Miksi jotkut ei väistä kävellessä? Kävelevät vaikka päin, mutta eivät väistä.
Kevyen liikenteen jalankulkijoille tarkoitettu "puolikas" täyttyy koko leveydeltä, jos kolmihenkinen perhe kävelee vierekkäin. Niin usein olen nähnyt, että he eivät väistä, tulevat koko rintamalla väistämättä. Muutenkin on paljon ihmisiä, jotka kävelevät päin, eivätkä väistä? Miksi minä olen aina se, joka joutuu väistämään?
Testasin ja päätin olla väistämättä ketään. Kilometrin matkalla 4 ihmistä käveli minua päin. Itse en katsonut ihmisiä, kävelin suoraan ja nämä 4 kävelivät päin, jolloin keikat osui 1/3 vastakkain ohitustilanteessa.
Jos minä en väistä, miksei toinenkaan väistä? Miksi minun pitää olla aina se, joka väistää?
Miten kadulla kulkemisestakin on tullut ihmisten välistä valtataistelua?
Kommentit (1352)
Vierailija kirjoitti:
Narkkareita ja muita hörhöjä ja muut muuten vain pösilöitä.
Itäkeskuksen uimahallin kulmilla nuori narkkarityttö uhosi hakkaavansa minut - ei tullut mieleen, että todennäköisemmin minä hakkaisin hänet, jos hän alkaa riehumaan. Olisin tehnyt sen mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt liity enää alkuperäiseen aiheeseen mutta olen sitä mieltä että esim polulla nuoremmat väistää vanhempia ja miehet väistää naisia. Tämä on kirjoittamaton hyvän tavan mukainen malli, ei missään määrätty sääntö.
Jos nyt sattuu tasaveroiset vastaantulijat niin sitten vaan jonpikumpi väistää ensin sivummalle ja se joka väistää ensin osoittaa fiksuuttaan ja kerää pisteet 👍
Miksi ihmeessä miesten pitäisi kategorisesti väistää naisia?
Jos sinun pitää kysyä tuollaista, olet sivistymätön moukka. Häpeä.
Olen noudattanut sitä periaatetta, että sukupuolet ovat tasa-arvoisia - mikä sinulle on selvästikin täysin vieras ajatus. Häpeä!
Jos periaate aiheuttaa moukkamaisuutta, häpeä on sinun. Minä olen myös sitä mieltä, että sukupuolet ovat tasa-arvoisia, mutta minulla se ei sulje pois kohteliaisuutta ja hyvää käytöstä. Sinä olet moukka ja se on sinun oma häpeäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt liity enää alkuperäiseen aiheeseen mutta olen sitä mieltä että esim polulla nuoremmat väistää vanhempia ja miehet väistää naisia. Tämä on kirjoittamaton hyvän tavan mukainen malli, ei missään määrätty sääntö.
Jos nyt sattuu tasaveroiset vastaantulijat niin sitten vaan jonpikumpi väistää ensin sivummalle ja se joka väistää ensin osoittaa fiksuuttaan ja kerää pisteet 👍
Sinähän se moukka olet jos päättelet toisen ihmisen sukupuolen ulkonäöstä.
Kohdattaessa täytyy ensin tiedustella sukupuolet puolin ja toisin, tämän jälkeen sitten neuvotella kumpi väistää.
Sinä voit harrastaa tuollaisia typeryyksiä. Minä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen noudattanut sitä periaatetta, että sukupuolet ovat tasa-arvoisia - mikä sinulle on selvästikin täysin vieras ajatus. Häpeä!
Jos periaate aiheuttaa moukkamaisuutta, häpeä on sinun. Minä olen myös sitä mieltä, että sukupuolet ovat tasa-arvoisia, mutta minulla se ei sulje pois kohteliaisuutta ja hyvää käytöstä. Sinä olet moukka ja se on sinun oma häpeäsi.
Miksi sälytät vaatimuksen kohteliaisuuteen vain miehille? Taidat olla kuningatarvainaa Elisabetin ikäluokkaa - ainakin henkisesti.
Juuri eilen juttelimme hetken vastaan pyöräilleen kaverin kanssa. Hän seisoi pyörätien puolella, me muut kävelijöiden puolella niin että tilaa oli riittävästi ohittaa.
Niinpä siellä jo kaukana yski kuuluvasti ärjynnäköinen mies vaimoineen, mutta eivät mahtuneet meidän ohi rinnakkain, jotenka tönäisi selkääni.
Aikuisia ihmisiä olemme kaikki.
Nyt oli pakko niellä kiukku, mutta jonain päivänä saatan tönäistä takaisin.
En tiedä onko korona vai hallitus tähänkin syypäänä, että ihmiset näin tyhmistyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako mies mennä samaan hissiin, jossa on jo yksinäinen nainen?
(Katso Käytöksen kultainen kirja v:lta 1948)
No ei ainakaan hissiin, jossa Michael Jackson jo painaa nappulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se moukka olet jos päättelet toisen ihmisen sukupuolen ulkonäöstä.
Kohdattaessa täytyy ensin tiedustella sukupuolet puolin ja toisin, tämän jälkeen sitten neuvotella kumpi väistää.
Sinä voit harrastaa tuollaisia typeryyksiä. Minä en.
Et siis kunnioita sukupuolten moninaisuutta? Häpeä!
Täällä on oikeanpuoleinen liikenne, joten kuljen oikealla. Niin voisi muutkin tehdä, koirankusettajat mukaan lukien, niin liikenne sujuisi!
Älkää oikeasti ohittako takaa tullessa oikealta. Se säikäyttää.
Myöskin pyöräilijät: soittokelloa voi soittaa ennen kuin ohittaa. On kohteliaisuutta. Ja toisin päin: jos soitan soittokelloa, ei se tarkoita vttuilua vaan sitä, että "joku tulee takaa, älä pelästy"
Etenkin miehet tuntuu yleensä olettavan että nainen väistää.
Nää joukkiot hämmentää joissa tulee monta rinnan kapealla tiellä, eikä heistä kukaan tahdo väistää. Luulis nyt tyhmemmänkin tajuavan että jos ovat tukkineet koko tien, niin jonkun heistä on väistettävä?
Kulkuvälineisiin tunkevat ihmiset on yksi porukka, joka ei tunnu ymmärtävän väistämistä. Ensin pitäisi päästää sisällä olevat ulos, että itse mahtuisi sisään. Näissä tilanteissa on tullut ihan kunnollisia törmäyksiä jos olen päättäväisesti kulkenut ovista ulospäin kun joku pattipää on ryysinyt sisälle.
Pällistelijät on myös ärsyttävä ihmisryhmä. Tukitaan ovensuut, tai liukuportaiden edusta. Itse kun on päästy pois, niin siihen jäädään tukkeeksi, vaikka portaat syytää ihmisiä koko ajan lisää. Jotkut myös jumittuu hissin edustalle poistuttuaan niin, ettei seuraavat pääse hissiin ja se ehtii lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Myöskin pyöräilijät: soittokelloa voi soittaa ennen kuin ohittaa. On kohteliaisuutta. Ja toisin päin: jos soitan soittokelloa, ei se tarkoita vttuilua vaan sitä, että "joku tulee takaa, älä pelästy"
Edellisessä asuinpaikassani tää toimi tosi kivasti. Etenkin silloin kun omistin koiran, oli tosi kiva että takaa tuleva varoitti, vaikka toki pyrin pitämään koiran asiallisesti siinä rinnalla. Kuitenkin oli mukava saada varoitus että nyt tullaan. Täällä ei kukaan soittele kelloa ja jos itse soittaa, siihen suhtaudutaan kuin loukkaukseen. Jopa tilanteessa, jossa puistotien oli tukkinut hoituririvistö työntämässä pyörätuoleja edellään, närkästyi kun soitin kelloa, että mahtuisin ohi. Niitä oli siis viisi rinnakkain ja oli ilmeisen hävytöntä olettaa että yksi juoruporukasta joutuisi hetkeksi etäämmälle muista. Keskenään kälättivät, asiakkaat oli tuoleissaan enempi muodon vuoksi mukana.
Vierailija kirjoitti:
manslamming, miehet eivät väistä vastaantulevia naisia
testatkaa, naiset, joskus: älkää väistäkö vastaantulevia miehiä, katsokaa miten reagoivat
Juuri tämä. Varsinkin rivissä vastaan kulkevat miehet saa multa käsittelyn, jolla eivät uskalla kävellä päin. Tuijotan jo kaukaa suoraan silmiin ja jatkan kävelyäni siten ilmoittamalla, että tämä on mun linjani, deal with it.
Erityisesti nautin, jos ovat jotain jonneja tai öh, tiedätte kyllä. Oppivathan olemaan.
Katse, olemus ja itsevarmuus tekee paljon.
Vierailija kirjoitti:
Entä onko sähköpotkulaudoissa soittokelloa? Tuli mieleen, kun olin toissapäivänä vähällä joutua yliajetuksi Ateneumin kulmalla - kuinka ollakaan naisen toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
manslamming, miehet eivät väistä vastaantulevia naisia
testatkaa, naiset, joskus: älkää väistäkö vastaantulevia miehiä, katsokaa miten reagoivat
Juuri tämä. Varsinkin rivissä vastaan kulkevat miehet saa multa käsittelyn, jolla eivät uskalla kävellä päin. Tuijotan jo kaukaa suoraan silmiin ja jatkan kävelyäni siten ilmoittamalla, että tämä on mun linjani, deal with it.
Erityisesti nautin, jos ovat jotain jonneja tai öh, tiedätte kyllä. Oppivathan olemaan.
Katse, olemus ja itsevarmuus tekee paljon.
Juuri näin!
Kokemukseni perusteella tähän syyllistyvät kaikenikäiset, mutta eritoten perheelliset. Pahimpia ovat ne perheet jotka PYÖRÄILEVÄT vierekkäin jalkakäytävällä.
Osaako yksikään ihminen (lapset, aikuiset) LIIKENNESÄÄNTÖJÄ ? Eivät tunnu osaavan. Väärinmenijä väistää !! Tai opettelee liikennesäännöt ! Ainakin mä osaan ne. En väistä väärin menijää ! Eikös se ole täällä suomessa OIKEAN PUOLEINEN LIIKENNE myös jalankulkijoille ? Pyöräilijät menee vasenta laitaa. Tai olis parempi, että samaan suuntaan menevät menee samalla puolella niin pyöräilijät, kuten kävelijätkin.sit ei tuu mitään sanomista kellekkään mistään. Tai opasteita teille kaikilla mahd. kielillä.
Olen huomannut, että ainakin Helsingissä tämä on jonkinlainen kilpailu. Muutin tänne 10 vuotta sitten pikkupaikkakunnalta ja ihmettelin huomatessani, että suuri osa ihmisistä ei tehnyt kaduilla elettäkään väistääkseen tai antaakseen tietä. Kerran jopa kävi niin, että kiiruhdin Elielinaukiolla bussiin, ja sivusuunnasta tuli yhtäkkiä toinen nuori nainen, joka kiihdytti askeliaan ehtiäkseen kävelemään ohitse edestäni. Hän katsoi minua suoraan silmiin ja väläytti leveän virnistyksen! Kotikylässäni en ollut koskaan törmännyt mihinkään tällaiseen, toki siellä olikin huomattavasti vähemmän porukkaa, eikä kenelläkään ollut siellä koskaan kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa, nainen pitää heittää niskapersotteella helvettiin hissistä että herrasmies pääsee hoitamaan asioitaan, naisilla ei voi tärkeitä menoja olla.
Itselläni ei ole ollut kohtaanto-ongelmia vastaantulijoiden kanssa (194/100). Koostani huolimatta väistän ihan mielelläni jos vastaantulevalla on heikko ego. Jos se vaikka siitä vahvistuisi. Joskus tosin olen kokeillut miten käy jos huomaan jonkun uhmakkaasti kävelevän kohti. Kertaakaan ei ole kolahtanut 😁.