Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.

Vierailija
06.02.2021 |

Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?

Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.

Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?

Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?

Kommentit (1352)

Vierailija
1261/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin päärautatieasemalla, kun lähijuna saapuu asemalle, kaikki rynnivät leveänä rivistönä asemarakennusta kohti. Yritäpä kävellä heitä vastaan kun olet itse menossa junalaituria kohti.

Tämä käy ns. urheilusta joskus.

En ole koronan aikana ja jälkeen itsekään tuolla liikkunut, en tiedä vieläkö on yhtä paljon liikkujia ja kaikki tuollaista aivotonta massaa.

Vierailija
1262/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut tämän ilmiön. Outoa on. Kun kävelen mieheni kanssa vierekkäin tai hän kävelee yksin, tyypillisesti naiset eivät väistä häntä koskaan ja usea on ihan kirjaimellisesti kävellyt miestäni päin tilanteissa joissa miehen on ollut mahdotonta väistää (esim. mies olisi joutunut hyppäämään autotielle väistääkseen vastaantulevaa). Itse väistän sekä miehiä että naisia, tasapuolisesti. Mies ihmettelee onko hän tosiaan näkymätön kun ei kukaan minua päin ole koskaan kävellyt ja jos joskus onkin, aina se on ollut vahinko jota on aina kovasti pyydelty minulta anteeksi, mutta näin ei ole toisinpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1263/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri kaupungeissa on myös eri kulttuuria. Esim. Tampereella käveltiin aina päin.

Vierailija
1264/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näyttää siltä että vastaantulijat eivät tee väistöliikettä eikä itselläsi ole tilaa väistää muuta kuin oja tm. niin pysähdy tielle paikallesi ja odota että ovat ohittaneet. Voit vaikka kaivella taskuja kuin etsiäksesi jotain tm. jos nolottaa vain seistä.

Vierailija
1265/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadullakin on oikeanpuoleinen liikenne. En väistä ketään joka kävelee väärää puolta päin. Etenkään MIEHET ei usein väistä ketään, ja tulee törmäyksiä.

Jos kaikki vain tajuaisivat pysyä oikealla ja olla valtaamatta koko kadun leveyttä, liikenne sujuisi!

Vierailija
1266/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran mulkku, aina mulkku.

Vierailija
1267/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadullakin on oikeanpuoleinen liikenne. En väistä ketään joka kävelee väärää puolta päin. Etenkään MIEHET ei usein väistä ketään, ja tulee törmäyksiä.

Jos kaikki vain tajuaisivat pysyä oikealla ja olla valtaamatta koko kadun leveyttä, liikenne sujuisi!

Jees. Sinä oikeassa. Liikenneturva väärässä.

"Ajoradalla kävelijän paikka on vasemmassa reunassa. Ajorata ylitetään suojatietä pitkin tai yli-tai alkulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Jalkakäytävällä kävellen kulkeva voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa. Pyörätiellä kävellen kulkevan on käytettävä pyörätien kumpaa tahansa reunaa."

Vierailija
1268/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakn sivallan puukolla niitä jotka eivät väistä. Sen jälkeen yleensä väistävät.

Vierailija
1269/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tykkään kävellä nuoria naisia päin ihan tarkoituksella....

Vierailija
1270/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näitä mittoja täällä on jaeltu, niin itse olen 195cm ja painoa 125kg ja silti päälleni ollaan jatkuvasti kävelemässä. Nykyään vain pysähdyn ja otan iskun vastaan. Olen ajatellut seuraavalla kerralla kysyä törmääjältä, että olenko oikeasti noin huomaamaton, kun yleensä ovat täysin yllättyneitä osumasta.

Vierailija
1271/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näitä mittoja täällä on jaeltu, niin itse olen 195cm ja painoa 125kg ja silti päälleni ollaan jatkuvasti kävelemässä. Nykyään vain pysähdyn ja otan iskun vastaan. Olen ajatellut seuraavalla kerralla kysyä törmääjältä, että olenko oikeasti noin huomaamaton, kun yleensä ovat täysin yllättyneitä osumasta.

Unohdat pitää ääntä pysähtyessäsi. Jokin piippausääni voisi toimia kuten peruuttavissa isoissa autoissa.

1272/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo tällästä ongelmaa ollut oikein koskaan, vaikka olenkin kohtalaisen pienikokoinen.

Eniten ahdistaa läheinen pieni oikopolku jos joku tulee vastaan, niin miten se kohtaaminen on kohteliainta hoitaa.

Joutuu alkaa jo kaukaa miettimään että missä kohtaa astuis sivulle antaen toisen mennä ensin, miettien että se toinen varmaan miettii just samaa...

Hauskaapa olikin kun erään kerran joku ukko tuli vastaan ja väistettyäni hankeen hän totesi että "Mietinkin että mitenköhän tässä mahdutaan! :-D" .. Että en ole vammaisine ajatuksineni yksin ehkä X-)

Viime kerralla meinas taas ahdistaa kunnes likellä huomasin vastaantulijan olevan joku lapsi, lapset ei vaivaa päätään tuollasilla asioilla ja ohitettiin toisemme helposti =)

Vierailija
1273/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen oikeanpuoleisen liikenteen mukaan ja jos osun johonkin väärää puolta kulkevaan niin sitten osun. Ja juu, lapsiperheet ovat niitä pahimpia (tässäkin asiassa). En tietty ala lapsiin törmäilemään mutta vanhempiin kyllä ja ilmeeni kertoo heille kuinka surkeita kasvattajia ovat.

On kyllä poikkeustilanteita jolloin väistän, kuten jos vastaantulevan koiranulkoiluttajan vasemmalla puolella on nurmikkoa ja puita, ja oikealla autotie, niin tietysti koira saa kulkea nurmen puolella. Kunhan vaan ulkoiluttajakin kulkisi koiran vierellä, eikä veisi koko väylää hihnan kanssa ja ala sitten kiskomaan koiraa toiseen laitaan. Huoh.

Väistän myös vanhuksia joiden kävely näyttää epävarmalta. Varsinkin kun näin talvella ne hiekotukset ovat tosi vaihtelevasti siellä täällä, niin he kyllä saavat kulkea parhaiten hiekotettuja kohtia. Ja kyllä jos liikennettä on tosi vähän niin kuljen itsekin juuri siitä kohtaa mikä tuntuu turvallisimmalta (olen joskus liukastumisen takia murtanut nilkkani, enkä haluisi kokea sitä uudelleen), osaan kuitenkin tarkkailla ympäristöäni ja otan huomioon muut kulkijat ja tiedostan sen milloin itse olen väärällä puolella ja väistän ajoissa.

Mukavaa kun tälleen talvella näkee solidaarisuutta käveliöiden kesken ja molemmat antaa tilaa, tai yksi pysähtyy leveämpään kohtaan ja antaa toisen mennä eka siitä kapeasta polusta ja hymyillään :) Uskoisin että näin tekee varsinkin ympäri vuoden paljon kävelevät, kun tiedetään kuinka hankalaksi nää kelit tekee kulkemisen.

Vierailija
1274/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille muita päin kävelijöille on ihan nimityskin...hehän ovat helsinkiläisiä!

Vierailija
1275/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki iso hurtta ja opeta se kävelemään edelläsi. Opeta murisemaan ja haukkumaan , jos joku tulee vastaan liian lähelle.

Vierailija
1276/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakn sivallan puukolla niitä jotka eivät väistä. Sen jälkeen yleensä väistävät.

"Käveli ilmassa pidettyyn puukkoon."

Vierailija
1277/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi omituinen villitys vaikuttaa olevan että muiden kävelijöiden vaaditaan kävelevän aivan reunassa ajoradan tai ojan vieressä, vaikka tilaa olisi kuinka eikä muuta liikennettä leveällä kevyen liikenteen väylällä. Siis tyhjää tilaa on metrikaupalla, vaikka neljä metriä, mutta katsotaan pahasti jos kävelee puolisen metriä reunasta. Pyöräilijä voi jopa yrittää ajaa melkein päälle ellei ole aivan reunassa, vaikka tyhjää tilaa on useita metrejä. Tai vastaantulevat kävelijät muodostavat leveän kolmen hengen rintaman ja pakottavat lähes ulos tieltä. Itse nämä tietysti kävelevät tai ajavat keskellä tietä.

Itse välttelen kävelemistä aivan ajoradan reunassa siitä syystä, että toisessa jalassani on lievä mutta pysyvä hermovaurio, joka aiheuttaa silloin tällöin yllätyksiä ja horjahtelua. En näe mitään syytä kävellä sentilleen reunassa, kun muuta liikennettä on hyvin vähän ja tyhjää tilaa jää silti useita metrejä.

Vierailija
1278/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuljen oikeanpuoleisen liikenteen mukaan ja jos osun johonkin väärää puolta kulkevaan niin sitten osun. Ja juu, lapsiperheet ovat niitä pahimpia (tässäkin asiassa). En tietty ala lapsiin törmäilemään mutta vanhempiin kyllä ja ilmeeni kertoo heille kuinka surkeita kasvattajia ovat.

On kyllä poikkeustilanteita jolloin väistän, kuten jos vastaantulevan koiranulkoiluttajan vasemmalla puolella on nurmikkoa ja puita, ja oikealla autotie, niin tietysti koira saa kulkea nurmen puolella. Kunhan vaan ulkoiluttajakin kulkisi koiran vierellä, eikä veisi koko väylää hihnan kanssa ja ala sitten kiskomaan koiraa toiseen laitaan. Huoh.

Väistän myös vanhuksia joiden kävely näyttää epävarmalta. Varsinkin kun näin talvella ne hiekotukset ovat tosi vaihtelevasti siellä täällä, niin he kyllä saavat kulkea parhaiten hiekotettuja kohtia. Ja kyllä jos liikennettä on tosi vähän niin kuljen itsekin juuri siitä kohtaa mikä tuntuu turvallisimmalta (olen joskus liukastumisen takia murtanut nilkkani, enkä haluisi kokea sitä uudelleen), osaan kuitenkin tarkkailla ympäristöäni ja otan huomioon muut kulkijat ja tiedostan sen milloin itse olen väärällä puolella ja väistän ajoissa.

Mukavaa kun tälleen talvella näkee solidaarisuutta käveliöiden kesken ja molemmat antaa tilaa, tai yksi pysähtyy leveämpään kohtaan ja antaa toisen mennä eka siitä kapeasta polusta ja hymyillään :) Uskoisin että näin tekee varsinkin ympäri vuoden paljon kävelevät, kun tiedetään kuinka hankalaksi nää kelit tekee kulkemisen.

Ainiin ja pitää lisätä, helvettiin on varattu spesiaali paikka niille pyöräilijöille jotka polkee kävelytietä vaikka ihan vieressä on just heille varattu pyörätie.

Vierailija
1279/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevyen liikenteen väylällä on oikeanpuoleinen liikenne ellei toisin merkitty. En väistä jos vastaantulija kävelee omasta suunnastaan katsottuna vasemmalla.

Vierailija
1280/1352 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei koskaan törmää??

T. M 202cm 185kg.

Siksi, kun et pysty kävelemään niin pitkää matkaa, että joku tulisi vastaan.