Nirsot juhlavieraat... Ärsyttäääääääääääää...
Vietettiin viikonloppuna tytön 5-vuotissynttäreitä ja voi miten taas sylettää... Tein kaikenlaista herkkua tarjottaviksi ja vieraat kehuivatkin niitä kovasti. Paitsi nämä muutamat jotka heti alkajaisiksi aloittavat kyselemään: onko tässä sieniä, onko tässä katkarapuja, onko tässä homejuustoa, onko tässä rahkaa/oliiveja/kalaa... Siis voi helevetin 16. Aikuiset ihmiset oikein tekee numeron siitä että on nirso. Kun vaan teki taas niin pal mieli sanoa että ensi kerralla voi sitten tuoda omat eväät. Tyttö pitää kaikista " erikoisuuksista" et kai mä teen sen juhlapäiviksi niitä herkkuja mistä tyttö pitää. Tuntuu et meidän lähipiiriin on kasaantunut oikein roppakaupalla noita idiootteja. Pitäis varmaan tarjota vaan suklaakeksejä, pullaa ja mansikkakakkua pelkällä kermalla ja mansikoilla että miellyttäis. Ruoka-aineallergiat on sitten tietysti asia erikseen, heille teen mielelläni sopivia tarjottavia. Sopii vaan miettiä minkälaisen mallin nuo nirsoudestaan kailottavat antavat sitten lapsille...
Kommentit (96)
Enkä erityisesti sitä, että siitä pitää tehdä numero. Miksi vieras ei voi yksinkertaisesti syödä vain sitä, mistä " tykkää" . Yleensä pöydästä kuitenkin löytyy aina leipää, perunaa, pastaa, lihaa jne. Miksi sitä pitää kuuluttaa? " En tykkää tuosta, en tykkää tästä" .
Eräskin meidän sukulainen on kuitenkin useankin kerran syönyt sipulia,valkosipulia, sieniä ja katkarapuja, kun olen vain sanonut että " ei siinä ruuassa mitään vaarallista ole" . Alas on mennyt hyvällä ruokahalulla. Ei kuitenkaan ole allerginen millekään.
joutuu kärsimään, jos joukossa on yksi nirso.
ja jokaisen diabeetikon piotäisi osata olla vaatimatta mitään erikois kohtelua, koska nykyään sallitaaan myös sokeri ruokalistoissa, sillä HH on se mikä rulettaa.
Olen kaikkiruokainen, mutta eräs asia minua välillä sieppaa. Olen valinnut ruokavaliokseni karppauksen ja kokenut sen todella hyväksi. Juhlissa en pidä siitä numeroa, pyrin valikoimaan karppia syötävää. Tai jos sitä ei ole tarjolla, niin syön vähän ei-karppia.
Mutta siis se ärsytyksen aihe. Itse huomioin aina vieraitteni ruokavaliot, esim. kasvissyönti, mutta nämä samaiset, läheiset ihmiset eivät huomioi karppaustani millään lailla, vaikka olen karpannut jo useita vuosia ja he hyvin tietävät sen.
Itselläni on ollut todella paha sokeririippuvaisuus- ja ylipaino-ongelma, joista olen karppaamalla päässyt eroon. Estän retkahtamiseni pitämällä tiukasti kiinni ruokavaliostani normaalisti.
Miksi minun valitsemani ruokavalio on vähäarvoisempi kuin kasvisruokavalio? Kummassakaan ei ole kyse allergiasta.
Ja karppia ruokaa on vielä niin helppo tehdä. Eli ei vaan tarjota jotain peruna/makaronikasvissössöä, vaan tarjotaan asiat erikseen. Esim. pasta ja kastike ja lisäkesalaatti.
No, ehkä muut ovat vaan välinpitämättömämpiä kuin minä..
töissä usein muiden syöminen. Olen päiväkodissa töissä ja usein työkaverit on nirsoja....allergiat ymmärrän ja sen ettei syö jotain koska maha turpoaa/tulee kipeäksi. Mutta meisän työapikan ruokapöydässä jatkuvasti kuulee: " yök eihät tätä voi syödä" Yöks, taas tälläistä eineskökköä" " tämä ei ole lihaa nähnytkään tämä kastike" " yösk mitä tää on?" ja kyse aikuisista ihmisistä...
Itsekin vältän esim, lantturaastetta raakana (koska saan siitä aivan hillittömät mahavaivat) mutta jos se on ainut salaatti niin syön vähän. Silakkapihvit eivät myöskään ole lemppareita mutta töissä syön niitä kyllä. Aikuiset päiväkodissa syövät lapsiryhmässä ja antavat esimerkkiä lapsille. Olen monessa päiväkodissa ollut ainoa hoitaja, joka on syönyt kaikkea nurisematta.
Olen oppinut ettei kaikesta tarvi tykätä mutta niitä voi islti maistaa. Ja kyllä pystyn syömään sellaisiakin ruokia mistä en tykkää jos niitä on tarjolla. Kovaan ääneen kauhistelu ja yökkäilu ei kuulu hyviin tapoihin.
Vierailija:
Sen lisäksi että ne on raskaana olevilta kiellettyjä, aika moni on allerginen kaloille (myös katkaravuille) tai joillekin sienille, samoin on maitoallergisia....
Ne mitään kiellettyjä ole!
- Pakastealtaasta saadut katkaravut ovat kypsennettyjä.
- Miksi ihmeessä sienet?! Ei mitään syytä. Ei niitä myrkyllisiä sieniä syö kukaan muukaan.
- Hyvin harvat homejuustot on tehty pastöroimattomasta maidosta. Jos voit maitoa juoda, voit syödä suurinta osaa homejuustoista. Ja aina voi kysyä, minkä maalaista ja onko pastöroitua h-juustoa.
Kyllä kolahti...
Vierailija:
että jollakulla muullakin käy tuollaisia vieraita!Itse tykkään kovasti laittaa juhlia ja näen todella vaivaa tarjoilua miettiessäni. Yritän tehdä monenlaista tarjottavaa, että olisi jokaiselle jotakin. Pitkin vuotta testaan eri reseptejä.
Mieheni siskon perhe on juuri sellaisia nirppanokkia, ettei mikään kelpaa. He eivät edes nykyisin tule meidän juhliin :) Keksivät aina jonkin idiootin verukkeen. Lapseni ristiäisistä eivät kehdanneet olla pois, mutta anoppi toi sitten sinne tyttärensä perheen lempiherkut tarjolle.
Tämän siskon perheessä on juhlissa aina samanlaiset tarjottavat ja [b]minulla on oikeasti vaikeuksia löytää jotakin mieleistä syötävää, mutta en näytä sitä, yritän vähän kaikkea ainakin maistaa.[/b] Miehen sisko kävelee aina perässä ja tuputtaa niitä leipomuksiaan.
kaikki vieraat suostuvat syömään esim. katkarapuja, majoneesia, sinihomejuustoa, sieniä, valkosipulia, kalaa jne. Varsinkaan lapsista. Kai sitä nyt voi vaihtoehtoja tarjota? Lasten juhlathan ne kai oli, ei aikuisten?
Kerron ihan mieluusti. Ja jos ei kelpaa, syököön vaikka sipsejä tai pullaa. Meillä ei onneksi ole ketään kasvissyöjää tai muuta erikoisruokavalion puputtajia tuttavapiirissä.
Se on tietenkin moukkamaista jos ruvetaan ääneen kauhistelemaan tai arvostelemaan tarjottavia.
Lasten syntymäpäivillä on makeita aikalailla tarjolla, myös sitä suolasta jonkin verran, vähemmän. Hyvä vaihtoehto on laittaa ihan voileipiä tarjolle, jonka jokainen voi koota itse. Dipattavat kurkut, porkkanat, paprikat, lihapullat ym. on aina kelvanneet. Ikinä en oo oikeesti ottanut ongelmaa jos joku ei tykkää jostain. Tai ehkä mulla vaan on niin fiksuja kavereita? jotka nosta melua tyhjästä!
En kyllä tee asiasta mitään numeroa, jätän vain noutopöydässä jotkut jutut ottamatta. Ongelma on, että esimerkiksi homejuustoa ei välttämättä näe päällepäin. Siksi mielelläni asiasta kysyn ettei jää herkullinen ruoka turhaan syömättä (jos siinä ei olekaan homejuustoa). Täällä kovasti painotettiin, että miksi ei voi vain jättää ottamatta jos ei kelpaa mutta kaikista jutuista ei näe päällepäin mitä sisältävät. Tuo homejuusto jakaa vahvasti mielipiteet, minusta on aika epäkohteliasta jos kaikkiin ruokiin sitä kauheita määriä lykkää. Onhan se mainoksessakin huomioitu!
Keliaakikolle kotimaisten viljojen syöminen voi muuten aiheuttaa suolinukkavaurion jonka paraneminen voi kestää puolikin vuotta. Toistuvasti tapahtuneena voi aiheuttaa syövän. Dieetti on siis ehdoton ja elinikäinen eikä todellakaan kyse ole nirsoilusta. Yllättävää että tämä ei kaikille selvä asia. keliakiaa on muissakin maissa mutta ilmeisesti suomalaisessa perimässä sitä enemmän. Laktoosi-intoleranssi on ulkomaisilla yleisempää mutta eihän siellä ole kaikissa ruoissa maitotuotteita kuten Suomessa. Toivonpa että kaikki suvaitsemattomat joskus pääsevät kärsimään kunnon sappivaivoista tai jostain, siinäpä sitten kituvat syötyään kaikkea mahdollista.
Ei minua ainakaan emäntänä loukkaa, jos vieraat tiedustelevat ruoan raaka-aineista ja jättävät sitten jollain perusteella syömättä. Mutta kovaan ääneen valittaminen (hyi en syö homejuustoa, yök liian rasvaista) on todella epäkunnioittavaa tilaisuuden järjestäjää kohtaan.
Tietenkin ruoat voi valmistaa " mahdollisimman neutraaleista" ruoista, mutta meillä ainakin juhlan ideana on se, että satsataan niihin vähän eksoottisempiinkin raaka-aineisiin. Perusruokaa saa syödä arkenakin ihan riittämiin.
Kannattaa yrittää kasvattaa paksumpi nahka jos juhlissa haukutaan ruokaa. Tai jos vedetään herneitä nenukkaan jo kysymyksestä " mitä piirakkaa tuo on" ;)
Kun itse järjestän juhlia niin yritän laittaa kaikenlaista erilaista tarjottavaa. Enkä tosiaan loukkaannu jos kaikki eivät syö kaikkea. Mutta eipä kukaan koskaan ole yökkäillyt tai kitissyt, että yök en syö :o Kummallisia vieraita.
Meidän kaveripiirissä on allergikkoja, kasvissyöjiä, muslimeita ja " nirsojakin" , yleensä tarjoamme siis pääosin laktoositonta kasvisruokaa (käy kaikille) ja aika useaa sorttia. Jos ei kelpaa niin ei kelpaa. En jaksa ottaa sellaisesta stressiä.
36
Minäkään en suostu syömään kraavikalaa, sipulia, sieniä, niljakkaita meren eläviä ym. ym.! En tosin näytä inhoani emännille vaan jätän ottamatta kokonaan moisia " herkkuja" ja otan muita tarjolla olevia. En tosiaan ota sitä mitä en saa kurkusta alas, koska nolompaa on ottaa pari haukkasua jostain ja jättää loput syömättä (niinkin on joskus käynyt)! Voileipäkakut jätän suosiolla väliin! Lähes kaikki tuttavat tietävät nämä mun antipatiat tiettyjä ruoka-aineita kohtaan ja osa jopa mainitsee että tässä on nyt reilusti sipulia tai jotain muuta näistä! Oikeestaan kaikki on ottaneet nämä mun yökit huumorilla kun olen joskus heille huumorilla sanonut että uskonto kieltää sienet sun muut mistä en pidä!
Enkä koskaan edes odota että mulle olis erikseen mitään muuta tehty, on oma häpeä jos ei jotain syö! Näin meillä!
Meillä vierailee usein perhe, jonka lapset ovat ERITTÄIN nirsoja! He eivät suostu syömään lähestulkoon mitään, mikä on valmistettu kotona. Mua ottaa se päähän!! Kotimehu ei kelpaa, eivätkä esim. minun tekemäni , kaikkien muiden mielestä herkulliset lihapullat. Kotipulla ei käy, eivätkä itse leivotut keksit ym. ym...!! Perheen äiti ei itse tee mitään itse, siitähän se johtuu. Mutta silti. Voisivat edes arvostaa toisen vaivannäköä sen verran, että hoitaisivat nirsoilunsa jotenkin sivistyneesti. Nykyään usein tarjoankin silloin esim. leipomani piirakan päällä jäätelöä, jotta he voivat edes syödä sitä jätskiä. Yritän myös muistaa ostaa vaikka purkin tuoremehua jääkaappiin silloin kun tiedän, että he ovat tulossa käymään.
Oma kuopukseni on moniallerginen, jonka allergioita he eivät kuitenkaan vaivaudu selvittämään, tai näkemään vaivaa siitä, että joku suuhunpantava sopisi hänellekin. Lisäksi minä ja esikoisemme olemme vaikeasti lakstoosi-intolerantikkoja, ei mitään pikku ilmavaivoja, vaan vuorokauden vaikeat vatsavaivat.... Ei mene sekään tämän perheen jakeluun, että me emme todellakaan voi syödä esim. tavallista jäätelöä. Esikoisemmekin on jo 11-vuotias ja minut he ovat tunteneet vaivoineni päivineni jo paljon pidempään, silti ei ymmärretä. " Kai sä vähän voit ottaa" -on kysymys, kun esim kysyn, onko jäätelö hylaa tai laktoositonta.
Olimme tämän perheen kanssa eräässä melko suuressa tapahtumassa, johon kuului myös ruokailut. Perheen äiti pokkana otti lapselleen laktoosittomat jogurtit ym. jutut allergiaosastosta, koska hänen lapsensa ei tykännyt niista kaikille tarkoitetuista jutuista. Kihisin vieressä ja ajattelin, että kukakohan jäi ilman, jos ne oli laskettu tosi tarkasti. Siinä olisi tietysti pitänyt avata suunsa, mutta jotenkin se tilanne aivan häkellytti minut. Heidän lapsensa ovat muuten jo isoja koululaisia, eivätkä todellakaan mitään pikkuvauvoja.
Enpä tiedä, leikataanko heillä vielä vuokaleivistä reunat pois, kun lapset eivät niistä tykkää. Niin he tekivät vielä pari vuotta sitten.
Uskomatonta!!
Sen lisäksi että ne on raskaana olevilta kiellettyjä, aika moni on allerginen kaloille (myös katkaravuille) tai joillekin sienille, samoin on maitoallergisia.... Ja tiedäthän sen mainoksen: Toiset rakastavat ja toiset inhoavat ikänsä :) Eli ei kaikki tykkää homejuustosta.
Minä en muuten voi syödä paprikaa ja se vasta on noloa, kun sitä lykätään aika usein ruokiin. (allergia)
Minä en ymmärrä miksi joku loukkaantuu siitä, ettei vieras voi syystä tai toisesta syödä jotain tarjottavaa.
Vierailija: