi vaan niitä on huonosti saatavilla riittävän leveinä aikuiselle.
Miksi muuten korokkeet autoon on hyvin pienille kilomäärille? Max 30 tai 35 kg?
Meillä toinen lapsista oksensi aina autossa, kun siirryttiin kaukalosta selkä menosuuntaan olevaan istuimeen. Kun käännettiin kasvot menosuuntaan, niin oksentelu loppui. Pienestä pitäen siis matkustanut niin, kun näin pienempänä pahana "väärinpäin istumisen" kuin jatkuvan oksentelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuinka isoja koululaisia kysyjä tarkoittaa mutta ainakin meillä tokaluokkalainen n.137cm istuu vielä ihan mielellään selkänojallisessa turvavyöistuimessa. En tiedä sitten onko kuinka harvinaista.
No yläasteikäiset voi olla alle 150 cm.
On kyllä todella harvinaista olla yläasteella alle 150 cm. Omana yläasteaikanani ei koko koulussa ollut yhtäkään alle 150 senttistä!
Tosi syrjivä tuollainen pelkkään pituuteen perustuva suositus/laki. +2-käyrällä oleva tyttö on jo 9,5-vuotiaana 150 cm, kun taas -2-käyrällä oleva vasta 14-vuotiaana! Aivan varmasti ei ole mitenkään "hauraampi" 13-vuotias kuin 9,5-vuotias, vaikka olisi minkä pituisia.
Tuollaisen säännöksen keksijät on varmaan itse jotain tosi pitkiä, eikä tajua että jotkut lapset saavuttavat sen 150 cm vasta aikuisena 15-18 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Tosi syrjivä tuollainen pelkkään pituuteen perustuva suositus/laki. +2-käyrällä oleva tyttö on jo 9,5-vuotiaana 150 cm, kun taas -2-käyrällä oleva vasta 14-vuotiaana! Aivan varmasti ei ole mitenkään "hauraampi" 13-vuotias kuin 9,5-vuotias, vaikka olisi minkä pituisia.
Tuollaisen säännöksen keksijät on varmaan itse jotain tosi pitkiä, eikä tajua että jotkut lapset saavuttavat sen 150 cm vasta aikuisena 15-18 vuotiaana.
No tässä nyt on kuitenkin lasten turvallisuudesta kyse, ja autossa turvallisuuteen olennaisesti liittyy lapsen koko ja pituus. Ei ne enää aikuisena harmittele että hitto kun joutui olemaan istuimessa. Toisaalta jos vaikka halvaantuu tms niin aikuisena se todellakin harmittaa jos se olisi vältetty istuimella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kaulan kohdalta menevä turvavyö on ihan yhtä vaarallinen iästä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä lapsen iästä ole kyse vaan yksinkertaisesti siitä, että auton turvavyöt eivät tule oikealta korkeudelta vaan painavat kaulaa, jos on alle 150cm pitkä. Myös alle 150cm aikuisen olisi hyvä käyttää jotain koroketta. Ja mitä syrjintää se on, että lyhyt voi matkustaa turvallisemmin ja mukavammin pidempään? Turvavyöistuimessa olevat sivutörmäysuojat ja pääntuki johon nojata jos nukahtaa, ovat oikeasti aika kiva juttu.
Meillä vielä tokaluokkalainen on turvavyöistuimessa, on 133cm. Pelkällä korokkeella ei vyö vaan mene kunnolla. Lapsi itsekin tykkää enemmän istuimesta. Näkee kyllä liikaa noita lapsia, mitkä istuu jopa etupenkillä ilman mitään koroketta. Itse olen 163cm ja joissain autoissa minullakin vyö jää liian ylös. Mieluummin käyttäisin koroketta, kuin vammautuisin kolarissa.
Lyhyenä naisena mua hävettää tähän ketjuun kirjoittaneiden lyhyiden naisten tyhmyys...
"Hei määä oon 152 ja mun mummo 147 ja naapuri 150, täytyykö meidänkin nyt käyttää istuinta?!?" 😅 Ehhehe, ehhehe. Hulvatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kaulan kohdalta menevä turvavyö on ihan yhtä vaarallinen iästä riippumatta.
Kaulavammat eivät ole mikään juttu turvavöiden käytössä, ks. Injuries to Children Restrained in 2- and 3- Point Belts (nih.gov)
Tutkittu lasten 2- ja 3-pisteturvavöiden käyttöä, siis ei missään istuimessa vaan ihan vyössä. (tutkimus vuodelta 1998, siksi ylipäätään on 2-pistevöitäkin) 3-pistevyö, vaikka olikin varmasti "kaulalla", koska ei mitään korokkeita, ei aiheuttanut vammoja kaulaan vaan keskivartaloon.
Mopoautoihin istuinkorokkeet! Turvallisuus lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuinka isoja koululaisia kysyjä tarkoittaa mutta ainakin meillä tokaluokkalainen n.137cm istuu vielä ihan mielellään selkänojallisessa turvavyöistuimessa. En tiedä sitten onko kuinka harvinaista.
Meillä istuu vielä 143cm 5-luokkalainen selkänojallisessa korokeistuimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaulavammat eivät ole mikään juttu turvavöiden käytössä, ks. Injuries to Children Restrained in 2- and 3- Point Belts (nih.gov)
Tutkittu lasten 2- ja 3-pisteturvavöiden käyttöä, siis ei missään istuimessa vaan ihan vyössä. (tutkimus vuodelta 1998, siksi ylipäätään on 2-pistevöitäkin) 3-pistevyö, vaikka olikin varmasti "kaulalla", koska ei mitään korokkeita, ei aiheuttanut vammoja kaulaan vaan keskivartaloon.
Ja varsinkin kun nykyautoissa pystyy säätämään sitä turvavyön korkeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa puhutaan turvaistuimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No anteeksi, turvaistuimessa. Cybex Pallaksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä tarkoitetaan samaa asiaa, oikea termi on turvavyöistuin. Turvaistuin on se jossa on 5-pistevyöt ja sitä nyt ei toki enää 150cm pitkän oleteta käyttävän, koroke on sitten se jossa ei ole selkänojaa.
Huvittava ajatuskin. Meillä on lapset odottanut innoissaan koska ovat yli 135cm jotta pääsee istuimesta eroon. Koululaisia usein kuskaillaan usein vuorotellen harrastuksiin kimppakyydeillä, joten tähän rumpaan en turvaistuimien siirtelyä kaipaa.
Jännä miten autot on kehittyny 20v. paljon ja jopa ajavat itse, mutta ei sitten oo keksitty kaikkiin autoihin säädettäviä turvavöitä ja autoa joka olisi turvallinen lapsille.
Niinhän sitä aikoinaan naureskeltiin turvavyöpakkoakin.
Ja kuinkas sitten kävikään.