Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
1221/1352 |
08.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naama kiinni puhelimessa pitää nykyään liikkua, oli sitten jalan tai pyörällä. Ihmiset eivät rekisteröi ympäristöään. Tänään hakiessani teiniä koulusta kiinnitin asiaan oikein huomiota, seurasin surullisena nuoria jotka miltei jäivät auton alle kun pyörillä ajelivat ja samalla tuijottivat älylaitetta, yksi pyöräili ojaan kun oli niin keskittynyt puhelimen tuijottamiseen.

Minuakin ihmetyttää ja huvittaa miten jotkut jaksavat loputtomasti räplätä kännykkää. Jos minun on tarkoitus tavata joku kaveri kahvilassa, sovin sen tapaamisen tavallisesti jo kotoa lähtiessä tekstiviestillä eikä minulla ole enää tarvetta viestittää hänelle liikkuessani polkupyörällä tai kävellessä. Hoidan mieluiten nettiin liittyvät asiat omassa rauhassa tietokoneen ääressä istuessa ja olen mielelläni kokonaan irti netistä vaikkapa käydessäni ruokakaupassa.

Vierailija
1222/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkijoille pitäisi säätää lailla oikean puoleinen liikenne jalankulkuväylillä ja kevyen liikenteen väylillä. Kulkeminen olisi tällöin loogista ja turvallista. Sivistyneet ihmiset noudattavatkin tätä oikeanpuoleista liikennettä mutta aina mahtuu joukkoon ihmeellisiä tyyppejä jotka "uivat vastavirtaan".

Vielä sivistyneemmät ihmiset osaavat jopa liikennesäännöt, jolloin he osaavat kulkea maantiellä tien vasemmassa laidassa ( ooh, eri laita kuin jalankulkuväylällä!). Erittäin sivistyneisiin ihmisiin voi lukea myös pyöräilijät, jotka osaavat ajaa oikeaa laitaa tiellä kuin tiellä.

Ennen kaikkea on kyse selkeydestä joka luo turvallisuutta kaikille kulkijoille. Jos olet kirkunut kauhusta kun joku on ohittanut sinut hihaa hipoen niin missä SINÄ olet silloin vaeltanut? Voitko vastata käsi sydämellä että väylän oikeassa reunassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä olisi kuitenkin jälleen tarpeellista muistuttaa, että laki salliin jalankulkijan valita itse käveleekö jalkakäytävällä tien oikealla vai vasemmalla puolella. Joten seuraavalla kerralla, kun näet jalankulkijan, joka kävelee sinun kanssasi samaa puolta, älä tee itsestäsi naurettavaa jättämällä väistämättä ja kävelemällä mieluummin vaikka päin vain koska kuvittelet olevasi ainoa lakia noudattava kansalainen.

Minua ei haittaa väistää ihmisiä kadulla. Enemmän haittaisi jonkun päälle käveleminen, tai jos minun päälleni käveltäisiin.

Entä se vasenta puolta kävelevä? Hänenkö ei tarvitse väistää, varsinkaan oikealle?

Vasenta puolta kävelevällä ei ole mitään etuoikeutta olla väistämättä, hän se tekee itsestään naurettavan. Oikeaa puolta kulkevana väistän ilman muuta aina, teen sen oikealle eli vielä reunempaan.

Vierailija
1224/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohtuullisen iso mies. Jos on ahdasta, ja vaan kaksi mahtuu kulkemaan jossain kohti vierekkäin, niin voin hyvin kääntyä hieman sivuttain että vastaantulija mahtuu myös kulkemaan.

Niissä tilanteissa, joissa aivottomat ja itsekkäät kulkijat tukkivat kulkuväylän kulkemalla esim rinnakkain aikomattakaan tehdä tilaa, usein vielä vähän uhmakas katse naamalla, kävelen tyynesti päin ja saatan antaa pienet vauhdit vielä olkapäällä.

Se porukka, jossa on useampi henkilö, väistää (eli siirtyy jonomuodostelmaan) jos tulee ahdas paikka ja antaa myös näin vastaantulijalle mahdollisuuden liikkua.

Kaupoissa ja kaduilla, joissa näen näitä itsekkäitä avohärdelliryhmiä tukkimassa kulkuväylät, niin kävelen tyynesti päin enkä jää pyytelemään anteeksi.

Vierailija
1225/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkkareita ja muita hörhöjä ja muut muuten vain pösilöitä.

Vierailija
1226/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti haluavat, että minä kävelen heitä vastaan...

Vierailija
1227/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

väistääeiväistä kirjoitti:

En tajua miksei ihmiset tajua, että se väistää jolle se on helpompaa? Vs. tuo lastenvaunujen kanssa väistäminen, kyllä aika useinkin otti pattiin kun olit vaunujen ja kahden ison koiran kanssa liikkeellä ja joku yksin liikkuva keski-ikäinen periaatteen mies ei sitä muutamaa sivuaskelta saanut otettua...

Mullekin on käynyt noin! Olin liikkeellä vaunuissa olevan siskontyttöni kanssa ja kävelin tien oikeaa reunaa. Vastaan tuli reippaasti koiraa taluttava keski-ikäinen mies, joka ei tehnyt elettäkään väistääkseen edes vähän sivumpaan pientareelle. No, vilkaisin ettei takaani tullut ketään, ja väistin sitten itse keskemmälle tietä. Mies hymyili minulle tyytyväisen näköisenä mennessään ohi, ja heti ohitettuaan vaihtoi kävelytien oikealle puolelle! Siinä kohtaa mietin taas, että eikö ihmiset oikeasti ajattele mitään, vaan nauttivatko jotkut vaan päästessään vähänkin veetuilemaan toisille.

Itse ulkoilutan koiraa oikeassa reunassa kulkien ja välillä ärsyttää väistellä niitä, joiden koira ei muka osaa kulkea kuin vasemmalla puolella. Kaikkein eniten ärsyttää kuitenkin ne vastaan tulevat koiranulkoiluttajat, jotka siirtyvät samaan reunaan kanssani, kun olen kerran jo heidän takiaan reunaa vaihtanut ja yritän mennä ohi. Siis MIKSI jotkut siinä vaiheessa tulevat eteen?? Onko tuo jotain kiusantekoa vai voiko joku tosiaan olla niin tyhmä, ettei tajua käyttäytyvänsä k.usipäisesti?

Vierailija
1228/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman.

Tämä on varmaan kirjoitettu jo useasti, mutta jotkut ihmiset vaan ei huomioi kertakaikkiaan yhtään sitä mitä ympärillä tapahtuu eivätkä reagoi mihin ihmisiin.

Sitä en tiedä mistä tämä johtuu jos kyseessa normaali järjenjuoksulla varustettuja nuoria tai aikuisia. Vanhukset jotenkin ymmärrän, he eivät välttämättä tiedosta enää muita ympärillään tai sitä että itse valtaavat ostoskärryjensä kanssa koko käytävän ettei muut pääse ohi. (Tämä näkyy usein ehkä kaupassa tai muissa julkitiloissa enemmänkin).

Mutta tämähän korreloi ihan suoraan siihen että kaikki muutkin hyvät tavat ja kohteliaisuudet ovat pikkuhiljaa katoamassa tai jäävät taka-alalle. Minä keskeisyys lisääntyy joka sektorilla.

Vierailija
1229/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei nyt liity enää alkuperäiseen aiheeseen mutta olen sitä mieltä että esim polulla nuoremmat väistää vanhempia ja miehet väistää naisia. Tämä on kirjoittamaton hyvän tavan mukainen malli, ei missään määrätty sääntö.

Jos nyt sattuu tasaveroiset vastaantulijat niin sitten vaan jonpikumpi väistää ensin sivummalle ja se joka väistää ensin osoittaa fiksuuttaan ja kerää pisteet 👍

Vierailija
1230/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ilmeisen sivistyneitä koiranulkoiluttajia ku kuljettavat koiriaan vierellä tai oikeassa laidassa.

Kuitenkin usein näkee ihmisiä joilla koirat kävele pitkässä hihnassa keskellä väylää ja sinkoilevat vasempaankin laitaan koska omistajakin kävelee keskellä väylää.

Turha siinä on vinkua sitten kun se elukka on kahtena kappaleena jonku fillarin alla ja fillaristi naamallaan ojassa.

Ihmiset, jos ette kykene ajattelemaan muiden kanssaihmisten etua, ajatelkaa niiden omien rakkaiden lemmikkien turvallisuutta ja pitäkää ne siellä laidassa.

Vierailija
1231/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu monikulttuuriseen rikkauteen. Aina huomatessani, että vastaantulijat kulkevat koko jalkakäytävän leveydeltä, kävelen reilusti päin. Toistaiseksi he ovat aina väistäneet - tosin ihan viime tingassa.

Vierailija
1232/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetellyt kyllä! Ja olen myös testannut miten käy kun en itse väistä, koska oon vaan kyllästynyt olemaan aina se väistäjä. Mua vastaan käveli kolme naista rintarinnan käytävällä ja päätin vaan kulkea omaa linjaani ja törmättii sit yhden kanssa näistä naisista. Hän huudahti perään että siis näittekö, käveli suoraan päin.

Teit ihan oikein!

Vierailija
1233/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten ihan käsittämätöntä, miten en New Yorkissa törmännyt kadulla keneenkään, vaikka ihmisiä oli hieman enemmän kuin suomalaisten kaupunkien keskustoissa🤣 Siellä ihmiset väistivät sulavasti toisiaan, ja jos olkapää hipaisi, niin heti huikattiin sorrya.

Miksi täällä ei tajuta että OIKEALLA PUOLELLA kuljetaan! Mutta ei, vaan keskellä tietä juntisti löntystellään rivissä eikä varmasti huomioida ketään. Pysähdytään jauhamaan gaggaa keskelle tietä, jne.

Suomalaiset elaa kuin metsan pedot. Ihmisten valisessa kanssakaymisessa vaaditut taidot puuttuvat kokonaan. Ei vaan osata tai viitsita.

Ainakin Itäkeskuksessa ne, jotka eivät tahdo väistää, ovat pääasiassa muita kuin kantasuomalaisia.

Vierailija
1234/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei nyt liity enää alkuperäiseen aiheeseen mutta olen sitä mieltä että esim polulla nuoremmat väistää vanhempia ja miehet väistää naisia. Tämä on kirjoittamaton hyvän tavan mukainen malli, ei missään määrätty sääntö.

Jos nyt sattuu tasaveroiset vastaantulijat niin sitten vaan jonpikumpi väistää ensin sivummalle ja se joka väistää ensin osoittaa fiksuuttaan ja kerää pisteet 👍

Miksi ihmeessä miesten pitäisi kategorisesti väistää naisia?

Vierailija
1235/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman.

Tämä on varmaan kirjoitettu jo useasti, mutta jotkut ihmiset vaan ei huomioi kertakaikkiaan yhtään sitä mitä ympärillä tapahtuu eivätkä reagoi mihin ihmisiin.

Sitä en tiedä mistä tämä johtuu jos kyseessa normaali järjenjuoksulla varustettuja nuoria tai aikuisia. Vanhukset jotenkin ymmärrän, he eivät välttämättä tiedosta enää muita ympärillään tai sitä että itse valtaavat ostoskärryjensä kanssa koko käytävän ettei muut pääse ohi. (Tämä näkyy usein ehkä kaupassa tai muissa julkitiloissa enemmänkin).

Mutta tämähän korreloi ihan suoraan siihen että kaikki muutkin hyvät tavat ja kohteliaisuudet ovat pikkuhiljaa katoamassa tai jäävät taka-alalle. Minä keskeisyys lisääntyy joka sektorilla.

Hyvä kommentti.

Avasin oven kahdelle iäkkäälle naiselle, koska olen kohtelias. Kuulin kun toinen heistä sanoi toiselle, "on se mukavaa kun noissa nuorissa on vielä kohteliaitakin ihmisiä". Olen 68 vuotias mies.

Vierailija
1236/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinun pitää kysyä tuollaista, olet sivistymätön moukka. Häpeä.

Vierailija
1237/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miks mun pitäisi väistää, nää muut tulee kuitenkin päälle.

Nyt kävelen keskellä jalkakäytävää koira pitkän hihnan päässä, kaatukaa v¤¤¤¤t jos ette väistä. ja jos meen sähköpotkulaudalla niin en mee mihinkään autojen sekaan, oon autoa ajaissa meinannut saada lommon aivan liian usein mun autoon. En mee sinne tapettavaksi se on varma vaikka poliisi sakottais kuinka.

Vierailija
1238/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen noudattanut sitä periaatetta, että sukupuolet ovat tasa-arvoisia - mikä sinulle on selvästikin täysin vieras ajatus. Häpeä!

Vierailija
1239/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha kirjoittamaton sääntö miksi tulee noudattaa oikeanpuoleista liikennettä perustuu siihen silloin kohtaa vastaantulijan vasemman käden kilpikäsi edellä ja oikean käden miekkakäsi taaempana.

Vierailija
1240/1352 |
09.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän se moukka olet jos päättelet toisen ihmisen sukupuolen ulkonäöstä.

Kohdattaessa täytyy ensin tiedustella sukupuolet puolin ja toisin, tämän jälkeen sitten neuvotella kumpi väistää.