Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Koiran ulkoiluttajat eivät väistä koskaan , tullaan aina koko tien leveyeltä sen hurtan kanssa eikä välitetä mistään mitään .. hihna kireäksi ja koira vierelle aisoihin jos joku tulee vastaan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kevyenliikenteenväylällä pyöräillessä kun ihmiset hortoilee miten sattuu. Jatkuvaa Z-liikettä saa tehdä, että eteenpäin pääsisi, prkl 😡
Tää... kerran kävelin rauhassa katua, edessä ilmeisesti eroahdistusta poteva pariskunta. Ajattelin ohittaa heidät koska tilaa oli, niin sitten viime hetkellä mies käveleekin sivulle, suoraan eteeni. Teki mieli tuupata se pois tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, johtuuko se että minua ei väistetä siitä että olen suht pieni kokoinen, pukeudun usein tummiin vaatteisiin ja kuljen usein yksin, jolloin vastaantulijat eivät huomaa minua. Useimmiten varsinkin pariskunnittain tai porukassa kulkevat juttelevat, eivätkä edes katso vastaan tulevia. Olen usein yrittänyt hakea katsekontaktia näihin päinkävelijöihin, mutta useimmiten he tuijottavat vain tiukasti eteensä tai maahan. Mutta yhä useammin on alkanut esiintyä näitä teiden omistajia, jotka esim. polkupyöräilevät, hölkkäävät tai ulkoiluttavat koiriaan keskellä tietä tai muuten koko tien leveydeltä tai väärällä puolella tietä. Tätä porukkaa saa kyllä väistellä maailman tappiin asti, mikä välillä aiheuttaa eksistentiaalista kriisiä, että onko itse tosiaan niin pieni ja mitätön, että on muuttunut näkymättömäksi toisten silmissä. Usein tekisi mieli kapinoida ja törmätä tahallaan, kuten apn kertomuksessa. Silloin kuitenkin saisi itse sen väistämättä jättävän törkimyksen ja hullun leiman. Tosiasia taitaa olla se, että valtaosa ihmisistä on vain niin itsekeskeisiä, ajattelemattomia ja oman kuplansa sisällä, etteivät he koe ympäristönsä ja kanssaihmisten tarkkailemista ja väistämistä tarpeelliseksi. Jos ei ole koskaan tarvinnut huomioida tai väistellä toisia, niin koko ongelmaa ei heille ole edes olemassa. Maailma on luotu röyhkeille A-tyypeille.
Sama. Kerran tein niin, että näin törmäyksen olevan jällen tulossa, nuori nainen kännykkää tuijottaen kuulokkeet korvilla. Odotin hitaasti edeten, omaa reunaani kävelytien oikeaa reunaa kulkien, juuri törmäyksen hetkellä, sekunti ennen, huusin kovalla äänellä APUA! ja huidoin käsiä. Sitten huusin, "minä olen tässä, älä aja päälle!" Tyyppi pelästyi silminnähden, pyysi anteeksi ja meni kiireesti toiseen reunaan, omalle puolelleen. Jatkoi puhelimen räpläystä vasta pitkän matkan päässä.
Huudan tästä lähtien uudestaankin. Kaverillani on opaskoira ja näkövammaisen keppi. Silti sen päälle koitetaan kävellä toisinaan. Se koira on kyllä todella hyvin koulutettu, suuri lihaskimppu. Huitoo hännällään ja tönii vartalollaan ihmiset kumoon, kun ovat johonkin menossa.
Kun tapana on, että kaikki väistävät ja varovat, jokainen ajattelee olevansa se, joka aina väistää. Näitä testaajia riittää tai jotkut ei huomaa.
Samaa ihmetellyt kyllä! Ja olen myös testannut miten käy kun en itse väistä, koska oon vaan kyllästynyt olemaan aina se väistäjä. Mua vastaan käveli kolme naista rintarinnan käytävällä ja päätin vaan kulkea omaa linjaani ja törmättii sit yhden kanssa näistä naisista. Hän huudahti perään että siis näittekö, käveli suoraan päin.
Kovaa hard rockia soimaan ja jalat harallaan kävellään kuin John Wayne konsanaan. Kakkoset väistää ykköstä aina. Luonnossa ja kaduilla on voimakkaimman säännöt. Voima on älykkyyttä.
Jokainen ukko kävelisi aamuisin päälleni, ellen väistäisi.
Tämä tapahtuu Kalevankadulla Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Mä väistän, varsinkin jos kävelen väärällä puolen. Olen huomannut että kyllä minuakin väistetään. Mutta ehkä me karjalaiset olemme huomaavaisia 🙂
Huomaavainen? Voiko olla huomaavainen jos kävelee väärällä puolella?
Kiss soimaan kirjoitti:
Kovaa hard rockia soimaan ja jalat harallaan kävellään kuin John Wayne konsanaan. Kakkoset väistää ykköstä aina. Luonnossa ja kaduilla on voimakkaimman säännöt. Voima on älykkyyttä.
Peeämmän nahkatakki ZZ-TOP parta, aurinkolasit ja pursikengät. Siitä on nykyajan kovikset tehty.
Vierailija kirjoitti:
Keskeinen syy on siinä, kun kevyenliikenteen sääntöjä on muutettu niin, että kulkea voi sekä oikeaa että vasenta puolta. Ennen kyseistä muutosta kuljettiin oikeanpuoleisen liikenteen mukaan kulkusuuntaan nähden oikeaa puolta.
Välillä tuntuu ettei ihmiset voi tietää tuosta muutoksesta, kun entisetkään säännöt eivät ole olleet hallussa. Kunhan perseillään pitkin katuja sillä ajatuksella, että kävellä voi missä vaan. Keskellä, oikealla, vasemmalla.
Vierailija kirjoitti:
Keskeinen syy on siinä, kun kevyenliikenteen sääntöjä on muutettu niin, että kulkea voi sekä oikeaa että vasenta puolta. Ennen kyseistä muutosta kuljettiin oikeanpuoleisen liikenteen mukaan kulkusuuntaan nähden oikeaa puolta.
Eniten siihen vaikuttaa se vanha sääntö, jossa jalankulkijat joutuivat liikkumaan tien pientareen vasenta laitaa nähdäkseen vastaantulevat autot, ei niinkään muita jalankulkijoita tai polkupyöräijöitä. Jotkut jalankulkijat sovelsivat tuota vasemman laidan sääntöä sitten kevyen liikenteen väyliin.
Jos polkupyöräilijät vaivautuvat noudattamaan oikeanpuoleista liikennettä tehdäkseen liikkumisesta sujuvampaa, niin miksi jalankulkijoihin pitäisi suhtautua kuin kurittomiin lapsiin, jotka hortoilevat laidasta toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt samoja testejä itsekin ja jos minä en väistä, ihmiset kävelevät päin. Sitten pahimmillaan huutavat perään "kato mihin kävelet" / "älä nyt päälle tuu" vaikka OIKEANPUOLEINEN liikenne. Mihin mun pitäisi väistää? Ojaanko? Kävelkää itse tien oikeaa reunaa niin kukaan ei törmää keneenkään.
Ärsyttää niin hel*etisti, kun kaikki eivät näköjään tiedä että Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Pyöräteillä ajetaan, varsinkin talviaikaan, keskellä tietä. Olen tuollaisia ohittanut oikealta puolelta, sillä pyöräilen oikeaa kaistaa. Viime syksynä jouduin ohittamaan lastenvaunupariskunnan, joka valtasi koko pyörätien leveyden, reilusti pientareen puolelta ja matkaa oli ainakin puolitoista metriä tuohon toiseen osapuoleen ja kuulin ohittaessani närkästyneen huudahduksen "mitä helevettiä".
Liikennesääntöjen mukaan jalankulkija saa edelleen valita, kummalla puolella kävelee. Toki selkeämpää olisi, jos kaikki vapaaehtoisesti kävelisivät oikeaa puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kevyenliikenteenväylällä pyöräillessä kun ihmiset hortoilee miten sattuu. Jatkuvaa Z-liikettä saa tehdä, että eteenpäin pääsisi, prkl 😡
Tää... kerran kävelin rauhassa katua, edessä ilmeisesti eroahdistusta poteva pariskunta. Ajattelin ohittaa heidät koska tilaa oli, niin sitten viime hetkellä mies käveleekin sivulle, suoraan eteeni. Teki mieli tuupata se pois tieltä.
Mulle kävi kesällä niin, että perhe käveli lastenrattaineen edelläni todella hitaasti. Olin lenkillä ja halusin heidän ohitseen. Eivät päästäneet vaikka kyllä huomasivat että olin pyrkimässä heidän ohitseen. No sitten tie leveni ja kun olin ohittamassa heitä, alkoivatkin nopeuttaa vauhtiaan melkein juoksuun, etten vain päässyt ohi. Tie kapeni taas ja he hiljensivät vauhtia kun huomasivat että en pääsisi ohitse. Eivät olleet suomalaisia muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut et lastenvaunujen kanssa kulkevat naiset ei väistä. Mies sanoi ihan samaa.
Lastenvaunujen kanssa on usein hankala väistää.
Oletatteko, kirjoittaja ja mies, että kaikki muut väistävät teitä?
Eikö vaunuissa ole pyörät? Osta uudemmat lastenrattaat jos niissä ei pyörät käänny. Mä olen samaa mieltä et yleensä ihmiset jotka jyrää päälle on rattaita työntävät.
Riippuu siitä, ketä pitää väistää. Tottakai minäkin vaunuineni väistän, jos vastaan sattuu tulemaan omaa vasentaan kulkeva vanhus, liikuntarajoitteinen tms. Mutta kuljen siis aina oikealla mahdollisimman reunassa, ja en kyllä mielellään lähde väistämään vaunujen kanssa keskelle tietä.
Enkä v**ussa ala ainakaan väistelemään ketterämpiä kulkijoita, jotka jostain ihmeen syystä ovat valinneet vasemman laidan! Jos näyttää siltä, että hekään eivät aio väistää minua, niin pysähdyn ja päästän heidät ohi.
väistääeiväistä kirjoitti:
En tajua miksei ihmiset tajua, että se väistää jolle se on helpompaa? Vs. tuo lastenvaunujen kanssa väistäminen, kyllä aika useinkin otti pattiin kun olit vaunujen ja kahden ison koiran kanssa liikkeellä ja joku yksin liikkuva keski-ikäinen periaatteen mies ei sitä muutamaa sivuaskelta saanut otettua...
Mullekin on käynyt noin! Olin liikkeellä vaunuissa olevan siskontyttöni kanssa ja kävelin tien oikeaa reunaa. Vastaan tuli reippaasti koiraa taluttava keski-ikäinen mies, joka ei tehnyt elettäkään väistääkseen edes vähän sivumpaan pientareelle. No, vilkaisin ettei takaani tullut ketään, ja väistin sitten itse keskemmälle tietä. Mies hymyili minulle tyytyväisen näköisenä mennessään ohi, ja heti ohitettuaan vaihtoi kävelytien oikealle puolelle! Siinä kohtaa mietin taas, että eikö ihmiset oikeasti ajattele mitään, vaan nauttivatko jotkut vaan päästessään vähänkin veetuilemaan toisille.
Noin 50 vuotta sitten tuli kerran mieleen että miksi se olen aina minä joka väistää. No, se vastaan tullut karju tarttui harteisiin ja nosti sivuun, että siitä se kai sitten johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, johtuuko se että minua ei väistetä siitä että olen suht pieni kokoinen, pukeudun usein tummiin vaatteisiin ja kuljen usein yksin, jolloin vastaantulijat eivät huomaa minua. Useimmiten varsinkin pariskunnittain tai porukassa kulkevat juttelevat, eivätkä edes katso vastaan tulevia. Olen usein yrittänyt hakea katsekontaktia näihin päinkävelijöihin, mutta useimmiten he tuijottavat vain tiukasti eteensä tai maahan. Mutta yhä useammin on alkanut esiintyä näitä teiden omistajia, jotka esim. polkupyöräilevät, hölkkäävät tai ulkoiluttavat koiriaan keskellä tietä tai muuten koko tien leveydeltä tai väärällä puolella tietä. Tätä porukkaa saa kyllä väistellä maailman tappiin asti, mikä välillä aiheuttaa eksistentiaalista kriisiä, että onko itse tosiaan niin pieni ja mitätön, että on muuttunut näkymättömäksi toisten silmissä. Usein tekisi mieli kapinoida ja törmätä tahallaan, kuten apn kertomuksessa. Silloin kuitenkin saisi itse sen väistämättä jättävän törkimyksen ja hullun leiman. Tosiasia taitaa olla se, että valtaosa ihmisistä on vain niin itsekeskeisiä, ajattelemattomia ja oman kuplansa sisällä, etteivät he koe ympäristönsä ja kanssaihmisten tarkkailemista ja väistämistä tarpeelliseksi. Jos ei ole koskaan tarvinnut huomioida tai väistellä toisia, niin koko ongelmaa ei heille ole edes olemassa. Maailma on luotu röyhkeille A-tyypeille.
Sama. Kerran tein niin, että näin törmäyksen olevan jällen tulossa, nuori nainen kännykkää tuijottaen kuulokkeet korvilla. Odotin hitaasti edeten, omaa reunaani kävelytien oikeaa reunaa kulkien, juuri törmäyksen hetkellä, sekunti ennen, huusin kovalla äänellä APUA! ja huidoin käsiä. Sitten huusin, "minä olen tässä, älä aja päälle!" Tyyppi pelästyi silminnähden, pyysi anteeksi ja meni kiireesti toiseen reunaan, omalle puolelleen. Jatkoi puhelimen räpläystä vasta pitkän matkan päässä.
Huudan tästä lähtien uudestaankin. Kaverillani on opaskoira ja näkövammaisen keppi. Silti sen päälle koitetaan kävellä toisinaan. Se koira on kyllä todella hyvin koulutettu, suuri lihaskimppu. Huitoo hännällään ja tönii vartalollaan ihmiset kumoon, kun ovat johonkin menossa.
Ihana koira:3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut et lastenvaunujen kanssa kulkevat naiset ei väistä. Mies sanoi ihan samaa.
Lastenvaunujen kanssa on usein hankala väistää.
Oletatteko, kirjoittaja ja mies, että kaikki muut väistävät teitä?
Eikö vaunuissa ole pyörät? Osta uudemmat lastenrattaat jos niissä ei pyörät käänny. Mä olen samaa mieltä et yleensä ihmiset jotka jyrää päälle on rattaita työntävät.
Jestas! Onko nykyaikaisissa lastenrattaissa kääntyvät pyörät? Miten niitä rattaita ohjataan 🙃
Naama kiinni puhelimessa pitää nykyään liikkua, oli sitten jalan tai pyörällä. Ihmiset eivät rekisteröi ympäristöään. Tänään hakiessani teiniä koulusta kiinnitin asiaan oikein huomiota, seurasin surullisena nuoria jotka miltei jäivät auton alle kun pyörillä ajelivat ja samalla tuijottivat älylaitetta, yksi pyöräili ojaan kun oli niin keskittynyt puhelimen tuijottamiseen.
Sanoiko tuon sitaatin Boris?