Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

150 cm:iin asti lapsi turvaistuimeen?

Vierailija
26.02.2021 |

Suostuisiko teidän isot koululaiset käyttämään?

"Liikenneturva haluaa kaikki alle 150-senttiset lapset käyttämään turvaistuinta autossa"

https://yle.fi/uutiset/3-11806737

Kommentit (133)

Vierailija
41/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entäs mun 147cm pitkä 93-vuotias mummo? LÄhdetäänkö me nyt turvaistuin-ostoksille?

😂😂

Puhuttiin lapsista. Luetun ymmärtäminen hukassa?

Kuten tässä keskustelussa jo todettiin, turvaistuinta tarvitaan sen vuoksi ettei turvavyö osu lyhyellä ihmisellä vaarallisesti jonnekin kaulan kohdalle. Ikä ei siis ole se kysymys vaan nimenomaan pituus.

Miksi koroke ei siis riitä 140-150 senttisille? Miksi nimenomaan istuin ?

Sitä en tiedä, omasta mielestäni korokkeen pitäisi riittää.

Vierailija
42/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No entäs mun 147cm pitkä 93-vuotias mummo? LÄhdetäänkö me nyt turvaistuin-ostoksille?

Onko 93-vuotias lapsi? Jutussa puhutaan lasten turvaistuinten käytöstä, ei aikuisten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni thaikku vaimoke joutuu omaan istuimeen pikkupyllyineen.

Vierailija
44/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko 150cm aikuinenkin turvaistuimeen?

Turvallisuuden vuoksi kannattaisi. Turvavyöt on mitoitettu keskimääräisen ihmisen mittojen mukaan, joten lyhyempin tapauksessa se vyö menee vaarallisesta kohtaa ja vai pahimmillaan painaa kaulaa kolaritilanteessa.

eikös se keskimääräinen kiinalainen ole jotain 150cm tai vähemmän. ei noita autoja ainakaan suomalaisille ole mitoitettu. normaali 190cm kun yrittää tunkea itseään siihen sillipurkkiin, niin pää ottaa kattoon kiinni, polvet rattiin, penkin saa vetää niin kauas, ettei taakse mahdu ketään ja rattiin joutuu kurkottamaan.

Vierailija
45/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen pää on 25% painosta, aikuisen 8%

Taitaa tuon pään osuus painosta vaihdella sen mukaan minkä ikäisestä lapsesta on kyse. Ei ole esiteinillä ja taaperolla sama

Vierailija
46/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaisivatpa ihmiset ensin noudattaa tuota "vanhaa" 135cm asti olevaa suositusta... Tiedän ja tunnen useita perheitä, joissa jo noin 5v on otettu pois turvaistuimesta ja otettu koroke käyttöön. Sinänsä siis lakihan tämän korokkeen sallii, mutta sivutörmäyksessä ei olekaan sitten mitään suojaa...

Että eikö se oman lapsen turvallisuus sen vertaa kiinnosta vai mistä johtuu välinpitämättömyys...

Sitten liian aikaisin pelkälle korokkeelle siirretty lapsi kysyy naapurin lapselta "miks sul on vielä tollanen vauvaistuin"...

Minä kuljetin omaa ja naapurin lasta samassa harrastuksessa, ja tätä tyttöä nauratti joka kerta kauheasti, kun meidän autossa joutui istumaan "vauvaistuimessa". Äiti oli sellaiseksi sanonut. Tämä oli vuosi ennen eskariin menoa...

Vierailija
47/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 158cm pitkä ja istun kuskin paikalla. Onko nyt sitten yhtäkkiä 140cm pituisia lapsia kuollu paljonki liikenneonnettomuuksissa viimeaikoina kun tämmöstä pitää nyt vääntää?

Vierailija
48/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂😂

Puhuttiin lapsista. Luetun ymmärtäminen hukassa?

Kuten tässä keskustelussa jo todettiin, turvaistuinta tarvitaan sen vuoksi ettei turvavyö osu lyhyellä ihmisellä vaarallisesti jonnekin kaulan kohdalle. Ikä ei siis ole se kysymys vaan nimenomaan pituus.

Miksi koroke ei siis riitä 140-150 senttisille? Miksi nimenomaan istuin ?

Istuin suojaa sivutörmäyksessä.

Vierailija
49/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia kuoli liikenteessä 0 kirjoitti:

Olen 158cm pitkä ja istun kuskin paikalla. Onko nyt sitten yhtäkkiä 140cm pituisia lapsia kuollu paljonki liikenneonnettomuuksissa viimeaikoina kun tämmöstä pitää nyt vääntää?

Eikö vammautuminenkin (vaikka siitä toipuisikin) jo ole tarpeeksi?

Vierailija
50/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ala-asteen ajan voisi olla voimassa pyöräilykypäräpakko, pipopakko, talvihaalaripakko, kurahousupakko, turvaistuinpakko ja heijastinliivipakko.

Helpompaa, kun olisi kaikilla yhteinen pakko, niin ei tarvitsisi kinata jokaisen lapsen kanssa erikseen.

Vierailija
51/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenneturvan sivuilla kuva jos ei ole pikkulasta nähnyt läheltä https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/turvaistuimet

Kuvateksti: Yksivuotiaan pää painaa noin 2,2 kg. Jos lapsi painaa 9 kiloa, pään paino on noin 25 % kehon kokonaispainosta.

Kolmivuotiaan pää painaa noin 2,7 kg. Jos lapsi painaa 15 kg, pään paino on noin 18 % kehon kokonaispainosta. Aikuisen pää painaa noin 4,5 kg.

Jos aikuinen painaa 75 kg, pään paino on vain noin 6 % kehon kokonaispainosta.

Tuntemani 140 cm nainen käyttää koroketta kuskinpenkillä että näkee tuulilasista ulos, jalat yltävät silti polkimille.

Vierailija
52/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako lasta on vammautunut?

Vierailija
53/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi lyhyille aikuisillekaan huono idea käyttää koroketta, että turvavyö menisi oikeasta paikasta.

Vierailija
54/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä porukkaa tähän ketjuun on pesiytynyt? Eikö teille ole lapsen turvallisuus tärkeintä?

Vierailija
55/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaisivatpa ihmiset ensin noudattaa tuota "vanhaa" 135cm asti olevaa suositusta... Tiedän ja tunnen useita perheitä, joissa jo noin 5v on otettu pois turvaistuimesta ja otettu koroke käyttöön. Sinänsä siis lakihan tämän korokkeen sallii, mutta sivutörmäyksessä ei olekaan sitten mitään suojaa...

Että eikö se oman lapsen turvallisuus sen vertaa kiinnosta vai mistä johtuu välinpitämättömyys...

Veikkaan, että monikaan ei oikeasti tiedä, siksi tosiaan olisi jo paljon, jos tämä vanhakin olisi ensin saatu tietoisuuteen. Tosin tietysti hyvä, jos nyt suoraan näille tietämättömille saadaan uusi turvallisempi raja tietoisuuteen. Ihmisethän tekee kaiken vähän alakanttiin, eli jos suositus on 150 cm, niin ehkäpä sitten ne 135 senttiset alkaa olla istuimissa... Itsekin tiedän useita perheitä joissa istuimet heivataan jo viisivuotiailta. Kouluun mennessä ei ole enää sitä korokettakaan.

Meillä, kun lapsi täytti 3v, alkoi ystävät ja sukulaiset kertomaan kuinka nyt jo voi sitten kääntää lapsen kasvot menosuuntaan, kun on jo niin vanha ja iso. Totesimme miehen kanssa, että ei ole mitään syytä vielä kääntää ja suositus on 4v asti selkä menosuuntaan. Ei se lapsi sitä tiedä milloin hänet saisi kääntää, vanhemmat tekee tällaiset päätökset.

Lapsen istuin ostettiin aikanaan jo sellaisena, että mahtuu mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan ja, että siitä saa turvavyöistuimen. Lapsi taisi olla vähän yli 4v, kun käännettiin istuin. Nyt, kun on 5v, otettiin istuimen omat vyöt pois ja kiinnitetään lapsi istuimeen auton turvavöillä. En antaisi itselleni koskaan anteeksi, jos lapsi loukkaantuisi/vammautuisi sen takia, että en itse ole viitsinyt noudattaa suosituksia. Ei niitä suosituksia lasten turvallisuuden takaamiseksi turhaan tehdä.

Vierailija
56/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ala-asteen ajan voisi olla voimassa pyöräilykypäräpakko, pipopakko, talvihaalaripakko, kurahousupakko, turvaistuinpakko ja heijastinliivipakko.

Helpompaa, kun olisi kaikilla yhteinen pakko, niin ei tarvitsisi kinata jokaisen lapsen kanssa erikseen.

Joo, ja konttauskypäräpakko. Konttauskypärä vähentää huomattavasti aivovammojen riskiä kaatuessa.

Vierailija
57/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ettei ite tarvii, 157cm nainen kun olen :D mutta ei se kaukana oo

Hei mulla sama! Ihme kun mulle on edes ajokortti myönnetty 😅 mun äiti on 152cm pitkä, täytyykin istuttaa hänet tyttären korokkeelle kun seuraavan kerran tulee kyytiin.

Vierailija
58/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa koroke tms. olisi hyvä vaihtoehto. Auton rakenne ja vyö on suunniteltu pidemmille ihmisille. Ikä ei ole tässä kohdassa kriittinen asia, vaan pituus.

Varmaan kannattaisi ne autot mitoittaa vastaamaan niillä matkustavia ihmisiä. Tai no sittenhän ei saataisi myytyä lisävarusteina turvaistuimia vauvasta vaariin. T: N 148cm.

Vierailija
59/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sellaisia istuimia, mihin noin iso mahtuu?

Vierailija
60/133 |
26.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa koroke tms. olisi hyvä vaihtoehto. Auton rakenne ja vyö on suunniteltu pidemmille ihmisille. Ikä ei ole tässä kohdassa kriittinen asia, vaan pituus.

Varmaan kannattaisi ne autot mitoittaa vastaamaan niillä matkustavia ihmisiä. Tai no sittenhän ei saataisi myytyä lisävarusteina turvaistuimia vauvasta vaariin. T: N 148cm.

Takapenkeillä vyöt on usein ollut pakko asentaa niin että niiden korkeutta ei voi helposti säätää eikä tämä ole vain halusta kiinni vaan esim. takapenkkien ja koron rakenteesta. Etupenkkien vöiden korkeuttahan voi useimmissa autoissa säätää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi seitsemän