Nirsot juhlavieraat... Ärsyttäääääääääääää...
Vietettiin viikonloppuna tytön 5-vuotissynttäreitä ja voi miten taas sylettää... Tein kaikenlaista herkkua tarjottaviksi ja vieraat kehuivatkin niitä kovasti. Paitsi nämä muutamat jotka heti alkajaisiksi aloittavat kyselemään: onko tässä sieniä, onko tässä katkarapuja, onko tässä homejuustoa, onko tässä rahkaa/oliiveja/kalaa... Siis voi helevetin 16. Aikuiset ihmiset oikein tekee numeron siitä että on nirso. Kun vaan teki taas niin pal mieli sanoa että ensi kerralla voi sitten tuoda omat eväät. Tyttö pitää kaikista " erikoisuuksista" et kai mä teen sen juhlapäiviksi niitä herkkuja mistä tyttö pitää. Tuntuu et meidän lähipiiriin on kasaantunut oikein roppakaupalla noita idiootteja. Pitäis varmaan tarjota vaan suklaakeksejä, pullaa ja mansikkakakkua pelkällä kermalla ja mansikoilla että miellyttäis. Ruoka-aineallergiat on sitten tietysti asia erikseen, heille teen mielelläni sopivia tarjottavia. Sopii vaan miettiä minkälaisen mallin nuo nirsoudestaan kailottavat antavat sitten lapsille...
Kommentit (96)
Juu eiköhän tässä ketjussa tosiaan ollutkin tarkoitus keskustella ihmisten huonoista tavoista eikä pelkästään siitä mitä kukin syö. Tunnustan olevani nirso, mutta missään tapauksessa en oleta että muut muuttavat tarjoamisiaan minun vuokseni. Voin aivan hyvin olla syömättä jos pöydässä on vain sellaisia herkkuja joista en pidä. Harmi vaan että usein juhlan emäntä kokee että on epäonnistunut jos en syö kaikkea... tai ainakin taivastelee suureen ääneen tyyliin : Etkö sinä syö mitään? Jne...
Yritä siinä sitten asiallisesti ilmoittaa että kaikki ei vain maistu. Itse koen tämän " vaivan" todella ärsyttävänä. Haluan nimittäin ihan oikeasti syödä vaikka mitä herkkuja, mutta en halua " opetella" sitä syömistä missään juhlissa jos vaikka yökki refleksi iskee... Vanhemmiten olenkin saanut ruokavaliooni paljon sellaisia aineita joita en voinut lapsena sietää.
Suurimpana syynä tähän " vaivaani" pidän sitä että lapsena pakotettiin SYÖMÄÄN kaikkea. Tottakai pitää maistaa, mutta jos oksennus tulee niin hullua on pakottaa. Olen todella joutunut opettelemaan alusta monia asioita näin aikuisena kun kammo on ollut todella suuri. Harjoittelu tekee mestarin, mutta silti en kaikkea syö...Vielä!
Juu eiköhän tässä ketjussa tosiaan ollutkin tarkoitus keskustella ihmisten huonoista tavoista eikä pelkästään siitä mitä kukin syö. Tunnustan olevani nirso, mutta missään tapauksessa en oleta että muut muuttavat tarjoamisiaan minun vuokseni. Voin aivan hyvin olla syömättä jos pöydässä on vain sellaisia herkkuja joista en pidä. Harmi vaan että usein juhlan emäntä kokee että on epäonnistunut jos en syö kaikkea... tai ainakin taivastelee suureen ääneen tyyliin : Etkö sinä syö mitään? Jne...
Yritä siinä sitten asiallisesti ilmoittaa että kaikki ei vain maistu. Itse koen tämän " vaivan" todella ärsyttävänä. Haluan nimittäin ihan oikeasti syödä vaikka mitä herkkuja, mutta en halua " opetella" sitä syömistä missään juhlissa jos vaikka yökki refleksi iskee... Vanhemmiten olenkin saanut ruokavaliooni paljon sellaisia aineita joita en voinut lapsena sietää.
Suurimpana syynä tähän " vaivaani" pidän sitä että lapsena pakotettiin SYÖMÄÄN kaikkea. Tottakai pitää maistaa, mutta jos oksennus tulee niin hullua on pakottaa. Olen todella joutunut opettelemaan alusta monia asioita näin aikuisena kun kammo on ollut todella suuri. Harjoittelu tekee mestarin, mutta silti en kaikkea syö...Vielä!
eli jos ruoka ei miellytä niin en vain syö ei siitä tarvitse toitottaa. Itse kierrän kaukaa lähes kaikki kalaruoat.
Mutta toisaalta kyllä ruoan laittajan pitää nyt ihan oikeasti katsoa myös itseeän peiliin miettiä ruokalajit sen mukaan ketä on tulossa. Tuosta viestistäsi ei oikein käy ilmi paljonko oli lapsia ja paljonko aikuisia. Vaikka kuinka on oman lapsen synttärit ja pitää erikoisuuksista niin eikö tarkoitus ole, että muillakin on kivaa kuin vain juhlakalulla.
Kyllä niitä hienoja snobbailubileitä erikoisuuksineen ehtii pitää myöhemminkin. Lastensynttärit on lastensynttärit: lihapullia naksuja, nakkeja jne niitä ne lapset oikeasti odottavat.
HALOO!!!
Vierailija:
sieppaa tuollaiset nirsoilijat... argh! jos ei tarjoilut käy syystä tai toisesta niin sit ei käy.... ei siinä tarvii syitä rueta luettelemaan: hyi sitä hyi tätä tai mulla pierutauti jne. jne.
Antimista valitaan se mikä käy jos löytyy tai sit ei oteta mitään! se on ihan oma ongelma turha rueta pitojen emäntää sättimään kun ei ole mieleisiä eväitä! Nykyään jos ei olla muuten vaan ronkeleita niin sit ainakin on joku allergia, kuvitteellinen ainakin jos ei oikeaa.
Tästä johtuen jokaiselle täytyis laittaa henkilökohtaiset pöperöt juhliin...
Lienee parasta laittaa tästä lähtien kutsuun että " Pyydetään ilmoittaamaan mieleiset/sopivat eväät 1 viikko ennen juhlia!"
Ei tietenkään tarvi syödä, muttei tarvi toitottaa ja yökkäillä
En tykkää sienistä, en oliiveista, en erikoisista meren elävistä jne. Mutta en ikinä juhlissa/kylässä ollessa nirsouttani paljasta! Aikuinen ihminen ei kuole, vaikka joutuu kohteliaisuudesta syömään palan piirakkaa, jossa on kaikkia hänen inhokkejaan. Aikuinen ihminen ei kuole, vaikka kehuu pöydän antimia, vaikkei itse henkilökohtaisesti niistä pidäkään. Voihan ruokia kehua esim. " Olepa jaksanut nähdä vaivaa ja laittanut monenlaista tarjolle!" -tyylillä.
Ja tällaiset " oksennan jos syön sieniä" -tyypit: kasvakaa aikuisiksi. Homma on kokonaan teidän oman pään sisällä. Kaikesta ei tarvi tykätä, mutta piirakkapalankin saa syötyä aika helposti maistamatta sitä lainkaan ;) Nimimerkillä kokemusta kyllä löytyy...
Kotona ja omiin juhliin leipoessa ja laittaessa sitten toki jätän omat ihnokit käyttämättä :)
...meillä on kolme lasta (9,7,1) ja kaikki syövät homejuustoja, oliiveja, kalaa, äyriäisiä, sieniä, eksoottisia hedelmiä, rahkaa, etanoita, siis ihan kaikkea. Sitten tulee vieraita ja on se koomillista, kun 1-vuotias puputtaa ja aikuiset ronkkii =DDDDD
monelta meni tässä allergiat ja nirsoilu sekaisin. Kaksi eri asiaa. Toinen ärsyttää, mutta toisen ottaa mieluusti huomioon ruokia laittaessaan. Tosin minulla jonkin verran kokemuksia siitä, että esim. täysin maidoton ruokavalio ja sen eteen vaaditaan emännän näkemään todella vaivaa ja muuttelemaan ruokien reseptejä, mutta sitten tavallinen jäätelö onkin yhtäkkiä poikkeus, jota voikin syödä. Eli joskus on vaikea uskoa kaikkia allergioitakaan.
Jos joka ruoassa on oliiveja, sieniä, homejuustoa tai jotain niin sitä kaivaa verta nenästään, varsinkin jos vielä tietää että juhliin tulee nirso perhe.
En ymmärrä miksei joko 1) jätä perhettä kutsumatta, 2) tee ainakin JOTAIN ruokaa jota hekin syövät, 3) tai sitten varaudu etukäteen että eivät syö vaan nirsoilevat ja jätä ärsyyntymättä!
Miksi elämästä pitää ehdoin tahdoin tehdä vaikeaa?
Kun järjestän juhlia, kysyn kutsutuilta, onko joitain ruokia joita ette voi syödä. Pidän mielessäni mistä ihmiset eivät pidä (appi tomaatista, käly sienistä ja aurajuustosta jne.). Olen siltikin joskus epäonnistunut: anopin uusi miesystävä ei syö juustoa ja tein tarjolle piirakkaa, jossa oli kahtakin erilaista juustoa. Minulle oli kerrottu asiasta, mutta en muistanut ja reppana haarukoi piirakkaansa urhoollisesti.
Laitan mielellään " seitsemää sorttia" tarjolle, että jokainen löytää itselleen sopivaa syötävää. Salaattiaineksetkin voi laittaa erilleen kippoihin, jos tulee sellaista porukkaa joiden mieltymyksistä ei tiedä.
En tee itselleni ruokaa, jos kutsun vieraita, vaan vierailleni. Yritän siis ottaa huomioon vieraitteni mieltymykset.
mielipiteitä jakaa ainakin tomaatti, paprika, sipuli, valkosipuli, suolakurkku, liha, kala, kaikki juustot, rusinat, kookos... Tajusin juuri, että lähipiirini lista on aika loputon.
Ja jos ei mitään näistä saa olla missään, niin mulla loppuu usein mielikuvitus kesken.
Mä ainakin pyrin aina välttämään sellaisia ruoka-aineita, joista ei kaikki välttämättä pidä. Kuten: aurajuusto, sienet, oliivit, äyriäiset, feta, graavikala, valkosipuli jne.
Erittäin hyviä ruokia voi tehdä ilman niitäkin ruoka-aineita, sitten saatan tehdä ihan pienen määrän jotain erikoisempaa, ja kerron kyllä kaikille, mitä missäkin tarjottavassa on. Voithan tosiaan itse kertoa mitä mikäkin sisältää, ei siinä ole mitään typerää, tai periaatteessa siinäkään jos joku kysyy, että mitä mihinkin piirakkaan on laitettu, ei kai nyt 5-v synttärit nyt niin viralliset bileet ole, että kaiken on vimpan päälle oltava. Eikös tärkeintä ole että kaikille oliss jotain hyvää. Sinähän voit ihan hyvin laittaa jotain nirsoillekin sopivaa, kun kerran tiedät mikä kellekin maistuu.
korjaa otsikkoaan: ' Muutamat jo mainitut ei riitä vaan...
...ovat ihan mahdottomia, niin vanhemmat kuin lapsetkin. Syövät enimmäkseen pikaruokaa ja sitä samaa sorttia aina. Tekevät vielä kauhean numeron ja tuntuvat pitävän sitä nirsoilua (eivät ole allergisia) hienouden merkkinä.
Ymmärrän tuollaisten vanhenevien (omat vanhempani) maalaisihmisten nirsoilun, koska ovat ikänsä eläneet perunalla ja lihasoosilla. Eivät ole koskaan kokeilleet mitään uutta tai edes syöneet ulkona. He voivat oikeasti olla pulassa kaikkien tacojen yms. kanssa.
Nykyaikainen ihminen voisi kouluttaa itseään sen verran, että pärjää yleisimpien kaupassa myytävien ruokatarvikkeiden kanssa ja pitää huolen lastensakin totuttamisesta. Jos ei itsekoulutus onnistu, niin sitten ainakin opettelisi pitämään suunsa supussa.
Esimerkki tuttavaperheen viime käynnistä, mies ja lapset on kaikkiruokaisia mutta äidille kelpaa vain " kevyt ja miedosti maustettu" :
Alkuruokana oli lohta - perheen äiti suostui syömään. Pääruokana karitsankyljyksiä - äiti siirsi kyljykset miehellen ja sanoi että on liian rasvaista. Väliruokana valkohomejuustoa ja aprikoosihilloketta - " hyi toi juusto haisee ihan p*lle, en syö" . Jälkkäri sentään kelpasi.
Tiedämme, että ko. naisella on suht lapsenomainen maku ruoissa (makea ja mieto kelpaavat), mutta kun ei aina viitsisi erikseen etukäteen kysellä, että KELPAAKO aikuiselle ihmiselle se ja se.
Kaikesta ei tarvitse tykätä, mutta jos ihmisellä on yhtään käytöstapoja, hän jättää ko. ruoan väliin eikä toitota inhoaan kaikille ja pilaa siten muitten ruokailua.
Tottakai allergikot on asia erikseen, mutta siitähän ap:n viestissä ei ollutkaan kyse.
Muutenkin juhlissa järjestän monipuolista syömistä, jotta kaikille olisi jotain ja joitain ihan basic juttuja, jotka sopii melkein kaikille. Tai sellasta, joissa jokainen voi itse koota syömiset.
Itse kasvissyöjänä en koe olevani nirso, vaikken nyt syö niitä katkarapuja, kalaa, enkä edes sinihomejuustoa, koska en siitä pidä.
Toki aina on kohteliasta maistaa vähäsen ruokia, mutta itse ainakin ymmärrän, etteivät kaikki pidä kaikista. Enkä siitä loukkaannu.
Hienoa, että on ihmisiä, joille kelpaa ruoka kuin ruoka. Mutta valitettavasti kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.
Äitini muisti aina mainita, etteihän sitä koskaan tiedä, vaikka joku muu olisi paljon parempi kokki kuin hän ja olisikin osannut tehdä minun inhoamastani raaka-aineesta suurta herkkua. Näin opin vähitellen syömään ihan kaikkea ja totuin jopa niihin inhokkeihini niin hyvin, että saatan käyttää niitä omassakin ateriarepertuaarissani.
Lanttua inhoan edelleen, mutta joka kerta maistan muitten laittamaa lanttua; odotan, että jonain päivänä joku yllättää.
Saman olen pyrkinyt opettamaan lapsillenikin.
suvussa yks tosi ärsyttävä nirso ja pakko myöntää, että tämä ruoan kanssa temppuilu vaikuttaa mun koko mielipiteeseen tästä henkilöstä. näin äkkiä mieleen tulee, että tämä " ei tykkää" ainakaan:
-oliiveista, aurinkokuivatuista tomaateista, kapriksista, anjoviksesta
-sienistä ei mikään lajike käy
-graavi ym. " raaka" kala, sushi ois varmaan kauhistus!
-äyriäiset, katkarapukin jo ylivoimainen, en edes harkitsisi kutsuvani rapujuhliin tätä!
-kaikki muka erikoisemmat juustot, sinihome jne, mozzarellakaan ei uppoa
-kiinalainen ruoka on pahaa " kun ne laittaa siihen kaikkea outoa"
On varmaan vielä paljon muutakin. Suurin osa näistä on meidän ihan arkipäivään kuuluvaa ja 2v lapsemmekin on " kaikkiruokainen" Ärsyttää ihan suunnattomasti, kuinka joku voi olla niin rajoitteinen, ettei edes suostu maistamaan..Jos on jotain mistä ei tykkää, esim. sienet niin laittaa miehensä lautaselle...Hei haloo, aikuinen ihminen. Heillä ei ole lapsuudessa kotona ollut pakko syödä mitään, mitä ei ole tahtonut, joten taitaa ihan sieltä juontaa juurensa. Mitenkähän käy kun omia lapsia joskus saavat???
Jätän vain ottamatta lautaselleni lihapitoiset ruoat. Jos tullaan tuputtamalla tuputtamaan (myös tuputtaminen on muuten ärsyttävää) joudun sanomaan, etten syö lihaa. Yleensä tämä ei tuota ongelmia, koska lähipiirissä ruokavalioni tiedetään ja harvemmin pöydässä on pelkkää makkaraa. Kasvisten suhteen olen kaikkiruokainen, joten nirsoilusta ei ole kyse.
sieppaa tuollaiset nirsoilijat... argh! jos ei tarjoilut käy syystä tai toisesta niin sit ei käy.... ei siinä tarvii syitä rueta luettelemaan: hyi sitä hyi tätä tai mulla pierutauti jne. jne.
Antimista valitaan se mikä käy jos löytyy tai sit ei oteta mitään! se on ihan oma ongelma turha rueta pitojen emäntää sättimään kun ei ole mieleisiä eväitä! Nykyään jos ei olla muuten vaan ronkeleita niin sit ainakin on joku allergia, kuvitteellinen ainakin jos ei oikeaa.
Tästä johtuen jokaiselle täytyis laittaa henkilökohtaiset pöperöt juhliin...
Lienee parasta laittaa tästä lähtien kutsuun että " Pyydetään ilmoittaamaan mieleiset/sopivat eväät 1 viikko ennen juhlia!"