Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nirsot juhlavieraat... Ärsyttäääääääääääää...

Vierailija
07.08.2006 |

Vietettiin viikonloppuna tytön 5-vuotissynttäreitä ja voi miten taas sylettää... Tein kaikenlaista herkkua tarjottaviksi ja vieraat kehuivatkin niitä kovasti. Paitsi nämä muutamat jotka heti alkajaisiksi aloittavat kyselemään: onko tässä sieniä, onko tässä katkarapuja, onko tässä homejuustoa, onko tässä rahkaa/oliiveja/kalaa... Siis voi helevetin 16. Aikuiset ihmiset oikein tekee numeron siitä että on nirso. Kun vaan teki taas niin pal mieli sanoa että ensi kerralla voi sitten tuoda omat eväät. Tyttö pitää kaikista " erikoisuuksista" et kai mä teen sen juhlapäiviksi niitä herkkuja mistä tyttö pitää. Tuntuu et meidän lähipiiriin on kasaantunut oikein roppakaupalla noita idiootteja. Pitäis varmaan tarjota vaan suklaakeksejä, pullaa ja mansikkakakkua pelkällä kermalla ja mansikoilla että miellyttäis. Ruoka-aineallergiat on sitten tietysti asia erikseen, heille teen mielelläni sopivia tarjottavia. Sopii vaan miettiä minkälaisen mallin nuo nirsoudestaan kailottavat antavat sitten lapsille...

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset tämän viikon parhaista nauruista.

Itse kaikkiruokainen, joka ottaa kyllä huomioon kaikki allergiset, mut muita ei jaksa ottaa. Siitä olen kyllä saanut täällä kuulla, et miten kamala olen, jos en aio karppaajien ruokavalioa ottaa juhlissa huomioon. En kyllä ajatellut sokeritonta ja rasvatonta kakkuakaan tarjota vain sen takia, et joku on dietillä.

Vierailija
42/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

reseptin kysyminen on jo hieman eri asia =)

On aivan eri asia kun juhlissa syö jotain ja sanoo emännälle " tämä on hyvää, mitä tässä on / miten olet tämän tehnyt" kuin että kyselisi sisältöjä ennen kuin on ottanut kyseistä lajia - etkö tajua vivahde-eroa?

Ei ihme, että suomalaisten puutteellisia käytöstapoja arvostellaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sitä yritin sanoa. Siis kannustaa nirsoja ja ruokavaliorajoitteisia keksimään kivemman tavan kysyä ruoista.

Meillä esimerkiksi käy kaksi ääripään vierasta, toinen kuuluttaa aina muka vitsikkäästi että " eihän tässä ole sieniä?!" ja toinen tiedustelee ruoista niin kauniisti ja upottaa mukaan aina jonkin kohteliaisuuden, että vasta jälkikäteen tajuan hänen selvittäneen samalla ruoan valmistusaineita omia valintojaan varten.

Vierailija
44/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voinkin sotkea ja sotkeutua näin.

Vierailija
45/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

melba:

Kiitokset tämän viikon parhaista nauruista.

Itse kaikkiruokainen, joka ottaa kyllä huomioon kaikki allergiset, mut muita ei jaksa ottaa. Siitä olen kyllä saanut täällä kuulla, et miten kamala olen, jos en aio karppaajien ruokavalioa ottaa juhlissa huomioon. En kyllä ajatellut sokeritonta ja rasvatonta kakkuakaan tarjota vain sen takia, et joku on dietillä.

Missa olet saanut tuollaista kuulla, voitko laittaa linkin? En sano tata vinoillakseni, vaan olis ihan mielenkiintoista nahda toi keskustelu.

Ensinnakin, karppaus ei ole dieetti.

Toiseksi, enpa usko etta monikaan karppaaja odottaa etta tarjolla on karppiruokia kun menee kylaan, ja vielapa juhliin, joissa makean tarjoaminen on tietenkin tavallista. Karppausta voi soveltaa monella tapaa ja noutopoydasta loytaa monenlaista sopivaa. Fiksut karppaajat soittavat emannalle etukateen ja tarjoutuvat tuomaan jotain sopivaa, esim. karppikakun tai lihaisan salaatin tms. siis jos emannalle vaan sopii.

Vierailija
46/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka-aine esto, syystä tai toisesta. Yksi ei voi syödä mitään paistettua, maitoa, sipulia, herneitä yms., toinen ei kalaa, juustoa, kolmas ei sipulia, joku ei tykkää paprikasta, useimmat ei oliiveista tai juustoista... Välillä on vähän vaikeaa keksiä mitään, jos nämä sattuvat olemaan yhtä aikaa paikalla.

Vierailija
47/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

laktoosi-intoleranssi tai kala-allergia, niin sitten kylla, siis jos on joku todellinen ongelma. Mut jos on vaan et ei satu tykkaamaan ni oma hapeansa. Tuokoot omat ruokansa sitten, ei kaikkia voi miellyttaa.

Mulla on ex-kaly, jolle ei kelvannu tomaatista lahtien ei siis mikaan. Ainoastaan kaupan einesruoat. Harmitti kun aitini joskus laitto heille ruokaa mukaan (et lapsilla olis edes joskus jotain kunnollista) ja sitten loysi kaalilaatikon kuistilta PILAANTUNEENA. No onneks siita akasta (siis kalysta) paastiin, terveisia vaan Tampereelle!

Vierailija
48/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässäkai olikin kyse näistä joilla ei rajoitteita ole vaan pelkästään " emmätykkää" asenne. Kyllä mäkin otan huomioon keliaakikot, muna ja maitoallergiat, karppaajat ja kasvissyöjät. Laihdutuskuurilaiset ja muut nirsot saavat mun puolestani olla ilman jos mitään syötävää ei muka löydy siksi että ollaan nirsoja. Olen nirso jossain asioissa itsekin mutta ikinä en tee siitä numeroa. enkä vaadi emäntää kokkaamaan mulle mitään speciaalia. Aina olen syötävää löytänyt.

Vierailija
49/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisella se on tosi ärsyttävää. Varsinkin kun asia esitetään " Minä en tykkää tuosta, en voi syödä tuota!" . Mulla meinaa hermot mennä yhden sukulaisen kyläilyijen yhteydessä (35 v nainen), kun en yksinkertaisesti meinaa keksiä mitään niin yksinkertaista ruokaa, joka hänelle kelpaisi. Hän ei syö sipulia, valkosipulia, pähkinöitä, homejuustoa (juustoista taitaa kelvata vain Edam), fetajuustoa, oliiveja, sieniä, paprikaa, leipäjuustoa, manteleita jne. Lista on varmaan loputon... Meillä nuo on kuitenkin lähes jokapäiväisiä ruoka-aineita.

Viimeksi tein tomaatti-mozzarella-salaattia, vihersalaattia (tomaattia, kurkkua, salaattia), grillasimme naudanlihapihvejä ja satay-marinoituja broilerivartaita. Eikä näistäkään kelvannut kuin pihvit ja salaatti. Tomaatti-mozzarellasalaatti ei kelvannut, kun siinä oli basilikaa ja mozzarellaa (joka ei edes ole voimakkaan makuista). Broilerin marinoinnissa taas oli käytetty maapähkinätahnaa, joka herätti suoranaista kauhistusta!

Tämä on tosi ärsyttäävää! Kyseessä on ikänsä pääkaupunkiseudulla asunut henkilö. Tekisi mieli kysyä, että missä tynnyrissä häntä on oikein kasvatettu. Painoa rouvalla on kuitenkin lähes 100 kiloa, joten joku ruoka on kelvannutkin.

Kyseinen henkilö on muuten ihan herttainen ja mukava, mutta tämä piirre on todella ärsyttävä.

Vierailija
50/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin nimikyltit ja ainesosien luettelu tarjoilun vieressä on hyväksi koettu ja helppo juttu. Mulla on paljon moniallergisia ystäviä, eritoten kavereiden lapsissa, joten näitä varten luettelen lapuissa kaikki mausteetkin. Mutta nirsoille riittäisi, kun kyltissä lukisi aura-oliivi-sienipiiras tms.

Kun tietää, että lähipiiriin valitettavasti kuuluu näitä äänekkäitä nirsoilijoita, niin tilannetta voi pyrkiä helpottamaan tarjoiluista tinkimättä. Jos sen seitsemän sortin pöydästä ei mikään laji kelpaa, niin oma on häpeänsä. Mutta ei tarvi joka tarjottavasta erikseen kysyä ja ihmetellä...

Vierailija
51/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikkea pitää maistaa ja millekkään ei sanota yök vaikkei pitäisikään.

Rapujuhlissa olen istunut pienestä pitääen ja minulle on ollut suuri ihmettelen ihmisiä jotka eivät voi sietää rapuja tai äyriäisiä.

Etanat on aina kuuluneet alkupaloihin ja eipä mitkää ruuat ole vieraita...

Minulla on ollut myös ystäviä jotka suureen ääneen ihmettelevät ruokia ja jos ollaan jossain isoilla kutsuilla niin minua hävetää heidän puolestaa... kun ei itse ymmärrä hävetä!

Minun " inhokki" on ollut herkkusienet. Niistä en pitänyt vaikka miten maistelin ja halusin niitä oppia syömään. Koskaan en kuitenkaan siitä mitään numeroa ole tehnyt. Kutsuilla kannattaa ottaa kaikkea sellaista mistä ei tiedä mitä ne sisältää aluksi vain hiukan, kyllä pieni pala piirakkaa menee alas vaikka herkkusieniä joukossa olisikin.

Nykyään ne herkkusienet ei ole ongelma. Itse jopa aostan niitä ja kesällä ollaan grillattu niitä... vasta nyt yli 30 olen oppinut pitämään niistä. Näin se maku voi muuttua kun ei luovuta.

Muistakaa että se mikä ei maistunut lapsena tai nuorena ei välttämättä tarkoita etteikö ikinä oppisi pitämään siitä!

Vierailija
52/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirson kanssa matkalla ruokapaikkojen etsiminen. Tilanne oli se, että yhdelle seurueestamme kelpasi vain hampurilaiset. Vaikka mitä olisi listalla ollut, niin valitsi siis hampurilaisen, ja jos ei ollut valikoimissa, ei ottanut mitään vaan murjotti muiden syödessä.

Loppulomasta sitten tuli riveihin hajaannusta, eli emme pyörineet koko ajan kimpassa, mikä oli suunnaton helpotus, koska ruokapaikan valintaan ei mennyt ikuisuuksia, eikä tarvinnut kuunnella marinaa hampurilaisen puuttumisesta.

Vierailija
53/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..eivät kylässä mölise ääneen omia rajoitteitaan. Ylipäänsä meillä on se periaate, että sitä syödään, mitä on tarjolla. Etenkin kylässä. Jos ei maistu, niin sitten ollaan ilman. Ja juhliin ei tyhjin vatsoin mennä.

Vierailija
54/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimilaput ruokiin.

Vierailija
55/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat multa oksennuksen kurkkuun, koska todella inhoan niitä. Ei se ole nirsoilua. Eli niin olisin minäkin kysellyt, ettei tarvitse pala kurkussa syödä ja vaivihkaa heittää roskiin.

Kumpi sinusta on sitten mukavampaa: Nähdä joku hampaat irvessä syövän tai sinulta kysyvän suoraan tuotteessa olevista raaka-aineista?

T: Ei nirso!

Vierailija
56/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Saavat multa oksennuksen kurkkuun, koska todella inhoan niitä. Ei se ole nirsoilua. Eli niin olisin minäkin kysellyt, ettei tarvitse pala kurkussa syödä ja vaivihkaa heittää roskiin.

Kumpi sinusta on sitten mukavampaa: Nähdä joku hampaat irvessä syövän tai sinulta kysyvän suoraan tuotteessa olevista raaka-aineista?

T: Ei nirso!

Vierailija
57/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni serkku esim. on keliaatikko ja hänellä on todella todella pienet ruoka-aineet mitä voi syödä.

Saimme hänelle miehen 3-kymppisille KAHTA tarjottavaa. Niin suppea on täällä meillä päin gluteeniton valikoima. Nolotti kyllä mutta minkäs teet!

Vierailija
58/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan varmuuden vuoksi...

Itsellä on esim. raskauspahoinvoinnin jäljiltä jäänyt hirveä kammo inkivääriin enkä pysty syömään inkiväärin makuisia ruokia ilman että alkaa oksettaa. Harmittaa, koska ennen tykkäsin siitä :/

Homejuustosta en myöskään ole koskaan syönyt - se on se ajatus, että söisin hometta. Eli " en vaan tykkää" . Maistan valitettavasti heti jos ruoassa on homejuustoa.

En ole siis erityisen rajoitettu, syön sipulia ja valkosipulia ja rahkaa ja oliiveja ja sieniä ja lihaa ja niin edelleen. Mutta mitäs jos epäilen että ruoassa on inkivääriä tai homejuustoa, olenko epäkohtelias jos kysyn että onko sitä - vai silloin jos jätän lautaselle ja sanon että voi kun tässä nyt on inkivääriä enkä pysty sitä syömään? Ja vielä tietysti kun kysytään että miksi niin täytyy kertoa että siksi kun se alkaa oksettaa (varsinaisia ruokapöytäjuttuja!).

Ymmärrän ap:n pointin kyllä, mutta muutama tässä ketjussa ehätti jo kritisoimaan että miksi ei aikuinen voisi syödä kaikkia ruoka-aineita jos ei ole allerginen...

Vierailija
59/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on kysyä välillä vaikkapa voileipakakusta, että onko kalaa? Mielummin niin, kuin niin että, otan ja se jää sitten lautaselle.

Miksi ihmeessä järjestätte juhlia, jos noin ottaa pattiin. Multa jos joku kysyy niin, ei haittaa. Yleensä jo itsekin sanon, että maistakaas näitä, siinä on sitä ja sitä.

Vierailija
60/96 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ruuat ovat tunnetusti mielipiteen jakajia, esim. juuri aurajuusto, sienet ja oliivit. Miksi siis ehdoin tahdoin pitäisi tehdä vain ruokia joissa kaikissa on jotain tällaisia aineksia? Miksei esim. niitä oliiveja voi laitta omaan kippoon tarjolle, jolloin ne jotka eivät tykkää voivat jättää ottamatta ja ne jotka rakastavat voivat rohmuta tarpeeksi?

Itse teen juhlissa usein niin, että kysyn " mitä tässä on" (niiden sienten takia), ja jos on jotain mistä en tykkää otan vaan tosi pienen palan jos emäntä/isäntä seisoo vieressä, tai (huomaamattomasti) jätän ko. ruokalajin väliin.

Huonotapaista on toitottaa " hyi yök en tykkää" , mutta ei ole kovin aikuista myöskään odottaa että kaikki tykkäävät kaikesta. Luulisi sen muinaisen " kaikesta pitää oppia tykkäämään" ajatuksen jääneen jo pois aikansa eläneenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän