Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parisuhteessa rajattoman puolison kanssa - onko toivoa muutoksesta?

Vierailija
14.02.2021 |

Onko kellään ollut parisuhdeongelmaa, jossa tekijänä on toisen osapuolen rajattomuus? Siis kyvyttömyys erottaa omia ja muiden ihmisten tunteita, velvollisuuksia ja tarpeita. Olisi kiva kun kertoisitte, miten lopulta kävi. Auttoiko terapia ja keskustelu, toipuiko suhde? Omassa parisuhteessa asian käsittely alussa ja tuntuu välillä niin toivottomalta, että haluaisin kuulla jos on onnistumistarinoita. Jos ei ole, niin vertaistuki kelpaa.

Kommentit (1211)

Vierailija
1201/1211 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain viestissä sanottiin, että puolisolla on omassa päässään luotu kuva toisesta eikä mikään puhe pysty muuttamaan sitä kyvaa. Olen ollut samassa tilanteessa ja se oli tosi ahdistavaa. Hän ei ollut hyväntahtoinen eikä auttavainen, joten hänen kanssaan asia ilmeni niin, että hän jankutti minua tunnustamaan ajatuksia, asenteita, tunteita ja tekoja, joita ei ole olemassa sekä tonki tavaroitani.

Jotain vikaa pitää olla ihmisessä, joka ei halua aidosti tutustua toiseen vaan tekee puolisosta nuken tai statistin. Tämä eksäni on tällä hetkellä yhdessä köyhästä maasta tulevan naisen kanssa.

Onkohan meillä ollut sama mies?

Se on aika kamalaa löytää itsensä tilanteessa jossa miettii päänsä puhki, kuinka todistaa ettei ajattele, tunne, tai ole tehnyt jotain mitä hullu kuvittelee ja uskoo si

On. Tosi iso osa ihmisistä elää oikeasti todella toksisissa ja vahingollisissa ihmissuhteissa, joissa on mitä moninaisempaa henkistä väkivaltaa. Eron ymmärtää oikeastaan vasta sitten, kun on ollut poissa tuollaisista suhteista, joko itsekseen tai sellaisten ihmisten kanssa, jotka välittävät aidosti ja joiden kanssa hauskanpito ei ole ilkeämielistä. Sellaisiakin ihmisiä on

Vierailija
1202/1211 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajattomalla ei ole sääntöjä itseään koskien; saa tehdä ohareita, olla jopa yön poissa kotoa kertomatta missä, ei keskustele mistään, varsinkin raha-asioissa päättää itse, ei ota toista huomioon, ei tee osuuttaan kotitöistä, jne...

Kuitenkin puolison täytyy olla "kunnolla"! Häneltä vaaditaan täydellisyyttä mutta se naamioidaan välinpitämättömyydeksi tyyliin "sinä saat tehdä kuinka vaan haluat, ei minulta tarvitse kysyä". (mutta totuus on että kostaa, jos teet vastoin hänen toiveitaan)

Pahimmillaan tähän voi liittyä hienovarainen kiristys/uhkailu. Turvallisuuden tunne katoaa, tilalle tulee ahdistus ja pelko. Millainen hirviö nauttii kun tekee puolisolleen tuollatavalla??

Tähän kuuluu myös erolla uhkailu, kukaan muu ei sinua huolisi- sumutus ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1211 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäntyyppistä ongelmaa on siis ollut ihan aina kyllä, mutta ne eivät ole vaikuttaneet mihinkään tärkeään ennen lapsia, minkä jälkeen melkein kaikki on yhtä ongelmaa.

Voi siis olla esim. näin.

1: Mun pitää jossain vaiheessa vaihtaa pyyhkijänsulat mun autoon.

2: Ok, no minä ajan huomenna ennen töitä ostamaan sinulle ne.

1: Ei, älä. Käyn myöhemmin itse, kun haluan samalla ostaa kukkasipuleita.

2: (seuraavana iltana) Vaihdon sinun autoon ne pyyhkijänsulat. Eteisessä on myös niitä kukkasipuleita.

1: ??? Eikös sovittu että minä käyn, ei olisi tarvinnut. Ja nuo on narsisseja, ajattelin tulppaaneita. Onpa harmi että ajoit turhaan.

2: Miksi et voi edes kiittää kun minä kaikkeni teen sinun eteen? :((((( Sinun pitäisi olla onnellinen kun autan sinua.&#1

no et nyt selvästi ole kokenut, mitä tämä käytös on täydessä mittakaavassa. rikkoo hitaasti vahvemmankin. ja olo on kamala.

Vierailija
1204/1211 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äideillä eli aiemmilla sukupolvilla oli kai rajattomuutta enemmänkin ja on osattava nähdä heidät aikansa lapsina.

Ennen nettiaikaa eläneet muistanee, miten tiedon ja virikkeiden hankinta oli hankalampaa.

Vanhemmat oli rajattomia, mutta laukkuani penkoessaan oli myös se että halusivat virikkeitä omaan päähän.

Ei niillä ollut ollut muuta kuin ikkunat metsään päin, ja postiautolla sitten lähdettiin maailmalle.

Nykyään jokainen voi saada virikkeitä päänsä tyhjyyteen vaikka netistä, vaikka jonkun muun tyhjyydestä.

Noh, ei tuo kyllä selitä mitään. Minun isovanhempani keksivät järkevämpiä virikkeitä. Mummo 1: kirjat, lehdet, jälkeläisille soittelu, käsityöt, maalaaminen, kirjoittaminen, askartelu, uskovaisten omat jutut, mökkeily, leivonta. Pappa1: tv, kirjat, lehdet, pyöräily, ulkoilu, piirtely, rakentelu ja askartelu. Mummo2: pasianssi, kortin

Minulle opetettiin, että toisten tavaroita ei saa penkoa. Ihmisillä on yksityisyys. Toisten päiväkirjoja ja yksityisiä kirjeitä ei lueta.

Vierailija
1205/1211 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut koko ketjua, mutta noista kukkasipuleista tulee mieleen, että kaikki kulminoituu kunnioituksen puutteeseen: ei kunnioiteta toisen tahtoa, tunteita tai toivomuksia.

Mutta mikä aiheuttaa tämän kunnioituksen puutteen? Onko se vain me-myself-and-I -asennetta? Vai minä-tiedän-jaosaan-kaiken-paremmin -asennetta?

Vierailija
1206/1211 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tätä ketjua ja huvittavaa on kun isosta osasta kommenteista näkyy ketkä muut ovat rajattomia...

Vierailija
1207/1211 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kuulostaa läheisriippuvaiselta elikkäs samalta kuin äitini elikkäs ihmiseltä, jonka identiteetti muodostuu siitä, että uhrautuu muiden puolesta. Se näyttää joskus ulkopuolisille auttamiselta tai rakkaudelta, mutta on oikeasti itsekäs addiktio, ja se on todella raskasta ja tukahduttavaa kohteelle

Vierailija
1208/1211 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan käsitä. Jos sille puolisolle tähdentää, että älä MISSÄÄN tilanteessa koske minun tavaroihini tai siirtele niitä: vaatteisiin, astioihin, mihinkään lattialla lojuvaan roinaan, KOSKAAN. Vain tiskikoneessa olevat astiat ja pyykkikorissa olevat vaatteet pestään. Jokainen siivoaa omat tavaransa. Eikö silti usko? Jos puolison vastuulla on esim. pyykkääminen, siivoaminen ja tavaroiden paikoilleen järjestely yleisesti, mahdotonhan siinä on erottaa mihin saa koskea ja mihin ei. Se, että tekee pyytämättä asioita toisen puolesta tai tekee asiat toistuvasti toisin kuin on käsketty, kuulostaa niin oudolta, että luulisin sen olevan piirre josta on mahdotonta päästä eroon...

Terveessä parisuhteessa yhdessä asuvaa puolisoa ei ensinnäkään KÄSKETÄ, eikä häntä voida KIELTÄÄ koskemasta tai siirtämästä toisen tavaroita. Se on myös hänen kotinsa ja se yhteiselom kuuluu joustaa molempiin suuntiin. Naurettavaa esittää, että lattialla lojuvia vaatteita ei saisi toinen omassa kodissaan siivota pois ja vielä esittää se niin, että hän ei noudata "sun rajoja", vaikka todellisuudessa tuollaista rajaa sinulla ei ole oikeutta edes asettaa. 

Vierailija
1209/1211 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no toi on ihan narsistista toimintaa. Ei muuta. Kannattaa tutustua kirjallisuuteen aiheesta. Selvä merkki toi että puhutaan kuin pikkulapselle. Näin koitetaan saada yliote toisesta.

Vierailija
1210/1211 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa hyvin yleinen uhrinarsismi/läheisriippuvuus. "Teen vaan sinun parhaaksi" vaikka oikeasti kyse on manipulaatiosta ja kontrollista. Suosittelen eroa ja ehkä sen jälkeen paluuta jos on jotain toivoa koska kyse on tavallaan riippuvuudesta mitä roikkumalla ja terapialla vaan jatkaa. Riippuvuus pitää lyödä poikki ja katsoa tepsiikö se yhtään.

Myös myöhempään "voiko muiden huomioon ottaminen olla ongelma". Voi. Liiallinen muiden huomioonottaminen on ongelma jos se perustuu siihen että ihminen ei osaa kunnolla tehdä itse päätöksiä. Se ei ole silloin muiden huomioonottamista vaan muiden rasittamista omalla päätöskyvyttömyydellä mikä on vaan piilotettu huomioonottamiseksi.

Aivan sairaat neuvot ja absurdi analyysi. En voi käsittää miten joku ihminen kokee voivansa antaa tällaisia "neuvoja" täysin lonkalta. Jos kirjoittaja lukee tämän vielä joskus, toivon todella, että miettisit pitkään onko mikään tuosta kirjoituksestasi totta. Miksi esität täysin hatusta vedetyn analyysin ja sille eroa ja paluuta mukamas jonain toimivana ja yleisesti hyväksyttävänä toimintamallina, kukaan ammattilainen ei ikinä maailmassa esittäisi jotain noin typerää. Mistä mielesi keksi väitteen "suomessa hyvin yleinen"? Tuollekaan ei löydy mitään dataa joilla voisit kantasi perustella. 

Olen hieman järkyttynyt siitä miten helposti ihmiset antavat julki parisuhdeneuvoja ja vielä esittävät joko kehäpäätelmiä tai naurettavia yleistyksiä. Kirjoittajan jälkimmäinen osio on yhtä tyhmä kuin aikaisempikin kommentti. Jos ihminen ottaa muut huomioon päätöksenteossa, ei hän ole silloin kykenemätön itsenäiseen päätöksentekoon. Päätöskyvyttömyyttä ei voi naamioida huomioonottamiseksi, eikä niin kukaan teekään. Kirjoittaja ei ymmärrä eroa itsekkäällä ja itsenäisellä päätöksenteolla.

Vierailija
1211/1211 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa hyvin yleinen uhrinarsismi/läheisriippuvuus. "Teen vaan sinun parhaaksi" vaikka oikeasti kyse on manipulaatiosta ja kontrollista. Suosittelen eroa ja ehkä sen jälkeen paluuta jos on jotain toivoa koska kyse on tavallaan riippuvuudesta mitä roikkumalla ja terapialla vaan jatkaa. Riippuvuus pitää lyödä poikki ja katsoa tepsiikö se yhtään.

Myös myöhempään "voiko muiden huomioon ottaminen olla ongelma". Voi. Liiallinen muiden huomioonottaminen on ongelma jos se perustuu siihen että ihminen ei osaa kunnolla tehdä itse päätöksiä. Se ei ole silloin muiden huomioonottamista vaan muiden rasittamista omalla päätöskyvyttömyydellä mikä on vaan piilotettu huomioonottamiseksi.

Aivan sairaat neuvot ja absurdi analyysi. En voi käsittää miten joku ihminen kokee voivansa antaa tällaisia "neuvoja" täysin lonkalta. Jos kirjoittaja lukee tämän vielä joskus, toivon todella, e

Kyllä oman kokemuksen kautta pätevöityy yleensä psykologksi, koska oikeilta terapeuteilta ei irtoa mitään. Terapeutit kuuntelee, kun asiakas puhuu. Jos neuvoja tulee, ne on hyvin yksinkertaisia. Toksisessa parisuhteessa kun on ollut, sitä tulee kahlattua tarkasti alan kirjallisuutta ja muuta. Yleensä kokemusperäistä kertomukset ja niiden analysointi kertoo ja antaa eniten. Sitä oppii näkemään mitä on esimerkiksi rajattomuus ja manipulointi, narsistin empatia. Juuri sanat 'sinun parasta vain ajattelin". Näistä sanoista käy ilmi, että toinen otti toiselta vallan tehdä itse asioita, halusi korostaa itseään ja saada kiitosta ja huomiota. Ja kun sitä kiitosta ei tullutkaan, "auttaja" uhriutuu, jolloin syyttää pettymyksestään noilla sanoilla vastapuolta.

Nim. Tekniikan DI,  ilman mitään psykologian koulutusta, mutta puolison ongelmien takia aikalailla pätevöitynyt narsisminja pettämisasiantuntija.

Voin sanoa omalla kokemuksella, että narsistin empatia on kaikkea muuta kuin yleisesti kuvitellaan. Oman puolison kohdalla tämä oli kaikkein vaikein rasti ymmärtää, minkälainen on narsistin empatia. Narsisti voi olla hyvin empaattisen oloinen ihminen. Empaatti ja narsisti  syntyvät samanlaisessa ympäristössä ja siksi he monesti ovat parisuhteessa.